Στο τριακοστό όγδοο κεφάλαιο των μαθηματικών της Β' Δημοτικού, θα εξοικειωθούμε με την έννοια του βάρους και τα όργανα μέτρησής τους (ζυγαριές). Ειδικότερα θα μάθουμε να μετράμε βάρη, να χρησιμοποιούμε τις εκφράσεις «πιο βαρύ από», «πιο ελαφρύ από», να συγκρίνουμε (διαισθητικά) βάρη, καθώς και να συνδυάζουμε βάρη, προκειμένου να κάνουμε σωστές εκτιμήσεις.

Πάμε να δούμε ποιες εργασίες και ασκήσεις έχει το βιβλίο μαθητή και το τετράδιο εργασιών, και πώς θα τις λύσουμε.

Πρώτα όμως, ας κοιτάξουμε την θεωρία του μαθήματος:

Για να υπολογίσουμε (ζυγίσουμε) με ακρίβεια το βάρος των σωμάτων, χρησιμοποιούμε τη ζυγαριά.

Κεφ. 38ο: Μετρώ το βάρος (α) - by https://idaskalos.blogspot.gr
@ Χρησιμοποιούμε τη ζυγαριά για να υπολογίσουμε (ζυγίσουμε) με ακρίβεια το βάρος των σωμάτων. Δηλαδή για να βρούμε πόσο ελαφρύς ή βαρύς είναι κάποιος, κάποια ή κάτι.

Κεφ. 38ο: Μετρώ το βάρος (α) - by https://idaskalos.blogspot.gr
● Ενδεικτικές απαντήσεις:
Το βιβλίο έχει μεγαλύτερο βάρος από τη γόμα.
Η ξύστρα έχει μικρότερο βάρος από την κασετίνα.

Κεφ. 38ο: Μετρώ το βάρος (α) - by https://idaskalos.blogspot.gr
● Κυκλώνω όλα τα όργανα εκτός από: το μέτρο (που μετράει εκατοστά - μήκος), τον γνώμονα (εκατοστά - μήκος) και το ρολόι (χρόνο). Επίσης δεν κυκλώνουμε και την πρώτη ζυγαριά αριστερά (που θυμίζει αυτές που είχαν παλιά στα παντοπωλεία), αφού από τη μια μεριά της δεν έχει σταθμά (βάρη) όπως θα έπρεπε, για να μπορούμε να ζυγίζουμε οτιδήποτε με ακρίβεια. Με τη ζυγαριά αυτή, μπορούμε να βρούμε ποιο αντικείμενο είναι βαρύτερο, ελαφρύτερο ή ίσου βάρους με κάποιο άλλο, αλλά όχι πόσο ακριβώς βάρος έχει το καθένα.

Κεφ. 38ο: Μετρώ το βάρος (α) - by https://idaskalos.blogspot.gr
● 1) Κυκλώνω το σακί με το τσιμέντο, το αυτοκίνητο και τον ελέφαντα.

Κεφ. 38ο: Μετρώ το βάρος (α) - by https://idaskalos.blogspot.gr

Κεφ. 38ο: Μετρώ το βάρος (α) - by https://idaskalos.blogspot.gr
● 3) Για να ισορροπήσουν οι ζυγοί, φροντίζουμε τα αντικείμενα στα δύο σκέλη τους να έχουν το ίδιο βάρος, δηλαδή:
Στο α) στο αριστερό σκέλος έχει 2 μήλα και στο δεξιό 1 πορτοκάλι (στην πραγματικότητα αυτό δεν ισχύει, αλλά το δεχόμαστε για να κάνουμε την άσκηση), οπότε για να μην χαλάσει η ισορροπία, για 4 μήλα θα πρέπει να βάλουμε 2 πορτοκάλια.
Στο β) στο αριστερό σκέλος έχει 1 καρπούζι και στο δεξιό 1 εξάδα νερά, οπότε για 2 εξάδες νερά θα πρέπει να βάλουμε 2 καρπούζια.

Κεφ. 38ο: Μετρώ το βάρος (α) - Τετράδιο Εργασιών - Λύσεις Ασκήσεων


Κεφ. 38ο: Μετρώ το βάρος (α) - by https://idaskalos.blogspot.gr
● α) Ενδεικτικές απαντήσεις:
Πολύ βαριά: Ψυγείο, ηλεκτρική κουζίνα, πλυντήριο, ντουλάπα, βιβλιοθήκη, αυτοκίνητο, φορτηγό, σκουπιδιάρικο κ.α.
Πολύ ελαφριά: Μολύβι, στυλό, χαρτί, βιβλίο, τετράδιο, γυαλιά, κουμπαράς, μπάλα, κούκλα κ.α.

Κεφ. 38ο: Μετρώ το βάρος (α) - by https://idaskalos.blogspot.gr

Κεφ. 38ο: Μετρώ το βάρος (α) - by https://idaskalos.blogspot.gr

Κεφ. 38ο: Μετρώ το βάρος (α) - by https://idaskalos.blogspot.gr

Κεφ. 38ο: Μετρώ το βάρος (α) - by https://idaskalos.blogspot.gr

Κεφ. 38ο: Μετρώ το βάρος (α) - by https://idaskalos.blogspot.gr

Κεφ. 38ο: Μετρώ το βάρος (α) - by https://idaskalos.blogspot.gr
● ε) Βλέπουμε ότι 1 κόκκινο βιβλίο ζυγίζει όσο 8 μπλε τετράδια άρα, για να ισορροπήσει η δεύτερη ζυγαριά, που στο αριστερό σκέλος της έχει 1 κόκκινο βιβλίο και 1 τετράδιο, πρέπει στο δεξί της σκέλος να ζωγραφίσουμε (8 + 1 =) 9 μπλε τετράδια.

Κεφ. 38ο: Μετρώ το βάρος (α) - by https://idaskalos.blogspot.gr
● στ) Είπαμε πως για να ισορροπούν οι ζυγαριές, τα αντικείμενα στα δύο σκέλη τους πρέπει να έχουν το ίδιο βάρος, οπότε:
Στην πρώτη ζυγαριά πρέπει να βάλουμε 1 ακόμη παιδί (αγόρι ή κορίτσι) που να έχει (ζυγίζει) το ίδιο βάρος.
Στην δεύτερη ζυγαριά πρέπει να βάλουμε 1 τραπέζι ή 5 - 6 καρέκλες, ανάλογα με το βάρος που έχουν, ώστε να ισορροπήσει.
Στην τρίτη ζυγαριά πρέπει να βάλουμε 1 γλάστρα ή ένα κουβά με νερό που να έχουν (ζυγίζουν) το ίδιο βάρος.