«Που λες, είδα...» - Τετράδιο Εργασιών - Γλώσσα Β' Δημοτικού - από το https://idaskalos.blogspot.com
Πάμε να λύσουμε τις εργασίες και ασκήσεις του τετραδίου εργασιών, της ένατης ενότητας, της Γλώσσας της Β' Δημοτικού, με τίτλο "«Που λες, είδα...»".

1. Διάβασε αυτά που έγραψε η Χαρά στο ημερολόγιό της και σημείωσε στον παρακάτω πίνακα ποιες προτάσεις είναι σωστές και ποιες λάθος.
Στη Χωχαρούπα ο ουρανός είναι γκρίζος. Λάθος
Τα παιδιά φορούν χρωματιστά καπέλα. Σωστό
Τα πάρκα έχουν χαμηλά δέντρα. Λάθος
Το χωχαρουπάκι μιλά με δυνατή φωνή. Λάθος

2. Ξαναδιάβασε το ημερολόγιο της Χαράς και ζωγράφισε σε ένα χαρτί το χωχαρουπάκι. Για να το κάνεις όπως ακριβώς είναι, διάβασε πολύ προσεκτικά πώς το περιγράφει η Χαρά.
Αυτή η άσκηση είναι μία εκπληκτική ευκαιρία να γίνουμε δημιουργικοί! Πριν ξεκινήσουμε όμως, πρέπει να έχουμε στο μυαλό μας ότι το χωχαρουπάκι είναι πολύχρωμο, έχει πορτοκαλί μύτη, κίτρινα αυτιά και μία φουντωτή ουρά.

3. Τα ουσιαστικά μπήκαν σε ένα σακούλι και τα επίθετα μπήκαν σε ένα άλλο. Μπορείς να ενώσεις το κάθε ουσιαστικό με ένα επίθετο; Αν τα ενώσεις σωστά, θα καταλάβεις πώς είναι το σπίτι της γιαγιάς της Γαλήνης. Μπορείς τώρα να το περιγράψεις;
μεγάλη - πόρτα
ανοιχτά - παράθυρα
κόκκινη - στέγη
άσπροι - τοίχοι
ψηλή - καπνοδόχος
κεντητά - κουρτινάκια
ξύλινος - φράχτης.

Το σπίτι της γιαγιάς της Γαλήνης έχει μια μεγάλη πόρτα και άσπρους τοίχους. Από τα ανοιχτά παράθυρα μπορείς να δεις τα κεντητά κουρτινάκια. Έχει μία κόκκινη στέγη που την κοσμεί μία ψηλή καπνοδόχος. Γύρω από το σπίτι υπάρχει ένας ξύλινος φράχτης.

4. Ένωσε το κάθε επίθετο με το αντίθετό του και γράψε δίπλα σε καθένα από τα επίθετα ένα ουσιαστικό που να ταιριάζει.
ανοιχτός φούρνος - κλειστός φάκελος
σκληρός άνθρωπος - μαλακός καναπές
βρόμικη κάλτσα - καθαρή θάλασσα
ολόκληρη μπανάνα - μισή πίτα
καλός καιρός - κακός λύκος
φωτεινό αστέρι - σκοτεινό δωμάτιο
φρέσκο κρέας - μπαγιάτικο ψωμί
ζεστό χαμομήλι - κρύο αναψυκτικό

5. Μπορείς να ενώσεις τα επίθετα που έχουν περίπου την ίδια σημασία; Έπειτα γράψε δίπλα σε κάθε επίθετο ένα ουσιαστικό που να ταιριάζει.
ήσυχο - ήρεμο αγόρι
ωραίος - όμορφος άντρας
φωτεινός - λαμπρός ήλιος
χοντρή - παχουλή κοπέλα
αληθινή - πραγματική φιλία
τεράστια - πελώρια βαλίτσα
όμοιος - ίδιος πίνακας

6. Σκέψου τι μοιάζει με τι και ένωσέ τα με μια γραμμή.
Τα μάτια της είναι μπλε - σαν τη θάλασσα
Τρώει λίγο - σαν πουλάκι
Τα μάγουλά του έγιναν κόκκινα - σαν την παπαρούνα
Περπατά αργά - σαν τη χελώνα
Τα μαλλιά του παππού ήταν κάτασπρα - σαν το χιόνι
Τα σύννεφα είναι - σαν άσπρα προβατάκια

Συνέχισε με δύο δικά σου παραδείγματα:
Είναι κίτρινος σαν το λεμόνι
Είναι πονηρή σαν την αλεπού
Είναι κόκκινος σαν το παντζάρι
Είναι άκακος σαν το αρνάκι

7. Τώρα που ξέρετε να περιγράφετε, να χρησιμοποιείτε επίθετα και παρομοιώσεις, τι θα λέγατε να περιγράψει καθένας από εσάς σε μια λευκή σελίδα το αγαπημένο του παιχνίδι και μετά να το ζωγραφίσει; Με αυτές τις σελίδες μπορείτε να φτιάξετε ένα συλλογικό βιβλίο, στο οποίο να δώσετε έναν τίτλο και να ζωγραφίσετε το εξώφυλλό του.
Για να λύσουμε αυτήν την άσκηση και να περιγράψουμε το αγαπημένο μας παιχνίδι, πρέπει να αναφέρουμε:
☛ Ποιο είναι το παιχνίδι
☛ Πως μοιάζει; Τι σχήμα έχει;
☛ Τι χρώμα έχει;
☛ Πώς παίζεται;
☛ Που πρέπει να βρίσκεται κάποιος για να παίξει αυτό το παιχνίδι; Είναι επιτραπέζιο και πρέπει να κάθεσε σε τραπέζι; Είναι ομαδικό παιχνίδι; Πρέπει να τρέχεις;

Εμείς θα σας δώσουμε ένα παράδειγμα:
Το αγαπημένο μου παιχνίδι είναι ένα μικρό μπλε αυτοκινητάκι. Τα παράθυρά του είναι διάφανα και μπορείς να δεις το καλοσχεδιασμένο εσωτερικό του. Δυστυχώς, του έχουν απομείνει μόνο τρεις ρόδες, γιατί έσπασα κατά λάθος την πίσω δεξιά μια μέρα που το έβγαλα στην αυλή. Από τότε, παίζω με αυτό μόνο στο δωμάτιό μου, όπου το πλακάκι είναι λείο.

8. Oι λέξεις τον και των έφυγαν από τη θέση τους. Μπορείς να τις ξαναβάλεις εκεί που ήταν;
☛ Ζητήσαμε χρήματα από τον ταμία της τάξης μας, για να τα δώσουμε στον έρανο των «Γιατρών του κόσμου».
☛  Η Χαρά έσβησε τον πίνακα και μετά έγραψε σε αυτόν τα ονόματα των δώδεκα μηνών.
☛ Διαβάσαμε τον μύθο για τον Ηρακλή και τα χρυσά μήλα των Εσπερίδων.
☛ Στο ενυδρείο είδαμε από κοντά τον ιππόκαμπο και τα πελώρια σαγόνια των καρχαριών.

9. Μπορείς να συμπληρώσεις τις παρακάτω προτάσεις βάζοντας τις λέξεις της παρένθεσης στη σωστή μορφή; Μην ξεχάσεις να τονίσεις τις λέξεις.
☛ Τις κρύες νύχτες του  χειμώνα (χειμώνας) τις περνούσαμε ακούγοντας παραμύθια από τον πατέρα (πατέρας).
☛ O Οδυσσέας πέρασε από το νησί του  Κύκλωπα (Κύκλωπας).
☛ Με το πέρασμα των αιώνων (αιώνας) η εξωτερική μορφή της Γης άλλαξε πολύ.
☛ Θυμάσαι ότι τους  μήνες (μήνας) τους λέμε με δύο τρόπους;
☛ Η φετινή γιορτή είναι αφιερωμένη στους  ήρωες (ήρωας) του Πολυτεχνείου.

10. Μπορείς να βάλεις τις παρακάτω λέξεις στη σωστή στήλη;
μπλ: μπλε, μπλούζα
λμπ: άλμπουμ, άλμπουρο
ντλ: αντλία
λντ: καλντερίμι
γκλ ή γγλ: γκλίτσα, Άγγλος

Κάνε το ίδιο με αυτές τις λέξεις.
πλ: πλάτεια, πέπλο
λπ: κόλπος, ελπίδα
τλ: άτλαντας, τίτλος
λτ: ψάλτης, βάλτος
κλ: κλειδί, κλουβί
λκ: έλκηθρό, μπαλκόνι