Μες στο μουσείο - Τετράδιο Εργασιών - Γλώσσα Β' Δημοτικού - από το https://idaskalos.blogspot.com

Πάμε να λύσουμε τις εργασίες και ασκήσεις του τετραδίου εργασιών, της δέκατης τρίτης ενότητας, της Γλώσσας της Β' Δημοτικού, με τίτλο "Μες στο μουσείο".

 

Μες στο μουσείο - Τετράδιο Εργασιών - Γλώσσα Β' Δημοτικού - από το https://idaskalos.blogspot.com

2. Διάλεξε τη λεζάντα που ταιριάζει στην κάθε εικόνα και αντίγραψέ την.
☛ Η νεράιδα μεταμορφώνει τον πρίγκιπα σε βάτραχο.
☛ Η Χαρά δίνει στο Λουκά ένα βιβλίο.

3. Γράψε τη λεζάντα.
«Γυναικείος χαιρετισμός», Ρ. Κοψίδης, 1974, ζωγραφιά σε πέτρα, Λαογραφικό Μουσείο Ναυπλίου.

5. Μπορείς να βοηθήσεις τη Χαρά να περιγράψει σε μια συμμαθήτριά της, που δεν επισκέφτηκε το λαογραφικό μουσείο, αυτό που βλέπεις στην εικόνα;
Στο λαογραφικό μουσείο μάθαμε πως όργωναν οι αγρότες τα χωράφια τους, στις αρχές του 20ου αιώνα!
Μας πήγαν σε μία αίθουσα, όπου είχαν στρώσει στο πάτωμα χώμα με πέτρες. Ήταν σαν αληθινό χωράφι! Πάνω στο χώμα, υπήρχαν δύο ομοιώματα βοδιών, ενώ πίσω τους βρίσκονταν άλλα δύο ομοιώματα, ενός άντρα και μιας γυναίκας, με πρόχειρα ρούχα.
Είχαν τοποθετήσει τα βόδια το ένα δίπλα στου άλλο και από τον λαιμό τους ήταν δεμένο το αλέτρι, ένα εργαλείο που όργωνε το χωράφι. Ο άνδρας οδηγούσε το αλέτρι προς την κατεύθυνση που ήθελε, ενώ ταυτόχρονα η γυναίκα του σκυμμένη, έριχνε σπόρους στο χαντάκι που άνοιγε το αλέτρι.


7. Διάβασε το παρακάτω κείμενο και υπογράμμισε τις λέξεις που δηλώνουν φωνές ζώων. Αντίγραψέ τες στο τετράδιό σου και σημείωσε δίπλα το ζώο που βγάζει την κάθε φωνή. Έπειτα αναζήτησε στο λεξικό τις λέξεις βελάζω, βρυχώμαι, γκαρίζω, τιτιβίζω, κακαρίζω και πρόσθεσέ τες στο λεξικό που έφτιαξες.
O σκύλος που δεν ήξερε να γαβγίζει

Μια φορά κι έναν καιρό ήτανε ένας σκύλος που δεν ήξερε να γαβγίζει. Δε γάβγιζε, δε νιαούριζε, δε μουγκάνιζε, δε χλιμίντριζε, δεν ήξερε να κάνει καμιά φωνή ζώου. Ήτανε ένα μοναδικό σκυλί,
που ποιος ξέρει πώς κατέφτασε από έναν τόπο όπου δεν υπήρχανε σκυλιά. Το ίδιο δεν καταλάβαινε πως του έλειπε τίποτα. Oι άλλοι τού ανοίξανε τα μάτια. Του λέγανε:
– Μα εσύ δε γαβγίζεις;
– Δεν ξέρω, είμαι ξένος.
– Άκου απάντηση! Δεν το ξέρεις πως τα σκυλιά γαβγίζουν;

O σκύλος δεν ήξερε τι να απαντήσει. Δεν ήξερε όμως να γαβγίζει κι ούτε ήξερε
πώς να μάθει.

Γαβγίζει ⇒ ο σκύλος
Νιαούριζε ⇒ η γάτα
Μουγκάνιζε ⇒ η αγελάδα
Χλιμίντριζε ⇒ το άλογο

Βελάζω: ένα πρόβατο ή μια κατσίκα βελάζουν, δηλαδή κάνουν μπεεε-μπεεε.
Βρυχώμαι: τα λιοντάρια βρυχώνται, δηλαδή βγάζουν μία βαριά, άγρια και δυνατή φωνή.
Γκαρίζω: τα γαϊδουράκια γκαρίζουν, βγάζουν μία χαρακτηριστική δυνατή φωνή.
Τιτιβίζω: τα πουλάκια όταν κελαηδούν τιτιβίζουν, κάνουν δηλαδή τσίου-τσίου
Κακαρίζω: η κότα κακαρίζει, δηλαδή κάνει κοκοκο

8. Χρωμάτισε κόκκινες τις λέξεις που σου δείχνουν δυνατούς ήχους και μπλε τις λέξεις που σου δείχνουν απαλούς ήχους. Αν δεν ξέρεις τι σημαίνουν, αναζήτησέ τες στο λεξικό σου.  
το κελάρυσμα του ποταμού
το μπουμπουνητό
το σφύριγμα του αέρα
το ζουζούνισμα της μέλισσας
το γουργουρητό της γάτας
το τρίξιμο της καρέκλας
το θρόισμα των φύλλων
ο ήχος του τυμπάνου
το σκάσιμο του λάστιχου

9. Γράψε στη σειρά όπως στο παράδειγμα:

Μες στο μουσείο - Τετράδιο Εργασιών - Γλώσσα Β' Δημοτικού - από το https://idaskalos.blogspot.com
Είναι μια κόκκινη καρδιά.
Είναι ένα κίτρινο τρίγωνο.
Είναι ένας πράσινος κύκλος.
Είναι ένα μπλε τετράγωνο.
Είναι ένα μοβ αστέρι.
Είναι ένας πορτοκαλί ρόμβος.

10. Περίγραψε στο τετράδιό σου την αίθουσά σου. Πες σε ποιο σημείο του σχολείου βρίσκεται. Πώς είναι; Τι έχει μέσα; Θυμήσου να χρησιμοποιήσεις κάποια από τα επιρρήματα: πάνω, κάτω, μέσα, έξω, αριστερά, δεξιά, εμπρός, πίσω, ψηλά, χαμηλά, ανάμεσα, δίπλα, αλλού, παντού.
Το κάθε παιδί απαντάει ξεχωριστά. Εμείς θα σας δώσουμε ένα παράδειγμα:

Η αίθουσά μας βρίσκεται στον πρώτο όροφο του σχολείου, δίπλα από τις σκάλες. Μπαίνοντας μέσα το πρώτο πράγμα που αντικρίζουμε είναι τα παράθυρα. Αριστερά βρίσκεται ο πίνακας και μπροστά από αυτόν, η έδρα του δασκάλου μας. Δεξιά βρίσκεται η ντουλάπα, στην οποία ο δάσκαλος έχει διάφορα χαρτιά, κόλλες, ψαλίδια και χρώματα και η κρεμάστρα στην οποία αφήνουμε τα μπουφάν μας. Στο τοίχο δίπλα από την πόρτα, κρέμεται ο γεωφυσικός και πολιτικός χάρτης της Ελλάδας. Δίπλα από από αυτόν βρίσκεται ο πίνακας ανακοινώσεων, στον οποίο έχουμε κρεμάσει ζωγραφιές και φωτογραφίες από τις εκδρομές μας. Τα θρανία μας είναι τοποθετημένα σε σχήμα Π, γύρω από την έδρα.

11. Τι ωραία που είναι τα παιχνίδια! Μπορούμε να παίξουμε ακόμη και με τις
λέξεις. Συμπλήρωσε τις παρακάτω προτάσεις όπως στο παράδειγμα.

☛ Τα κεραμίδια της στέγης (στέγη) μας είναι χαλασμένα.
☛ O δυνατός αέρας ξήλωσε τα κεραμίδια από τις σκεπές (σκεπή)
όλων των σπιτιών της γειτονιάς μας.
☛ Oι όχθες (όχθη) του ποταμού Στρυμόνα πλημμυρίζουν συχνά.
☛ Στη Χωχαρούπα οι φράχτες των αυλών (αυλή) ήταν κόκκινοι.
☛ Φυλάω τα γραμματόσημα της συλλογής μου σε ειδικές θήκες (θήκη).
☛ Περάσαμε τη νύχτα στο καταφύγιο της ψηλότερης κορυφής (κορυφή) του Oλύμπου.

12. Φτιάξε μια ιστορία με τις λέξεις δίπλα και γράψε τη στο τετράδιό σου. 

συνταγή, πηγή, ζέστη, άνοιξη, δύση.

Ένα μεσημέρι που γυρνούσα από το σχολείο, με καλωσόρισε η γλυκιά μυρωδιά ενός κέικ που ψηνότανε στο φούρνο. Η μαμά μου είχε ανακάλυψη αυτή την συνταγή σε μία ιστοσελίδα. Μέχρι τώρα, η μοναδική πηγή της ήταν ένα παλιό βιβλίο μαγειρικής, αλλά από την ώρα που ανακάλυψε πόσο εύκολα μπορεί να βρει κανείς πληροφορίες στο ίντερνετ, κάθε μέρα μαγείρευε και κάτι διαφορετικό.
Της ζήτησα ένα κομμάτι, όμως μου είπε πως έπρεπε να φάω πρώτα το μεσημεριανό και πως θα μου έδινε ένα το απόγευμα. Έτσι κι έγινε. Αφού τελείωσα τα μαθήματά μου, βγήκα στο μπαλκόνι να απολαύσω την δύση του ηλίου. Η άνοιξη είχε μπει για τα καλά και έκανε αρκετή ζέστη. Η μαμά μου μου έφερε ένα κομμάτι κέικ και ένα ποτήρι γάλα και έκατσε να μου κάνει παρέα. Δεν ξέρω τι ήτανε πιο ωραίο όμως. Το κέικ ή η μέρα;