Στο τριακοστό τέταρτο κεφάλαιο των μαθηματικών της Β' Δημοτικού, θα κατανοήσουμε τον αλγόριθμο της κάθετης πρόσθεσης με κρατούμενο, ώστε να τον χρησιμοποιούμε ως μια στρατηγική για τη λύση προβλημάτων. Ειδικότερα, να επαληθεύουμε με τον κάθετο άξονα κάθετες προσθέσεις διψήφιων με μονοψήφιο ή διψήφιο με κρατούμενο, να βρίσκουμε το λάθος σε μια κάθετη πρόσθεση με κρατούμενο και να το διορθώνουμε, να συμπληρώνουμε τους αριθμούς που λείπουν σε μια κάθετη πρόσθεση με κρατούμενο και να μετατρέπουμε οριζόντιες προσθέσεις σε κάθετες.

Πάμε να δούμε ποιες εργασίες και ασκήσεις έχει το βιβλίο μαθητή και το τετράδιο εργασιών, και πώς θα τις λύσουμε.

Πρώτα όμως, ας κοιτάξουμε την θεωρία του μαθήματος:

Για να κάνουμε κάθετες πράξεις στα μαθηματικά, τοποθετούμε τις μονάδες κάτω από τις μονάδες, τις δεκάδες κάτω από τις δεκάδες κ.τ.λ. Έπειτα προσθέτουμε πρώτα τις μονάδες, μετά τις δεκάδες κ.τ.λ. Αν οι μονάδες που προσθέσαμε ξεπερνάνε τη δεκάδα, τότε έχουμε κρατούμενο, και το προσθέτουμε στη συνέχεια στη στήλη των δεκάδων.

Κεφ. 34ο: Υπολογίζω ένα αποτέλεσμα κάνοντας κάθετη πρόσθεση - by https://idaskalos.blogspot.gr

Κεφ. 34ο: Υπολογίζω ένα αποτέλεσμα κάνοντας κάθετη πρόσθεση - by https://idaskalos.blogspot.gr
Κεφ. 34ο: Υπολογίζω ένα αποτέλεσμα κάνοντας κάθετη πρόσθεση - by https://idaskalos.blogspot.gr

@ Η διαφορά ανάμεσα στις δύο προσθέσεις, είναι ότι με το νου δεν χρησιμοποιούμε χαρτί, ενώ την κάθετη πρόσθεση την κάνουμε στο χαρτί.

Κεφ. 34ο: Υπολογίζω ένα αποτέλεσμα κάνοντας κάθετη πρόσθεση - by https://idaskalos.blogspot.gr
Κεφ. 34ο: Υπολογίζω ένα αποτέλεσμα κάνοντας κάθετη πρόσθεση - by https://idaskalos.blogspot.gr
● 2) Έκοψαν τη χορτόπιτα σε 48 κομμάτια (μετράμε τα κομμάτια στο ταψί της εικόνας).

Κεφ. 34ο: Υπολογίζω ένα αποτέλεσμα κάνοντας κάθετη πρόσθεση - by https://idaskalos.blogspot.gr
● 3) Οι γονείς της Ανθής πλήρωσαν περίπου 50€.
Ξεκινάμε γράφοντας τους αριθμούς στα κουτάκια και προσθέτουμε πρώτα τις μονάδες: 3 + 4 + 8 + 2 = 17. γράφουμε την μονάδα από τον αριθμό 17, (το 7 δηλαδή) κάτω από τη στήλη με τις μονάδες και κρατάμε τη δεκάδα του (το αριθμό 1) στο μυαλό μας. Τώρα πάμε να προσθέσουμε και τους αριθμούς στη στήλη των δεκάδων και λέμε: 1 το κρατούμενο (1 δεκάδα) και 2 ίσον 3 και 1 ίσον 4. (1 + 2 + 1 = 4). Γράφουμε το αποτέλεσμα που βρίκαμε (το 4 δηλαδή) κάτω από τις δεκάδες και βλέπουμε ότι το αποτέλεσμα τις πρόσθεσης είναι: 47. 

 Κεφ. 34ο: Υπολογίζω ένα αποτέλεσμα κάνοντας κάθετη πρόσθεση - Τετράδιο Εργασιών - Λύσεις Ασκήσεων


Κεφ. 34ο: Υπολογίζω ένα αποτέλεσμα κάνοντας κάθετη πρόσθεση - by https://idaskalos.blogspot.gr

Κεφ. 34ο: Υπολογίζω ένα αποτέλεσμα κάνοντας κάθετη πρόσθεση - by https://idaskalos.blogspot.gr
● β) Για να λύσουμε την άσκηση κάνοντας την πρόσθεση με το νου σκεφτόμαστε: 23 + 19 = 20 + 3 + 10 + 9 = (20 + 10) + (3 + 9) = 30 + 12 = 42 μήλα.

Κεφ. 34ο: Υπολογίζω ένα αποτέλεσμα κάνοντας κάθετη πρόσθεση - by https://idaskalos.blogspot.gr
● γ) Εκτιμώ: Συνολικά περίπου 40 καλάθια.
Υπολογίζω τα καλάθια με το νου: 12 + 12 + (12 + 9) = (10 + 2) + (10 + 2) + (10 + 2) + 9 = (10 + 10 + 10) + (2 + 2 + 2 + 9) = 30 + 15 = 45 καλάθια

Κεφ. 34ο: Υπολογίζω ένα αποτέλεσμα κάνοντας κάθετη πρόσθεση - by https://idaskalos.blogspot.gr
● δ) Εκτιμώ: Περίπου 90 σπασμένα καρύδια.
Υπολογίζω τα σπασμένα καρύδια με το νου: 35 + 55 = 30 + 5 + 50 + 5 = (30 + 50) + (5 + 5) = 80 + 10 = 90 καρύδια.

Κεφ. 34ο: Υπολογίζω ένα αποτέλεσμα κάνοντας κάθετη πρόσθεση - by https://idaskalos.blogspot.gr
● Εκτιμώ: Στο ταψί έμειναν περίπου 15 κομμάτια.
Υπολογίζω τα κομμάτια με το νου: 19 - 5 = 14 κομμάτια.

● Εκτιμώ: Όλα τα κομμάτια στο ταψί ήταν περίπου 40.
Υπολογίζω τα κομμάτια με το νου: 19 + 19 = 19 + 1 + 18 = 20 + 18 = 38 κομμάτια ή
19 + 19 = 10 + 9 + 10 + 9 = (10 + 10) + (9 + 9) = 20 + 18 = 38.  

Κεφ. 34ο: Υπολογίζω ένα αποτέλεσμα κάνοντας κάθετη πρόσθεση - by https://idaskalos.blogspot.gr
● ε) Υπολογίζω με αριθμούς: Οι συνολικές φέτες ψαριών που έψησε η μητέρα του Χρήστου ήταν: 2 x 8 = 16.
Αφού περίσσεψαν 4 φέτες ψάρι, τα άτομα που κάθισαν στο τραπέζι μοιράστηκαν: 16 - 4 = 12 φέτες ψάρι.
Έτσι, αφού όλοι έφαγαν από 3 φέτες ψάρι, τα άτομα στο τραπέζι ήταν: 12 : 3 = 4 άτομα.