Τα παιδικά μου παιχνίδια - Γλώσσα Γ' Δημοτικού - από το https://idaskalos.blogspot.com
Στο τρίτο κεφάλαιο, της δεύτερης ενότητας, του βιβλίου της Γλώσσας της Γ' Δημοτικού, με τίτλο "Τα παιδικά μου παιχνίδια", θα μάθουμε για τα επίθετα.

Πάμε να δούμε ποιες εργασίες και ασκήσεις έχει το βιβλίο και το τετράδιο εργασιών, και πώς θα τις λύσουμε.

1. Συμπλήρωσε τι κάνουν με τα γραμματόσημα τα πρόσωπα της ιστορίας.
Η κυρία
•  Δείχνει στα παιδιά τα γραμματόσημα.
•  Κάθε φορά που τα παιδιά την επισκέπτονται χαρίζει στο καθένα από δέκα γραμματόσημα.

Ο Μίκης όταν ήταν παιδί
• Αγόρασε ένα χοντρό τετράδιο για να κατατάσσει τα γραμματόσημα κατά χώρα και κατά σειρά.

Ο Μίκης τώρα που είναι μεγάλος.
• Έκανε δώρο το τετράδιο με τα γραμματόσημα του στα εγγόνια του.

2. Για ποιους λόγους η κυρία ήθελε να παρατείνει την παρουσία των παιδιών στο σπίτι της;
Η κυρία ήθελε να παρατείνει την παρουσία των παιδιών στο σπίτι της, γιατί της έδιναν χαρά. Από ότι μας λέει ο αφηγητής, η κυρία ήταν μάνα και σύζυγος καπετάνιου, οπότε θα πρέπει περνούσε πολύ καιρό μόνη της. Έτσι φροντίζοντας τα παιδιά μπορεί να ένιωθε λιγότερη μοναξιά.

3. Πώς νιώθουν με την παρουσία της κυρίας τα παιδιά;
Τα παιδιά χαίρονται με την παρουσία της κυρίας γιατί τους φέρετε με μεγάλη στοργή και τα περιποιείται.

4. Ποιος είχε αρχικά τα γραμματόσημα; Ποιοι τα απέκτησαν στη συνέχεια; Βάλε στη σωστή σειρά τα πρόσωπα της παρένθεσης. (η Μαργαρίτα, ο Μίκης, η κυρία, τα εγγόνια του Μίκη)
Στην αρχή τα γραμματόσημα άνηκαν στην κυρία, η οποία μετά τα χάρισε στον Μίκη και τέλος αυτός τα χάρισε στη Μαργαρίτα και τα εγγόνια του.

5. Συμπλήρωσε με τη λέξη που δείχνει πώς είναι:
Εμφάνιση
τα μαλλιά της κυρίας:  άσπρα
το πρόσωπο της κυρίας:  πρόσχαρο, ευγενικό
το φόρεμα της κυρίας: επίσημο

Συμπεριφορά
οι τρόποι της κυρίας: ευγενικοί
η στοργή με την οποία περιποιόταν τα παιδιά: μεγάλη

6. Βρες στην τρίτη παράγραφο του κειμένου τις λέξεις που μας πληροφορούν:
για το μέγεθος του κουτιού: μεγάλο κουτί
για το υλικό από το οποίο ήταν φτιαγμένο: ξύλινο κουτί
για την εμφάνιση του κουτιού: κουτί ζωγραφιστό

7. Διάβασε το κείμενο και συμπλήρωσε τις παρακάτω προτάσεις απαντώντας στις ερωτήσεις που είναι στις παρενθέσεις.
Καθώς παίζαμε στην πλατεία (ποιανού;) του Μέτελα, μια κυρία μάς φώναξε απ’ το παράθυρο (τίνος;) του σπιτιού της.
Σήμερα το τετράδιο αυτό βρίσκεται φυλαγμένο στο σπίτι (ποιανής;)
της κόρης μου της Μαργαρίτας.

8. Για να διαβάσεις το παρακάτω διαφημιστικό κείμενο, συμπλήρωσε τις λέξεις της παρένθεσης στην κατάλληλη πτώση   (συλλέκτης, συλλογή, συλλεκτικός).

Θαλασσινές διαδρομές
 Ο Ελληνικός Συλλεκτικός Κύκλος παρουσιάζει, στη συλλογή «Θαλασσινές διαδρομές», τέσσερα ελληνικά ιστιοφόρα ζωγραφισμένα σε εκλεκτή πορσελάνη. Μη χάσετε τη μοναδική ευκαιρία  να  αποκτήσετε  αυτά τα πανέμορφα συλλεκτικά κομμάτια.
 Ο αριθμός των έργων που θα κυκλοφορήσουν είναι μικρός. Γι' αυτό κάθε συλλέκτης μπορεί να παραγγείλει μόνο μία συλλογή.


9. Χώρισε τις παρακάτω λέξεις σε συλλαβές:
γράμ-μα, γραμ-μα-τό-ση-μα, γραμ-μα-το-κι-βώ-τι-ο, συλ-λο-γή.

10. Πρόσεξε την περιγραφή της κυρίας στην πρώτη παράγραφο του κειμένου. Συμπλήρωσε την παρακάτω πρόταση βάζοντας τα επίθετα της παρένθεσης, όπου ταιριάζουν, στο σωστό γένος και αριθμό. (επίσημος, πρόσχαρος, μυστηριώδης, άσπρος, ευγενικός)
Θυμάμαι την μυστηριώδη κυρία με τα άσπρα μαλλιά, το πρόσχαρο πρόσωπο, το επίσημο φόρεμα και τους ευγενικούς τρόπους.

11. Θυμήσου τις λέξεις του κειμένου.
παίζω,  το παιχνίδι,  τα εγγόνια,  το διαμέρισμα,  τα μαλλιά,  η συλλογή, το πρόσωπο,   ευγενικός -ή -ό

παίζω ⇒ γράφεται με -ω γιατί είναι ρήμα
το παιχνίδι ⇒ το "παι" γράφεται με -αι
τα εγγόνια ⇒ γράφεται με -γγ και όχι με -γκ
το διαμέρισμα ⇒ μπορεί να ακούγεται ως διαμέριζμα όμως το γράφουμε με "σ"
τα μαλλιά ⇒ γράφεται με δύο "λ"
η συλλογή ⇒ το "συλλ" γράφεται με "υ" και δύο "λ"
το πρόσωπο ⇒ το "σω" γράφεται με "ω"
ευγενικός -ή -ό ⇒ γράφεται με "ευ" και όχι "εβ"

Τα παιδικά μου παιχνίδια - Τετράδιο Εργασιών - Λύσεις Ασκήσεων


1. Ρώτησε με τις ερωτηματικές λέξεις ποιανού, ποιανής, τίνος, ποιανών και υπογράμμισε τα ουσιαστικά που είναι σε γενική πτώση.
Η συλλογή του παππού έχει σπάνια γραμματόσημα. Είναι διατηρημένα σε καλή κατάσταση μέσα στο τετράδιο που μου δώρισε. Τα θέματα των γραμματοσήμων ξεχωρίζουν πολύ καλά. Η αξία της συλλογής είναι μεγάλη, γιατί αυτά τα γραμματόσημα είναι δύσκολο να τα βρεις σήμερα.

2. Γράψε στον άλλο αριθμό τα ουσιαστικά που υπογράμμισες.
Ενικός αριθμός | Πληθυντικός αριθμός
του παππού | των παππούδων
του γραμματοσήμου | των γραμματοσήμων
της συλλογής | των συλλογών

3. Ο καλύτερος τρόπος για να τακτοποιεί τα γραμματόσημά του ένας συλλέκτης είναι να τα τοποθετεί σε ένα άλμπουμ γραμματοσήμων και να τα ταξινομεί κατά χώρες και θέμα. Δες τα παρακάτω ελληνικά γραμματόσημα και αντιστοίχισέ τα με τις κατηγορίες που ταιριάζουν.
1ο γραμματόσημο ⇒ Ιστορία - Μυθολογία
2ο γραμματόσημο ⇒ Λαϊκή παράδοση
3ο γραμματόσημο ⇒ Θρησκευτική τέχνη
4ο γραμματόσημο ⇒ Τοπία - Μνημεία

4. Η Αργυρώ και οι φίλοι της αποφάσισαν να παίξουν ένα θεατρικό παιχνίδι. Πήραν ιδέες από ένα κείμενο του Ευγένιου Τριβιζά. Οι πρωταγωνιστές του παιχνιδιού είναι ζώα με παράξενες συλλογές. Διάβασε το παρακάτω κείμενο για να γνωρίσεις τους πρωταγωνιστές και τις συλλογές τους.
Η Σύνθια, ο παπαγάλος, μαζεύει ισπανικά λεξικά. Η Λιλή, η παρδαλή λεοπάρδαλη, συλλέγει πολύχρωμες δακτυλήθρες. Ο Πουκιπόν, ο γκρινιάρης άσπρος ελέφαντας, γυάλινες κι ασημένιες αλατιέρες. Η Ελπινίκη, η περήφανη καμηλοπάρδαλη, κασκόλ με χρωματιστές ρίγες. Ο Παντελής, ο παχουλός, απότομος ιπποπόταμος, είναι και αυτός συλλέκτης. Μαζεύει μικρές και μεγάλες σφεντόνες.

Συμπλήρωσε τον παρακάτω πίνακα για να βρεις τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των πρωταγωνιστών. Κάποια από αυτά αφορούν την εμφάνισή τους και κάποια άλλα τη συμπεριφορά τους. Μην ξεχνάς να υπογραμμίζεις στο κείμενο τις λέξεις που γράφεις στον πίνακα.
Η Λιλή είναι μια λεοπάρδαλη.
Εμφάνιση ⇒ παρδαλή
Συμπεριφορά ⇒ -

Ο Πουκιπόν είναι ένας ελέφαντας.
Εμφάνιση ⇒ άσπρος
Συμπεριφορά ⇒ γκρινιάρης

Η Ελπινίκη είναι μια καμηλοπάρδαλη.
Εμφάνιση ⇒ -
Συμπεριφορά ⇒ περήφανη

Ο Παντελής είναι ένας ιπποπόταμος.
Εμφάνιση ⇒ παχουλός
Συμπεριφορά ⇒ απότομος

Συμπλήρωσε τον παρακάτω πίνακα για να βρεις τους συλλέκτες, τις συλλογές και τα χαρακτηριστικά των πραγμάτων που συλλέγουν. Μην ξεχνάς να υπογραμμίζεις στο κείμενο τα επίθετα που γράφεις στον πίνακα.
Οι συλλέκτες | Τι συλλέγουν | Τα χαρακτηριστικά των πραγμάτων της συλλογής.
η Σύνθια | λεξικά | ισπανικά
η Λίλη | δακτυλήθρες | πολύχρωμος
ο Παντελής | σφεντόνες | μικρές και μεγάλες
ο Πουκιπόν | αλατιέρες | γυάλινες και ασημένιες
η Ελπινίκη | κασκόλ | με χρωματιστές ρίγες

Διάβασε τώρα το κείμενο της προηγούμενης σελίδας χωρίς τα επίθετα. Τι παρατηρείς; Ποιες πληροφορίες λείπουν για τον αναγνώστη;
Τα επίθετα είναι πολύ σημαντικά γιατί μας δίνουν πολύτιμες πληροφορίες. Διαβάζοντας το κείμενο χωρίς αυτά, δεν μπορούμε να καταλάβουμε τις ιδιότητες των ουσιαστικών ή στην προκειμένη περίπτωση των αντικειμένων που συλλέγουν τα ζώα και της εμφάνισής τους. Για παράδειγμα, δεν θα ξέραμε ότι τα κασκόλ που συλλέγει η Ελπινίκη έχουν χρωματιστές ρίγες ή ότι ο Πουπικόν είναι άσπρος.

5. Γράψε τα επίθετα (πολύχρωμος -η -ο και ισπανικός -ή -ό) με τέτοιο τρόπο, ώστε να ταιριάζουν με τα ουσιαστικά του παρακάτω πίνακα.
Αρσενικά | Θηλυκά | Ουδέτερα
Ο πολύχρωμος τοίχος | Η πολύχρωμη δακτυλήθρα | Το πολύχρωμο ψάρι
Ο ισπανικός χορός | Η ισπανική γλώσσα | Το ισπανικό λεξικό

6. Αποφασίσατε να οργανώσετε μια έκθεση με τις συλλογές σας στην τάξη. Ο καθένας θα φέρει αγαπημένα κομμάτια της συλλογής του και ένα κείμενο που θα την παρουσιάζει. Γράψε σε ένα φύλλο χαρτί το κείμενο που θα συνοδεύει τη δική σου συλλογή. Το κείμενο του Γιώργου θα σε βοηθήσει.
Με λένε Παναγιώτη και πηγαίνω στη Δευτέρα Δημοτικού.
Θέλω να εκθέσω αυτά τα καπάκια αναψυκτικών για να τα δει ο κόσμος και να γνωρίσει τη συλλογή μου.
Η ιδέα να μαζέψω αυτά καπάκια μου ήρθε μια μέρα που κοιτούσα ένα μεγάλο άδειο βάζο στο δωμάτιό μου και δεν ήξερα με τι να το γεμίσω.
Μερικά από αυτά τα καπάκια τα πήρα από αναψυκτικά που έχω πιει εγώ ο ίδιος. Αλλά μου τα έδωσαν οι φίλοι μου και οι συγγενείς μου ενώ το αγαπημένο μου μου το έδωσε η μαμά μου! Είναι ένα απλό καπάκι πορτοκαλάδας, όμως το έχει ζωγραφίσει με όμορφα χρώματα!
Τα αγαπημένα μου καπάκια είναι τα τσίγκινα που έχουν τα γυάλινα μπουκάλια. Πρέπει όμως να είμαι πολύ προσεκτικός όταν ανοίγω γυάλινα μπουκάλια, πρώτον για να μην κοπώ και δεύτερον για να μην λυγίσω πολύ το καπάκι και χαλάσει το σχήμα του.

7. Μπορείς να αντιστοιχίσεις μερικές από τις λέξεις και φράσεις του κειμένου με την εικόνα;

Τα παιδικά μου παιχνίδια - Γλώσσα Γ' Δημοτικού - από το https://idaskalos.blogspot.com

Συζήτησε στην τάξη ποιες πληροφορίες δίνει σε εμάς το κείμενο που δεν μπορούμε να δούμε στην εικόνα.
Δεν μπορούμε να δούμε στην εικόνα ότι η κούκλα είναι χειροποίητη και κεντητή, γιατί η φωτογραφία είναι πολύ μικρή και δεν είναι εύκολο να διακρίνουμε τόσες λεπτομέρειες. Επίσης, δεν μπορούμε να δούμε ότι το σώμα της είναι παραγεμισμένο με βαμβάκι, γιατί δεν υπάρχει πουθενά κάποιο σκίσιμο που να φανερώνει το εσωτερικό της.

Συμπλήρωσε τον παρακάτω πίνακα με λέξεις και φράσεις του κειμένου.
☛ Ποιο είναι το παιχνίδι;
Μια πάνινη χειροποίητη κούκλα.

☛ Τα μέρη του παιχνιδιού | Τα χαρακτηριστικά τους
πρόσωπο ⇒ με κεντημένα χαρακτηριστικά
καπέλο ⇒ άσπρο
μαλλιά ⇒ από κίτρινο νήμα
σώμα ⇒ πάνινο, παραγεμισμένο με βαμβάκι
φουστάνι ⇒ ριγωτό
παπούτσια ⇒ ροζ, πλεκτά

8. Φέρε ένα αγαπημένο σου παιχνίδι από το σπίτι και παρουσίασέ το στην τάξη. Για να οργανώσεις καλύτερα την παρουσίαση του αγαπημένου σου παιχνιδιού, συμπλήρωσε τα παρακάτω στοιχεία της περιγραφής του.
 Το αγαπημένο μου παιχνίδι είναι αυτό το λούτρινο αρκουδάκι που το λένε Καζολήν. Μου το έκανε δώρο η γιαγιά μου όταν ήμουν πολύ μικρός.
 Ο Καζολήν έχει λευκή γούνα ενώ τα αυτάκια και οι πατουσίτσες του είναι γαλάζιες! Τα μάτια του και η μυτούλα του είναι πλαστικά, ενώ από τον λαιμό του κρέμεται μία πολύχρωμη υφασμάτινη γραβάτα.  Το σώμα του είναι παραγεμισμένο με βαμβάκι.
 Με τον Καζολήν είμαστε αχώριστοι! Τον παίρνω μαζί μου όπου κι αν είμαι μέσα στο σπίτι! Όταν διαβάζω, τον έχω πάνω στο γραφείο μου για να μου κάνει παρέα. Όταν παίζω με τα παιχνίδια μου τον έχω δίπλα μου για να με βοηθάει. Όταν παίζω με τα στρατιωτάκια μου συνήθως είναι ο αρχηγός των αντιπάλων. Όταν κάνω αγώνες με τα αυτοκινητάκια μου είναι ο αντίπαλος οδηγός. Όταν φτιάχνω κάστρα με τα τουβλάκια μου, εγώ είμαι πάντα ο βασιλιάς και ο Καζολήν είναι το σοφό δεξί μου χέρι, ενώ κάθε βράδυ που κοιμάμαι, τον έχω πάντοτε στην αγκαλιά μου!
 Νιώθω πολύ τυχερός που έχω τον Καζολήν και τον αγαπάω πολύ! Μου αρέσει πάρα πολύ η εμφάνισή του και κυρίως η αστεία γραβάτα του! Όταν από την άλλη έχω πολύ καιρό να πάω στο χωριό για να δω την γιαγιά μου και μου λείπει, τότε παίρνω μια αγκαλιά τον αρκουδάκο μου και μου περνάει η στεναχώρια!