Εφημερίδες! Εφημερίδες - Βιβλίο Μαθητή - Γλώσσα Β' Δημοτικού - από το https://idaskalos.blogspot.com
Στην δέκατη έβδομη ενότητα, του βιβλίου της Γλώσσας της Β' Δημοτικού, με τίτλο "Εφημερίδες! Εφημερίδες!", θα μάθουμε τι μπορούμε να διαβάσουμε σε μια εφημερίδα και να βρίσκουμε πληροφορίες σε μια εφημερίδα. Επίσης, θα μάθουμε να παρουσιάζουμε ένα βιβλίο, να φτιάχνουμε επιρρήματα σε -α από επίθετα, να κλίνουμε τα ουδέτερα ουσιαστικά σε -ο και σε -ι και να ξεχωρίζουμε το -ω του ρήματος από το -ο του ουδέτερου ουσιαστικού.

Πάμε να δούμε ποιες εργασίες και ασκήσεις έχει το βιβλίο μας, και πώς θα τις λύσουμε.

Παρατήρησε τα έντυπα στη διπλανή σελίδα.
Τι έντυπα είναι αυτά;
Τα έντυπα αυτά είναι σχολικές εφημερίδες.

Σε τι μοιάζουν και σε τι διαφέρουν μεταξύ τους;
Ομοιότητες
Όλα τα έντυπα έχουν:
☛ τίτλο
☛ ζωγραφιές ή εικόνες
☛ πληροφορίες σχετικά με το σχολείο, την τάξη, την ημερομηνία έκδοσης και τον αριθμό φύλλου.

Διαφορές
Τα έντυπα διαφέρουν μεταξύ τους:
☛ Στο θέμα του τίτλου
☛ Στο ποιο σχολείο και ποια τάξη έχει εκδόσει το κάθε ένα
☛ Μία από τις εφημερίδες αναγράφει την τιμή πώλησής της
☛ Μία από τις εφημερίδες είναι ασπρόμαυρη
☛ Μία από τις εφημερίδες είναι γραμμένη στο χέρι
☛ Μία από τις εφημερίδες βγαίνει κάθε 15, ενώ οι άλλες δύο βγαίνουν κάθε μήνα.

Έχεις διαβάσει ποτέ κάτι σε εφημερίδα; Τι έχεις διαβάσει;
Ναι, έχω διαβάσει τα νέα της ομάδας μου και το πρόγραμμα της τηλεόρασης. (Το κάθε παιδί απαντάει για το εαυτό του)

Ποιος έχει εκδώσει καθεμιά από αυτές τις εφημερίδες;
☛ Η εφημερίδα με τίτλο «Η Εφημερίδα μας» έχει εκδοθεί από την τάξη Β2 του Δημοτικού Σχολείου Τσουμάνη - Κορίλλη.
☛ Η εφημερίδα με τίτλο «Ο βυθός της γνώσης»
☛ Η εφημερίδα με τίτλο «Μαθητικός Λόγος» έχει εκδοθεί από τις τάξεις Ε και ΣΤ Δημοτικού Σχολείου Ριζού.

Πότε εκδόθηκε η κάθε εφημερίδα;
☛ «Η Εφημερίδα μας» εκδόθηκε στις 15 Ιανουαρίου του 1974.
☛ «Ο βυθός της γνώσης» εκδόθηκε το Μάιο του 2002.
☛ «Ο Μαθητικός Λόγος» εκδόθηκε το Μάρτιο του 2004.

Χρωμάτισε την τιμή της εφημερίδας «O βυθός της γνώσης».
Χρωματίζουμε την φράση «ΤΙΜΗ 1€».

1. Παρατήρησε ξανά τις εφημερίδες.
Φέρτε στην τάξη διάφορες εφημερίδες. Χωρίστε τες σε κατηγορίες: μικρές, μεγάλες, ασπρόμαυρες, έγχρωμες, τοπικές, σχολικές… Κάθε πότε κυκλοφορεί η κάθε εφημερίδα; Χωρίστε τες σε πρωινές, απογευματινές, καθημερινές, κυριακάτικες. Αν θέλετε, κόψτε τίτλους, γράμματα, εικόνες και κολλήστε τα σε ένα μεγάλο χαρτί, για να φτιάξετε το πρωτοσέλιδο μιας δικής σας εφημερίδας.
Για αυτήν την άσκηση, μπορούμε να ζητήσουμε παλιές εφημερίδες που τυχόν έχουν κρατήσει οι γονείς μας. Για να φτιάξουμε την χειροτεχνία, θα χρειαστούμε πέρα από εφημερίδες και περιοδικά, κόλλα, ψαλίδι μαρκαδόρους ή λαδομπογιές.

Συζητήστε τι σημαίνουν οι λέξεις με τα έντονα γράμματα, γράψτε
ομαδικά έναν ορισμό για την κάθε λέξη και αντιγράψτε τους ορισμούς στο τετράδιό σας. Για παράδειγμα: «Ασπρόμαυρη είναι η εφημερίδα στην οποία τόσο τα γράμματα όσο και οι φωτογραφίες τυπώνονται με μαύρο μελάνι πάνω σε άσπρο χαρτί».

Μικρή: ονομάζεται η εφημερίδα που έχει λίγα φύλλα και συνήθως κυκλοφορεί σε μία συγκεκριμένη περιοχή.
Μεγάλη: ονομάζεται η εφημερίδα που εκδίδεται σε πολλά φύλλα και κυκλοφορεί σχεδόν σε ολόκληρη τη χώρα.
Ασπρόμαυρη: ονομάζεται η εφημερίδα που είναι τυπωμένη με μαύρο χρώμα, σε άσπρο χαρτί.
Έγχρωμη: ονομάζεται η εφημερίδα που είναι τυπωμένη με πολλά χρώματα.
Τοπική: ονομάζεται η εφημερίδα που τυπώνεται σε έναν συγκεκριμένο τόπο (σε μία πόλη, ένα χωριό, κτλ) και καλύπτει τοπικές ειδήσεις.
Σχολική: ονομάζεται η εφημερίδα που εκδίδεται από τους μαθητές ενός σχολείου.
Πρωινή: ονομάζεται η εφημερίδα που κυκλοφορεί κάθε πρωί στα περίπτερα.
Απογευματινή: ονομάζεται η εφημερίδα που κυκλοφορεί κάθε απόγευμα στα περίπτερα.
Καθημερινή: ονομάζεται η εφημερίδα που κυκλοφορεί κάθε μέρα στα περίπτερα.
Κυριακάτικη:  ονομάζεται η εφημερίδα που κυκλοφορεί κάθε Κυριακή στα περίπτερα.

Ξέρεις τι σημαίνει η λέξη πρωτοσέλιδο; Θέλεις να την προσθέσεις στο λεξικό σου;
Πρωτοσέλιδο ονομάζεται η πρώτη σελίδα κάθε εφημερίδας, όπου αναγράφεται ο τίτλος, η ημερομηνία έκδοσης, ο αριθμός φύλλου, η τιμή και τα σημαντικότερα θέματα που περιλαμβάνει αυτή η εφημερίδα.

2. Φτιάχνουμε εφημερίδα;
Ξέρεις τι σημαίνουν οι λέξεις με τα έντονα γράμματα; Ψάξε να τις βρεις στο λεξικό ή ρώτησε στην τάξη. Θέλεις να τις προσθέσεις στο δικό σου λεξικό; Πόσες σημασίες έχει η λέξη άρθρο;
Άρθρο: ονομάζεται το δημοσίευμα εφημερίδας ή περιοδικού, που έγραψε κάποιος δημοσιογράφος και αναφέρεται σε κάποιο θέμα.

Εκτός από αυτό, το άρθρο έχει άλλες δύο σημασίες:
Το μέρος του λόγου που μπαίνει μπροστά από τα ουσιαστικά και τα επίθετα (ο, η, το και το αόριστο άρθρο: ένας, μία, ένα).
Την διάταξη του Συντάγματος της χώρας μας, το μέρος ενός νόμου, κανονισμού ή συμβολαίου.

Συνέντευξη: ονομάζεται η συνάντηση και συνομιλία ανάμεσα σε ένα πρόσωπο πχ έναν τραγουδιστή και έναν δημοσιογράφο. Κατά την διάρκεια αυτής της συνομιλίας το πρόσωπο απαντάει σε ερωτήσεις που το κάνει ο δημοσιογράφος, με σκοπό να δημοσιευτούν σε κάποιο Μέσο Μαζικής Ενημέρωσης.

Τι διαβάζει ο Λουκάς;
Διαβάζει μία μαθητική εφημερίδα που λέγεται «Το διάλειμμα», που την εκδίδει η Ε' τάξη του σχολείου του.

Τι προτείνουν οι τέσσερις φίλοι να περιλαμβάνει η εφημερίδα της τάξης τους;
Οι τέσσερις φίλοι προτείνουν να περιλαμβάνει η εφημερίδα της τάξεις τους:
☛ τα νέα της τάξης τους
☛ άρθρα για ζώα και φυτά
☛ συνεντεύξεις
☛ βιβλιοπαρουσιάσεις
☛ παρουσίαση και πληροφορίες για διάφορα μέρη της Ελλάδας
☛ χρήσιμες πληροφορίες
☛ μικρές αγγελίες
☛ παιχνίδια
☛ σπαζοκεφαλιές
☛ αινίγματα

Πώς ονόμασαν την εφημερίδα τους;
Την ονόμασαν «Τα ανήσυχα μολύβια».

Στο σχολείο σας κυκλοφορεί κάποια εφημερίδα; Ποιος είναι ο τίτλος της;
Το κάθε παιδί απαντάει για το σχολείο του.

3. Η Γαλήνη είχε την ιδέα να βάλουν και ποιήματα στην εφημερίδα τους. Μάλιστα πρότεινε ένα στους φίλους της. Διάβασέ το.
Σου αρέσει το μέρος όπου ζεις;
Το κάθε παιδί απαντάει για τον εαυτό του. Εμείς θα σας δώσουμε δύο παραδείγματα.
Πόλη
☛ Μου αρέσει πολύ η γειτονιά μου, γιατί έχει τα πάντα. Υπάρχουν κινηματογράφοι, μαγαζιά, θέατρα, μουσεία, γήπεδα, εμπορικά καταστήματα. Είναι πολύ εύκολο να βρεις αυτό που ψάχνεις και σε περίπτωση που χρειάζεται να μετακινηθείς από τη μια περιοχή στην άλλη, μπορείς να χρησιμοποιήσεις τα μέσα μαζικής μεταφοράς.

☛ Δεν μου αρέσει η γειτονιά μου, γιατί είναι γεμάτη με πολυκατοικίες, δρόμους, αυτοκίνητα και καυσαέριο. Εδώ δεν μπορείς να βγεις να παίξεις με τους φίλους σου γιατί δεν έχουμε χώρο για να διασκεδάσουμε με ασφάλεια.

Χωριό
☛ Μου αρέσει πολύ που μένω σε χωριό, γιατί ζω μέσα στην φύση και το καθαρό αέρα. Μπορώ να παίζω με τους φίλους μου στους δρόμους, καθώς δεν κυκλοφορούν πολλά αμάξια και οι γείτονες γνωριζόμαστε όλοι μεταξύ μας.

☛ Δεν μου αρέσει που μένω σε χωριό, γιατί είμαι αποκομμένος από τα πλεονεκτήματα της πόλης. Εδώ δεν υπάρχουν μεγάλα καταστήματα, θέατρα, κινηματογράφοι και καφετέριες.

Τι θα ήθελες να αλλάξει, για να γίνει καλύτερο;
☛ Για να γίνει καλύτερη η πόλη που ζω, θα ήθελα να φτιαχτούν περισσότερα πάρκα και να φυτέψουμε πιο πολλά δέντρα. Έτσι, θα έχουμε χώρο για να παίζουμε με τους φίλους μας, θα καθαρίσει η ατμόσφαιρα από τα πολλά καυσαέρια και θα ομορφύνει πολύ η γειτονιά μας.

Για να γίνει καλύτερο το χωριό που ζω, θα ήθελα να υπήρχαν περισσότεροι χώροι διασκέδασης, όπως για παράδειγμα καφετέριες, εμπορικά κέντρα, κινηματογράφοι αλλά και νοσοκομεία ή ιατρεία, ούτως ώστε να μην χρειάζεται να κατεβαίνουμε στην πόλη για να κάνουμε τις δουλειές μας.

4. Τα παιδιά της τάξης αποφάσισαν να παρουσιάζουν ένα βιβλίο σε κάθε τεύχος της εφημερίδας τους. Διάβασε το κείμενο που διάλεξαν να βάλουν στο πρώτο τεύχος.
Ποιο βιβλίο παρουσιάζουν τα παιδιά της τάξης στην εφημερίδα τους;
Τα παιδιά αποφάσισαν να παρουσιάσουν στην εφημερίδα τους το βιβλίο «Τα ψηλά βουνά» του Ζαχαρία Παπαντωνίου.

Πού εκδόθηκε;
Το βιβλίο εκδόθηκε στην Αθήνα, στον εκδοτικό οίκο «Εστία».

Ποιος είναι ο συγγραφέας του βιβλίου;
Ο συγγραφέας του βιβλίου είναι ο Ζαχαρίας Παπαντωνίου.

Μπορείς να πεις τι συμβαίνει στο βιβλίο αυτό;
Σε αυτό το βιβλίο, βλέπουμε την ιστορία είκοσι πέντε παιδιών της πέμπτης τάξης ενός σχολείου, που αποφασίζουν να πάνε μόνα τους διακοπές ψηλά στο βουνό.
Εκεί οργανώνουν μια κατασκήνωση και ζουν για λίγες μέρες μακριά από τη φροντίδα των μεγάλων.
Ζώντας μερικές ενδιαφέρουσες περιπέτειες μαθαίνουν να δουλεύουν και να συνεργάζονται, στηρίζοντας ο ένας τον άλλο.
Αποκτούν εμπειρίες, γνώσεις και μαθαίνουν μύθους και ιστορίες από τον κόσμο του βουνού, από τη φύση και τους ανθρώπους του. Έτσι, δουλεύοντας ομαδικά, περνούν ένα υπέροχο καλοκαίρι, που θα τους μείνει αξέχαστο.

Ξέρεις πώς λέγεται η παρουσίαση ενός βιβλίου;
Βιβλιοπαρουσίαση.

Χωριστείτε σε ομάδες. Η κάθε ομάδα ας διαλέξει ένα βιβλίο από τη βιβλιοθήκη του σχολείου με τη βοήθεια του δασκάλου ή της δασκάλας. Έπειτα, αφού διαβάσει το βιβλίο, ας γράψει μια βιβλιοπαρουσίαση. Διαβάστε τις βιβλιοπαρουσιάσεις σας. Μπορείτε επίσης να τις βάλετε στην εφημερίδα της τάξης σας.
Για να λύσουμε αυτήν την άσκηση, θα πρέπει για αρχή να δανειστούμε ένα βιβλίο από την βιβλιοθήκη του σχολείου μας.
Έπειτα, για την βιβλιοπαρουσίαση θα πρέπει να αναφέρουμε:
☛ τον τίτλο του βιβλίου
☛ τον συγγραφέα
☛ τις εκδόσεις
☛ την περίληψη του βιβλίου

5. Παρακάτω θα βρεις μια εικόνα από το πρώτο τεύχος της εφημερίδας των παιδιών. Γράψε δίπλα μια λεζάντα. Έπειτα σκέψου ποιο μπορεί να ήταν το θέμα του άρθρου στο οποίο βρισκόταν η εικόνα και γράψε ένα σχετικό σύντομο κείμενο στο τετράδιό σου.
Μερικές λεζάντες:
☛ Επιχείρηση "Πράσινο"
☛ Αναδάσωση της γειτονιάς
☛ Δεντροφύτευση

Άρθρο:

Δεντροφύτευση


Η τάξη μας την περασμένη εβδομάδα αποφάσισε να φυτέψει δέντρα, σε μία καμμένη έκταση λίγο έξω από την πόλη μας.
Σε συνεργασία με τους γονείς και τον δάσκαλό μας, πήραμε δενδρύλλια, εργαστήκαμε σκληρά και φυτέψαμε γύρω στα 30 μικρά δεντράκια.
Είμαστε πολύ χαρούμενοι και υπερήφανοι για αυτήν μας την πράξη και για αυτό αποφασίσαμε να το επαναλάβουμε ξανά στο μέλλον.


6. Η Χαρά επέλεξε ένα ποίημα του Γιώργου Σεφέρη, για να το βάλουν στην εφημερίδα της τάξης. Το ποίημα άρεσε πολύ σε όλα τα παιδιά. Μοιάζουν σε κάτι οι λέξεις με τα πράσινα γράμματα που υπάρχουν παραπάνω; Πρόσεξε το άρθρο τους. Μετά συμπλήρωσε τον ακόλουθο πίνακα.
Οι λέξεις με τα πράσινα γράμματα μοιάζουν μεταξύ τους, γιατί είναι ουδέτερα ουσιαστικά.

το  βουνό | μάρμαρο | παιδί | χέρι
του  βουνού | μάρμαρου | παιδιού | χεριού
το  βουνό | μάρμαρο | παιδί | χέρι
-  βουνό | μάρμαρο | παιδί | χέρι

τα  βουνά | μάρμαρα | παιδιά | χέρια
των  βουνών | μαρμάρων | παιδιών | χεριών
τα  βουνά | μάρμαρα | παιδιά | χέρια
-  βουνά | μάρμαρα | παιδιά | χέρια

Θα σου μάθω τώρα πώς να μετατρέπεις τα επίθετα σε λέξεις που δείχνουν τον τρόπο με τον οποίο γίνεται κάτι, που δείχνουν δηλαδή πώς γίνεται κάτι. Τις λέξεις αυτές τις λέμε τροπικά επιρρήματα.
Βγάζεις την κατάληξη του επιθέτου και προσθέτεις ένα -α. Για παράδειγμα, το επίθετο ωραίος γίνεται το επίρρημα ωραία, το επίθετο καλός γίνεται το επίρρημα καλά. Μπορείς να κάνεις το ίδιο
με τα παρακάτω επίθετα;

δυνατός ⇒ Φωνάζω δυνατά
ευχάριστος ⇒ Περνώ ευχάριστα
γρήγορος ⇒ Τρέχω γρήγορα
σύντομος ⇒ Εξηγώ σύντομα
αργός ⇒ Διαβάζω αργά
απαλός ⇒ Χαϊδεύω απαλά
πρόχειρος ⇒ Τρώω πρόχειρα
όμορφος ⇒ Νιώθω όμορφα