Στο τριακοστό έκτο κεφάλαιο των μαθηματικών της Γ' Δημοτικού, θα μάθουμε να χρησιμοποιούμε με ευχέρεια τους δεκαδικούς αριθμούς. Ειδικότερα να τους γράφουμε, να τους διαβάζουμε, να τους συγκρίνουμε, να τους διατάσσουμε, και να τους χρησιμοποιούμε σε καταστάσεις της καθημερινής μας ζωής.
Πάμε να δούμε ποιες εργασίες και ασκήσεις έχει το βιβλίο μαθητή και το τετράδιο εργασιών, και πώς θα τις λύσουμε.
☛ Για το αρκουδάκι που κοστίζει 16,35€ ζωγραφίζω: 10€ + 5€ + 1€ + 20λ. + 10λ. + 5λ.
☛ Για το μολύβι που κοστίζει 3,27€ ζωγραφίζω: 2€ + 1€ + 20λ. + 5λ. +2λ.
☛ Για τη μπάλα που κοστίζει 0,48€ ζωγραφίζω: 20λ. + 20λ. + 5λ. + 2λ. + 1λ.
• πόσα ευρώ είναι;
☛ 10€ + 1€ + 20λ. + 10λ. = 11,30€
☛ 5€ + 2€ + 10λ. + 5λ. + 1λ. = 7,16€
☛ 2€ + 1€ + 20λ. + 10λ. + 5λ. + 2λ. = 3,37€
☛ 50λ. + 10λ. + 10λ. + 2λ. + 1λ. + 1λ. = 0,74€
☛ 2λ. + 1λ. + 1λ. = 0,04€
☛ 5λ. = 0,05€
2. Ανακαλύπτω και γράφω τον αριθμό.
☛ Είκοσι οχτώ και δύο δέκατα = 28,2
☛ Εξήντα πέντε και διακόσια τριάντα επτά χιλιοστά = 65,237
☛ Ένα και οχτώ χιλιοστά = 1,008
☛ Δύο δέκατα = 0,2
☛ Επτά εκατοστά = 0,07
☛ Διακόσια έξι χιλιοστά = 0,206
3. Τοποθετώ τους παρακάτω δεκαδικούς αριθμούς επάνω στην ευθεία.
☛ 0,01 - 0,1 - 0,2 - 0,3 - 0,45 - 0,6 - 0,75 - 0,8 - 1 - 1,15 - 1,2
4. Βρίσκω και συμπληρώνω τον αριθμό.
4.1 Βρίσκω τον αριθμό που είναι κατά 1/10 μεγαλύτερος.
☛ 8 ⇒ 8,1 - 5,3 ⇒ 5,4 - 2,4 ⇒ 2,5 - 15,67 ⇒ 15,77 - 0,9 ⇒ 1
4.2 Βρίσκω τον αριθμό που είναι ακριβώς στο μέσο της απόστασης δύο αριθμών.
☛ 13 - 13.5 - 14 | 2 - 2,5 - 3 | 0 - 0,5 - 1 | 6.5 - 7,25 - 8
5. Πρόβλημα
Στην αριστερή εικόνα: 10 δεινόσαυροι κάνουν (κοστίζουν) 8€. Πόσο κάνει ο ένας δεινόσαυρος;
Λύση: Όταν ξέρουμε πόσο κοστίζουν τα πολλά (οι 10 δεινόσαυροι) και θέλουμε να βρούμε πόσο κοστίζει το 1 (ο 1 δεινόσαυρος), κάνουμε διαίρεση. Δηλαδή, διαιρούμε τα 8€ (την τιμή των πολλών), διά το 10 (τον αριθμό του πλήθους των δεινοσαύρων).
Οπότε: 8€ : 10 = 8/10 = 80/100 = 0,80€ = 0,8€.
Πόσο κάνει η μία κούκλα;
Λύση: Όπως και με τους δεινοσαύρους, ξέρουμε πόσο κοστίζουν τα πολλά αρκουδάκια και θέλουμε να βρούμε πόσο κοστίζει το 1, άρα θα κάνουμε διαίρεση. Δηλαδή, διαιρούμε τα 34€ διά το 10, οπότε: 34€ : 10 = 34/10 = 3 + 4/10 = 3,4€.
Κεφ. 36ο: Δεκαδικοί αριθμοί - Τετράδιο Εργασιών - Λύσεις Ασκήσεων
1. Γράφω τα ποσά των ευρώ με αριθμούς.
☛ Δεκαπέντε ευρώ και σαράντα λεπτά = 15,4 €
☛ Επτά λεπτά του ευρώ = 0,07 €
☛ Οχτώ ευρώ και πενήντα λεπτά = 8,5 €
☛ Εκατόν πενήντα οχτώ ευρώ και ένα λεπτό = 158,01 €
☛ Χίλια δύο ευρώ και ενενήντα εννέα λεπτά = 1.002,99 €
☛ Είκοσι πέντε ευρώ και είκοσι τρία λεπτά = 25,23 €
2. Ενώνω τους αριθμούς με τη σειρά, για να σχηματίσω την εικόνα.
☛ 1 -> 1,2 -> 1,3 -> 1,45 -> 1,6 -> 1,75 -> 1,9 -> 2,1 -> 2,34 -> 3,36 -> 3,5 -> 3,8 -> 4.
3. Τοποθετώ την υποδιαστολή στους παρακάτω αριθμούς με τέτοιον τρόπο, ώστε ο αριθμός 4 να είναι το ψηφίο που δείχνει τα δέκατα στον κάθε αριθμό.
* Τα δέκατα βρίσκονται αμέσως μετά την υποδιαστολή, οπότε την βάζουμε αριστερά της.
☛ 2614 = 261,4 | 5842 = 58,42 | 364 = 36,4 | 2467 = 2,467 | 14 = 1,4 | 963543 = 9.635,43
4. Γράφω δεκαδικούς αριθμούς.
☛ 23,8 - 2,234 - 852,01 - 11,008 - 65,279 - 79,025
5. Παρατηρώ τη σειρά των αριθμών και συμπληρώνω τους αριθμούς που λείπουν.
* Παρατηρούμε ότι οι αριθμοί μειώνονται κατά 0,5 οπότε συνεχίζουμε έτσι:
☛ 10 -> 9,5 -> 9 -> 8,5 -> 8 -> 7,5 -> 7 -> 6,5 -> 6 -> 5,5 -> 5 -> 4,5 -> 4 -> 3,5 -> 3 -> 2,5 -> 2
6. Βρίσκω και συμπληρώνω τον αριθμό.
☛ 3,6 < 3,8 < 4 | 7,9 < 7,95 < 8
☛ 0,3 < 0,35 < 0,4 | 7,09 < 7,54 < 8
☛ 25 < 25,5 < 26 | 0,1 < 0,2 < 0,3
☛ 25,5 < 26 < 26,5 | 0,60 < 0,65 < 0,70
7. Πόσο πυρετό έχει ο Πέτρος;
☛ Ο Πέτρος έχει: 38,4 ° C.
0 Σχόλια