Αγαπητό μου ημερολόγιο - Γλώσσα Γ' Δημοτικού - από το https://idaskalos.blogspot.com
Στο πρώτο κεφάλαιο, της πρώτης ενότητας, του βιβλίου της Γλώσσας της Γ' Δημοτικού, με τίτλο "Αγαπητό μου ημερολόγιο", θα μάθουμε πως γράφουμε ένα ημερολόγιο.

Πάμε να δούμε ποιες εργασίες και ασκήσεις έχει το βιβλίο και το τετράδιο εργασιών, και πώς θα τις λύσουμε.

1. Με ποιες λέξεις και φράσεις ο μαθητής απευθύνεται στο ημερολόγιό του;
Ο μαθητής χρησιμοποιεί τις εξής φράσεις για να απευθυνθεί στο ημερολόγιό του:
☛ Αγαπητό μου ημερολόγιο
☛ Ξέρεις, αγαπητό μου ημερολόγιο
☛ Πες μου, αγαπητό μου ημερολόγιο

2. Συζήτησε στην τάξη ποιο είναι το πρόβλημα του Αριστείδη. Οι σημειώσεις σου θα σε βοηθήσουν να συμμετέχεις καλύτερα στη συζήτηση. Τι να φταίει άραγε;
Το πρόβλημα:
Το πρόβλημα του Αριστείδη είναι ότι δεν έχει χρόνο και δεν μπορεί να βγει έξω να παίξει με τους φίλους του.

Η αιτία του προβλήματος σύμφωνα με το ημερολόγιο του Αριστείδη:
Η αιταία του προβλήματος είναι ότι δεν έχει αρκετό χρόνο για να παίξει, γιατί έχει σχολείο και βλέπει τηλεόραση. Επίσης, κάθε Δευτέρα και Παρασκευή έχει αγγλικά, ενώ κάθε Πέμπτη και Σάββατο έχει μάθημα πιάνου.

Τι θα πρότεινες στον Αριστείδη για να λύσει το πρόβλημά του;
Θα πρότεινα στον Αριστείδη να κουβεντιάσει με τους φίλους του και να αποφασίσουν από κοινού να θυσιάσουν λίγες απ' τις ώρες που βλέπουν τηλεόραση, ώστε να ναι όλοι μαζί έξω και να παίζουν. Επιπλέον, θα μπορούσαν να κανονίσουν να βλέπουν όλοι μαζί τα αγαπημένα τους προγράμματα στην τηλεόραση.

3. Διάβασε προσεκτικά το ημερολόγιο του Αριστείδη και συμπλήρωσε τα ρήματα που λείπουν.
Ο Σάκης βλέπει την Τρίτη τα «Παπουτσάκια».
Αυτό το βλέπω κι εγώ.
Τη Δευτέρα έχω Αγγλικά.
Ξέρεις, αγαπητό μου ημερολόγιο, ότι έχουμε σχολείο διακόσιες είκοσι μία ημέρες τον χρόνο;
Όταν είμαι στο σπίτι παίζω συνήθως με την αδερφή μου.
Ο Θανάσης και ο Σάκης είναι οι καλύτεροί μου φίλοι.
Όλοι μαζί είμαστε μια αγαπημένη παρέα.

4. Διάβασε προσεκτικά στην απέναντι σελίδα το ημερολόγιο του Αριστείδη και βάλε στον πίνακα Σ (Σωστό), όπου νομίζεις ότι οι σημασίες των προτάσεων είναι σωστές, και Λ (Λάθος), όπου είναι λανθασμένες.
Τι λέω; | Τι σημαίνει; | Σ/Λ
Δε μου βγαίνει από το μυαλό. | Ξεχνάω συνεχώς. | Λ
Βγαίνω να παίξω. | Πηγαίνω έξω να παίξω. | Σ
Δε βγαίνουν τα γράμματα. | Δεν μπορώ να σβήσω τα γράμματα. | Λ
Βγαίνω από τα ρούχα μου. | Είμαι πολύ θυμωμένος, αγανακτώ. | Σ

Διάβασε ξανά τις προτάσεις που σημείωσες ότι η σημασία τους είναι λάθος. Γράψε τη σωστή σημασία.
Δεν μου βγαίνει από το μυαλό: Δεν μπορώ να το ξεχάσω / δεν μπορώ να σταματήσω να το σκέφτομαι.
Δεν βγαίνουν τα γράμματα: Τα γράμματα είναι άσχημα και δεν μπορώ να τα διαβάσω.

5. Υπογράμμισε στο κείμενο τις μέρες της εβδομάδας. Να τις γράψεις με τη σειρά.
Κυριακή, Δευτέρα, Τρίτη, Τετάρτη, Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο

6. Θυμήσου τις λέξεις του κειμένου και συμπλήρωσε τα ι, η, ει, βάζοντας τόνο όπου χρειάζεται.
η τηλεόραση, το ημερολόγιο,  αυτός βλέπει, εμείς είμαστε μαζί.

Αγαπητό μου ημερολόγιο - Τετράδιο Εργασιών - Λύσεις Ασκήσεων


1 Υπογράμμισε τα ρήματα στον παρακάτω διάλογο των παιδιών:
Την Παρασκευή ήρθε η Κατερίνα, η ξαδέρφη του Σάκη, από το νησί. Το Σάββατο τα παιδιά βγήκαν για παιχνίδι στη γειτονιά. Ήταν όλοι εκεί. Ο Θανάσης με τις αδερφές του και ο Αριστείδης. Ο Σάκης ξεκίνησε πρώτος τις συστάσεις.

Σάκης: «Αυτός είναι ο φίλος μου ο Θανάσης και πηγαίνει στην Τετάρτη τάξη. Η Ελένη και η Μαρία είναι οι αδερφές του. Αυτές είναι δίδυμες  και πηγαίνουν στην Τρίτη τάξη».
Θανάσης: «Κατερίνα, από πού είσαι και σε ποιο σχολείο πηγαίνεις
Κατερίνα: «Εγώ είμαι από τη Σίφνο και πηγαίνω στην Τρίτη τάξη. Εσείς παιδιά από πού είστε
Αριστείδης: «Όλοι εμείς είμαστε γείτονες και πηγαίνουμε στο ίδιο σχολείο».

Συμπλήρωσε τον παρακάτω πίνακα με τα ρήματα που υπογράμμισες στον διάλογο:

Ενικός αριθμός

α΄ πρόσωπο | εγώ είμαι | πηγαίνω
β΄ πρόσωπο | εσύ είσαι | πηγαίνεις
γ΄ πρόσωπο | αυτός -ή-ό είναι | πηγαίνει

Πληθυντικός αριθμός

α΄ πρόσωπο | εμείς είμαστε | πηγαίνουμε
β΄ πρόσωπο | εσείς είστε | πηγαίνετε
γ΄ πρόσωπο | αυτοί -ές -ά είναι | πηγαίνουν

2. Ο Σάκης κι ο Θανάσης έχουν αναλάβει τη στήλη της τηλεόρασης στη σχολική τους εφημερίδα. Μόλις έγραψαν τις τηλεπροτάσεις τους για το επόμενο φύλλο και κάνουν τις απαραίτητες διορθώσεις. Βοήθησέ τους κυκλώνοντας τα κύρια ονόματα, ώστε να τα γράψουν με κεφαλαίο.

Τηλεπροτάσεις για βροχερά Σαββατοκύριακα

10.00   Πλάτων και Πανδώρα, κινούμενα σχέδια   ★★★
10.30   Τα ποτάμια της Θράκης, ντοκιμαντέρ   ★★
11.30   Ελλάδα και Κύπρος, ενημερωτική εκπομπή   ★★
13.00   Ο Αστερίξ στην Αίγυπτο, ψυχαγωγική ταινία   ★★★

*Οι λέξεις: «τηλεπροτάσεις, τα, ο» μπορεί να μην είναι κύρια ονόματα, τα γράφουμε όμως με κεφαλαίο, γιατί ξεκινούν την πρόταση.

3. Έχεις αρκετό ελεύθερο χρόνο; Γράψε τις σκέψεις σου για να τις μοιραστείς με τους συμμαθητές σου.
Αγαπητό μου ημερολόγιο,
 Έχω ένα παράπονο που θέλω να σου πω. Δυστυχώς, δεν έχω πολύ ελεύθερο χρόνο, γιατί εκτός από το σχολείο και το διάβασμα, έχω Αγγλικά, κιθάρα και ποδόσφαιρο. Περνάω καλά σε αυτές τις δραστηριότητες, αλλά δεν μου μένει μετά χρόνος για να παίξω με τους φίλους μου.
 Θα ήθελα λοιπόν, να έχω λίγο περισσότερο ελεύθερο χρόνο, για να μπορώ να είμαι συνεπείς στις δουλειές μου, αλλά να μπορώ και να βγαίνω στην γειτονιά για να παίζω με τους φίλους μου.

Συζητήστε στην τάξη λύσεις που μπορείτε να βρείτε για να έχετε περισσότερο ελεύθερο χρόνο.
Υπάρχουν αρκετοί τρόποι για να δημιουργήσουμε περισσότερο ελεύθερο χρόνο. Αρχικά, όταν κάνουμε τα μαθήματά μας, πολλές φορές είτε τεμπελιάζουμε είτε χαζεύουμε, με αποτέλεσμα να καθυστερούμε. Εάν όμως είμαστε συγκεντρωμένοι όταν διαβάζουμε, θα τελειώνουμε πολύ πιο γρήγορα.
Ένας άλλος τρόπος είναι να μειώσουμε λίγο τον χρόνο που αφιερώνουμε για να δούμε τηλεόραση.
Τέλος, ένα ακόμα κόλπο είναι να κάνουμε όλα τα μαθήματά μας την Παρασκευή, ώστε να έχουμε ελεύθερο ολόκληρο το Σαββατοκύριακο.