Στο τεσσαρακοστό τρίτο κεφάλαιο των μαθηματικών της Β' Δημοτικού, θα μάθουμε να βρίσκουμε τους αριθμούς που βρίσκονται πριν και μετά από μια εκατοντάδα, βασιζόμενοι στη φωνολογική ανάλυση των αριθμών και στο συμπλήρωμα του 100. Ειδικότερα θα μάθουμε να αριθμούμε ανά 1 μέχρι το 1.000, ανεβαίνοντας ή κατεβαίνοντας (με ή χωρίς εποπτικό υλικό), να αναλύουμε έναν τριψήφιο αριθμό σε μονάδες, δεκάδες, εκατοντάδες, καθώς επίσης να κάνουμε σύγκριση, διάταξη και παρεμβολή στους τριψήφιους αριθμούς.
Πάμε να δούμε ποιες εργασίες και ασκήσεις έχει το βιβλίο μαθητή και το τετράδιο εργασιών, και πώς θα τις λύσουμε.
Πρώτα όμως, ας κοιτάξουμε την θεωρία του μαθήματος:
☛ Το όνομα ενός αριθμού μάς βοηθάει να καταλάβουμε από πόσες (χιλιάδες), εκατοντάδες, δεκάδες και μονάδες αποτελείται, κατά συνέπεια και με ποια ψηφία γράφεται. Π.χ.: Τετρακόσια τριάντα δύο ⇒ ακούμε τετρακόσια και τριάντα και δύο ⇒ γράφουμε 400 + 30 + 2 = 432.
● ε. Πόσα συνολικά παιδιά πήγαν εκδρομή;
▸ 1ος τρόπος: 50 + 50 + 50 + 50 + 50 = 300 παιδιά.
▸ 2ος τρόπος: 6 x 50 = 300 παιδιά.
Πάμε να δούμε ποιες εργασίες και ασκήσεις έχει το βιβλίο μαθητή και το τετράδιο εργασιών, και πώς θα τις λύσουμε.
Πρώτα όμως, ας κοιτάξουμε την θεωρία του μαθήματος:
☛ Το όνομα ενός αριθμού μάς βοηθάει να καταλάβουμε από πόσες (χιλιάδες), εκατοντάδες, δεκάδες και μονάδες αποτελείται, κατά συνέπεια και με ποια ψηφία γράφεται. Π.χ.: Τετρακόσια τριάντα δύο ⇒ ακούμε τετρακόσια και τριάντα και δύο ⇒ γράφουμε 400 + 30 + 2 = 432.
@ Από το όνομα ενός αριθμού καταλαβαίνουμε από πόσες εκατοντάδες, πόσες δεκάδες και πόσες μονάδες αποτελείται, κατά συνέπεια και με ποια ψηφία γράφεται.
● 1. Αριθμός-στόχος. Οι ομάδες έφτιαξαν τους αριθμούς:
▸ 1η ομάδα 102 , 2η ομάδα 98 , 3η ομάδα 103.
● 1. Αριθμός-στόχος. Οι ομάδες έφτιαξαν τους αριθμούς:
▸ 1η ομάδα 102 , 2η ομάδα 98 , 3η ομάδα 103.
• Πιο κοντά στον αριθμό-στόχο έφτασαν η 1η και η 2η ομάδα.
Συζήτηση στην τάξη: Πιο κοντά στο 100 έφτασαν η 1η και η 2η ομάδα, γιατί απέχουν 2 μονάδες, ενώ η τρίτη ομάδα 3 μονάδες. Συγκεκριμένα η 1η ομάδα έφτιαξε τον αριθμό 102, που είναι πάνω από το 100 και απέχει: 102 - 100 = 2 μονάδες. Η 2η ομάδα έφτιαξε τον αριθμό 98, που είναι κάτω από το 100 και απέχει: 100 - 98 = 2 μονάδες. Τέλος η 3η ομάδα έφτιαξε τον αριθμό 103, που είναι πάνω από το 100 και απέχει: 103 - 100 = 3 μονάδες. Άρα εκτιμήσαμε σωστά, αφού όντως οι 2 πρώτες ομάδες απέχουν 2 μονάδες και η 3η 3.
Συζήτηση στην τάξη: Πιο κοντά στο 100 έφτασαν η 1η και η 2η ομάδα, γιατί απέχουν 2 μονάδες, ενώ η τρίτη ομάδα 3 μονάδες. Συγκεκριμένα η 1η ομάδα έφτιαξε τον αριθμό 102, που είναι πάνω από το 100 και απέχει: 102 - 100 = 2 μονάδες. Η 2η ομάδα έφτιαξε τον αριθμό 98, που είναι κάτω από το 100 και απέχει: 100 - 98 = 2 μονάδες. Τέλος η 3η ομάδα έφτιαξε τον αριθμό 103, που είναι πάνω από το 100 και απέχει: 103 - 100 = 3 μονάδες. Άρα εκτιμήσαμε σωστά, αφού όντως οι 2 πρώτες ομάδες απέχουν 2 μονάδες και η 3η 3.
● 2. Στη δεύτερη άσκηση ο αριθμός-στόχος είναι το 300.
• Πιο κοντά στον αριθμό-στόχο έφτασαν η 2η ομάδα, επειδή έχει 1 μονάδα διαφορά (300 + 1 = 301), ενώ η 1η έχει 2 μονάδες (298 + 2 = 300) και η 3η έχει 11 μονάδες (289 + 11 = 300).
• Πιο κοντά στον αριθμό-στόχο έφτασαν η 2η ομάδα, επειδή έχει 1 μονάδα διαφορά (300 + 1 = 301), ενώ η 1η έχει 2 μονάδες (298 + 2 = 300) και η 3η έχει 11 μονάδες (289 + 11 = 300).
• Ποιοι αριθμοί είναι ακριβώς μια μονάδα πριν από το:
⇒ Πριν το 100: 100 - 1 = 99, πριν το 200: 200 - 1 = 199, πριν το 300: 300 - 1 = 299.
⇒ Πριν το 100: 100 - 1 = 99, πριν το 200: 200 - 1 = 199, πριν το 300: 300 - 1 = 299.
• Παίζω με τον διπλανό μου το παιχνίδι με τις κάρτες και βρίσκω τους πιο κοντινούς, στους αριθμούς-στόχους.
Για να βρούμε τους πιο κοντινούς αριθμούς θα χρησιμοποιούμε τις κάρτες με τον ίδιο αριθμό στις εκατοντάδες και μετά, από τις κάρτες που μας έχουν μείνει, θα βάλουμε τον πλησιέστερο στις δεκάδες και τις μονάδες.
Προσοχή! Χρησιμοποιούμε την κάθε κάρτα μόνο μία φορά.
Για να βρούμε τους πιο κοντινούς αριθμούς θα χρησιμοποιούμε τις κάρτες με τον ίδιο αριθμό στις εκατοντάδες και μετά, από τις κάρτες που μας έχουν μείνει, θα βάλουμε τον πλησιέστερο στις δεκάδες και τις μονάδες.
Προσοχή! Χρησιμοποιούμε την κάθε κάρτα μόνο μία φορά.
Εργασία: Πόσους αριθμούς θα συναντήσω ανεβαίνοντας ανά 1:
● από το 150 μέχρι να φτάσω στο 189; Οι αριθμοί είναι 39, γιατί από το 150 μέχρι το 189, η διαφορά είναι 0 εκατοντάδες, 3 δεκάδες και 9 μονάδες, άρα 30 + 9 = 39 αριθμοί.
Αναλυτικά οι αριθμοί είναι:
150, 151, 152, 153, 154, 155, 156, 157, 158, 159, 160, 161, 162, 163, 164, 165, 166, 167, 168, 169, 170, 171, 172, 173, 174, 175, 176, 177, 178, 179, 180, 181, 182, 183, 184, 185, 186, 187, 188, 189.
● από το 688 μέχρι να φτάσω στο 701; Οι αριθμοί είναι 13, γιατί από το 688 μέχρι το 701, η διαφορά είναι 0 εκατοντάδες, 1 δεκάδα και 3 μονάδες, άρα 10 + 3 = 13 αριθμοί.
688, 689, 690, 691, 692, 693, 694, 695, 696, 697, 698, 699, 700, 701.
● από το 150 μέχρι να φτάσω στο 189; Οι αριθμοί είναι 39, γιατί από το 150 μέχρι το 189, η διαφορά είναι 0 εκατοντάδες, 3 δεκάδες και 9 μονάδες, άρα 30 + 9 = 39 αριθμοί.
Αναλυτικά οι αριθμοί είναι:
150, 151, 152, 153, 154, 155, 156, 157, 158, 159, 160, 161, 162, 163, 164, 165, 166, 167, 168, 169, 170, 171, 172, 173, 174, 175, 176, 177, 178, 179, 180, 181, 182, 183, 184, 185, 186, 187, 188, 189.
● από το 688 μέχρι να φτάσω στο 701; Οι αριθμοί είναι 13, γιατί από το 688 μέχρι το 701, η διαφορά είναι 0 εκατοντάδες, 1 δεκάδα και 3 μονάδες, άρα 10 + 3 = 13 αριθμοί.
688, 689, 690, 691, 692, 693, 694, 695, 696, 697, 698, 699, 700, 701.
Κεφ. 43ο: Φτιάχνω τριψήφιους αριθμούς και τους συγκρίνω - Τετράδιο Εργασιών - Λύσεις Ασκήσεων
● α. Συμπληρώνω τις αριθμοσειρές. Βρίσκω κάθε φορά τον κανόνα.
▸ Κανόνας: Ανεβαίνω ανά 100, ξεκινώντας από το 150 ως το 950.
150, 250, 350, 450, 550, 650, 750, 850, 950.
▸ Κανόνας: Κατεβαίνω ανά 100, ξεκινώντας από το 803 ως το 3.
803, 703, 603, 503, 403, 303, 203, 103, 3
▸ Κανόνας: Ανεβαίνω ανά 5, ξεκινώντας από το 145 ως το 180.
145, 150, 155, 160, 165, 170, 175, 180.
▸ Κανόνας: Κατεβαίνω ανά 10, ξεκινώντας από το 820 ως το 750.
820, 810, 800, 790, 780, 770, 760, 750.
▸ Κανόνας: Ανεβαίνω ανά 100, ξεκινώντας από το 150 ως το 950.
150, 250, 350, 450, 550, 650, 750, 850, 950.
▸ Κανόνας: Κατεβαίνω ανά 100, ξεκινώντας από το 803 ως το 3.
803, 703, 603, 503, 403, 303, 203, 103, 3
▸ Κανόνας: Ανεβαίνω ανά 5, ξεκινώντας από το 145 ως το 180.
145, 150, 155, 160, 165, 170, 175, 180.
▸ Κανόνας: Κατεβαίνω ανά 10, ξεκινώντας από το 820 ως το 750.
820, 810, 800, 790, 780, 770, 760, 750.
● β. Βρίσκουμε τους αριθμούς που είναι ανάμεσα στο 785 και στο 840 και τελειώνουν σε 5. Τους γράφουμε από το μικρότερο στον μεγαλύτερο.
▸ 785, 795, 805, 815, 825, 835, 840.
▸ 785, 795, 805, 815, 825, 835, 840.
● γ. Ποιοι αριθμοί από το 0 ως το 1.000 τελειώνουν σε:
• 00: 100, 200, 300, 400, 500, 600, 700, 800, 900, 1.000.
• 99: 99, 199, 299, 399, 499, 599, 699, 799, 899, 999.
• 55: 55, 155, 255, 355, 455, 555, 655, 755, 855, 955.
► Συζήτηση στην τάξη: Οι παραπάνω αριθμοί, διαφέρουν μεταξύ τους κατά 100 μονάδες.
• 00: 100, 200, 300, 400, 500, 600, 700, 800, 900, 1.000.
• 99: 99, 199, 299, 399, 499, 599, 699, 799, 899, 999.
• 55: 55, 155, 255, 355, 455, 555, 655, 755, 855, 955.
► Συζήτηση στην τάξη: Οι παραπάνω αριθμοί, διαφέρουν μεταξύ τους κατά 100 μονάδες.
● ε. Πόσα συνολικά παιδιά πήγαν εκδρομή;
▸ 1ος τρόπος: 50 + 50 + 50 + 50 + 50 = 300 παιδιά.
▸ 2ος τρόπος: 6 x 50 = 300 παιδιά.
0 Σχόλια