Στο τριακοστό έκτο κεφάλαιο, της πέμπτης ενότητας, του βιβλίου των Μαθηματικών της Α' Δημοτικού, με τίτλο "Κίνηση σε τετραγωνισμένο χαρτί", θα μάθουμε να προσανατολιζόμαστε και να κινούμαστε πάνω σε τετραγωνισμένο χαρτί, δηλαδή να εντοπίζουμε και να βρίσκουμε τις θέσεις των τετραγώνων και των κόμβων του τετραγωνισμένου χαρτιού με βάση την οριζόντια και την κάθετη διάσταση. Επιπλέον να αναπαράγουμε πάνω σε τετραγωνισμένο χαρτί το υπόδειγμα ενός σχήματος που μας δίνεται σχεδιασμένο πάνω σε τετραγωνισμένο χαρτί.
Πάμε να δούμε ποιες εργασίες και ασκήσεις έχει το βιβλίο μαθητή και το τετράδιο εργασιών, και πώς θα τις λύσουμε.
i) Χρωματίζω τις θέσεις που δείχνει το εισιτήριο.
☛ Το εισιτήριο γράφει πως είναι για 2 άτομα, που θα πρέπει να καθίσουν στην 3η σειρά, στις θέσεις 1 και 2. Οπότε βρίσκουμε τη σειρά με τον αριθμό 3 και χρωματίζουμε (με γαλάζιο) τις θέσεις με τον αριθμό 1 και 2 .
ii) Επιλέγω μια θέση στο διπλανό σχέδιο και γράφω τους αντίστοιχους αριθμούς στο εισιτήριο.
☛ Μπορούμε να διαλέξουμε όποια σειρά θέλουμε, εκτός από την 3η αν θέλουμε να καθίσουν οι θεατές μας μαζί. Εμείς διαλέξαμε την 1η σειρά και τις θέσεις 2 και 3.
2. Εντοπίζω και περιγράφω τις θέσεις των ζώων.
☛ Στην 1η σειρά, στην 1η θέση (στήλη) είναι η πεταλούδα και στην 5η θέση το ψάρι.
☛ Στην 2η σειρά, στην 2η θέση είναι ο βάτραχος.
☛ Στην 3η σειρά, στην 3η θέση είναι ο σκύλος.
☛ Στην 4η σειρά, στην 1η θέση είναι ο λαγός και στην 5η το κοτόπουλο.
☛ Στην 5η σειρά, στην 3η θέση είναι το πουλί.
3. Σχεδιάζω δεξιά τα ίδια αντικείμενα και στις ίδιες θέσεις.
• Παρατηρούμε σε ποιες σειρές και θέσεις βρίσκεται κάθε αντικείμενο και το ζωγραφίζουμε στην αντίστοιχη στο δεξιό σχήμα.
☛ Στην 1η σειρά, δεν υπάρχει αντικείμενο σε καμία θέση (στήλη).
☛ Στην 2η σειρά, στην 3η θέση υπάρχει ένα ψάρι.
☛ Στην 3η σειρά, στην 2η θέση ένα μήλο και στην 5η δυο κεράσια.
☛ Στην 4η σειρά, στην 2η θέση το γράμμα Α και στην 4η μια μπάλα.
☛ Στην 5η σειρά, στην 3η θέση το γράμμα Ο.
4. Βρίσκω και συμπληρώνω τον αριθμό των βημάτων.
☛ Για να φτάσουμε στο τέλος της διαδρομής, ακολουθούμε τα εξής βήματα: 2 βήματα προς τα επάνω, 1 προς τα δεξιά, 2 προς τα επάνω, 2 προς τ' αριστερά και 1 προς τα κάτω.
Κίνηση σε τετραγωνισμένο χαρτί - Τετράδιο Εργασιών - Λύσεις ασκήσεων
1. Σχεδιάζω στο δεξιό σχέδιο ό,τι ακριβώς βλέπω στο αριστερό.
• Για να το φτιάξουμε πιο εύκολα, αντιγράφουμε ότι υπάρχει σε κάθε σειρά (οριζόντια) ή σε κάθε στήλη (κάθετα), δηλαδή:
☛ στην 1η σειρά, στην 3η θέση, κόκκινος κύκλος.
☛ στην 2η σειρά, στην 1η θέση, κόκκινος κύκλος και στην 5η θέση πράσινος κύκλος.
☛ στην 3η σειρά, στην 1η θέση, κόκκινος κύκλος και στην 5η θέση πράσινος κύκλος.
☛ στην 4η σειρά, στην 1η θέση, κόκκινος κύκλος και στην 5η θέση πράσινος κύκλος.
☛ στην 5η σειρά, στην 1η θέση κόκκινος κύκλος, στην 2η, στην 3η και στην 4η θέση μπλε κύκλος και στην 5η θέση πράσινος κύκλος.
2. Σχεδιάζω με τον χάρακα το σπιτάκι στο διπλανό σχέδιο.
• Για να σχεδιάσουμε πιο εύκολα το σπιτάκι, πρώτα πρέπει να αριθμήσουμε τις οριζόντιες και τις κάθετες γραμμές πάνω στα τετραγωνισμένα χαρτιά, για να βρούμε σε ποια ακριβώς σημεία είναι σχεδιασμένο, ώστε να το φτιάξουμε κι εμείς ακριβώς στα ίδια.
☛ Βλέπουμε λοιπόν ότι η στέγη ξεκινάει από την μέση της 1ης οριζόντιας γραμμής, ακριβώς στη μέση, ανάμεσα στην 3η και 4η κάθετη γραμμή, και πηγαίνει, αριστερά στην 3η γραμμή εκεί που τέμνεται με την 2η κάθετη και μετά δεξιά, εκεί που τέμνεται με την 5η κάθετη γραμμή και τελειώνει προς τα επάνω, εκεί απ'ὀπου ξεκινήσαμε. Έπειτα από την αριστερή γωνία της στέγης (οριζ.3 - κάθ.2) τραβάμε κάθετη γραμμή μέχρι κάτω στην 6η οριζόντια γραμμή, μετά πάμε δεξιά μέχρι την 5η κάθετη γραμμή και μετά ανεβαίνουμε επάνω μέχρι την 3η οριζόντια.
3. Στο διπλανό σχέδιο μαυρίζω τετράγωνα στις ίδιες θέσεις με αυτές που βλέπω αριστερά.
• Για να το φτιάξουμε πιο εύκολα, κάνουμε ότι και με την άσκηση 1, δηλαδή αντιγράφουμε ότι υπάρχει σε κάθε σειρά (οριζόντια) ή σε κάθε στήλη (κάθετα).
☛ στην 1η σειρά, στην 1η και την 4η θέση μαύρο τετράγωνο.
☛ στην 3η σειρά, στην 2η και την 5η θέση μαύρο τετράγωνο.
☛ στην 4η σειρά, στην 1η και την 3η θέση μαύρο τετράγωνο.
☛ στην 5η σειρά, στην 2η και την 4η θέση μαύρο τετράγωνο.
4. Γράφω τους αριθμούς.
☛ 12 | 14 | 15 | 16 | 17 | 19 | 20
5. Σχεδιάζω τη διαδρομή σύμφωνα με τις οδηγίες για να βρει το παιδί το παγωτό.
• 1 προς τα επάνω, 2 προς τα δεξιά, 3 προς τα επάνω, 4 προς τα αριστερά.
☛ Αν ακολουθήσουμε τις οδηγίες που μας δίνει το βιβλίο, τότε θα περάσουμε από το παγωτό και δεν θα το πάρουμε. Διαφορετικά, αντί για 4 βήματα κάνουμε 2 και αν θέλουμε και 1 προς τα κάτω για να φτάσουμε στο "τέλος".
6. Ενώνω με τη σειρά τους αριθμούς.
☛ Με το χάρακά μας τραβάμε γραμμές με τη σειρά που μας δείχνουν οι αριθμοί και φτιάχνουμε ένα σπίτι και ένα δέντρο.
0 Σχόλια