Νιώθω - Βιβλίο Μαθητή - Γλώσσα Β' Δημοτικού - από το https://idaskalos.blogspot.com
Στην δέκατη έκτη ενότητα, του βιβλίου της Γλώσσας της Β' Δημοτικού, με τίτλο "Νιώθω", θα μάθουμε να μιλάμε για τα συναισθήματά μας, τα ουσιαστικά, επίθετα και ρήματα, για να εκφράζουμε αυτά που αισθανόμαστε και να βρίσκουμε τα αντίθετα συναισθήματα. Επίσης, θα μάθουμε να κλίνουμε το ρήμα νιώθω και άλλα ρήματα όπως αυτό, να σχηματίζουμε φράσεις με επίθετα που δηλώνουν «πιο πολύ» και να κλίνουμε τα θηλυκά ουσιαστικά σε -ου.

Πάμε να δούμε ποιες εργασίες και ασκήσεις έχει το βιβλίο μας, και πώς θα τις λύσουμε.

Παρατήρησε τις εικόνες και πες.
Τι νομίζεις πως νιώθουν τα παιδιά στις παραπάνω εικόνες;
Το παιδί στην πρώτη εικόνα νιώθει θυμό.
Το ποντίκι στην δεύτερη εικόνα νιώθει χαρά.
Το παιδί στην τρίτη εικόνα νιώθει φόβο.
Το παδί στην τέταρτη εικόνα νιώθει ντροπή.
Το παιδί στην πέμπτη εικόνα νιώθει ζήλια.
Το παιδί στην έκτη εικόνα νιώθει περηφάνια και χαρά.

Πώς το κατάλαβες;
Στην πρώτη εικόνα καταλαβαίνουμε πως το παιδί νιώθει θυμό, επειδή έχει σφιγμένες τις γροθιές του, κρατά τα χέρια του ψηλά, τα μάγουλά του είναι κατακόκκινα, τα δόντια του σφιγμένα και χτυπά τα πόδια του.
Στην τρίτη εικόνα, καταλαβαίνουμε πως το παιδί νιώθει φόβο, επειδή έχει κρυφτεί κάτω από το κρεβάτι του, τα μάτια του είναι γουρλωμένα και τα χέρια του σφιγμένα.
Στην τέταρτη εικόνα, καταλαβαίνουμε πως το παιδί νιώθει ντροπή, επειδή έκανε την ανάγκη του στο κρεβάτι του. Το καταλαβαίνουμε επειδή κοιτάει το βρεγμένο σεντόνι με κατακόκκινα μάγουλα και κρύβει το πρόσωπό του με το χέρι του.
Στην πέμπτη εικόνα καταλαβαίνουμε πως το κοριτσάκι ζηλεύει το μικρό της αδελφάκι επειδή έχει θλιμμένη και προβληματισμένη έκφραση, ροδοκόκκινα μάγουλα και τέλος έχει τα χέρια του στο πρόσωπο.
Στην έκτη εικόνα καταλαβαίνουμε πως το αγοράκι είναι χαρούμενο, από το χαμόγελό του, ενώ την περηφάνια του την καταλαβαίνουμε από τον τρόπο που κρατάει ψηλά το πινακάκι του.

Πώς νομίζεις ότι νιώθει ο Αλέξανδρος ο ποντικός;
Ο Αλέξανδρος ο ποντικός φαίνεται πολύ χαρούμενος και ενθουσιασμένος!

Από πού το κατάλαβες;
Το καταλαβαίνουμε επειδή χορεύει και είναι χαμογελαστός.

Μπορείς να περιγράψεις την έκφραση όλων;
Στην πρώτη εικόνα, το αγόρι που νιώθει θυμό:
Έχει τα χέρια του στον αέρα, σφιγμένα σε γροθιές
Έχει τα δόντια του σφιγμένα
Έχει τα μάγουλά του κατακόκκινα
Χτυπάει τα πόδια του

Στην τρίτη εικόνα, το αγοράκι που νιώθει φόβο:
Έχει τα μάτια του γουρλωμένα
Έχει τα χέρια του σφιγμένα  

Στην τέταρτη εικόνα, το αγόρι που νιώθει ντροπή:
Έχει κατεβασμένο το κεφάλι του
Έχει κατακόκκινα μάγουλα
Βάζει το χέρι του στο πρόσωπό του
Έχει κακόκεφη έκφραση

Στην πέμπτη εικόνα, το κοριτσάκι που νιώθει ζήλια για το αδελφάκι της:
Έχει κατακόκκινα μάγουλα
Έχει κακόκεφη έκφραση
Έχει τα δύο χέρια στο πρόσωπό της

Στην έκτη εικόνα, το αγοράκι που νιώθει χαρά:
Έχει πλατύ χαμόγελο
Κρατάει με περηφάνια τον πίνακά του ψηλά

1. Διάβασε το παρακάτω κείμενο.
Τι κέρδισε ο Σέργιος;
Κέρδισε μία υποτροφία για να παρακολουθήσει δωρεάν μαθήματα στο ωδείο.

Ποιοι τον βοήθησαν;
Οι φίλοι του Ελπίδα και Άγγελος.

Γιατί χτυπούσε δυνατά η καρδιά του Σέργιου;
Επειδή ένιωθε αγωνία μέχρι να ακούσει τα αποτελέσματα για τη υποτροφία του ωδείου.

Γιατί ένιωσε ο Σέργιος σαν να πετά στα σύννεφα;
Χάρηκε πάρα πολύ, επειδή κέρδισε την υποτροφία του ωδείου.

Γιατί ενθουσιάστηκαν τα παιδιά;
Χάρηκαν και αυτά με την επιτυχία του φίλου τους του Σέργιου.

Oι γονείς του Σέργιου δάκρυσαν, επειδή λυπήθηκαν;
Όχι, δάκρυσαν από χαρά και ευτυχία. Συγκινήθηκαν επειδή ο γιος τους τα κατάφερε και κέρδισε την υποτροφία.

Ποιο βραβείο κέρδισαν όλοι;
Κέρδισαν το βραβείο της φιλίας.

3. Στην ενότητα 12 περιέγραψες τον εαυτό σου, την εμφάνισή σου. Ας μιλήσουμε τώρα για το πώς νιώθεις. Σίγουρα άλλοτε νιώθεις χαρά, άλλοτε λύπη, άλλοτε φόβο, άλλοτε θυμό. Σκέψου δύο πράγματα που σε κάνουν να νιώθεις τα παραπάνω συναισθήματα και γράψε τα στο τετράδιό σου.
Το κάθε παιδί απαντάει για τον εαυτό του. Εμείς θα σας δώσουμε μερικά παραδείγματα:

Νιώθω χαρά όταν:
Παίζω με τους φίλους μου
Επισκέπτομαι τον παππού και την γιαγιά μου
Μου φτιάχνει η μαμά μου το αγαπημένο μου φαγητό
Παίρνω Άριστα από την δασκάλα μου

Νιώθω λύπη όταν:
Βρέχει και δεν μπορώ να παίξω με τους φίλους μου
Χάνει η αγαπημένη μου ομάδα στο ποδόσφαιρο
Χαλάει κάποιο παιχνίδι μου
Κλείνει το σχολείο το καλοκαίρι

Νιώθω φόβο όταν:
Είναι πολύ σκοτεινά και δεν μπορώ να δω τριγύρω μου
Ρίχνει κεραυνούς

Νιώθω θυμό όταν:
Παίρνουν τα παιχνίδια μου και τα χαλάνε
Με αδικούν
Πειράζουν τα πράγματά μου

4. Ξαναδιάβασε το κείμενο 1 και βάλε σε κύκλo τις λέξεις και τις
εκφράσεις που μας δείχνουν πώς νιώθει κάποιος. Έπειτα γράψε στο τετράδιό σου τρεις λέξεις ή εκφράσεις που δείχνουν χαρά και άλλες τρεις που δείχνουν λύπη.

Ευτυχώς για όλους, ο δάσκαλος δεν άργησε να έρθει. Η καρδιά του Σέργιου χτυπούσε δυνατά.
— Συγχαρητήρια, παιδί μου, κέρδισες την υποτροφία του ωδείου μας. Θα χαρώ να σ’ έχω μαθητή! είπε ο δάσκαλος φανερά συγκινημένος.
O ενθουσιασμός των τριών παιδιών ήταν απερίγραπτος. O μπαμπάς και η μαμά του Σέργιου δάκρυσαν από χαρά. Όσο για τον Σέργιο, ένιωθε σαν να πετάει στα σύννεφα!
Το παιδί με το ακορντεόν άρχισε να παίζει το τραγούδι τους,
«Το τραγούδι της φιλίας», και μαζί του τραγουδούσαν οι φίλοι του, οι γονείς του, ο δάσκαλός του κι όλοι όσοι βρίσκονταν εκεί.
O Σέργιος με τη βοήθεια της Ελπίδας και του Άγγελου κέρδισε μια υποτροφία στη μουσική. Όμως το πιο σπουδαίο ήταν ότι όλοι μαζί κέρδισαν το βραβείο της φιλίας.

Οι λέξεις ή εκφράσεις που δείχνουν χαρά είναι οι εξής:
χαρούμενος, ευχαριστημένος, ενθουσιασμένος.

Οι λέξεις ή εκφράσεις που δείχνουν λύπη είναι οι εξής:
λυπημένος, δυστυχισμένος, στενοχωρημένος.

5. Διάβασε μια ιστορία για ένα δέντρο που ήθελε να ταξιδέψει…
Γιατί είναι λυπημένο το μικρό πεύκο;
Το μικρό πεύκο είναι λυπημένο γιατί ονειρεύτηκε πως ταξίδευε μακρυά, αλλά όταν ξύπνησε κατάλαβε πως δεν είχε μετακινηθεί καθόλου από την θέση του, καθώς οι ρίζες του είναι βαθιά ριζωμένες.

Πού θέλει να φτάσει το δεντράκι;
Το δεντράκι θέλει να φτάσει στην άκρη της γης, δηλαδή στο αντικρινό βουνό.

Μπορείς να φανταστείς τη συνέχεια της ιστορίας; Γράψε τη στο τετράδιό σου.
Η δροσοσταλίδα, ακούγοντας αυτά που της είπε το δεντράκι, στεναχωρήθηκε πολύ και θέλησε να κάνει κάτι για αυτό. Μάζεψε λοιπόν τα ζωάκια του δάσους και τους έδωσε μία σημαντική αποστολή!
- Θα πάτε μακριά, μέχρι την άκρη της γης και θα φέρετε ένα δώρο για το δεντράκι.
- Και που είναι η άκρη της γης; ρώτησε ένα σκιουράκι.
- Να, μακριά στο αντικρινό βουνό. Έτσι μου είπε το δεντράκι.
- Και τι να φέρουμε; ρώτησε ένα σπουργίτι.
- Ότι μπορείτε! Αφού το δεντράκι δεν μπορεί να πάει μέχρι εκεί για να τα δει, θα του τα φέρουμε εμείς εδώ!

Έτσι κι έγινε! Τα ζωάκια ξεχύθηκαν στους ορίζοντες και μάζεψαν κάθε λογής πράγμα. Πέτρες, πεσμένα φύλλα, καρπούς, λίγο χιόνι από την κορυφή του βουνού... Στον δρόμο γνώρισαν κι άλλα ζωάκια που αποφάσισαν να ταξιδέψουν και αυτά μαζί τους!

Η δροσοσταλίδα περίμενε με ανυπομονησία τα ζωάκια να επιστρέψουν. Ήθελε να κάνει έκπληξη στο πευκάκι. Όταν τα ζωάκια επέστρεψαν από το ταξίδι τους, περίμεναν μέχρι να κοιμηθεί το δεντράκι και τότε άπλωσαν μπροστά του όλα τα δώρα που του φέρανε.
Όταν το επόμενο πρωί το δεντράκι ξύπνησε και είδε απορημένο όλα αυτά τα δώρα, ρώτησε τους φίλους του, τι ακριβώς συνέβη.
- Αφού δεν μπορείς εσύ να πας στην άκρη του κόσμου, αποφασίσαμε να φέρουμε την άκρη του κόσμου σε εσένα! είπε η δροσοσταλίδα.

6. O Λουκάς, ο Αρμπέν και η Χαρά πετούν στα σύννεφα από τη χαρά τους, γιατί είναι Καθαρά Δευτέρα και θα πετάξουν χαρταετό. Είναι βέβαια και λυπημένοι, γιατί η Γαλήνη είναι άρρωστη και δε θα έρθει μαζί τους.
Τι κατάφεραν οι τρεις φίλοι; Πώς;
Ο Λουκάς, ο Αρμπέν και η Χαρά, προσπαθούσαν να πετάξουν ο καθένας τον δικό του χαρταετό, χωρίς επιτυχία. Όταν όμως αποφάσισαν να συνεργαστούν και να ενώσουν τις δυνάμεις τους, τα κατάφεραν! Πήραν το καλύτερο κομμάτι από κάθε χαρταετό, φτιάξανε έναν καινούριο και ο καθένας ανέλαβε διαφορετική δουλειά. Τότε μόνο κατάφεραν να ανεβάσουν τον χαρταετό ψηλά.

Γιατί άραγε έγραψαν τέσσερα ονόματα, αφού ήταν τρεις;
Τα παιδιά αποφάσισαν να γράψουν τέσσερα ονόματα, αντί για τρία, για να δείξουν πως η Γαλήνη είναι αναπόσπαστο μέλος της παρέας τους. Μπορεί να έλειπε επειδή ήταν άρρωστη, αυτό όμως δεν σημαίνει πως λείπει και από τις καρδιές των παιδιών.

7. Διάβασε το ποίημα που έμαθε η Γαλήνη από τη γιαγιά της. Αναζήτησε πληροφορίες για την ιστορία των χαρταετών.
Ο χαρταετός είναι μια ελαφριά κατασκευή, σκοπός της οποίας είναι να πετά με τη βοήθεια του αέρα. Ο χαρταετός κρατιέται από αυτόν που τον πετά μέσω της καλούμπας, ενός λεπτού σχοινιού.
Η συνήθεια του πετάγματος χαρταετού προέρχεται κατά πάσα πιθανότατα από την Κίνα. Είναι δημοφιλής σήμερα στην Κίνα, στην Ιαπωνία, στην Ινδία, στην Ταϊλάνδη και στο Αφγανιστάν.
Στην Ελλάδα το πέταγμα του χαρταετού είναι μέρος των εθίμων της Καθαράς Δευτέρας και συγκεκριμένα του υπαίθριου εορτασμού της - τα λεγόμενα κούλουμα. Ο σκελετός των χαρταετών κατασκευάζεται από καλάμι, ελαφρύ ξύλο ή από πλαστικό, ενώ το μέρος που φέρνει αντίσταση στον αέρα από πλαστικό φύλλο ή χαρτί.
Σημαντικά σημεία του χαρταετού για επιτυχημένο πέταγμα είναι:
☛ τα ζύγια της καλούμπας
☛ τα ζύγια της ουράς
☛ το μέγεθος της ουράς

Οι χαρταετοί φτιάχνονται σε τεράστια ποικιλία σχημάτων. Παραδοσιακό σχήμα στην Ελλάδα είναι αυτό με τον εξάγωνο σκελετό.

8. Συμπλήρωσε τον παρακάτω πίνακα.
Εγώ νιώθω
Εσύ νιώθεις
Αυτός, αυτή, αυτό νιώθει
Εμείς νιώθουμε
Εσείς νιώθετε
Αυτοί, αυτές, αυτά νιώθουν

Γράψε τώρα στις γραμμές από κάτω και άλλα ρήματα που κλίνονται όπως το ρήμα νιώθω.
Διαβάζω, γράφω, τρέχω, μένω, βάφω, αγοράζω

9. Διάβασε τον παρακάτω μύθο του Αισώπου και συμπλήρωσε τον πίνακα που ακολουθεί. Θα σε βοηθήσουν οι λέξεις του κειμένου
με τα έντονα γράμματα.

η αλεπού
της αλεπούς
την αλεπού
- αλεπού

οι αλεπούδες
των αλεπούδων
τις αλεπούδες
- αλεπούδες

Πώς ένιωσε το λελέκι, όταν η αλεπού τού σέρβιρε τη σούπα σε ρηχό πιάτο;
Το λελέκι ένιωσε λύπη και θυμό. Από την μία στεναχωρήθηκε επειδή δεν μπορούσε να φάει την σούπα και ήταν αναγκασμένο να κοιτάει την αλεπού να τρώει, ενώ εκείνο πεινούσε και από την άλλη θύμωσε επειδή η αλεπού το έκανε επίτηδες.

Τι σκέφτηκε να κάνει το λελέκι; Γιατί;
Το λελέκι αποφάσισε να εκδικηθεί την αλεπού και να της δώσει ένα καλό μάθημα. Ήθελε να της δείξει πόσο άσχημα ένιωσε με την συμπεριφορά της. Κάλεσε λοιπόν την αλεπού σε δείπνο και της σέρβιρε πηχτή σούπα σε ψηλό βάζο. Έτσι, η αλεπού ήταν αναγκασμένη να παρακολουθεί το λελέκι να απολαμβάνει το φαγητό του, ενώ εκείνη δεν μπορούσε να φάει.

Πώς ένιωσε η αλεπού, όταν το λελέκι σέρβιρε τη σούπα σε ψηλά βάζα;
Η αλεπού σίγουρα εκνευρίστηκε βλέποντας το ψηλό βάζο. Όταν όμως κατάλαβε πως το λελέκι την πλήρωσε με το ίδιο νόμισμα και πως είχε προκαλέσει τα ίδια συναισθήματα στο λελέκι την προηγούμενη φορά, κατάλαβε το λάθος της και ντράπηκε για την συμπεριφορά της.

Τι νομίζεις ότι ένιωσε το λελέκι, όταν είπε στην αλεπού: «Το παράδειγμά σου ακολουθώ, τίποτε παραπάνω»;
Το λελέκι ένιωσε ικανοποίηση όταν κατάλαβε πως η αλεπού πήρε το μάθημά της. Πρέπει να τονίσουμε πως το λελέκι δεν χάρηκε επειδή εκδικήθηκε την φίλη του, αλλά επειδή η φίλη του κατάλαβε το λάθος της και μετάνιωσε.

Γράψε τα αντίθετα. Όμως πρόσεξε. Το αντίθετο πρέπει να είναι ρήμα ή επίθετο, όπως η λέξη που δίνεται.
Ενθουσιάζομαι - Απογοητεύομαι
Χαρούμενος - Λυπημένος
Ευχαριστιέμαι - Στεναχωριέμαι
Χαμογελαστός - Κατσούφης