Η περιφορά της Γης – Οι εποχές - από το https://idaskalos.blogspot.com
Στο 5ο κεφάλαιο, της Α' ενότητας του βιβλίου της Γεωγραφίας της ΣΤ' Δημοτικού, με τίτλο "Η περιφορά της Γης – Οι εποχές", θα μάθουμε πώς εμφανίζονται οι εποχές και να συσχετίζουμε τη δημιουργία των εποχών με την περιφορά της Γης.

Εποχές: ονομάζονται οι χρονικές περίοδοι στις οποίες διαιρείται το έτος και επικρατούν ιδιαίτερες καιρικές συνθήκες (θερμοκρασία, υγρασία, βροχοπτώσεις κτλ.)

Παρατηρήστε στην εικόνα 5.2β την πρόσπτωση των ηλιακών ακτίνων στην επιφάνεια της Γης και βρείτε την εποχή που επικρατεί στις περιοχές Α, Β και Γ.
Παρατηρώντας την εικόνα, βλέπουμε πως στην περιοχή Β, οι ακτίνες του ήλιου πέφτουν κάθετα, με αποτέλεσμα να θερμαίνουν πολύ περισσότερο την περιοχή, συγκριτικά με τις Α και Γ, που πέφτουν πλάγια. Έτσι, στην περιοχή Β επικρατεί καλοκαίρι και επιπροσθέτως, αφού η Β βρίσκεται στο Βόρειο ημισφαίριο, τότε και η Α (Βόρειος πόλος) θα έχει καλοκαίρι και 6 μήνες μέρα, ενώ η Γ (Νότιο πόλος) θα έχει χειμώνα και 6 μήνες νύχτα.

Χωρισμένοι σε τέσσερις ομάδες, αντίστοιχες των τεσσάρων εποχών του έτους, καταγράφουμε τις δραστηριότητες των ανθρώπων του τόπου μας, οι οποίες εξελίσσονται στην εποχή που εκπροσωπεί η κάθε ομάδα.
Ομάδα Α - Άνοιξη
Την Άνοιξη η φύση "ξυπνά" από την χειμερία νάρκη και ο τόπος γεμίζει λουλούδια. Οι αγρότες κάνουν τις σημαντικότερες εργασίες τους, όπως για παράδειγμα το όργωμα, την σπορά, το κλάδεμα των δέντρων κ.α.

Ομάδα Β - Καλοκαίρι
Το καλοκαίρι, οι αγρότες θερίζουν τα χωράφια τους με το σιτάρι και μαζεύουν τα φρούτα του καλοκαιριού. Οι δάσκαλοι και οι εκπαιδευτικοί σταματάνε να δουλεύουν και μπορούν να απολαύσουν τις διακοπές τους. Ο τουρισμός ακμάζει αυτήν την περίοδο, οπότε όσοι ασχολούνται με τις τουριστικές επιχειρήσεις έχουν πολύ δουλειά. Τέλος, λόγο της υψηλής θερμοκρασίας εγκυμονεί ο κίνδυνος πυρκαγιάς, με αποτέλεσμα οι πυροσβέστες να είναι διαρκώς σε ετοιμότητα.

Ομάδα Γ - Φθινόπωρο
Το φθινόπωρο οι αγρότες τρυγούν τα αμπέλια τους, ώστε να βγάλουν το κρασί και αργότερα μαζεύουν τις ελιές ώστε να παράγουν ελαιόλαδο. Οι εκπαιδευτικοί επιστρέφουν στα σχολεία, μαζί με τους μαθητές και φοιτητές, ενώ παράλληλα ο τουρισμός αρχίζει να μειώνεται. Τέλος, οι πυροσβέστες δεν ανησυχούν πλέον για τις πυρκαγιές, μεριμνούν όμως για τις πλημμύρες από τις βροχές.

Ομάδα Δ - Χειμώνας
Το χειμώνα ακμάζει ένα διαφορετικό είδος τουρισμού. Τα χιονοδρομικά κέντρα και τα Σαλέ γεμίζουν κόσμο, που έρχεται για να απολαύσει το χιόνι και τα χειμερινά σπορ. Έτσι, πολλοί άνθρωποι που ασχολούνται με χειμερινά τουριστικά επαγγέλματα, όπως ξενοδόχοι, εκπαιδευτές σκι κ.α., βρίσκουν δουλειά. Οι γεωργοί από την άλλη μεριά, φροντίζουν τα δέντρα τους, ώστε να τα προστατεύσουν από τον πάγο και παράλληλα μαζεύουν τους χειμερινούς καρπούς, όπως τα μήλα και τα κάστανα.

Κεφ. 5: Η περιφορά της Γης – Οι εποχές - Τετράδιο εργασιών - Λύσεις ασκήσεων


1. Ποιες από τις παρακάτω προτάσεις είναι σωστές και ποιες λανθασμένες;
Γράψε «Σ» για τη σωστή και «Λ» για τη λανθασμένη στο  
α) Ο άξονας της Γης είναι κάθετος προς το επίπεδο της τροχιάς της γύρω από τον Ήλιο Λ
β) Όταν οι ηλιακές ακτίνες πέφτουν πλάγια σε έναν τόπο τον θερμαίνουν λιγότερο Σ
γ) Οι εποχές οφείλονται στην πλάγια θέση που έχει ο άξονας της Γης ως προς το επίπεδο της ελλειπτικής τροχιάς, καθώς αυτή περιφέρεται γύρω από τον  Ήλιο Σ
γ) Όταν το βόρειο ημισφαίριο είναι στραμμένο προς τον Ήλιο, τότε αυτό έχει χειμώνα Λ
ε) Όταν το νότιο ημισφαίριο είναι στραμμένο προς τον Ήλιο, τότε το βόρειο ημισφαίριο έχει χειμώνα Σ

2. Γιατί νομίζεις ότι εμείς οι άνθρωποι δεν αντιλαμβανόμαστε τις κινήσεις της Γης, παρόλο που αυτή κινείται με μεγάλη ταχύτητα;
Οι άνθρωποι δεν μπορούμε να αντιληφθούμε την κίνηση της Γης, γιατί μαζί με εκείνη, ακριβώς με την ίδια ταχύτητα, κινούμαστε κι εμείς. Αυτό μπορούμε να το παρατηρήσουμε και όταν είμαστε μέσα σε κάποιο μεταφορικό μέσο. Όταν για παράδειγμα είμαστε μέσα σε ένα αυτοκίνητο, ενώ μπορεί να ταξιδεύουμε με 90 χιλιόμετρα την ώρα, εμείς νιώθουμε πως είμαστε ακίνητοι, στο κάθισμα του αμαξιού.

3. Συμπλήρωσε το κείμενο με τις λέξεις που λείπουν:
Ο άξονας της Γης είναι πλάγιος προς το επίπεδο της τροχιάς της γύρω από τον Ήλιο. Στη θέση αυτή του άξονα κατά την περιφορά της Γης γύρω από τον Ήλιο οφείλονται οι εποχές. Όταν το βόρειο ημισφαίριο έχει καλοκαίρι, τότε το νότιο ημισφαίριο έχει χειμώνα.

4. Φαντάσου ότι ο άξονας της Γης είναι κάθετος προς το επίπεδο της τροχιάς της γύρω από τον Ήλιο. Καθώς ο Ήλιος τη φωτίζει, ενώ εκείνη περιφέρεται γύρω του, μπορείς να γράψεις τι θα συνέβαινε;
Στην περίπτωση που ο άξονας της Γης ήταν κάθετος, ο Ήλιος θα έλουζε με τις ακτίνες του το ίδιο και τα δύο ημισφαίρια, με αποτέλεσμα, να μην εναλλάσσονται οι εποχές. Έτσι, θα είχαμε 12 ώρες μέρα και 12 ώρες νύχτα και η εποχή που θα επικρατούσε, θα ήταν πάντα το καλοκαίρι.