Πάμε να δούμε ποιες εργασίες και ασκήσεις έχει το βιβλίο μας, και πώς θα τις λύσουμε.
Παρατήρησε τις εικόνες, διάβασε τι γράφουν και πες.
• Μπορείς να φανταστείς τι είναι;
Είναι προσκλήσεις και ευχετήριες κάρτες.
• Πώς το κατάλαβες;
Το κατάλαβα από τα κείμενα και τις ευχές που είναι γραμμένες πάνω στις κάρτες.
• Μοιάζουν κάποιες από αυτές τις κάρτες μεταξύ τους; Ένωσέ τες.
☛ Οι πρώτες τρεις κάρτες της σελίδας 56 και οι δύο κάρτες της σελίδας 57 είναι ευχετήριες κάρτες.
☛ Οι δύο τελευταίες κάρτες της σελίδας 56 είναι προσκλήσεις.
• Ποιες λέξεις σε βοήθησαν να το καταλάβεις;
Οι λέξεις / προτάσεις που με βοήθησαν να καταλάβω ότι πρόκειται για ευχετήριες κάρτες είναι οι εξής:
☛ Θερμάς ευχάς
☛ τις καλύτερες ευχές μου
☛ Χρόνια πολλά
☛ Καλά Χριστούγεννα και ευτυχές το νέο έτος
☛ Για τη γιορτή σου
☛ Να σας ζήσει
Οι λέξεις / προτάσεις που με βοήθησαν να καταλάβω ότι πρόκειται για προσκλήσεις είναι οι εξής:
☛ Θα χαρώ πολύ να σε δω στο πάρτι μου
☛ Σε περιμένω με χαρά
☛ Θα χαρούμε πολύ να σας έχουμε κοντά μας στο γάμο μας
• Έχεις λάβει ποτέ τέτοιες κάρτες;
Ναι, έχω λάβει ευχετήριες κάρτες από τους συγγενείς και τους συμμαθητές μου, για τα γενέθλιά μου.
Επίσης, έχω λάβει προσκλήσεις από τους συμμαθητές μου για τα πάρτι τους.
Έχουμε λάβει σαν οικογένεια διάφορα προσκλητήρια γάμων και βαφτίσεων.
• Έχεις στείλει ποτέ τέτοιες κάρτες;
Έχω στείλει προσκλήσεις στους συμμαθητές μου για το πάρτι γενεθλίων μου. Επίσης, μου αρέσει όταν πηγαίνω σε κάποια γιορτή, μαζί με το δώρο, να βάζω στην σακούλα και μια χειρόγραφη ευχετήρια κάρτα.
• Ορισμένες από αυτές τις κάρτες είναι παλιές. Τις έστελναν οι παππούδες μας και οι προπαππούδες μας. Μπορείς να βρεις ποιες;
Η κάρτα με τα πουλάκια και η κάρτα με τον Άγιο Βασίλη στην σελίδα 56 είναι οι πιο παλιές.
• Πώς το κατάλαβες;
Οι ευχές ("Θερμάς ευχάς" και "Ευτυχές το νέο έτος") είναι γραμμένες στην καθαρεύουσα και όχι στην νεοελληνική γλώσσα, που μιλάμε εμείς.
1. Τι έπεσε από τη σάκα της Χαράς;
Έπεσαν τα εξής πράγματα:
☛ Μία ευχετήρια κάρτα από τον παππού και την γιαγιά της
☛ Ένα ροζ χαρτάκι με το τηλέφωνο του μπαμπά της.
☛ Μία λίστα με τα σχολικά είδη που έπρεπε να αγοράσει.
☛ Μία πρόσκληση για το πάρτι γενεθλίων της.
• Ποιο από αυτά της χρειάζεται, για να θυμηθεί τι πρέπει να πει στη μαμά της Μαρίας; Πώς το κατάλαβες;
Θα χρειαστεί την πρόσκληση για το πάρτι της, ώστε να πει στη μαμά της Μαρίας πότε θα γίνει, που και τι ώρα ξεκινάει.
• Πότε είναι το πάρτι γενεθλίων της Χαράς; Τι ώρα;
Το πάρτι θα γίνει το Σάββατο 22 Φεβρουαρίου στις 5:00 μ.μ.
• Πού καλεί τους φίλους της;
Η Χαρά καλεί τους φίλους της στο σπίτι της, στην οδό Αγγελάκη 13.
• Τι πρέπει να κάνει τώρα η Χαρά, για να καλέσει τη Μαρία στα γενέθλιά της;
Η Χαρά πρέπει να πάρει ξανά τηλέφωνο στο σπίτι της Μαρίας, ώστε να πει στην μητέρα της πότε, που και τι ώρα θα γίνει το πάρτι γενεθλίων.
• Εσύ, αν ήθελες να καλέσεις παιδιά στο σπίτι σου, τι θα έκανες;
Εγώ θα έφτιαχνα προσκλήσεις και θα τις μοίραζα στους φίλους μου.
2. Στην τάξη της Χαράς όλοι κάνουν συλλογές. O Αρμπέν μαζεύει ημερολόγια, ο Λουκάς γραμματόσημα. Και η Γαλήνη; Διάβασε προσεκτικά και απάντησε στις ερωτήσεις.
• Τι είναι αυτά που μαζεύει η Γαλήνη;
Η Γαλήνη συλλέγει προσκλήσεις, από διάφορες κοινωνικές εκδηλώσεις, όπως γάμους, πάρτι, γιορτή βιβλίου κ.α.
• Ποιος έγραψε την κάθε πρόσκληση;
☛ Την πρώτη πρόσκληση στην γιορτή βιβλίου έγραψαν οι υπάλληλοι του Δήμου Θεσσαλονίκης.
☛ Την δεύτερη πρόσκληση σε γάμο έγραψαν οι νεόνυμφοι Νίκος Αρχοντόπουλος και Γεωργία Κουνελάκη.
☛ Την τρίτη πρόσκληση σε αποκριάτικο πάρτι, έγραψαν οι μαθητές του 3ου Δημοτικού Σχολείου Βόλου.
• Ποιες πληροφορίες υπάρχουν σε όλες τις προσκλήσεις;
Στις προσκλήσεις, υπάρχουν οι εξής κοινές πληροφορίες:
☛ Τι είδους εκδήλωση είναι
☛ Πότε θα γίνει
☛ Που θα γίνει
☛ Ποιος διοργανώνει την εκδήλωση
3. Θέλετε να παίξουμε ένα παιχνίδι στην τάξη; Όποιο παιδί θέλει μπορεί να κάνει ότι τηλεφωνεί σε κάποιο συμμαθητή του, για να τον καλέσει στα γενέθλιά του. Μπορείτε να ηχογραφήσετε αυτές τις τηλεφωνικές συνομιλίες και στη συνέχεια να τις ακούσετε προσεκτικά και να πείτε αν ξεχάσατε να δώσετε κάποιες χρήσιμες πληροφορίες.
- Γεια σου Γιώργο, ο Παναγιώτης είμαι.
- Παναγιώτη τι κάνεις;
- Καλά εσύ;
- Μια χαρά!
- Σε πήρα τηλέφωνο για να σε καλέσω στο πάρτι που θα κάνω για τα γενέθλιά μου.
- Σε ευχαριστώ πολύ! Πότε θα γίνει;
- Αυτό το Σάββατο στις 7. Θα το κάνω στο σπίτι μου, στην οδό Ρήγα Φεραίου 2.
- Αα μένεις κοντά στον Γιάννη. Ωραία, δεν θα δυσκολευτώ να βρω το σπίτι σου. Εννοείται πως θα έρθω!
- Τέλεια! Θα σε περιμένω με ανυπομονισία.
4. Ξαναδιάβασε προσεκτικά όλες τις προσκλήσεις των σελίδων 58 και 59. Έπειτα γράψε πότε και πού γίνονται τα γενέθλια, οι εκδηλώσεις, οι γάμοι κτλ.
5. Η τάξη σας αποφάσισε να οργανώσει μια έκθεση ζωγραφικής. Χωριστείτε σε ομάδες και φτιάξτε μια πρόσκληση, για να καλέσετε παιδιά από άλλα σχολεία ή άλλες πόλεις. Μην ξεχάσετε να γράψετε στην πρόσκληση όλες τις αναγκαίες πληροφορίες και να τη στολίσετε με ζωγραφιές.
Το κάθε παιδί φτιάχνει την δική του πρόσκληση. Εμείς θα σας δώσουμε ένα παράδειγμα.
Πρόσκληση
Με χαρά σας προσκαλούμε στα εγκαίνια της έκθεσης ζωγραφικής, που διοργανώνει η Β' τάξη του 2ου Δημοτικού Σχολείου Πατρών.
Θέμα έκθεσης: Η ομορφιά της φύσης
Ημερομηνία: Σάββατο 27 Μαρτίου 2021
Ώρα: 17:30
Διάρκεια έκθεσης: 1 εβδομάδα
Σας περιμένουμε όλους!
6. Την επόμενη μέρα ο Αρμπέν έφερε στο σχολείο κάποια από τα ημερολόγια που μαζεύει, για να αποφασίσουν όλοι μαζί πότε θα ξαναπάνε σε μουσείο. Παρατήρησε τα ημερολόγια. Είναι όλα ίδια; Τι γράφουν; Όχι, δεν είναι όλα ίδια. Συγκεκριμένα:
☛ Το πρώτο ημερολόγιο έχει όλες τις παγκόσμιες ημέρες του έτους.
☛ Το δεύτερο ημερολόγιο έχει γραμμένες όλες τις μέρες και τους μήνες του 2006.
☛ Το τρίτο ημερολόγιο έχει και αυτό όλες τις μέρες και τους μήνες του χρόνου, με την διαφορά ότι είναι γραμμένες κάθετα και περιέχει και τις γιορτές του κάθε μήνα.
7. Η Χαρά είδε τη συλλογή προσκλήσεων της Γαλήνης και τη συλλογή ημερολογίων του Αρμπέν και τους κάλεσε στο σπίτι της, για να τους δείξει τη δική της συλλογή. Άνοιξε το πολύχρωμο κουτί της και να τι έβγαλε:
• Τι μαζεύει η Χαρά;
Η Χαρά μαζεύει ευχετήριες κάρτες.
• Πώς το κατάλαβες;
Το καταλαβαίνουμε από τις ευχές που είναι γραμμένες πάνω στις κάρτες.
• Ποιος έγραψε την κάθε κάρτα; Σε ποιον την έστειλε; Για ποιο λόγο ήθελε να ευχηθεί;
☛ Την πρώτη κάρτα την έγραψαν τα ξαδέρφια της Χαράς, ο Κώστας και ο Μιχάλης και την έστειλαν για να ευχηθούν για τα γενέθλια της ξαδέρφης τους.
☛ Την δεύτερη κάρτα την έγραψε η νονά της Χαράς, για να της ευχηθεί είτε για την γιορτή είτε για τα γενέθλιά της.
☛ Την τρίτη κάρτα δεν ξέρουμε ποιος την έγραψε, ούτε σε ποιον απευθύνεται. Το μόνο που ξέρουμε είναι πως όποιος την έστειλε ήθελε να ευχηθεί για το νέο έτος.
☛ Την τέταρτη κάρτα την έγραψε η θεία Ελένη και την έστειλε στην ανιψιά ή τον ανιψιό της, για να ευχηθεί για τη γιορτή ή τα γενέθλιά του.
☛ Την πέμπτη κάρτα την έγραψαν ο θείος Αντρέας και η θεία Ρένα για να ευχηθούν στα ανίψια τους που παντρεύονται.
• Εσύ έχεις λάβει ποτέ τέτοιες κάρτες;
Ναι έχω λάβει τέτοιες κάρτες από τους συγγενείς και φίλους μου.
• Έχεις γράψει τέτοιες κάρτες; Σε ποιον; Τι του ευχήθηκες;
Το κάθε παιδί γράφει για τον εαυτό του.
Ναι έχω στείλει μία Χριστουγεννιάτικη κάρτα στον παππού και την γιαγιά μου για να τους κάνω έκπληξη και έχω στείλει μία κάρτα στην φίλη μου την Γιώτα για τα γενέθλιά της.
• Ποια ευχή τραγουδούμε συνήθως στα γενέθλια κάποιου;
Η ευχή που τραγουδάμε είναι η εξής:
«Να ζήσεις (το όνομα του εορτάζοντα) και χρόνια πολλά,
μεγάλος/η να γίνεις με άσπρα μαλλιά.
Παντού να σκορπίζεις της νιότης το φως
και όλοι να λένε να ένας/μία σοφός!»
8. Διάβασε τώρα το παρακάτω κείμενο.
• Πόσες ευχές βρίσκεις μέσα στο κείμενο;
Στο κείμενο βρίσκουμε τις εξής ευχές:
☛ Καληνύχτα
☛ Να τα εκατοστήσεις
☛ Χιλιόχρονη
• Ποιος εύχεται κάθε φορά; Σε ποιον;
☛ Ο μπαμπάς της Μάτα εύχεται στην κόρη του «Καληνύχτα» και «να τα εκατοστήσεις».
☛ Η μαμά της Μάτα εύχεται στην κόρη της «Καληνύχτα» και «να τα εκατοστήσεις, χιλιόχρονη».
☛ Η Μάτα εύχεται στους γονείς της «Καληνύχτα».
☛ Πάνω στην τούρτα είναι γραμμένη η ευχή «Να τα εκατοστήσεις».
• Πώς απαντά η Μάτα στις ευχές; Γιατί;
Η Μάτα απαντά στις ευχές γνέφοντας. Μάλλον δεν μπορεί να μιλήσει, για αυτό απαντά με αυτόν τον τρόπο.
• Σκέψου και εσύ μια δική σου ευχή για τη Μάτα και γράψε τη στο τετράδιό σου. Μην ξεχάσεις να την υπογράψεις.
Αγαπημένη μου φίλη Μάτα,
Σου εύχομαι ολόψυχα χρόνια πολλά, με υγεία, ευτυχία και αγάπη. Μακάρι τα όνειρά σου να πραγματοποιηθούν.
Ο φίλος σου
Παναγιώτης
9. Διάβασε το παρακάτω κείμενο.
• Πρόσεξε τις μπλε λέξεις. Τι κοινό έχουν;
Οι μπλε λέξεις δείχνουν αριθμούς, γραμμένους με λέξεις.
• Πώς αλλιώς θα μπορούσες να τις γράψεις;
Θα μπορούσαμε να γράψουμε αυτές τις λέξεις με αριθμητικά ψηφία:
Είκοσι πέντε ⇒ 25
Δεκαέξι ⇒ 16
Εφτά ⇒ 7
Εννιά ⇒ 9
Τέσσερα ⇒ 4
Τρία ⇒ 3
Έντεκα ⇒ 11
Πέντε ⇒ 5
Έξι ⇒ 6
Σαράντα τέσσερα ⇒ 44
Δύο ⇒ 2
Είκοσι δύο ⇒ 22
Μία ⇒ 1
Οχτώ ⇒ 8
Τέσσερις ⇒ 4
Ένα ⇒ 1
Τρεις ⇒ 3
• Πρόσεξε αυτά που είναι γραμμένα με κόκκινο.
Αυτά που είναι γραμμένα με κόκκινο, είναι αριθμοί που μας δείχνουν την ώρα στα ψηφιακά ρολόγια.
• Τι μας δείχνουν; Μπορείς να τα διαβάσεις;
Ο πρώτος αριθμός δείχνει την ώρα και ο δεύτερος (μετά την τελεία) δείχνει τα λεπτά.
5.30 ⇒ πέντε και τριάντα ή πέντε και μισή
6.45 ⇒ έξι και σαράντα πέντε ή εφτά παρά τέταρτο
7.15 ⇒ εφτά και δεκαπέντε ή εφτά και τέταρτο
8.00 ⇒ οχτώ ακριβώς
9.20 ⇒ εννιά και είκοσι
10. Διάβασε τα παρακάτω στιχάκια.
• Διάβασε τώρα στα παραπάνω στιχάκια μόνο τα ρήματα και πρόσεξε πώς τελειώνουν.
Μερικά ρήματα τελειώνουν σε -αίνω και κάποια άλλα σε -ένω.
• Πώς γράφονται τα περισσότερα;
Γράφονται με -αίνω.
• Υπάρχουν στα παραπάνω στιχάκια κάποια ρήματα που δε γράφονται με -αίνω; Ποια;
μένω, δένω και πλένω.
0 Σχόλια