Θαλασσινό σχολείο - Πάλι μαζί! - Γλώσσα Γ' Δημοτικού - από το https://idaskalos.blogspot.com
Στο πρώτο κεφάλαιο, της πρώτης ενότητας, του βιβλίου της Γλώσσας της Γ' Δημοτικού, με τίτλο "Θαλασσινό σχολείο", θα διαβάσουμε ένα όμορφο ποίημα και θα το αναλύσουμε.

Πάμε να δούμε ποιες εργασίες και ασκήσεις έχει το τετράδιο εργασιών, και πώς θα τις λύσουμε.

1. Ποιες εικόνες ήρθαν στο μυαλό σου ακούγοντας το ποίημα;
Ακούγοντας το ποίημα, αφήνουμε την φαντασία μας ελεύθερη να ταξιδέψει, να δημιουργήσει εικόνες, μυρωδιές και συναισθήματα. Έπειτα, περιγράφουμε τις εικόνες αυτές.
Για παράδειγμα, θα μπορούσαμε να πούμε ότι ακούγοντας το ποίημα, μας ήρθε στο μυαλό μία τεράστια παραλία, με καταγάλανα νερά, γεμάτη κοχύλια και πολύχρωμα βότσαλα. Μπορούμε να περιγράψουμε το πως ένα ελαφρύ αεράκι έφερε στις μύτες μας την μυρωδιά της αλμύρας και πως τα παιδικά γέλια και φωνές, μας έκαναν να αισθανθούμε ενθουσιασμένοι που επιτέλους είμαστε στην παραλία.

2. Τι επιθυμεί το παιδί που μιλά στο ποίημα;
Διαβάζοντας το ποίημα, καταλαβαίνουμε σχεδόν αμέσως, ότι το παιδί θα ήθελε το σχολείο του να ήταν η θάλασσα. Έτσι, θα θελε αντί για σχολική φορεσιά, να φοράει το μαγιό του, να χει τα βότσαλα για χαρτί και τα φύκια συνδετήρα. Να χρησιμοποιούσε τα κοχύλια για μολύβια και τον αστερία για γόμα. Να έγραφε στην άμμο την ορθογραφία του και να ερχόταν το κύμα για να πάρει μακριά τα λάθη του. Τέλος, θα ήθελε οι βάρκες να ήταν οι δασκάλες του και να το έπαιρναν κάθε πρωί, για να γυρίσουνε την Γη.

3. Γράψε δίπλα από τις λέξεις του σχολείου σου τις λέξεις του θαλασσινού σχολείου που ταιριάζουν.
Χαρτί - Βότσαλα
Μολύβι - Κοχύλι
Σβηστήρι - Αστερίας
Συνδετήρας - Φύκια
Τετράδιο ορθογραφίας - Άμμος
Δασκάλα - Βάρκα

4. Η δασκάλα ή ο δάσκαλος σας βοηθά να χωριστείτε σε ομάδες. Το κάθε παιδί θα διηγηθεί στην ομάδα του μια ιστορία από τις διακοπές του, προσθέτοντας με τη φαντασία του κάτι που δεν είναι αληθινό. Κάθε ομάδα αποφασίζει ποια ιστορία θα ανακοινωθεί στην τάξη. Οι άλλες ομάδες θα προσπαθήσουν να βρουν τα στοιχεία της ιστορίας που δεν είναι πραγματικά. Κάθε ομάδα έχει δικαίωμα να κάνει μόνο δύο ερωτήσεις για να τα ανακαλύψει.
Αυτή η άσκηση είναι μια πολύ ωραία ευκαιρία για να μοιραστούμε τις εμπειρίες μας από το καλοκαίρι, να εξασκηθούμε στην διήγηση ιστοριών και να διασκεδάσουμε, ψάχνοντας να βρούμε το ψέμα.
Για να φτιάξουμε λοιπόν την ιστορία μας, πρέπει να έχουμε κατά νου τα εξής πράγματα:
☛ Πότε συνέβη;
☛ Που βρισκόμασταν;
☛ Με ποιους ήμασταν;
☛ Τι ακριβώς συνέβη;
☛ Πώς νιώσαμε για αυτό;
☛ Θα θέλαμε πιθανόν να το ξαναζήσουμε;
☛ Για ποιον λόγο;

Αφού τα σκεφτούμε όλα αυτά, πάμε να φτιάξουμε την ιστορία.
Ας πάρουμε για παράδειγμα ως αληθινή ιστορία το ότι πήγαμε διακοπές στο χωριό, στον παππού και στην γιαγιά, και παίζαμε όλη μέρα μπάσκετ με τους φίλους μας.
Το ψέμα μπορεί να είναι ότι ρίξαμε μία τόσο δυνατή βολή που η μπάλα μας έφυγε στον δρόμο, όμως ένα σκυλάκι μας την επέστρεψε.

Άρα, η ιστορία μας θα μπορούσε να είναι κάπως έτσι:
 Φέτος το καλοκαίρι πήγα διακοπές στο χωριό, στον παππού και την γιαγιά! Το χωριουδάκι μου είναι πολύ όμορφο, γεμάτο χωράφια, με πολλά ζωάκια και άπειρα μέρη να εξερευνήσεις! Στο προαύλιο της εκκλησίας υπάρχει μία μπασκέτα κι έτσι όλα τα παιδιά μαζευόμασταν κάθε απόγευμα για να παίξουμε. Ξαφνικά, ο ξάδερφός μου έριξε μία τόσο δυνατή βολή, που η μπάλα βγήκε έξω από το προαύλιο και έφτασε στον δρόμο. Για καλή μας τύχη όμως, από εκεί περνούσε ο Ρεξ, το τσοπανόσκυλο του παππού μου. Με το που είδε την μπάλα μας, άρχισε να την σπρώχνει με την μουσούδα του και να την φέρνει ξανά μέσα στο προαύλιο! Του έδωσα λίγο ψωμάκι, που μου είχε δώσει η γιαγιά μου για κολατσιό και εκείνο έφυγε χαρούμενο προς το σπίτι.

5. Σε συνεργασία με τον διπλανό ή τη διπλανή σου, βρες πόσες στροφές και πόσους στίχους έχει το ποίημα. Γράψε στο βότσαλο τους δύο πρώτους στίχους του ποιήματος.
Το ποίημα έχει 4 στροφές και 16 στίχους.

Πώς θα 'θελα η θάλασσα
να ήταν το σχολείο μου


Θαλασσινό σχολείο - Τετράδιο Εργασιών - Λύσεις Ασκήσεων


1. Συγκέντρωσε και δείξε στην ομάδα σου πράγματα που έχεις φυλάξει από τις διακοπές σου (φωτογραφίες, αντικείμενα, καρτ ποστάλ, εισιτήρια, χάρτες,
διαφημιστικά φυλλάδια).

Φτιάξε μαζί με τους συμμαθητές σου τη γωνιά των διακοπών της ομάδας σας.
Μια ωραία ιδέα είναι να κολλήσουμε τις φωτογραφίες και τα αντικείμενα πάνω σε ένα χρωματιστό χαρτόνι και να γράψουμε γύρω από τα αναμνηστικά, το μέρος από όπου τα πήρα με. Μπορούμε επίσης να το διακοσμήσουμε με αυτοκόλλητα και να το χρωματίσουμε.

2. Φτιάξε μια μικρή κάρτα με τις απαντήσεις σου στις παρακάτω ερωτήσεις για να τη βάλεις στη γωνιά των διακοπών.
Το κάθε παιδί απαντά ξεχωριστά για τον εαυτό του. Εμείς θα σας δώσουμε ένα παράδειγμα.

Πού πέρασα το καλοκαίρι;
Φέτος το καλοκαίρι, το πέρασα στην Ιθάκη με τους γονείς μου.

Τι παιχνίδια έπαιξα με τους φίλους και τις φίλες μου;
Με τους φίλους μου παίξαμε πολλά παιχνίδια: ποδόσφαιρο, μπάσκετ, βόλεϊ, κρυφτό, κυνηγητό, αγαλματάκια ακούνητα, ρακέτες, κλέφτες κι αστυνόμους, κουτσό κτλ.