Στην όγδοη ενότητα, του βιβλίου της Γλώσσας της Β' Δημοτικού, με τίτλο "Το ταξίδι στη Χωχαρούπα", θα μάθουμε τι είναι οι γλωσσοδέτες και τα αινίγματα, να λέμε γλωσσοδέτες, να φτιάχνουμε αινίγματα και στιχάκια. Επίσης, θα μάθουμε να διαβάζουμε και να γράφουμε σωστά δύο ή περισσότερα σύμφωνα στη σειρά και τέλος, θα μάθουμε το ρήμα είμαι.
Πάμε να δούμε ποιες εργασίες και ασκήσεις έχει το βιβλίο μας, και πώς θα τις λύσουμε.
• Θα ήθελες να βρίσκεσαι στο τοπίο που βλέπεις σε αυτό τον πίνακα; Γιατί;
Ναι θα ήθελα να βρίσκομαι σε αυτό το πανέμορφο ελληνικό τοπίο! Βλέπουμε ένα πανέμορφο παραθαλάσσιο τόπο, έναν καταγάλανο ουρανό και παιδιά να παίζουν χαρούμενα και ξέγνοιαστα δίπλα σε μία ελληνική σημαία. Δύο πουλιά πετάνε στον ουρανό, ενώ στο βάθος, ένα καράβι ταξιδεύει προς άγνωστους προορισμούς.
1. Σε ποιο μέρος έφτασαν οι τέσσερις φίλοι;
Οι τέσσερις φίλοι (η Γαλήνη, η Χαρά, ο Λουκάς και ο Αρμπέν), έφτασαν στη Λιλιμέρα, μία παράξενη χώρα, στην οποία οι κάτοικοι μιλούσαν με γλωσσοδέτες.
• Ποιον πρέπει να ρωτήσουν, για να μάθουν πού βρίσκεται η Χωχαρούπα;
Για να μάθουν που βρίσκεται η Χωχαρούπα, πρέπει να ρωτήσουν το γιο του Ρουμπή.
• Πώς θα βρουν τον γιο του Ρουμπή;
Για να τον βρούν, θα πρέπει να περάσουν την εκκλησιά τη μολυβωτή, πελεκητή, μολυβοκοντυλοπελεκητή, και αμέσως μετά θα βρουν το σπίτι του Ρουμπή, όπου θα πρέπει να τον ρωτήσουνε, πού είναι ο γιος του!
• Υπογράμμισε στον παραπάνω διάλογο όσες φράσεις νομίζεις πως μπερδεύουν τη γλώσσα σου. Έπειτα προσπάθησε να τις διαβάσεις γρήγορα.
Οι φράσεις που μπερδεύουν τη γλώσσα μας είναι οι εξής:
☛ Καλημέρα καμηλιέρη, καμηλιέρη καλημέρα!
☛ Α! Θα ρωτήσετε τον γιο του Ρουμπή, του Κουμπή, του ρουμποκομπολογή, που βγήκε να ρουμπέψει, να κουμπέψει, να ρουμποκομπολογέψει, και τον βρήκαν οι ρουμπήδες, οι κουμπήδες, οι ρουμποκομπολογήδες και του πήραν τα ρουμπιά του, τα κουμπιά του, τα ρουμποκομπολογιά του.
☛ Θα περάσετε την εκκλησιά τη μολυβωτή, πελεκητή, μολυβοκοντυλοπελεκητή, και αμέσως μετά θα βρείτε το σπίτι του Ρουμπή.
• Τις φράσεις αυτές τις λέμε γλωσσοδέτες. Μπορείς να σκεφτείς γιατί; Εσύ ξέρεις άλλους γλωσσοδέτες;
Γλωσσοδέτης είναι μια σύνθετη λέξη ή σειρά λέξεων, που έχει σχεδιαστεί έτσι ώστε είναι δύσκολο να αρθρωθεί σωστά με μεγάλη ταχύτητα.
Μερικοί γλωσσοδέτες είναι οι εξής:
☛ Άσπρη πέτρα ξέξασπρη κι απ' τον ήλιο ξεξασπρότερη.
☛ Βαρέλι νεροβάρελο, ποιος σε νεροβαρελόδενε; Του νεροβαρελοδέτη ο γιος
☛ Κοράλι ψιλοκόραλο και ψιλοκοραλάκι.
☛ Μια πάπια, μα ποια πάπια; Μια πάπια με παπιά.
☛ Ο παπάς ο παχύς, έφαγε παχιά φακή. Γιατί παπά παχύ έφαγες παχιά φακή;
☛ Πίτα σπανακόπιτα σπανακολαδοφραγκοσυκοπαντζαροκολοκυθόπιτα.
☛ Της καρέκλας το ποδάρι, ξεκαρεκλοποδαρώθηκε ποιος το ξεκαρεκλοποδιάριασε ο ξεκαρεκλοποδαράς.
☛ Ο τζίτζιρας ο μίτζιρας ο τζιτζιμιτζιχότζιρας, ανέβηκε στη τζιτζιριά στη μιτζιριά στη τζιτζιμιτζιχοτζιριά, να κόψει τζίτζιρα μίτζιρα τζιτζιμιτζιχότζιρα.
☛ Οι σπανοί Ισπανοί, εις πανί ισπανικό, εις πανικό ισπανικό εζωγράφουν.
• Για να βοηθήσετε τον Αρμπέν, τη Χαρά, τη Γαλήνη και τον Λουκά να μιλήσουν με γλωσσοδέτες με τον γιο του Ρουμπή, χωριστείτε σε δύο ομάδες και μαζέψτε όσους πιο πολλoύς γλωσσοδέτες μπορείτε. Ρωτήστε τους δικούς σας ή τους γνωστούς σας και γράψτε τους γλωσσοδέτες στο τετράδιό σας. Για να δούμε, ποια ομάδα θα βρει τους περισσότερους;
☛ Άσπρη πέτρα ξέξασπρη κι' απ' τον ήλιο ξεξασπρότερη, σπάει σε σκύρα ξέξασπρα κι' απ' τον ήλιο ξεξασπρότερα.
☛ Ο παπάς ο παχύς έφαγε παχιά φακή. Γιατί παπά παχύ έφαγες παχιά φακή;
☛ Μια πάπια, μα ποια πάπια; Μια πάπια με παπιά.
☛ Μπάμια μπαμιόμπαμια.
☛ Κούπα Κουπακόκουπα.
☛ Ανέβηκα στην τζιτζιριά - στην μιτζιριά - στην τζιτζιμιτζιχοτζιριά να κόψω τζίτζιρα - μίτζιρα - τζιτζιμιτζιχότζιρα κι έπεσα από την τζιτζιριά - την μιτζιριά - την τζιτζιμιτζιχοτζιριά κι έχασα και τα τζίτζιρα - τα μίτζιρα - τα τζιτζιμιτζιχότζιρα.
☛ Μια τίγρη με τρία τιγράκια.
☛ Νερό, λινάρι, νερολίναρο, νεροκαθαρολίναρο.
☛ Ο γιος του Ρουμπή, του Κουμπή, του ρουμποκομπολογή, βγήκε να ρουμπέψει, να κουμπέψει, να ρουμποκομπολογέψει, και τον πιάσαν οι ρουμπήδες, οι κουμπήδες, οι ρουμποκομπολογήδες.
☛ Οι σπανοί Ισπανοί εις πανί εζωγράφισαν εις πανικό ισπανικό στρατό.
☛ Ο κόπρος ο παντακόκοπρος, που κόπρευε και μούλευε τα παντακοκοπρομούμουλα.
☛ Έφαγα και χόρτασα, ζεστά ξερά σκαστά κουκιά, με τη ζεστή ξερή σκαστή κουτάλα.
3. Βρες τις λέξεις με τα μπλε γράμματα στον διάλογο 1 και συμπλήρωσε τον παρακάτω πίνακα.
Εγώ είμαι
Εσύ είσαι
Αυτός, Αυτή, Αυτό είναι
Εμείς είμαστε
Εσείς είσαστε
Αυτοί, Αυτές, Αυτά είναι
5. Υπογράμμισε στον διάλογο αυτά που νομίζεις ότι είναι αινίγματα.
— Καλημέρα σας! Ψάχνουμε τη Xωχαρούπα. Μήπως ξέρετε πώς θα τη βρούμε;
— Γεια σας και σε σας. Για να βρείτε τη Χωχαρούπα, πρέπει να ξεκινήσετε μόλις βγει το…
— Ποιο;
— Εκείνο που «σαν κοιμάσαι, αυτό ξυπνάει και τη νύχτα όλη γυρνάει. Σαν ξυπνήσεις, αυτό κάνει μοναχό του νάνι νάνι». Επίσης, θα προχωρήσετε μέχρι να λιώσουν δύο ζευγάρια από αυτά που «όταν τα λύνεις, κάθονται και όταν τα δένεις, φεύγουν». Μετά θα ακολουθήσετε τα…
— Τι θα ακολουθήσουμε;
— Αυτά που είναι «από πάνω σαν τηγάνι, από κάτω σαν μπαμπάκι και από πίσω σαν ψαλίδι». Θα σας δείξουν τον δρόμο για τη Χωχαρούπα. Καλή τύχη!
— Oυφ! Δεν κατάλαβα τίποτα! Τι έλεγε;
— Μα είναι απλό! Μας έλεγε αινίγματα. Για να βρούμε τη Χωχαρούπα, πρέπει να βρούμε τη λύση των αινιγμάτων.
• Βοήθησε τη Χαρά, τον Λουκά, τη Γαλήνη και τον Αρμπέν να καταλάβουν τι πρέπει να κάνουν.
Η Χαρά, ο Λουκάς, η Γαλήνη και ο Αρμπέν πρέπει να ξεκινήσουν μόλις βγει το φεγγάρι, να περπατήσουν ώσπου να λιώσουν δύο ζευγάρια παπούτσια και να ακολουθήσουν τα χελιδόνια.
• Εσύ ξέρεις άλλα αινίγματα;
☛ Δύο αδερφάκια αγαπημένα, το ένα το άλλο ποτέ δεν βλέπει. Τι είναι;
- Τα μάτια
☛ Έχει και κείνο κεφαλή, μα να σκεφτεί δεν το μπορεί. Τι είναι;
- Το καρφί
☛ Γύρω γύρω θάλασσα στη μέση μια φωτίτσα. Τι είναι;
- Το καντήλι
☛ Από κάτω σαν μπαμπάκι, από πάνω σαν τηγάνι και από πίσω σαν ψαλίδι. Τι είναι;
- Το χελιδόνι
☛ Ποιος ακούει τα πάντα, αλλά δεν μπορεί να πει τίποτε;
- Το αυτί
☛ Γεννιέται ψηλό και πεθαίνει χαμηλό. Τι είναι;
- Το κερί
☛ Ανεβαίνει, κατεβαίνει και στην ίδια θέση μένει. Τι είναι;
- Η σκάλα
☛ Αν και θρόνος μου ταιριάζει, θέση μου είναι το περβάζι. Τι είναι;
- Ο βασιλικός
☛ Τι είναι αυτό που έχει ουρά, αλλά δεν είναι ζώο;
- Το πιάνο
☛ Ποιο είναι το ον που όταν γεννιέται έχει τέσσερα πόδια, στη συνέχεια γίνεται δίποδο και όταν γερνά αποκτά και τρίτο πόδι;
- Άνθρωπος.
• Κάνουμε διαγωνισμό με αινίγματα; Ποιος θα βρει τι είναι;
☛ Έχω ένα βαρελάκι που ’χει δυο λογιών κρασάκι. Τι είναι;
- Το αυγό
☛ Ψηλός ψηλός καλόγερος και κόκαλα δεν έχει. Τι είναι;
- Ο καπνός
☛ Είμαι τόπι κόκκινο κι αν με καθαρίσεις, άσπρο νόστιμο καρπό
αμέσως θ’ αντικρίσεις. Τι είναι;
- Το μήλο
6. Oι τέσσερις φίλοι έφτασαν πρώτα στη Λιλιμέρα. Πώς μιλούσαν οι άνθρωποι εκεί;
Οι άνθρωποι στη Λιλιμέρα μιλούσαν με γλωσσοδέτες.
• Πώς μιλούσαν οι άνθρωποι στη δεύτερη πολιτεία;
Στην δεύτερη πολιτεία, μιλούσαν με αινίγματα.
• Τι σημαίνει Χωχαρούπα;
Χωχαρούπα είναι η Χώρα των Χαρούμενων Παιδιών, της αγάπης, της ειρήνης, των γλυκών ζαχαρωτών. Παράγεται από τα πρώτα γράμματα των λέξεων (Χω+Χαρου+Πα).
• Μπορείς να περιγράψεις πώς φαντάζεσαι τη Χωχαρούπα;
Φαντάζομαι την Χωχαρούπα σαν μία πανέμορφη πόλη, γεμάτη με ανθισμένα λουλούδια, ποταμάκια, και χαριτωμένα ζωάκια να τρέχουν ελεύθερα στους δρόμους.
Όλα τα κτήρια έχουν πολύχρωμες σκεπές, ενώ όπου και αν γυρίσεις το βλέμμα σου θα βρεις παιδικές χαρές και πάρκα.
Αυτοκίνητα δεν υπάρχουν ούτε για δείγμα! Μόνο ποδήλατα!
• Τι πρέπει να δεχτούν οι ήρωες, αν θέλουν να μείνουν για λίγες μέρες στη Χωχαρούπα;
Αν οι ήρωές μας θέλουν να μείνουν για λίγες μέρες στη Χωχαρούπα και να μοιραστούν τη χαρά και τη γαλήνη, πρέπει να δεχτούν την ειρήνη! Πρέπει να δεχτούν ότι όλα τα παιδιά του κόσμου, ανεξαρτήτως φυλής, γλώσσας και χρώματος, είναι ίσα!
7. Πώς λέγονται αυτά που διάβαζαν τα παιδιά στη Χωχαρούπα;
Αυτά που διάβασαν τα παιδιά στη Χωχαρούπα λέγονται ποιήματα.
• Ποιο από τα παραπάνω ποιήματα σου αρέσει πιο πολύ;
Το κάθε παιδί απαντάει ξεχωριστά. Θα πρέπει να αιτιολογήσει την επιλογή του, εξηγώντας στα υπόλοιπα παιδιά, γιατί επέλεξε αυτό το ποίημα και τι του άρεσε περισσότερο.
• Ποιος ποιητής έγραψε το κάθε ποίημα;
Το πρώτο ποίημα, με τίτλο «Αν όλα τα παιδιά της γης» το έγραψε ο Γιάννης Ρίτσος.
Το δεύτερο ποίημα, με τίτλο «Η Ξανθούλα» το έγραψε ο Διονύσιος Σολωμός.
Πάμε να δούμε ποιες εργασίες και ασκήσεις έχει το βιβλίο μας, και πώς θα τις λύσουμε.
• Θα ήθελες να βρίσκεσαι στο τοπίο που βλέπεις σε αυτό τον πίνακα; Γιατί;
Ναι θα ήθελα να βρίσκομαι σε αυτό το πανέμορφο ελληνικό τοπίο! Βλέπουμε ένα πανέμορφο παραθαλάσσιο τόπο, έναν καταγάλανο ουρανό και παιδιά να παίζουν χαρούμενα και ξέγνοιαστα δίπλα σε μία ελληνική σημαία. Δύο πουλιά πετάνε στον ουρανό, ενώ στο βάθος, ένα καράβι ταξιδεύει προς άγνωστους προορισμούς.
1. Σε ποιο μέρος έφτασαν οι τέσσερις φίλοι;
Οι τέσσερις φίλοι (η Γαλήνη, η Χαρά, ο Λουκάς και ο Αρμπέν), έφτασαν στη Λιλιμέρα, μία παράξενη χώρα, στην οποία οι κάτοικοι μιλούσαν με γλωσσοδέτες.
• Ποιον πρέπει να ρωτήσουν, για να μάθουν πού βρίσκεται η Χωχαρούπα;
Για να μάθουν που βρίσκεται η Χωχαρούπα, πρέπει να ρωτήσουν το γιο του Ρουμπή.
• Πώς θα βρουν τον γιο του Ρουμπή;
Για να τον βρούν, θα πρέπει να περάσουν την εκκλησιά τη μολυβωτή, πελεκητή, μολυβοκοντυλοπελεκητή, και αμέσως μετά θα βρουν το σπίτι του Ρουμπή, όπου θα πρέπει να τον ρωτήσουνε, πού είναι ο γιος του!
• Υπογράμμισε στον παραπάνω διάλογο όσες φράσεις νομίζεις πως μπερδεύουν τη γλώσσα σου. Έπειτα προσπάθησε να τις διαβάσεις γρήγορα.
Οι φράσεις που μπερδεύουν τη γλώσσα μας είναι οι εξής:
☛ Καλημέρα καμηλιέρη, καμηλιέρη καλημέρα!
☛ Α! Θα ρωτήσετε τον γιο του Ρουμπή, του Κουμπή, του ρουμποκομπολογή, που βγήκε να ρουμπέψει, να κουμπέψει, να ρουμποκομπολογέψει, και τον βρήκαν οι ρουμπήδες, οι κουμπήδες, οι ρουμποκομπολογήδες και του πήραν τα ρουμπιά του, τα κουμπιά του, τα ρουμποκομπολογιά του.
☛ Θα περάσετε την εκκλησιά τη μολυβωτή, πελεκητή, μολυβοκοντυλοπελεκητή, και αμέσως μετά θα βρείτε το σπίτι του Ρουμπή.
• Τις φράσεις αυτές τις λέμε γλωσσοδέτες. Μπορείς να σκεφτείς γιατί; Εσύ ξέρεις άλλους γλωσσοδέτες;
Γλωσσοδέτης είναι μια σύνθετη λέξη ή σειρά λέξεων, που έχει σχεδιαστεί έτσι ώστε είναι δύσκολο να αρθρωθεί σωστά με μεγάλη ταχύτητα.
Μερικοί γλωσσοδέτες είναι οι εξής:
☛ Άσπρη πέτρα ξέξασπρη κι απ' τον ήλιο ξεξασπρότερη.
☛ Βαρέλι νεροβάρελο, ποιος σε νεροβαρελόδενε; Του νεροβαρελοδέτη ο γιος
☛ Κοράλι ψιλοκόραλο και ψιλοκοραλάκι.
☛ Μια πάπια, μα ποια πάπια; Μια πάπια με παπιά.
☛ Ο παπάς ο παχύς, έφαγε παχιά φακή. Γιατί παπά παχύ έφαγες παχιά φακή;
☛ Πίτα σπανακόπιτα σπανακολαδοφραγκοσυκοπαντζαροκολοκυθόπιτα.
☛ Της καρέκλας το ποδάρι, ξεκαρεκλοποδαρώθηκε ποιος το ξεκαρεκλοποδιάριασε ο ξεκαρεκλοποδαράς.
☛ Ο τζίτζιρας ο μίτζιρας ο τζιτζιμιτζιχότζιρας, ανέβηκε στη τζιτζιριά στη μιτζιριά στη τζιτζιμιτζιχοτζιριά, να κόψει τζίτζιρα μίτζιρα τζιτζιμιτζιχότζιρα.
☛ Οι σπανοί Ισπανοί, εις πανί ισπανικό, εις πανικό ισπανικό εζωγράφουν.
• Για να βοηθήσετε τον Αρμπέν, τη Χαρά, τη Γαλήνη και τον Λουκά να μιλήσουν με γλωσσοδέτες με τον γιο του Ρουμπή, χωριστείτε σε δύο ομάδες και μαζέψτε όσους πιο πολλoύς γλωσσοδέτες μπορείτε. Ρωτήστε τους δικούς σας ή τους γνωστούς σας και γράψτε τους γλωσσοδέτες στο τετράδιό σας. Για να δούμε, ποια ομάδα θα βρει τους περισσότερους;
☛ Άσπρη πέτρα ξέξασπρη κι' απ' τον ήλιο ξεξασπρότερη, σπάει σε σκύρα ξέξασπρα κι' απ' τον ήλιο ξεξασπρότερα.
☛ Ο παπάς ο παχύς έφαγε παχιά φακή. Γιατί παπά παχύ έφαγες παχιά φακή;
☛ Μια πάπια, μα ποια πάπια; Μια πάπια με παπιά.
☛ Μπάμια μπαμιόμπαμια.
☛ Κούπα Κουπακόκουπα.
☛ Ανέβηκα στην τζιτζιριά - στην μιτζιριά - στην τζιτζιμιτζιχοτζιριά να κόψω τζίτζιρα - μίτζιρα - τζιτζιμιτζιχότζιρα κι έπεσα από την τζιτζιριά - την μιτζιριά - την τζιτζιμιτζιχοτζιριά κι έχασα και τα τζίτζιρα - τα μίτζιρα - τα τζιτζιμιτζιχότζιρα.
☛ Μια τίγρη με τρία τιγράκια.
☛ Νερό, λινάρι, νερολίναρο, νεροκαθαρολίναρο.
☛ Ο γιος του Ρουμπή, του Κουμπή, του ρουμποκομπολογή, βγήκε να ρουμπέψει, να κουμπέψει, να ρουμποκομπολογέψει, και τον πιάσαν οι ρουμπήδες, οι κουμπήδες, οι ρουμποκομπολογήδες.
☛ Οι σπανοί Ισπανοί εις πανί εζωγράφισαν εις πανικό ισπανικό στρατό.
☛ Ο κόπρος ο παντακόκοπρος, που κόπρευε και μούλευε τα παντακοκοπρομούμουλα.
☛ Έφαγα και χόρτασα, ζεστά ξερά σκαστά κουκιά, με τη ζεστή ξερή σκαστή κουτάλα.
3. Βρες τις λέξεις με τα μπλε γράμματα στον διάλογο 1 και συμπλήρωσε τον παρακάτω πίνακα.
Εγώ είμαι
Εσύ είσαι
Αυτός, Αυτή, Αυτό είναι
Εμείς είμαστε
Εσείς είσαστε
Αυτοί, Αυτές, Αυτά είναι
5. Υπογράμμισε στον διάλογο αυτά που νομίζεις ότι είναι αινίγματα.
— Καλημέρα σας! Ψάχνουμε τη Xωχαρούπα. Μήπως ξέρετε πώς θα τη βρούμε;
— Γεια σας και σε σας. Για να βρείτε τη Χωχαρούπα, πρέπει να ξεκινήσετε μόλις βγει το…
— Ποιο;
— Εκείνο που «σαν κοιμάσαι, αυτό ξυπνάει και τη νύχτα όλη γυρνάει. Σαν ξυπνήσεις, αυτό κάνει μοναχό του νάνι νάνι». Επίσης, θα προχωρήσετε μέχρι να λιώσουν δύο ζευγάρια από αυτά που «όταν τα λύνεις, κάθονται και όταν τα δένεις, φεύγουν». Μετά θα ακολουθήσετε τα…
— Τι θα ακολουθήσουμε;
— Αυτά που είναι «από πάνω σαν τηγάνι, από κάτω σαν μπαμπάκι και από πίσω σαν ψαλίδι». Θα σας δείξουν τον δρόμο για τη Χωχαρούπα. Καλή τύχη!
— Oυφ! Δεν κατάλαβα τίποτα! Τι έλεγε;
— Μα είναι απλό! Μας έλεγε αινίγματα. Για να βρούμε τη Χωχαρούπα, πρέπει να βρούμε τη λύση των αινιγμάτων.
• Βοήθησε τη Χαρά, τον Λουκά, τη Γαλήνη και τον Αρμπέν να καταλάβουν τι πρέπει να κάνουν.
Η Χαρά, ο Λουκάς, η Γαλήνη και ο Αρμπέν πρέπει να ξεκινήσουν μόλις βγει το φεγγάρι, να περπατήσουν ώσπου να λιώσουν δύο ζευγάρια παπούτσια και να ακολουθήσουν τα χελιδόνια.
• Εσύ ξέρεις άλλα αινίγματα;
☛ Δύο αδερφάκια αγαπημένα, το ένα το άλλο ποτέ δεν βλέπει. Τι είναι;
- Τα μάτια
☛ Έχει και κείνο κεφαλή, μα να σκεφτεί δεν το μπορεί. Τι είναι;
- Το καρφί
☛ Γύρω γύρω θάλασσα στη μέση μια φωτίτσα. Τι είναι;
- Το καντήλι
☛ Από κάτω σαν μπαμπάκι, από πάνω σαν τηγάνι και από πίσω σαν ψαλίδι. Τι είναι;
- Το χελιδόνι
☛ Ποιος ακούει τα πάντα, αλλά δεν μπορεί να πει τίποτε;
- Το αυτί
☛ Γεννιέται ψηλό και πεθαίνει χαμηλό. Τι είναι;
- Το κερί
☛ Ανεβαίνει, κατεβαίνει και στην ίδια θέση μένει. Τι είναι;
- Η σκάλα
☛ Αν και θρόνος μου ταιριάζει, θέση μου είναι το περβάζι. Τι είναι;
- Ο βασιλικός
☛ Τι είναι αυτό που έχει ουρά, αλλά δεν είναι ζώο;
- Το πιάνο
☛ Ποιο είναι το ον που όταν γεννιέται έχει τέσσερα πόδια, στη συνέχεια γίνεται δίποδο και όταν γερνά αποκτά και τρίτο πόδι;
- Άνθρωπος.
• Κάνουμε διαγωνισμό με αινίγματα; Ποιος θα βρει τι είναι;
☛ Έχω ένα βαρελάκι που ’χει δυο λογιών κρασάκι. Τι είναι;
- Το αυγό
☛ Ψηλός ψηλός καλόγερος και κόκαλα δεν έχει. Τι είναι;
- Ο καπνός
☛ Είμαι τόπι κόκκινο κι αν με καθαρίσεις, άσπρο νόστιμο καρπό
αμέσως θ’ αντικρίσεις. Τι είναι;
- Το μήλο
6. Oι τέσσερις φίλοι έφτασαν πρώτα στη Λιλιμέρα. Πώς μιλούσαν οι άνθρωποι εκεί;
Οι άνθρωποι στη Λιλιμέρα μιλούσαν με γλωσσοδέτες.
• Πώς μιλούσαν οι άνθρωποι στη δεύτερη πολιτεία;
Στην δεύτερη πολιτεία, μιλούσαν με αινίγματα.
• Τι σημαίνει Χωχαρούπα;
Χωχαρούπα είναι η Χώρα των Χαρούμενων Παιδιών, της αγάπης, της ειρήνης, των γλυκών ζαχαρωτών. Παράγεται από τα πρώτα γράμματα των λέξεων (Χω+Χαρου+Πα).
• Μπορείς να περιγράψεις πώς φαντάζεσαι τη Χωχαρούπα;
Φαντάζομαι την Χωχαρούπα σαν μία πανέμορφη πόλη, γεμάτη με ανθισμένα λουλούδια, ποταμάκια, και χαριτωμένα ζωάκια να τρέχουν ελεύθερα στους δρόμους.
Όλα τα κτήρια έχουν πολύχρωμες σκεπές, ενώ όπου και αν γυρίσεις το βλέμμα σου θα βρεις παιδικές χαρές και πάρκα.
Αυτοκίνητα δεν υπάρχουν ούτε για δείγμα! Μόνο ποδήλατα!
Τι πρέπει να ξέρω για να ποδηλατώ με ασφάλεια
• Τι πρέπει να δεχτούν οι ήρωες, αν θέλουν να μείνουν για λίγες μέρες στη Χωχαρούπα;
Αν οι ήρωές μας θέλουν να μείνουν για λίγες μέρες στη Χωχαρούπα και να μοιραστούν τη χαρά και τη γαλήνη, πρέπει να δεχτούν την ειρήνη! Πρέπει να δεχτούν ότι όλα τα παιδιά του κόσμου, ανεξαρτήτως φυλής, γλώσσας και χρώματος, είναι ίσα!
7. Πώς λέγονται αυτά που διάβαζαν τα παιδιά στη Χωχαρούπα;
Αυτά που διάβασαν τα παιδιά στη Χωχαρούπα λέγονται ποιήματα.
• Ποιο από τα παραπάνω ποιήματα σου αρέσει πιο πολύ;
Το κάθε παιδί απαντάει ξεχωριστά. Θα πρέπει να αιτιολογήσει την επιλογή του, εξηγώντας στα υπόλοιπα παιδιά, γιατί επέλεξε αυτό το ποίημα και τι του άρεσε περισσότερο.
• Ποιος ποιητής έγραψε το κάθε ποίημα;
Το πρώτο ποίημα, με τίτλο «Αν όλα τα παιδιά της γης» το έγραψε ο Γιάννης Ρίτσος.
Το δεύτερο ποίημα, με τίτλο «Η Ξανθούλα» το έγραψε ο Διονύσιος Σολωμός.
0 Σχόλια