Η Αθήνα γίνεται «σχολείο της Ελλάδας» - Κλασσικά χρόνια - από το «https://idaskalos.blogspot.gr»
Στο 24ο (εικοστό τέταρτο) κεφάλαιο, στην Γ.2 ενότητα του βιβλίου της ιστορίας της Δ' Δημοτικού, με τίτλο "Η Αθήνα γίνεται «σχολείο της Ελλάδας»", θα μάθουμε για τους σπουδαίους ανθρώπους που ασχολήθηκαν με τα γράμματα και δίδαξαν τους νέους Αθηναίους στην εποχή του Περικλέους. Από αυτούς ξεχωρίζουν φυσιογνωμίες όπως του Σωκράτη, με την διαλεκτική και μαιευτική μέθοδό του, του Ηροδότου από την Αλικαρνασσό, που κατέγραψε τις μεγάλες νίκες των Ελλήνων εναντίον των Περσών, και αργότερα ονομάστηκε «πατέρας της ιστορίας» και του Θουκυδίδη, που έγραψε για μία από τις πιο σκοτεινές περιόδους της ελληνικής ιστορίας, τον Πελοποννησιακό πόλεμο.  Τέλος, θα μάθουμε για την ανάπτυξη του θεάτρου και τις παραστάσεις που παρακολουθούσαν οι Αθηναίοι.

Στο μάθημα αυτό υπάρχουν δύο ερωτήσεις που πρέπει να απαντήσουμε:

1. Γνωρίζεις αν σήμερα παίζονται αρχαίες κωμωδίες και τραγωδίες; Που γίνεται αυτό;
Τα έργα των μεγάλων αρχαίων τραγικών και σατιρικών ποιητών εξακολουθούν να παίζονται μέχρι και σήμερα. Μάλιστα, κάποιες παραστάσεις παίζονται και σε όσα από τα αρχαία θέατρα διατηρούνται σε καλή κατάσταση, όπως το αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου.

2. Γιατί, κατά την γνώμη σου, η Αθήνα ονομάστηκε «σχολείο της Ελλάδας»;
Η Αθήνα κατά τον 5ο αιώνα π.Χ. ήταν το πνευματικό κέντρο του τότε κόσμου. Αυτό γιατί εκείνη την εποχή, είχαν συγκεντρωθεί στην Αθήνα άνθρωποι των γραμμάτων και των τεχνών, που ασχολούνταν με την ποίηση, την φιλοσοφία, την ιστορία, το θέατρο κ.λ.π. πράγμα που οδήγησε την πόλη σε μεγάλη πνευματική ανάπτυξη. Το αποτέλεσμα ήταν πολλοί Έλληνες να έρχονται στην Αθήνα, για να ακούσουν αυτούς τους σπουδαίους ανθρώπους να συζητούν για διάφορα θέματα ή απλά για να παρακολουθήσουν μια θεατρική παράσταση. Έτσι, δίκαια η Αθήνα ονομάστηκε «Σχολείο της Ελλάδας».

Η Αθήνα γίνεται «σχολείο της Ελλάδας» - Τετράδιο Εργασιών (Βιβλίο)


 Στο Τετράδιο Εργασιών υπάρχουν τέσσερις ερωτήσεις σχετικές με το μάθημά μας:

1. Οι αρχαίοι φιλόσοφοι (φίλοι της σοφίας) ήταν άνθρωποι που έψαχναν να βρουν απαντήσεις στα μεγάλα προβλήματα που απασχολούσαν τους ανθρώπους. Να γράψεις άλλες σύνθετες λέξεις με πρώτο συνθετικό τη λέξη φίλος.
Φιλότεχνος, φιλόμουσος, φιλεύσπλαχνος, φιλόζωος, φιλόλογος, φιλόξενος, φιλότιμος, φιλομαθής, φιλήσυχος, φιλαλήθης, φιλόπατρις, φιλοδώρημα.

2. Να τοποθετήσεις στον πίνακα τα ονόματα, ανάλογα με το είδος με το οποίο ασχολήθηκε ο καθένας.
Η Αθήνα γίνεται «σχολείο της Ελλάδας» - Κλασσικά χρόνια - από το «https://idaskalos.blogspot.gr»

3. Η πόλη της Αθήνας, στα χρόνια του Περικλή, πλήρωνε τα εισιτήρια των φτωχών πολιτών. Έτσι όλοι οι Αθηναίοι μπορούσαν να παρακολουθούν τις θεατρικές παραστάσεις. Γιατί το έκανε αυτό; Συμβαίνει κάτι παρόμοιο σήμερα;
Στα χρόνια του Περικλή, οι άνθρωποι θεωρούσαν το θέατρο ως το καλύτερο σχολείο. Γι' αυτό, η πόλη της Αθήνας πλήρωνε τα εισιτήρια των φτωχών πολιτών, ώστε όλοι να μπορούν να παρακολουθήσουν τις παραστάσεις και να μορφωθούν.
Σήμερα, υπάρχουν μαθητικές και φοιτητικές εκπτώσεις στα εισιτήρια, που δίνουν την δυνατότητα στα παιδιά να παρακολουθήσουν παραστάσεις με μειωμένο εισιτήριο, ενώ πολλές φορές μοιράζονται και δωρεάν προσκλήσεις για διάφορα θεατρικά έργα.

4. Με τις παρακάτω λέξεις να συνθέσεις ένα δικό σου μικρό κείμενο που να έχει σχέση με το θέατρο: λόφος, πέτρινα καθίσματα, θεατρικές παραστάσεις, τραγωδία, κωμωδία.
Οι αρχαίοι Έλληνες παρακολουθούσαν διάφορες θεατρικές παραστάσεις. Οι παραστάσεις αυτές ονομάζονταν τραγωδίες, όταν το θέμα τους ήταν στενάχωρο και κωμωδίες, όταν ήταν ευχάριστο. Για να μπορούν να παρακολουθούν περισσότεροι άνθρωποι, διάλεγαν χώρους κοντά σε λόφους. Αργότερα, έσκαψαν τους λόφους και έβαλα πέτρινα καθίσματα.