Το κεφάλαιο 13 είναι το δεύτερο επαναληπτικό των μαθηματικών της Γ' Δημοτικού και σε αυτό έχουμε να λύσουμε τις παρακάτω ασκήσεις στο βιβλίο και το τετράδιο εργασιών. Ας δούμε πώς θα τις λύσουμε.

Κεφ. 13ο: Επαναληπτικό μάθημα - Μαθηματικά Γ' Δημοτικού - by https://e-tutor.blogspot.gr
1. 59 - 25 = 34, 68 - 38 = 30, 46 - 37 = 9, 64 - 57 = 7, 75 - 44 = 31, 81 - 74 = 7.

Κεφ. 13ο: Επαναληπτικό μάθημα - Μαθηματικά Γ' Δημοτικού - by https://e-tutor.blogspot.gr
2. Σχεδιάζω δεξιά ένα παρόμοιο σχέδιο, προσέχοντας οι αποστάσεις που έχουν μεταξύ τους οι τελείες να είναι 2 εκατοστά.
Πρώτα μετράμε με το χάρακα και σημειώνουμε τις τελείες ανά 2 εκ. και μετά τραβάμε τις γραμμές όπως στο μικρό σχέδιο. Τέλος ζωγραφίζουμε με κόκκινο χρώμα.

Κεφ. 13ο: Επαναληπτικό μάθημα - Μαθηματικά Γ' Δημοτικού - by https://e-tutor.blogspot.gr
3. Μετρώ και βρίσκω πόσοι είναι οι κύβοι σε κάθε περίπτωση.
Αριστερά είναι 4 κύβοι, στη μέση είναι 7 κύβοι και δεξιά είναι 6 κύβοι.

Κεφ. 13ο: Επαναληπτικό μάθημα - Μαθηματικά Γ' Δημοτικού - by https://e-tutor.blogspot.gr
4. Βρίσκω τα γινόμενα και γράφω το αποτέλεσμα.
11 x 7 = 77, 12 x 5 = 60, 13 x 4 = 52, 12 x 6 = 72, 14 x 3 = 42, 20 x 4 = 80.

Κεφ. 13ο: Επαναληπτικό μάθημα - Μαθηματικά Γ' Δημοτικού - by https://e-tutor.blogspot.gr
5. Συγκρίνω τις ηλικίες. Γιαγιά Μαρία, 72 ετών, Κυρία Κατερίνα, 38 ετών, Λευτέρης, 13 ετών.
Πόσα χρόνια μεγαλύτερη είναι η γιαγιά Μαρία από την κυρία Κατερίνα;
Για να βρούμε πόσα χρόνια μεγαλύτερη είναι η γιαγιά Μαρία από την κυρία Κατερίνα, θα κάνουμε αφαίρεση και θα αφαιρέσουμε από την ηλικία της γιαγιάς, την ηλικία της κυρίας Κατερίνας. Δηλαδή: 72 - 38 = 34 χρόνια. Άρα η γιαγιά Μαρία είναι 34 χρόνια μεγαλύτερη από την κυρία Κατερίνα.

Πόσα χρόνια μικρότερος είναι ο Λευτέρης από την κυρία Κατερίνα;
Για να βρούμε πόσα χρόνια μικρότερος είναι ο Λευτέρης από την κυρία Κατερίνα, θα κάνουμε αφαίρεση και θα αφαιρέσουμε από την ηλικία της κυρίας Κατερίνας την ηλικία του Λευτέρη. Δηλαδή: 38 - 13 = 25 χρόνια. Άρα ο Λευτέρης είναι 25 χρόνια μικρότερος από την κυρία Κατερίνα.

Κεφ. 13ο: Επαναληπτικό μάθημα - Μαθηματικά Γ' Δημοτικού - by https://e-tutor.blogspot.gr
6. Ο Πυθαγόρας έχει μέσα στο πορτοφόλι του νομίσματα μόνο των 20 λεπτών.
Αν έχει 4 νομίσματα, πόσα είναι τα χρήματά του συνολικά;
☛ 20 + 20 + 20 + 20 = 80λ. ή 4 x 20 = 80 λεπτά.

Αν έχει 7 νομίσματα, πόσα είναι τα χρήματά του συνολικά;
☛ 20 + 20 + 20 + 20 + 20 + 20 + 20 = 140λ. ή 7 x 20 = 140 λ.= 1€ και 40 λεπτά.

Αν έχει 10 νομίσματα, πόσα είναι τα χρήματά του συνολικά;
☛ 20 + 20 + 20 + 20 + 20 + 20 + 20 + 20 + 20 + 20 = 200λ. ή 10 x 20 = 200 λ.= 2€.

Κεφ. 13ο: Επαναληπτικό μάθημα - Τετράδιο Εργασιών - Λύσεις Ασκήσεων


Κεφ. 13ο: Επαναληπτικό μάθημα - Μαθηματικά Γ' Δημοτικού - by https://e-tutor.blogspot.gr
1. Κάνω αφαιρέσεις με τριψήφιους αριθμούς.
☛ 900 - 500 = 400, 750 - 400 = 350, 550 - 400 = 150, 750 - 550 = 200, 850 - 600 = 250, 650 - 600 = 50.

Κεφ. 13ο: Επαναληπτικό μάθημα - Μαθηματικά Γ' Δημοτικού - by https://e-tutor.blogspot.gr
2. Υπολογίζω τα παρακάτω γινόμενα.
20 x 5 = 100  ,  40 x 2 = 80 ,
15 x 6 = 90   ,  50 x 3 = 150 ,
25 x 4 = 100  ,  300 x 4 = 1.200,
25 x 10 = 250 ,  500 x 4 = 2.000,
30 x 4 = 120  ,  250 x 4 = 1.000.

Κεφ. 13ο: Επαναληπτικό μάθημα - Μαθηματικά Γ' Δημοτικού - by https://e-tutor.blogspot.gr
3. Υπολογίζω και βρίσκω τους αριθμούς όπως στο παράδειγμα
☛ (5 x 100) + (3 x 10) + 8 = 500 + 30 + 8 = 538
☛ (7 x 100) + (5 x 10) + 3 = 700 + 50 + 3 = 753
☛ (9 x 10) + 7 = 90 + 7 = 97
☛ (6 x 100) + 5 = 600 + 5 = 605
☛ (5 x 100) + 50 = 500 + 50 = 550
☛ (7 x 100) + 34 = 700 + 34 = 734

Κεφ. 13ο: Επαναληπτικό μάθημα - Μαθηματικά Γ' Δημοτικού - by https://e-tutor.blogspot.gr
4. Βρίσκω και γράφω τον αριθμό.
☛ (5 x 10) + 4 = 50 + 4 = 54
☛ (4 x 100) + 5 = 400 + 5 = 405
☛ (6 x 80) + 12 = 480 + 12 = 492
☛ (7 x 50) + 9 = 350 + 9 = 359
☛ (8 x 25) + 20 = 200 + 20 = 220
☛ (9 x 11) + 9 = 99 + 9 = 108

Κεφ. 13ο: Επαναληπτικό μάθημα - Μαθηματικά Γ' Δημοτικού - by https://e-tutor.blogspot.gr
5. Υπολογίζουμε τις αφαιρέσεις γραπτά και νοερά.
Ο Πυθαγόρας γράφει την αφαίρεση κάθετα και υπολογίζει: 4 από 5 κάνει 1, το γράφουμε κάτω από τις μονάδες και λέμε: 3 από 6 κάνει 3, το γράφουμε κάτω από τις δεκάδες και βρήκαμε αποτέλεσμα 31.

Η Υπατία υπολογίζει με το μυαλό την αφαίρεση.
Στο 34 προσθέτουμε 6 και έχουμε 40. 40 και 20 κάνει 60. 60 και 5 κάνει 65. Πρόσθεσα 6 και 20 και 5, που μας κάνει 31.

Υπολόγισε μαζί με τον διπλανό σου τις παρακάτω αφαιρέσεις. Ο ένας θα υπολογίζει όπως ο Πυθαγόρας και ο άλλος όπως η Υπατία.

57 - 25 = 32       84 - 40 = 44       35 - 29 = 6
68 - 34 = 34       96 - 36 = 60       64 - 58 = 6

Κεφ. 13ο: Επαναληπτικό μάθημα - Μαθηματικά Γ' Δημοτικού - by https://e-tutor.blogspot.gr
Υπολογίζω όπως η Υπατία:
☛ Στο 25 προσθέτουμε 5 και έχουμε 30. 30 και 20 κάνει 50. 50 και 7 κάνει 57. Πρόσθεσα 5 και 20 και 7, που μας κάνει 32.

☛ Στο 40 προσθέτουμε 40 και έχουμε 80. 80 και 4 κάνει 84. Πρόσθεσα 40 και 4, που μας κάνει 44.

☛ Στο 29 προσθέτουμε 1 και έχουμε 30. 30 και 5 κάνει 35. Πρόσθεσα 1 και 5, που μας κάνει 6.

☛ Στο 34 προσθέτουμε 6 και έχουμε 40. 40 και 20 κάνει 60. 60 και 8 κάνει 68. Πρόσθεσα 6 και 20 και 8, που μας κάνει 34.

☛ Στο 36 προσθέτουμε 4 και έχουμε 40. 40 και 50 κάνει 90. 90 και 6 κάνει 96. Πρόσθεσα 4 και 50 και 6, που μας κάνει 60.

☛ Στο 58 προσθέτουμε 2 και έχουμε 60. 60 και 4 κάνει 64. Πρόσθεσα 2 και 4, που μας κάνει 6.
 
Κεφ. 13ο: Επαναληπτικό μάθημα - Μαθηματικά Γ' Δημοτικού - by https://e-tutor.blogspot.gr
6. Βρες γύρω σου και σημείωσε αντικείμενα που μοιάζουν με στερεά ορθογώνια.
Με στερεά ορθογώνια μοιάζουν τα εξής: κουτί από σπίρτα, τούβλο, δωμάτιο, ντουλάπα, ξύστρα, γομολάστιχα, θήκη cd, λεωφορείο, σοκολάτα, βιβλίο, κτλ.