Η φίλη μας η Αργυρώ - Γλώσσα Γ' Δημοτικού - από το https://idaskalos.blogspot.com
Στο δεύτερο κεφάλαιο, της δεύτερης ενότητας, του βιβλίου της Γλώσσας της Γ' Δημοτικού, με τίτλο "Η φίλη μας η Αργυρώ", θα μάθουμε για τον Ενεστώτα.

Πάμε να δούμε ποιες εργασίες και ασκήσεις έχει το βιβλίο και το τετράδιο εργασιών, και πώς θα τις λύσουμε.

1. Διάβασε την τελευταία πρόταση του κειμένου. Ποιος μιλά για την Αργυρώ;
Διαβάζοντας την τελευταία πρόταση του κειμένου, καταλαβαίνουμε ότι για την Αργυρώ μιλάει κάποιο παιδάκι.

2. Χρωμάτισε τις λέξεις και τις φράσεις του κειμένου που φανερώνουν πώς νιώθει η Αργυρώ.
Οι λέξεις και οι φράσεις που δείχνουν πως νιώθει η Αργυρώ είναι οι εξής:
Γελάει, χαμογελάει, είναι χαρούμενη, είναι λυπημένη, μας γελάει, είναι περήφανη κι ευχαριστημένη, νιώθει αδύναμη, νιώθει δυνατή, χαίρεται, το σκοτάδι νιώθει γύρω της και το φοβάται.

3. Σε τι μοιάζεις με την Αργυρώ και σε τι διαφέρεις;
Με την Αργυρώ μοιάζω σε πολλά πράγματα! Και εγώ είμαι άλλοτε χαρούμενος κι άλλοτε λυπημένος. Κάνω κι εγώ κούνια, γελάω, τραγουδάω και χορεύω. Στεναχωριέμαι όταν κάνω λάθος μια άσκηση και χαίρομαι όταν την λύνω σωστά! Μου αρέσουν κι εμένα οι αγκαλιές και τα παραμύθια!
Διαφέρουμε όμως σε μερικά πράγματα. Εμένα δεν μου αρέσει η ιππασία, δεν φοβάμαι το σκοτάδι και δεν φωνάζω δυνατά.

4. Τώρα μας μιλά η Αργυρώ και λέει η ίδια τι κάνει. Ξαναγράψε τα ρήματα.
Γελάω, τραγουδάω, χορεύω, ιππεύω, κρύβομαι, φανερώνομαι.

5. Διάβασε προσεκτικά το κείμενο και βρες τις αντίθετες λέξεις.
Χαρούμενη ≠ Λυπημένη
Αδύναμη ≠ Δυνατή
Γελάει ≠ Κλαίει
Κρύβεται ≠ Φανερώνεται

6. Σχημάτισε σύνθετες λέξεις με δεύτερο συνθετικό τη λέξη «γελώ».
χάσκω + γελώ = χασκογελώ
κρυφά + γελώ = κρυφογελώ
περί + γελώ = περιγελώ

Γράψε κάτω από την κάθε εικόνα όποια από τις παραπάνω λέξεις ταιριάζει.
1η εικόνα: Χασκογελώ
2η εικόνα: Περιγελώ
3η εικόνα: Κρυφογελώ

Φτιάξε με την ομάδα σου και διηγήσου μια σύντομη ιστορία για κάθε εικόνα.
1η εικόνα: Σήμερα το πρωί, η φίλη μου η Αναστασία μου είπε ένα τρομερό ανέκδοτο! Από εκείνη την ώρα όποτε το σκέφτομαι χασκογελώ!
2η εικόνα: Ο συμμαθητής μου ο Γιώργος κοροϊδεύει τον Γιώργο επειδή δεν είναι καλός στο ποδόσφαιρο. Κάθε φορά που χάνει την μπάλα τον περιγελά και εμείς προσπαθούμε να του εξηγήσουμε ότι δεν είναι σωστό αυτό που κάνει!
3η εικόνα: Η Μάγδα όλη μέρα κρυφογελά. Την ρώτησα γιατί γελάει, αλλά δεν μου είπε.

7. Συμπλήρωσε τα γράμματα που λείπουν, βάζοντας τόνο όπου χρειάζεται.
Η Αργυρώ στη θάλασσα κοίτα πώς κολυμπάει, η Αργυρώ στα βράχια κρύβεται και μας γελάει.

8. Θυμήσου τις λέξεις του κειμένου.
Γελάω - γελώ ☛ -ω γιατί είναι ρήμα
τραγουδάω - τραγουδώ ☛ -ω γιατί είναι ρήμα
κρύβω - κρύβομαι ☛ -αι γιατί είναι παθητική φωνή
φοβάμαι ☛ -αι γιατί είναι παθητική φωνή
Πονηρός -ή -ό ☛ το "νη" γράφεται πάντα με "η"
Αδύναμος -η -ο ☛ το "δυ" γράφεται πάντα με "υ"

Η φίλη μας η Αργυρώ - Τετράδιο Εργασιών - Λύσεις Ασκήσεων


1. Γράψε ένα σχόλιο για κάθε εικόνα.
Τι κάνει η Αργυρώ; Κρύβει το τετράδιο πίσω από την πλάτη της.
Τι κάνει η Αργυρώ; Κρύβεται πίσω από την κουρτίνα.

2. Έχεις προσέξει τα παρακάτω σύμβολα σε πινακίδες ή στον δρόμο; Αντιστοίχισέ τα με τη σημασία τους.

 Η φίλη μας η Αργυρώ - Γλώσσα Γ' Δημοτικού - από το https://idaskalos.blogspot.com

3. Συμβουλέψου τους πίνακες της διπλανής σελίδας και συμπλήρωσε τις καταλήξεις των ρημάτων από το ημερολόγιο της Αργυρούς.
 Χαίρομαι να έρχονται φίλοι μου στο σπίτι για παιχνίδι. Ο Γιάννης κάνει τις πιο πολλές σκανταλιές. Πότε μας κρύβει τα παιχνίδια και πότε κρύβεται ο ίδιος. Με τη Μελίνα παίζουμε τις
κομμώτριες. Πότε χτενίζουμε τις κούκλες μας και πότε χτενιζόμαστε μπροστά στον καθρέφτη.
 Άλλες φορές πηγαίνουμε στο απέναντι παρκάκι. Οι γονείς μας φοβούνται, επειδή διασχίζουμε τη λεωφόρο μόνοι μας. Όμως εμείς είμαστε πολύ προσεχτικοί και περνάμε πάντα από τη διάβαση, όταν ο φωτεινός σηματοδότης για τους πεζούς ανάβει πράσινο.
 Το πρόβλημά μας είναι ότι συχνά δεν μπορούμε να κινηθούμε άνετα στο πεζοδρόμιο. Εγώ δεν εμποδίζω κανέναν. Εμποδίζομαι όμως από τα παρκαρισμένα αυτοκίνητα και τα σκουπίδια.
Σκέφτηκα να γράψουμε ένα γράμμα στον Δήμαρχο για αυτό.
Εσύ τι λες, αγαπητό μου ημερολόγιο;

4. Αν η Αργυρώ ερχόταν στο σχολείο σας, θα μπορούσε με το αμαξίδιό της να κινηθεί με σχετική άνεση ή θα συναντούσε δυσκολίες (στην είσοδο, στο προαύλιο, στις αίθουσες, στις τουαλέτες);
Συζητήστε τα πιο σημαντικά εμπόδια που η Αργυρώ θα συναντήσει και σκεφτείτε τρόπους για να τη βοηθήσετε.
Το κάθε παιδί απαντάει ξεχωριστά για το σχολείο του.
Αν η Αργυρώ ερχόταν στο σχολείο μας, δυστυχώς θα συναντούσε αρκετές δυσκολίες!
Το σχολείο μας δεν έχει ασανσέρ ή ράμπες δίπλα από την σκάλα, με αποτέλεσμα να μην μπορούσε να ανέβει τις σκάλες για να φτάσει στην αίθουσα.
⇒ Θα μπορούσαμε να αλλάξουμε αίθουσα και να πάμε στο ισόγειο, έτσι να μην χρειάζεται να αναβαίνει στις σκάλες οι Αργυρώ.

Το σχολείο μας δεν διαθέτει ειδικά διαμορφωμένες τουαλέτες για παιδιά που χρησιμοποιούν αμαξίδια.
⇒ Θα μπορούσε το σχολείο μας να τοποθετήσει τουαλέτα με ειδικές χειρολαβές ώστε να μπορεί η Αργυρώ να τις χρησιμοποιήσει χωρίς προβλήματα.

Η καγκελόπορτα του σχολείου μας είναι αρκετά παλιά και στενή, με αποτέλεσμα η Αργυρώ να μην χωράει να περάσει με το αμαξίδιό της.
⇒ Θα μπορούσαμε να αλλάξουμε την καγκελόπορτα με μία καινούρια, που να είναι και πιο ασφαλής, αλλά να χωράει να περάσει και η Αργυρώ με το αμαξίδιό της άνετα.

5. Σκέψου έναν φίλο σου ή μια φίλη σου και συμπλήρωσε τον παρακάτω πίνακα.
Τι κάνετε συνήθως όταν βρίσκεστε μαζί;
Όταν είμαι με τον φίλο μου συνήθως παίζουμε τα αγαπημένα μας παιχνίδια, βλέπουμε τηλεόραση, κουβεντιάζουμε, λέμε τα μυστικά μας, ζωγραφίζουμε ή κάνουμε κατασκευές.

Σε τι μοιάζεις με τον φίλο ή τη φίλη σου;
Με τον φίλο μου μοιάζουμε πολύ, γιατί έχουμε και οι δύο καστανά μαλλιά και καφέ μάτια.
Μας αρέσει πολύ το κρυφτό, η μπριζόλα και να ακούμε μουσική από τα βινύλια του μπαμπά μου.

Πώς νιώθεις για τον φίλο ή τη φίλη σου;
Τον φίλο μου τον αγαπάω πολύ και χαίρομαι όταν τον βλέπω χαρούμενο. Μπορεί να τσακωνόμαστε που και που, αλλά στο τέλος πάντα συμφιλιωνόμαστε και παίζουμε μαζί.

6. Με τις πληροφορίες που σημείωσες στον πίνακα γράψε μία κάρτα φιλίας που θα δωρίσεις στον φίλο ή στη φίλη σου.  Μπορείς να χρησιμοποιήσεις χρωματιστά μολύβια. Μια καλή ιδέα είναι να ζωγραφίσεις κάτι που αρέσει και στους δύο.
Φίλε μου Αντρέα,
 Σου γράφω αυτήν την κάρτα, για να σου πω ότι είσαι ο καλύτερός μου φίλος! Χαίρομαι πολύ που σε έχω γνωρίσει και εύχομαι να συνεχίσουμε να παίζουμε κρυφτό και να τρώμε νόστιμες μπριζόλες μέχρι τα βαθιά γεράματα!
Ο φίλος σου
Παναγιώτης.