Στο τριακοστό έβδομο κεφάλαιο, της πέμπτης ενότητας, του βιβλίου των Μαθηματικών της Α' Δημοτικού, με τίτλο "Προβλήματα", θα χρησιμοποιήσουμε όσα μάθαμε στα προηγούμενα κεφάλαια για να λύσουμε όσα προβλήματα έχει το μαθήματά μας.

Πάμε να δούμε ποιες εργασίες και ασκήσεις έχει το βιβλίο μαθητή και το τετράδιο εργασιών, και πώς θα τις λύσουμε.

Κεφ. 37ο: Προβλήματα - Μαθηματικά Α' Δημοτικού - από το https://idaskalos.blogspot.com
1. Κάνω ερωτήσεις. Συνδέω τις ερωτήσεις με τις εικόνες.
• Ποιος έχει τις περισσότερες μπίλιες; Ο Νίκος έχει 7, ο Γιάννης έχει 8, άρα περισσότερες μπίλιες έχει Γιάννης, γιατί 8 > 7.
• Ποια μέρα δείχνει το ημερολόγιο; Στο ημερολόγιο γράφει Τετάρτη.
• Πόσα βιβλία μεταφέρει ο Βαγγέλης; Ο Βαγγέλης μεταφέρει 6 βιβλία.

Κεφ. 37ο: Προβλήματα - Μαθηματικά Α' Δημοτικού - από το https://idaskalos.blogspot.com
Απαντώ στις ερωτήσεις.
• Πόσα βιβλία μεταφέρει ο Βαγγέλης; 6 βιβλία.

• Ποια μέρα δείχνει το ημερολόγιο; Τετάρτη.

• Ποιος έχει τις περισσότερες μπίλιες; Ο Γιάννης.

• Μαζί με τους συμμαθητές μου βρίσκω και άλλες ερωτήσεις.
☛ Τι χρώμα έχουν οι μπίλιες του Νίκου; Είναι κόκκινες.
☛ Τι χρώμα έχουν οι μπίλιες του Γιάννη; Είναι κίτρινες.
☛ Πόσες του μηνός δείχνει το ημερολόγιο; Δείχνει 20.
☛ Ποιο μήνα δείχνει το ημερολόγιο; Δείχνει Μάρτιο.
☛ Πόσα από τα βιβλία του Βαγγέλη είναι μεγάλα; Τα 3.
☛ Πόσα από τα βιβλία του Βαγγέλη είναι μικρά; Τα 3.

Κεφ. 37ο: Προβλήματα - Μαθηματικά Α' Δημοτικού - από το https://idaskalos.blogspot.com
2. Θέλουμε να βάλουμε μέσα στα κυκλικά πλαίσια τους αριθμούς 1, 2, 3 και 4. Σε κάθε μικρό κύκλο βάζουμε έναν διαφορετικό αριθμό. Τοποθετούμε τους αριθμούς με τέτοιον τρόπο ώστε, όταν προσθέτουμε κάθετα, οριζόντια και κυκλικά, να βρίσκουμε το άθροισμα 10.
☛ Αφού στο κέντρο έχουμε τον αριθμό 5, τότε οριζόντια και κάθετα θα πρέπει να βάλουμε 2 αριθμούς, που το άθροισμά τους να είναι 5, δηλαδή: 1 + 4 ή 2 + 3. Κυκλικά έχουμε: 1 + 2 + 3 + 4 = 10.

Κεφ. 37ο: Προβλήματα - Μαθηματικά Α' Δημοτικού - από το https://idaskalos.blogspot.com
3. Έλλη, Μπάμπης, Μαρία
• Η  Έλλη έχει 3 λεπτά.
• O Μπάμπης έχει 7 λεπτά.
• Η Μαρία έχει 9 λεπτά.

Κεφ. 37ο: Προβλήματα - Μαθηματικά Α' Δημοτικού - από το https://idaskalos.blogspot.com

• Ποιος μπορεί να αγοράσει το μπαλόνι; Ο Μπάμπης και η Μαρία που έχουν τα 7 λεπτά που κοστίζει.
• Πόσα λεπτά έχουν ο Mπάμπης και η Έλλη μαζί; Έχουν 7 + 3 = 10 λεπτά.
• Πόσα ρέστα θα πάρει η Mαρία; Θα πάρει 2 λεπτά, γιατί 9 - 7 = 2 λεπτά, αφού 7 + 2 = 9.
• Πόσα λεπτά χρειάζεται ακόμη η Έλλη, για να αγοράσει το μπαλόνι; Χρειάζεται 7 - 3 = 4 λεπτά, αφού 3 + 4 = 7.

Προβλήματα - Τετράδιο Εργασιών - Λύσεις ασκήσεων

Κεφ. 37ο: Προβλήματα - Μαθηματικά Α' Δημοτικού - από το https://idaskalos.blogspot.com
1. Η κυρία Μαρία έφτιαξε 10 γλυκά. Σε κάθε παιδί θα δώσει από 2 γλυκά.
• Πόσα γλυκά θα δώσει σε όλα τα παιδιά μαζί; Αφού τα παιδιά είναι τρία, τότε θα δώσει: 2 + 2 + 2 = 6 γλυκά.
• Πόσα γλυκά θα της μείνουν; Αφού όλα τα γλυκά είναι δέκα και θα δώσει τα έξι, τότε θα μείνουν: 10 - 6 = 4, αφού 6 + 4 = 10 γλυκά.

Κεφ. 37ο: Προβλήματα - Μαθηματικά Α' Δημοτικού - από το https://idaskalos.blogspot.com
2. Στο νησί του 10 το βατραχάκι φτάνει πάντα πηδώντας 10 βοτσαλάκια.
Αν είναι στο βοτσαλάκι 5, πρέπει να πηδήξει 5 βοτσαλάκια, γιατί 5 + 5 = 10.
Αν είναι στο βοτσαλάκι 2, πρέπει να πηδήξει 8 βοτσαλάκια, γιατί 2 + 8 = 10.
Αν είναι στο βοτσαλάκι 7, πρέπει να πηδήξει 3 βοτσαλάκια, γιατί 3 + 7 = 10.

Κεφ. 37ο: Προβλήματα - Μαθηματικά Α' Δημοτικού - από το https://idaskalos.blogspot.com
3. Διατυπώνω δικά μου προβλήματα σύμφωνα με τις εικόνες.
• Στα καλώδια της ΔΕΗ κάθονται 7 πουλάκια. Αν από τα 5 πουλάκια που πετούν γύρω καθίσουν τα 2, πόσα πουλάκια συνολικά θα κάθονται στα καλώδια;
Αφού τα καθισμένα πουλάκια είναι 7 και θα καθίσουν 2 ακόμα τότε: 7 + 2 = 9 πουλάκια.

• Σε ένα πεζοδρόμιο περίμεναν 7 άνθρωποι να αλλάξει το φανάρι σε πράσινο για να περάσουν απέναντι. Αν στο πεζοδρόμιο έμειναν 2 άνθρωποι, πόσοι πέρασαν απέναντι;
☛ Αφού ήταν 7 και έμειναν 2, τότε: 7 - 2 = 5 άνθρωποι.
 
Κεφ. 37ο: Προβλήματα - Μαθηματικά Α' Δημοτικού - από το https://idaskalos.blogspot.com
4. O Μελέτης και η Κορίνα μοιράζονται το πακέτο με τις καραμέλες. O καθένας θα πάρει τόσες καραμέλες όσες και ο άλλος.
☛ Για να μοιράσουμε, (χωρίσουμε, διαιρέσουμε) τις 8 καραμέλες σε δύο ίσα μέρη (δίκαια), εφαρμόζουμε τη «μέθοδο» από μία ο καθένας. Δηλαδή τοποθετούμε μπροστά από το κάθε παιδί (ή στην περίπτωσή μας, κάτω από τη φωτογραφία του) εναλλάξ, από μια καραμέλα στο καθένα, μέχρι που να τελειώσουν όλες. Έτσι μπορούμε να ελέγχουμε τις δύο ποσότητες, για να διαπιστώσουμε αν είναι ίσες, και αν μαζί έχουν άθροισμα ίσο με το 8. Όταν τελειώσουμε βλέπουμε ότι κάθε παιδί θα πάρει από 4 καραμέλες. Άρα μοιράσαμε σωστά, αφού 4 + 4 = 8. Εναλλακτικά, και για πιο εύκολα, κυκλώνουμε τις καραμέλες της Κορίνας με πράσινο χρώμα και του Μελέτη με μπλε χρώμα. Στο τέλος τις μετράμε.
Συνεπώς ο καθένας θα πάρει 4 καραμέλες.