Στο τρίτο κεφάλαιο της τέταρτης ενότητας, του βιβλίου των Μαθηματικών της Α' Δημοτικού, με τίτλο "Μοτίβα", θα μάθουμε να αναγνωρίζουμε, να συγκρίνουμε και να αναλύουμε τα μοτίβα, να παρατηρούμε την εξέλιξη και τη διαδοχή καταστάσεων σε ένα δεδομένο μοτίβο, να αναπαράγουμε ή να συνεχίζουμε ένα δεδομένο μοτίβο και τέλος, να περιγράφουμε και να εξηγούμε τη σειρά σε ένα μοτίβο.

Στο μάθημα αυτό υπάρχουν τρεις δραστηριότητες που πρέπει να μελετήσουμε και να ετοιμάσουμε:

Κεφ. 27ο: Μοτίβα - Μαθηματικά Α' Δημοτικού - από το https://idaskalos.blogspot.com
1. Τι παρατηρείτε στις παρακάτω εικόνες;
Κοιτώντας την πρώτη εικόνα παρατηρούμε πως τα παιδιά και τα βαγόνια, εναλλάσσονται με έναν συγκεκριμένο και επαναλαμβανόμενο τρόπο, με ένα συγκεκριμένο μοτίβο.
Το μοτίβο των παιδιών ας πούμε είναι: ένα αγόρι και δύο κορίτσια, ενώ στο τρενάκι βλέπουμε ότι το μοτίβο είναι: δύο μεγάλα βαγόνια και ένα μικρό καφέ.

Κεφ. 27ο: Μοτίβα - Μαθηματικά Α' Δημοτικού - από το https://idaskalos.blogspot.com
Παρατηρούμε το μοτίβο του φιδιού και βλέπουμε πως είναι: μία πράσινη κουκκίδα και ένα γεμάτο πράσινο μέλος.

Κεφ. 27ο: Μοτίβα - Μαθηματικά Α' Δημοτικού - από το https://idaskalos.blogspot.com
2. Χρωματίζω με τον ίδιο τρόπο.

Κεφ. 27ο: Μοτίβα - Μαθηματικά Α' Δημοτικού - από το https://idaskalos.blogspot.com
3. Συνεχίζω τον χρωματισμό με τον ίδιο τρόπο.
Παρατηρούμε το μοτίβο στην πρώτη εικόνα. Το κομπολόι έχει μία μπλε στρογγυλή χάντρα και μία κίτρινη οβάλ χάντρα, εναλλάξ. Συνεχίζουμε με αυτόν τον τρόπο.
Παρατηρούμε το μοτίβο στην δεύτερη εικόνα. Βλέπουμε πως η χρωματική σειρά των κύβων είναι: ένα κόκκινο και δύο πράσινα. Συνεχίζουμε με αυτόν τον τρόπο.  

Κεφ. 27 - Μοτίβα - Τετράδιο Εργασιών - Λύσεις Ασκήσεων


Στο Τετράδιο Εργασιών υπάρχουν τέσσερις ασκήσεις σχετικές με το μάθημά μας:

Κεφ. 27ο: Μοτίβα - Μαθηματικά Α' Δημοτικού - από το https://idaskalos.blogspot.com
1. Συνεχίζω τον χρωματισμό με τον ίδιο τρόπο.
Παρατηρούμε το μοτίβο στην πρώτη εικόνα. Το κομπολόι έχει μία μία κόκκινη χάντρα και τρεις κίτρινες εναλλάξ. Συνεχίζουμε με αυτόν τον τρόπο.

Παρατηρούμε το μοτίβο στην δεύτερη εικόνα. Αυτό το σχήμα είναι λίγο πιο σύνθετο. Αρχικά παρατηρούμε πως αποτελείται από τρις οριζόντιες γραμμές, από ορθογώνια παραλληλόγραμμα. Υπάρχει μία μαύρη γραμμή που κάνει ζικ ζακ γύρω από την μεσαία οριζόντια σειρά και τέλος, υπάρχουν δύο χρώματα, το ροζ πάνω από την μαύρη γραμμή και το μπλε κάτω από αυτή.
Όταν η μαύρη γραμμή βρίσκεται στην πάνω πλευρά της μεσαίας σειράς, τότε βάφουμε το ορθογώνιο της πρώτης ροζ, ενώ της δεύτερης και της τρίτης μπλε. Όταν η γραμμή βρίσκεται στην κάτω, τότε βάφουμε την πάνω και την μεσαία ροζ, ενώ την κάτω μπλε. Συνεχίζουμε κατ' αυτόν τον τρόπο.  

Κεφ. 27ο: Μοτίβα - Μαθηματικά Α' Δημοτικού - από το https://idaskalos.blogspot.com
2. Σχεδιάζω τα ίδια σχήματα.
Αυτό το μοτίβο είναι αρκετά απλό. Εναλλάσονται ένα τρίγωνο και ένα τετράγωνο. Συνεχίζουμε κατά αυτόν τον τρόπο.
 
Κεφ. 27ο: Μοτίβα - Μαθηματικά Α' Δημοτικού - από το https://idaskalos.blogspot.com
3. Χαράζω την μπλε γραμμή και έπειτα την κόκκινη.
Παρατηρούμε πως η μπλε και η κόκκινη γραμμή ακολουθούν μία πορεία "ζικ ζακ", σαν τα κορδόνια των παπουτσιών μας. Συνεχίζουμε κατ' αυτόν τον τρόπο.
Δείτε πως Χαράζουμε γραμμές.

Συνεχίζω τη χάραξη των γραμμών με τον ίδιο τρόπο.
Ενώνουμε τις κουκκίδες δημιουργώντας ένα μικρό "Λ" και ένα μεγάλο, εναλλάξ.

Κεφ. 27ο: Μοτίβα - Μαθηματικά Α' Δημοτικού - από το https://idaskalos.blogspot.com
4. Δημιουργώ δικά μου μοτίβα.
Το κάθε παιδί φτιάχνει το δικό του μοτίβο. Εμείς θα σας δώσουμε ένα παράδειγμα.