Το κεφάλαιο 7 είναι το πρώτο επαναληπτικό των μαθηματικών της Γ' Δημοτικού και σε αυτό έχουμε να λύσουμε τις παρακάτω ασκήσεις στο βιβλίο και το τετράδιο εργασιών. Ας δούμε πώς θα τις λύσουμε.

Κεφ. 7ο: Επαναληπτικό μάθημα - by https://idaskalos.blogspot.gr
1. Βρίσκω τα γινόμενα και τα γράφω μέσα στα πλαίσια (από την προπαίδεια του 6, του 7 και του 8).
6 x 7 = 42, 6 x 8 = 48, 7 x 8 = 56, 7 x 7 = 49, 8 x 8 = 64, 8 x 9 = 72

Κεφ. 7ο: Επαναληπτικό μάθημα - by https://idaskalos.blogspot.gr
Κεφ. 7ο: Επαναληπτικό μάθημα - by https://idaskalos.blogspot.gr
2. Συμπληρώνω τους αριθμούς στα κενά.
☛ 5 ομάδες από 4 δελφίνια => 5 x 4 = 20
☛ 20 δελφίνια χωρισμένα σε τετράδες => 20 : 4 = 5

☛ 3 ομάδες από 5 κοχύλια => 3 x 5 = 15
☛ 15 κοχύλια χωρισμένα σε πεντάδες => 15 : 5 = 3

☛ 7 χταπόδια με 8 πόδια το καθένα.
Τα πόδια όλων των χταποδιών είναι: 7 x 8 = 56

Κεφ. 7ο: Επαναληπτικό μάθημα - by https://idaskalos.blogspot.gr
3. Βρίσκω και γράφω τους αριθμούς.
438, 758, 128, 462, 369, 568. 

Κεφ. 7ο: Επαναληπτικό μάθημα - by https://idaskalos.blogspot.gr
4. Ποια πλήκτρα πρέπει να πατήσω, για να σχηματιστεί ο αριθμός 37 και ο αριθμός 509;
3, 7 => 37           5, 0, 9 => 509

Κεφ. 7ο: Επαναληπτικό μάθημα - by https://idaskalos.blogspot.gr
Θέλω να εμφανίζονται στην αριθμομηχανή, χωρίς να σβήνω ή να ξεκινώ από την αρχή, διαδοχικά οι αριθμοί:
☛ 3 + 40 => 43 + 700 => 743
☛ 0 + 10 => 10 + 600 => 610
☛ 7 + 800 => 807

Αν πατήσω διαδοχικά τα πλήκτρα 4, 6, 8, θα σχηματιστεί ο αριθμός 468.

Κεφ. 7ο: Επαναληπτικό μάθημα - Τετράδιο Εργασιών - Λύσεις Ασκήσεων


Κεφ. 7ο: Επαναληπτικό μάθημα - by https://idaskalos.blogspot.gr
1. Βρίσκω τα γινόμενα και τα γράφω μέσα στα πλαίσια (από την προπαίδεια του 8 και του 9).
8 x 8 = 64, 8 x 9 = 72, 8 x 10 = 80, 9 x 5 = 45, 9 x 7 = 63, 9 x 9 = 81.

Κεφ. 7ο: Επαναληπτικό μάθημα - by https://idaskalos.blogspot.gr
2. Υπολογίζω και γράφω το αποτέλεσμα.
5 x 8 = 40, 8 x 8 = 64, 9 x 9 = 81
45 : 9 = 5, 8 x 9 = 72, 6 x 9 = 54
10 x 9 = 90, 72 : 9 = 8, 54 : 9 = 6
6 x 7 = 42, 10 x 8 = 80, 7 x 9 = 56
6 x 8 = 48, 11 x 8 = 88, 9 x 9 = 63

Κεφ. 7ο: Επαναληπτικό μάθημα - by https://idaskalos.blogspot.gr
3. Παρατηρώ τα σχήματα και βρίσκω ποια είναι:
☛ Τετράγωνα: Α, Ε, Ορθογώνια: Γ, Ζ, Η, Ρόμβοι: Β, Δ.

Κεφ. 7ο: Επαναληπτικό μάθημα - by https://idaskalos.blogspot.gr
4. Κάνω τις διαιρέσεις και γράφω το αποτέλεσμα.
48 : 6 = 8, 28 : 7 = 4, 63 : 7 = 9, 54 : 9 = 6, 49 : 7 = 7, 81 : 9 = 9.

Κεφ. 7ο: Επαναληπτικό μάθημα - by https://idaskalos.blogspot.gr
5. Ζωγραφίζω όσο το δυνατόν λιγότερα νομίσματα που θα χρειαστώ, για να αγοράσω τα παρακάτω αντικείμενα.
☛ Η σοκολάτα κοστίζει 68 λεπτά, οπότε πρέπει να δώσουμε τα εξής νομίσματα: 50λ.+ 10λ.+ 5λ.+ 2λ.+ 1λ. = 68λ.
☛ Το παγωτό κοστίζει 89 λεπτά, οπότε πρέπει να δώσουμε τα εξής νομίσματα: 50λ.+ 20λ.+ 10λ.+ 5λ.+ 2λ.+ 2λ. = 89λ.
☛ Το παιχνίδι ντραμς κοστίζει 76 λεπτά, οπότε πρέπει να δώσουμε τα εξής νομίσματα: 50λ.+ 20λ.+ 5λ.+ 1λ. = 76λ.
☛ Το ποδήλατο κοστίζει 138 ευρώ, οπότε πρέπει να δώσουμε τα εξής νομίσματα: 100€ + 20€ + 10€ + 5€ + 2€ + 1€ = 138€.

Κεφ. 7ο: Επαναληπτικό μάθημα - by https://idaskalos.blogspot.gr
6. Τοποθετώ τους αριθμούς κάθετα και υπολογίζω.
Γράφουμε τους αριθμούς κάθετα (τον έναν κάτω από τον άλλο), με τέτοιο τρόπο, ώστε οι μονάδες και των τριών αριθμών να είναι στην ίδια στήλη (στην ίδια ευθεία), κάνοντας το ίδιο και με τις δεκάδες τους.
Έπειτα προσθέτουμε πρώτα τις μονάδες και λέμε: 9 + 4 + 6 = 19, γράφουμε το 9 κάτω από τις μονάδες και κρατάμε τη 1 δεκάδα κρατούμενο. Μετά λέμε: 1 το κρατούμενο και 2 ίσον 3 και5 ίσον 8. Το γράφουμε κάτω από τις δεκάδες και βλέπουμε ότι το άθροισμα της πρόσθσης είναι: 89.

Με τον ίδιο τρόπο κάνουμε και τη δεύτερη πρόσθεση, και βρίσκουμε άθροισμα: 115.

Στην τρίτη πράξη θα κάνουμε αφαίρεση. Έχουμε μάθει ότι όταν θέλουμε να κάνουμε οριζόντια αφαίρεση, γράφουμε πρώτα το μειωτέο (είναι ο αριθμός που μειώνεται) και μετά (δεύτερο) τον αφαιρετέο (είναι ο αριθμός που θα αφαιρεθεί από τον μειωτέο).
Στην κάθετη αφαίρεση πάλι το ίδιο, γράφουμε πρώτα το μειωτέο (είναι πάντα ο επάνω αριθμός) και μετά, κάτω από το μειωτέο, γράφουμε τον αφαιρετέο.
Όπως και στην κάθετη πρόσθεση και στην αφαίρεση γράφουμε τις μονάδες κάτω από τις μονάδες και τις δεκάδες κάτω από τις δεκάδες.
Το αποτέλεσμα της αφαίρεσης λέγεται διαφορά.

Τώρα, για να αφαιρέσουμε από το 68 το 35, τα γράφουμε το ένα κάτω από το άλλο και ξεκινάμε από τις μονάδες. Λέμε: 8 - 5 = 3, το γράφουμε στις μονάδες και λέμε: 6 - 3 = 3. το γράφουμε στις δεκάδες και βλέπουμε ότι η διαφορά είναι: 33.