Στο τεσσαρακοστό δεύτερο κεφάλαιο των μαθηματικών της Β' Δημοτικού, θα εξοικειωθούμε με την έννοια του μέτρου, ως μονάδα μέτρησης μήκους και θα μάθουμε να μετράμε με μέτρα και εκατοστόμετρα. Ειδικότερα θα εξοικειωθούμε με το μήκος που αντιστοιχεί στο 1 μέτρο και στο μισό μέτρο. Επίσης θα μάθουμε να μετατρέπουμε τα εκατό εκατοστόμετρα σε 1 μέτρο και αντίστροφα, να συγκρίνουμε αποτελέσματα μέτρησης μήκους και να μετράμε μήκη χρησιμοποιώντας την εκτίμηση.

Πάμε να δούμε ποιες εργασίες και ασκήσεις έχει το βιβλίο μαθητή και το τετράδιο εργασιών, και πώς θα τις λύσουμε.

Πρώτα όμως, ας κοιτάξουμε την θεωρία του μαθήματος:

☛ Όταν θέλουμε να μετρήσουμε το μήκος ενός αντικειμένου ή την απόσταση ανάμεσα σε δύο σημεία, με σταθερό τρόπο, χρησιμοποιούμε το μέτρο. Κάθε 1 μέτρο = 100 εκατοστά.
Ανάλογα με το μέγεθος ή την απόσταση που θέλουμε να μετρήσουμε, χρησιμοποιούμε:
• Το εκατοστόμετρο, (100 εκ. = 1 μ.) για μικρές αποστάσεις, π.χ.: μαρκαδόρος = 14 εκ.
• Το μέτρο, για μεγάλες αποστάσεις, π.χ.: μαυροπίνακας = 2 μ.
• Το χιλιόμετρο, (1 χμ. = 1.000 μ.) για πολύ μεγάλες αποστάσεις, π.χ.: η απόσταση Πάτρα - Αθήνα = 220 χμ.

Κεφ. 42ο: Γνωρίζω το μέτρο - by https://idaskalos.blogspot.gr
@ Το 1 μέτρο και 50 εκατοστόμετρα είναι 1 μέτρο και μισό μέτρο ακόμα, δηλαδή το μήκος που έχει περίπου το γραφείο μας.

Κεφ. 42ο: Γνωρίζω το μέτρο - by https://idaskalos.blogspot.gr
● Ένα (1) μέτρο φτιάχνουμε με 10 ίδια κομμάτια χαρτονιού.

● Έχουμε φτιάξει μια λουρίδα 100 εκατοστομέτρων.

● Κάθε 10 παιδιά φτιάχνουν 1 μέτρο. Σε μια τάξη που έχει, π.χ. 21 παιδιά, (κάθε παιδί υπολογίζει ανάλογα με τον αριθμό των συμμαθητών του) με τα χαρτόνια όλων των παιδιών θα φτιαχτούν 2 μέτρα και θα περισσέψουν 10 εκατοστόμετρα, γιατί 10 x 21 εκ. = 210 εκ. = 2μ. και 10 εκ.

– Ένα αντικείμενο μεγαλύτερο από 1 μέτρο: πόρτα, παράθυρο, πίνακας, βιβλιοθήκη, θρανίο, έδρα δασκάλας, τοίχοι της τάξης.

– Ένα αντικείμενο μικρότερο από 1 μέτρο: γόμα, μολύβι, μαρκαδόρος, στυλό, χάρακας, γνώμονας, βιβλίο, τετράδιο, μπλοκ ζωγραφικής.

Κεφ. 42ο: Γνωρίζω το μέτρο - by https://idaskalos.blogspot.gr
● Συζήτηση στην τάξη: Εκτός από το μέτρο, για να μετρήσουμε το ύψος μας ή το μήκος των αντικειμένων, θα μπορούσαμε να χρησιμοποιήσουμε ως μονάδα μέτρησης ένα μολύβι, ένα στυλό ή ένα χάρακα. Δηλαδή θα μετρήσουμε πόσα ίδια μολύβια, στυλό ή χάρακες, θα χρειαστεί να τοποθετήσουμε το ένα μετά το άλλο, από την μία άκρη μέχρι την άλλη (του αντικειμένου που μετράμε), για να υπολογίσουμε το μήκος. Π.χ.: Το βιβλίο των μαθηματικών μας έχει μήκος ίσο με 2 μαρκαδόρους.

Κεφ. 42ο: Γνωρίζω το μέτρο - by https://idaskalos.blogspot.gr
● 1. Ο δάσκαλος μέτρησε τον τοίχο και βρήκε ότι το μήκος του είναι 7 βήματα.
Αν το βήμα του δασκάλου ήταν 1 μέτρο, τότε η απόσταση είναι 7 μέτρα, αφού 7 x 1 = 7 μέτρα.
Αν το βήμα του Χρήστου ήταν μισό μέτρο, τότε η απόσταση είναι 7 μέτρα, αφού κάθε 2 βήματα του Χρήστου είναι 1 μέτρο, επομένως 14 : 2 = 7 μέτρα, άρα 7 x 1 = 7 μέτρα.

Κεφ. 42ο: Γνωρίζω το μέτρο - by https://idaskalos.blogspot.gr
● 2. Οι μονάδες μέτρησης μήκους που χρησιμοποιούμε καθημερινά, είναι το μέτρο, το χιλιόμετρο και το εκατοστόμετρο.

Κεφ. 42ο: Γνωρίζω το μέτρο - by https://idaskalos.blogspot.gr

Κεφ. 42ο: Γνωρίζω το μέτρο - Τετράδιο Εργασιών - Λύσεις Ασκήσεων


Κεφ. 42ο: Γνωρίζω το μέτρο - by https://idaskalos.blogspot.gr
● α. Ποιο παιδί έριξε πιο κοντά στην κίτρινη μπίλια; Εκτιμώ: Την κόκκινη μπίλια
η Ελένη.
Ελέγχω με τον χάρακα την εκτίμησή μου:
• Νικόλας: 1 εκ. και μισό εκατοστό.    • Ελένη: 1 εκ.
• Χρήστος: 2 εκ. και μισό εκατοστό.    • Άννα: 3 εκ.

Κεφ. 42ο: Γνωρίζω το μέτρο - by https://idaskalos.blogspot.gr
● β. Πόσα μέτρα έτρεξαν συνολικά τα παιδιά; Εκτιμώ: Περίπου 400 μέτρα.
Υπολογίζω με ακρίβεια: Αφού τα παιδιά έτρεξαν δυο φορές γύρω από το προαύλιο, διάνυσαν απόσταση: 60 μ. + 40 μ. + 30 μ. + 70 μ. = 200 μ. κάθε φορά, οπότε συνολικά έτρεξαν: 200 μ. + 200 μ. = 400 μ.

Κεφ. 42ο: Γνωρίζω το μέτρο - by https://idaskalos.blogspot.gr
● γ. Ο ράφτης, για να πάρει τα μέτρα για τα ρούχα που θα ράψει σε κάθε πελάτη του και ο έμπορος υφασμάτων, για να μετρήσει το μήκος του υφάσματος που θέλει να αγοράσει κάθε πελάτης του.

Κεφ. 42ο: Γνωρίζω το μέτρο - by https://idaskalos.blogspot.gr
Κεφ. 42ο: Γνωρίζω το μέτρο - by https://idaskalos.blogspot.gr
● δ. Αγώνες στο σχολείο, συμπληρώνω τα αποτελέσματα στους πίνακες:
• Αποτελέσματα σφαιροβολίας ▸ Ελένη: 3 μ., Γιώργος: 8 μ., Κώστας: 5 μ., Μαρία: 9 μ.
• Αποτελέσματα ύψους ▸ Ελένη: 50 εκ., Γιώργος: 40 εκ., Κώστας: 120 εκ., Μαρία: 110 εκ.
• Πρώτο παιδί στη σφαιροβολία: Η Μαρία (9 μ.).
• Πρώτο παιδί στο ύψος: Ο Κώστας (120 εκ).
• Παρατηρούμε την μετροταινία του ύψους και βλέπουμε ότι είναι χωρισμένη(βαθμονομημένη) ανά 5 εκ. Ξέρουμε ότι η Σοφία πήδηξε ψηλότερα από τη Μαρία (110 εκ.) και χαμηλότερα από τον Κώστα (120 εκ.), άρα το άλμα της ήταν 1 μ. και 15 εκ. = 100 εκ. + 15 εκ. = 115 εκ.