Ο ελληνισμός της διασποράς - από το https://idaskalos.blogspot.com
Στο 46ο κεφάλαιο, της Δ' ενότητας του βιβλίου της Γεωγραφίας της Ε' Δημοτικού, με τίτλο "Ο ελληνισμός της διασποράς", θα μάθουμε για τους  Έλληνες, που κατοικούν σε πολλά σημεία του κόσμου.

Η παραπάνω εικόνα παρουσιάζει στοιχεία για την εξάπλωση του ελληνισμού στα χρόνια του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Ας συζητήσουμε μαζί γι’ αυτή την ικανότητα της ελληνικής φυλής να αναζητά το νέο και να δημιουργεί σε κάθε σημείο του πλανήτη μας.
Οι Έλληνες, από την εποχή του Μεγάλου Αλεξάνδρου προσπαθούσαν να βρουν νέους τόπους για να εγκατασταθούν. Σε αυτούς, ίδρυαν πόλεις, τις γνωστές αποικίες και ανέπτυσσαν εμπορικές σχέσεις με την μητρόπολη και τις γύρω περιοχές. Επιπλέον, αντάλλαζαν πολιτιστικά στοιχεία με τους γείτονές του, διαδίδοντας τον ελληνικό πολιτισμό και εμπλουτίζοντας παράλληλα την κουλτούρα τους. Σήμερα, οι γηγενείς (Έλληνες της διασποράς ή Απόδημοι Έλληνες) στα άλλα κράτη ανοίγουν επιχειρήσεις και διαπρέπουν στην επιστημονική και κοινωνική κοινότητα. Υπολογίζεται πως περίπου 5.000.000 συμπατριώτες μας, ζουν στο εξωτερικό, εκπροσωπώντας άξια την Ελλάδα.

Συζητήστε μεταξύ σας σε ποιες χώρες γνωρίζετε ότι κατοικούν  Έλληνες. Μιλήστε για τους συγγενείς σας που πιθανόν έχετε σε μία άλλη χώρα.
Οι χώρες που μεταναστεύουν και κατοικούν πλέον Έλληνες είναι οι: ΗΠΑ, Καναδάς, Αυστραλία, Αγγλία, Σαουδική Αραβία, Βραζιλία, Αίγυπτο και σε όλες τις χώρες της Κεντρικής και Βόρειας Ευρώπης.
Σε περίπτωση που έχουμε συγγενείς στο εξωτερικό, τους ζητάμε να μας πουν μερικές πληροφορίες για τον τόπο που μένουν.

Ας συζητήσουμε μαζί με ποιους τρόπους η Ελλάδα πρέπει να βοηθήσει τους ομογενείς μας, ώστε και οι επόμενες γενιές να διατηρήσουν την ελληνικότητά τους.
Η Ελλάδα, σε συνεργασία με την ελληνική Αρχιεπισκοπή πρέπει να ενισχύσουν την ελληνικότητα των επόμενων γενιών που ζουν στο εξωτερικό. Οι τρόποι που θα βοηθήσουν αυτήν την αποστολή είναι οι εξής:
• Ίδρυση ελληνικών και ελληνόφωνων σχολείων στις ξένες χώρες, από το Υπουργείο Παιδείας.
• Αποστολή δασκάλων και δίγλωσσων ελληνικών βιβλίων.
• Λειτουργία κατηχητικών σχολείων, από τις ορθόδοξες χριστιανικές ενορίες, που ίδρυσε η ελληνική Αρχιεπισκοπή, σε αυτές τις χώρες.
• Ίδρυση διάφορων πολιτιστικών συλλόγων, από το Υπουργείο Πολιτισμού, ούτως ώστε να μπορούν οι Έλληνες να γνωρίσουν και να έρθουν σε επαφή με την ελληνική παράδοση, δηλαδή παραδοσιακούς χορούς, τραγούδια, παρελάσεις, εθνικές εορτές κ.α.
• Χρηματοδότηση προγραμμάτων ανταλλαγής μαθητών, των ελληνικών σχολείων, με των ελληνικών σχολείων του εξωτερικού. Έτσι τα παιδιά της διασποράς θα μπορέσουν να γνωρίσουν την χώρα καταγωγής τους, ενώ τα παιδιά μας θα επισκεφτούν το εξωτερικό.

Συζητήστε μεταξύ σας ποια από τα μαθήματα που κάνετε εσείς στο σχολείο σας θα πρέπει να διδάσκονται στα Ελληνόπουλα της διασποράς.
Τα μαθήματα που θα πρέπει να διδάσκονται στα Ελληνόπουλα της διασποράς, είναι τα: Νέα και αρχαία ελληνικά, Ιστορία, Θρησκευτικά.

Παρατηρούμε την εικόνα 46.5 και ερευνάμε τους λόγους για τους οποίους το μεγαλύτερο ποσοστό του Απόδημου Ελληνισμού είναι συγκεντρωμένο στην αμερικανική ήπειρο. Εκτός από τις πηγές που θα μας προτείνει η δασκάλα ή ο δάσκαλός μας, ας ζητήσουμε και τη βοήθεια των παππούδων ή των γιαγιάδων μας.
Η άσχημη οικονομική, κοινωνική και πολιτική κατάσταση της χώρας μας, κατά τον 19ο και 20ο αιώνα, ανάγκασε τους Έλληνες να αναζητήσουν καλύτερη τύχη στο εξωτερικό. Πολλοί από αυτούς επέλεξαν τις ΗΠΑ ως τόπο μετανάστευσης, γιατί εκείνη την περίοδο ευημερούσε οικονομικά και υπήρχαν πολλές θέσεις εργασίας, με ικανοποιητικούς μισθούς και καλύτερες συνθήκες διαβίωσης. Έτσι, για τους Έλληνες της ξενιτιάς, η Αμερική έμοιαζε σαν το ιδανικό μέρος διαβίωσης.

Κεφ. 46: Ο ελληνισμός της διασποράς - Τετράδιο εργασιών - Λύσεις ασκήσεων


1. Γίνε ένας μικρός ρεπόρτερ*. Ψάξε στο περιβάλλον σου (γείτονες, φίλους, συγγενείς) να βρεις ανθρώπους των οποίων οι συγγενείς έφυγαν από την Ελλάδα. Ρώτησε αν είναι δυνατό να έρθεις σε επαφή μαζί τους με αλληλογραφία. Αν μπορέσεις, κάνε έναν κατάλογο ερωτήσεων που θα τους υποβάλεις, όπως π.χ. πότε έφυγαν, γιατί, τι άφησαν εδώ, πώς έφθασαν εκεί, τι ένιωσαν τότε, τι νιώθουν τώρα… Υπάρχουν κι άλλες ερωτήσεις που μπορείς να τους κάνεις. Να συντάξεις το ρεπορτάζ σου και να το παρουσιάσεις στην τάξη.
Σας παραθέτω μερικές ερωτήσεις που μπορείτε να κάνετε σε αυτούς τους ανθρώπους:• Γιατί αποφασίσατε να μεταναστεύσετε;
• Πότε αποφασίσατε να μεταναστεύσετε;
• Ήταν εύκολη απόφαση;

• Με ποιο μέσο ταξιδέψατε;• Τι συναισθήματα σας κατέκλυζαν την ώρα που ταξιδεύατε;
• Ποιο ήταν το πρώτο πράγμα που σκεφτήκατε μόλις πατήσατε στην χώρα υποδοχής;
• Για ποιον λόγο επιλέξατε το συγκεκριμένο τόπο;

• Πόσο δύσκολη ήταν η προσαρμογή σας εκεί;
• Βρήκατε άλλους Έλληνες μετανάστες εκεί;
• Πως επικοινωνούσατε με τους δικούς σας;
• Επιστρέψατε ποτέ στην Ελλάδα;
• Θα θέλατε να επιστρέψετε ποτέ μόνιμα στην Ελλάδα;


2. Σημείωσε με ένα Χ τους λόγους που αναγκάζουν τους Έλληνες να φύγουν από την πατρίδα και να εγκατασταθούν σε άλλη χώρα:
α) Αναζήτηση καλύτερου και πιο επικερδούς επαγγέλματος  Χ
β) Κακή οικονομική κατάσταση της χώρας  Χ
γ) Πολύ δύσκολες κλιματικές συνθήκες στην περιοχή τους
δ) Πολιτικές διαφωνίες και αναταραχές (την δεκαετία του '60 και '70)  Χ
ε) Ανάγκη για σπουδές Ανώτατης Εκπαίδευσης  Χ

3. Συμπλήρωσε την ακροστιχίδα της λέξης «ΔΙΑΣΠΟΡΑ».
Δύσκολη - Η Ελλάδα σε κάθε τέτοια στιγμή έχει συμπαραστάτες τα παιδιά της που ζουν μακριά
Ισχυρές - Μόνο με τέτοιες παρεμβάσεις προς τις κυβερνήσεις τους οι απόδημοι  Έλληνες βοηθούν την πατρίδα
Αμερική - Σ’ αυτή τη χώρα ζουν πάρα πολλοί  Έλληνες
Συμπαραστάτες - Τους έχει η Ελλάδα, όταν αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα
Πολιτικών - Εξαιτίας αυτών των διαφωνιών και αναταραχών έφυγαν πολλοί Έλληνες από την πατρίδα
Ομογενείς - Έτσι λέγονται οι Έλληνες που έχουν εγκατασταθεί σε άλλες  χώρες
Ρωσία - Και σ’ αυτή τη χώρα ζουν πολλοί  Έλληνες
Απόδημοι - Κι έτσι λέγονται οι  Έλληνες της διασποράς