Οι σχέσεις των κρατών της Ευρώπης και η Ευρωπαϊκή Ένωση - από το https://idaskalos.blogspot.com
Στο 33ο κεφάλαιο, στην Δ' ενότητα του βιβλίου της Γεωγραφίας της ΣΤ' Δημοτικού, με τίτλο "Οι σχέσεις των κρατών της Ευρώπης και η Ευρωπαϊκή Ένωση", θα μάθουμε για την Ευρωπαϊκή  Ένωση και τους στόχους της.

Ονομάστε τα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής  Ένωσης και την πρωτεύουσα κάθε κράτους.
Αυστρία - Βιέννη
Βέλγιο - Βρυξέλλες
Βουλγαρία - Σόφια
Κροατία - Ζάγκρεμπ
Κύπρος - Λευκωσία
Τσεχία - Πράγα
Δανία - Κοπεγχάγη
Εσθονία - Ταλίν
Φινλανδία - Ελσίνκι
Γαλλία - Παρίσι
Γερμανία - Βερολίνο
Λετονία - Ρίγα
Ελλάδα - Αθήνα
Ουγγαρία - Βουδαπέστη
Λουξεμβούργο - Λουξεμβούργο (πόλη)
Μάλτα - Βαλέτα
Ολλανδία - Άμστερνταμ
Πολωνία - Βαρσοβία
Πορτογαλία - Λισαβόνα
Ρουμανία - Βουκουρέστι
Σλοβακία - Μπρατισλάβα
Σλοβενία - Λιουμπλιάνα
Ισπανία - Μαδρίτη
Σουηδία - Στοκχόλμη
Ηνωμένο Βασίλειο - Λονδίνο
Λιθουανία - Βίλνιους
Ιρλανδία - Δουβλίνο
Ιταλία - Ρώμη

Ευρωπαϊκή Ένωση: 27 κράτη-μέλη, 450 εκατομμύρια κάτοικοι και 20 επίσημες γλώσσες. Τι κοινό έχουμε όλοι εμείς; Τι διαφορετικό; Συζητήστε τι περιμένουμε από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Κοινά στοιχεία των Ευρωπαϊκών λαών:
• Κοινή πολιτισμική ταυτότητα
• Σεβασμός στα ανθρώπινα δικαιώματα και αξίες, όπως η ελευθερία, η δημοκρατία, η δικαιοσύνη κ.α.
• Κοινή προσπάθεια για οικονομική ανάπτυξη
• Κοινή προσπάθεια για ειρηνική συνύπαρξη

Διαφορετικά στοιχεία των Ευρωπαϊκών λαών:
• Διαφορετική γλώσσα
• Διαφορετική θρησκεία
• Διαφορετικά ήθη, έθιμα, παραδόσεις και κουλτούρα
• Διαφορετική ιστορία

Κοινοί στόχοι των λαών της Ευρωπαϊκής Ένωσης:
• Δημιουργία ενός ασφαλούς χώρου ελευθερίας και δικαιοσύνης
• Δημιουργία μίας ελεύθερης και δίκαιης εσωτερικής αγοράς
• Λήψη κατάλληλων μέτρων για την προστασία του περιβάλλοντος
• Λήψη κατάλληλων μέτρων για την βελτίωση της ποιότητας ζωής των πολιτών
• Προαγωγή της επιστημονικής προόδου
• Προαγωγή της τεχνικής προόδου
• Προαγωγή της παιδείας και της πνευματικής καλλιέργειας
• Καταπολέμηση των κοινωνικών διακρίσεων
• Προστασία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων
• Προαγωγή της αλληλεγγύης και της αλληλοϋποστήριξης μεταξύ των κρατών μελών της
• Εξάλειψη της φτώχειας και παράλληλα, δημιουργία νέων θέσεων εργασίας

Ορισμένα κράτη-μέλη της Ε.Ε. (Αυστρία, Βέλγιο, Γαλλία, Γερμανία, Ιρλανδία, Ισπανία, Ιταλία, Λουξεμβούργο, Ολλανδία, Πορτογαλία, Φινλανδία και Ελλάδα) σήμερα ανήκουν στη λεγόμενη Ευρωζώνη, δηλαδή έχουν κοινό νόμισμα το ευρώ. Ας προβληματιστούμε για τα θετικά και τα τυχόν αρνητικά σημεία που απορρέουν από τη συμμετοχή της χώρας μας στην Ευρωζώνη.
Θετικά σημεία που απορρέουν από τη συμμετοχή της χώρας μας στην Ευρωζώνη:
• Διευκόλυνση των εμπορικών συναλλαγών, καθώς δεν χρειάζεται πλέον η μετατροπή του νομίσματος
• Ευκολότερη σύγκριση τιμών των προϊόντων από χώρα σε χώρα
• Οι πολίτες μπορούν να ταξιδεύουν σε όλες τις χώρες τις Ευρωζώνης με άνεση, καθώς δεν χρειάζεται πλέον η μετατροπή του νομίσματος

Αρνητικά σημεία που απορρέουν από τη συμμετοχή της χώρας μας στην Ευρωζώνη:
• Λόγο τις εφαρμογής κοινής οικονομικής πολιτικής για όλα τα κράτη μέλη της Ευρωζώνης, οικονομικά ασθενέστερες χώρες, όπως για παράδειγμα η Ελλάδα μας, δυσκολεύονται να συμβαδίσουν με τις οικονομικά αναπτυγμένες χώρες, όπως για παράδειγμα με την Γερμανία

Κεφ. 33: Οι σχέσεις των κρατών της Ευρώπης και η Ευρωπαϊκή Ένωση - Τετράδιο εργασιών - Λύσεις ασκήσεων

1.  Παρακάτω αναφέρονται μερικοί από τους στόχους της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Μελέτησέ τους και κατηγοριοποίησέ τους σε οικονομικούς και κοινωνικούς:
Οικονομικοί στόχοι
• αύξηση γεωργικής και κτηνοτροφικής παραγωγής
• συμμετοχή στο διεθνές εμπόριο
• κατάργηση δασμών των προϊόντων μεταξύ των κρατών-μελών

Κοινωνικοί στόχοι
• ευημερία των πολιτών
• ελεύθερη μετακίνηση πολιτών μεταξύ των κρατών-μελών
• πολιτιστική ανάπτυξη
• ανθρώπινα δικαιώματα
• προώθηση της ειρήνης

2. Συμπλήρωσε το παρακάτω κείμενο με τις λέξεις που λείπουν:
Στις 9 Μαΐου 1950 ιδρύθηκε η Κοινότητα Άνθρακα και Χάλυβα. Ήταν μία κοινή προσπάθεια των λαών να χρησιμοποιήσουν τους φυσικούς πόρους. Στις 25 Μαρτίου 1957 ιδρύθηκε η Ευρωπαϊκή Οικονομική Κοινότητα (Ε.Ο.Κ.) με τη «Συνθήκη της Ρώμης». Η Ελλάδα εντάσσεται στην Ε.Ο.Κ. στην 1 Ιανουαρίου του 1987. Στις 7 Φεβρουαρίου 1992 με τη Συνθήκη του Μάαστριχτ η Ε.Ο.Κ. αλλάζει όνομα και διευρύνει τους στόχους της. Τώρα λέγεται Ευρωπαϊκή Ένωση και οι στόχοι της είναι πλέον και κοινωνικοί.

3.  Παρατηρώντας ένα χαρτονόμισμα του ευρώ διακρίνουμε στη μία όψη γέφυρες, οι οποίες συμβολίζουν τους δεσμούς των ευρωπαϊκών λαών μεταξύ τους και τους δεσμούς της Ευρώπης με τον κόσμο ολόκληρο. Στην άλλη όψη διακρίνουμε πύλες και παράθυρα που συμβολίζουν το ανοιχτό πνεύμα και τη συνεργασία των κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Εσύ τι θα σχεδίαζες σε κάθε όψη του νομίσματος, για να αποδώσεις τους ίδιους συμβολισμούς;
Εξήγησε τον λόγο, για τον οποίο διάλεξες τα σχέδια αυτά.

Στην μία πλευρά θα ζωγράφιζα δύο ανθρώπους να συνεργάζονται, ώστε να δείξουμε την αρμονική συνεργασία μεταξύ των λαών και στην άλλη θα ζωγράφιζα το περιστέρι με το κλαδί ελιάς στο στόμα, ώστε να συμβολίσουμε την ειρήνη και την αρμονία.

4. Ζωγράφισε κι εσύ τον χάρτη της Ευρωπαϊκής Ένωσης και γράψε το όνομα και την πρωτεύουσα κάθε κράτους-μέλους.
Για να λύσουμε αυτήν την άσκηση, μπορούμε να αντιγράψουμε τον χάρτη της εικόνας 33.1 της σελίδας 112 του σχολικού βιβλίου μας.