Η σημασία της Ευρωπαϊκής Ένωσης - από το https://idaskalos.blogspot.com
Στο 43ο κεφάλαιο, της Γ' ενότητας του βιβλίου της Γεωγραφίας της Ε' Δημοτικού, με τίτλο "Η σημασία της Ευρωπαϊκής Ένωσης", θα μάθουμε για τον ρόλο της Ευρωπαϊκής Ένωσης στη
διαμόρφωση της ζωής μας.

Οι φωτογραφίες που βλέπουμε παρουσιάζουν μερικούς από τους κυριότερους τομείς δράσης της Ευρωπαϊκής  Ένωσης. Ας συζητήσουμε μαζί πώς η Ευρωπαϊκή  Ένωση με τους κανονισμούς της έχει παρέμβει στα καθημερινά μας προβλήματα διαμορφώνοντας καλύτερη ποιότητα ζωής.
Η Ε.Ε. ενισχύει οικονομικά τα κράτη-μέλη της, μέσω προγραμμάτων χρηματοδότησης και οικονομικών υπηρεσιών της, όπως για παράδειγμα, μέσα από το Ευρωπαϊκό Ταμείο, το Ταμείο Συνοχής και τα Περιφερειακά Ταμεία. Στόχος αυτής της χρηματοδότησης, είναι η οικονομική και κοινωνική εξισορρόπηση των κρατών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Στην Ελλάδα ας πούμε, με την συγχρηματοδότηση της Ε.Ε., έχουν γίνει τα μεγαλύτερα αναπτυξιακά έργα (δρόμοι, κτίρια, μετρό κ.α.). Βλέπουμε λοιπόν πως η Ευρωπαϊκή Ένωση παρεμβαίνει στην καθημερινότητα των Ευρωπαίων, βελτιώνοντας την ποιότητα ζωής τους.

Ας συζητήσουμε τους τρόπους αξιοποίησης των χρημάτων που μας δίνει η Ευρωπαϊκή Ένωση, ώστε να πετύχουμε τη μεγαλύτερη βελτίωση της ζωής μας και της ανάπτυξης της πατρίδας μας.

Η χώρα μας, μέσω της συγχρηματοδότησης με Ε.Ε. μπορεί να κάνει αρκετά πράγματα, ώστε να βελτιώσει την ζωή μας. Συγκεκριμένα:
• Αναπτυξιακά έργα, όπως οδικά δίκτυα, δημόσια κτίρια, γέφυρες κ.α.
• Προγράμματα κοινωνικής πρόνοιας, εκπαίδευσης και υγείας.
• Ψυχαγωγικές εγκαταστάσεις (θέατρα, τουριστικές εγκαταστάσεις.)

Το σχολείο σας ετοιμάζεται να δεχθεί μια ομάδα παιδιών από τη Γαλλία στα πλαίσια ενός ευρωπαϊκού εκπαιδευτικού προγράμματος. Τι θα κάνετε για να γνωρίσουν οι Γάλλοι συμμαθητές σας τα πολιτιστικά στοιχεία του τόπου σας;
Μέσω των προγραμμάτων ανταλλαγής μαθητών, δίνεται η δυνατότητα στα νέα παιδιά να γνωρίσουν νέες κουλτούρες και πολιτισμούς. Έτσι λοιπόν, όταν έρθουν τα παιδιά απ΄την Γαλλία, θα πρέπει να τους παρουσιάσουμε την ιστορία μας, τα ήθη και τα έθιμά μας. Συγκεκριμένα:
• θα πηγαίναμε τα παιδιά σε διάφορους αρχαιοελληνικούς χώρους και μουσεία.
• θα τα πηγαίναμε σε διάφορες εκδηλώσεις μουσικής, σε παραδοσιακά πανηγύρια, σε θεατρικές παραστάσεις, σε θέατρο σκιών, σε φεστιβάλ παραδοσιακών χορών, στην μητρόπολη της πόλης μας, στα αξιοθέατα της περιοχής μας.
• φιλοξενώντας στα σπίτια μας τα παιδιά, θα τους παρουσιάζαμε την καθημερινότητα και τις συνήθειές μας.
• θα προσφέραμε στα παιδιά παραδοσιακό φαγητό, ώστε να γνωρίσουν την ελληνική μεσογειακή κουζίνα και τις γεύσεις της.
• θα παίρναμε τα παιδιά μαζί στις βόλτες μας, ώστε να δουν τον τρόπο που διασκεδάζουμε.

Ας συζητήσουμε τα πλεονεκτήματα που μας παρέχει το ευρώ στις μετακινήσεις μας, στις συγκρίσεις των τιμών με τα άλλα κράτη-μέλη της Ευρωζώνης και γενικά στις εμπορικές συναλλαγές και κοινωνικές επαφές μας με τους άλλους Ευρωπαίους πολίτες.
Το κοινό νόμισμα που έχουμε τα κράτη της Ευρώπης, δηλαδή το ευρώ, εξυπηρετεί πάρα πολύ όλους τους πολίτες και στις μετακινήσεις τους και στις αγορές τους. Συγκεκριμένα, το κοινό νόμισμα επιτρέπει τις μετακινήσεις μεταξύ των χωρών, χωρίς να χρειάζεται η μετατροπή του νομίσματος του επισκέπτη. Επιπλέον, αποφεύγεται η αισχροκέρδεια από τους καταστηματάρχες, καθώς ο επισκέπτης μπορεί να συγκρίνει τις τιμές των προϊόντων που θα αγοράσει. Επιπλέον, ειδικά στις μέρες μας, όπου η αγορά προϊόντων από το διαδίκτυο έχει γνωρίσει τεράστια εξέλιξη, είναι πάρα πολύ απλό να παραγγείλει κανείς προϊόντα από διαφορετική χώρα της Ε.Ε., χάρη στο κοινό νόμισμα.

Να αναφέρετε τα έργα τα οποία έχουν πραγματοποιηθεί ή είναι υπό κατασκευή στην περιοχή σας με τη βοήθεια της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Επίσης συζητήστε για την οικονομική ενίσχυση που δέχονται οι πολιτιστικοί σας σύλλογοι από την Ευρωπαϊκή  Ένωση.
Το κάθε παιδί απαντάει ανάλογα με την περιοχή που μένει. Μερικά από τα γνωστότερα συγχρηματοδοτούμενα έργα από την Ε.Ε. είναι τα:
• Αττική οδός
• Μετρό
• Λιμάνια
• Αθλητικές εγκαταστάσεις
• Σχολεία
• Εγκαταστάσεις βιολογικού καθαρισμού
Οι πολιτιστικοί σύλλογοι, με την συγχρηματοδότηση της Ευρώπης, μπορούν να διοργανώσουν μεγάλα φεστιβάλ, να δημιουργήσουν διαφημιστικές καμπάνιες και ιστοσελίδες.

Χωρισμένοι σε τρεις ομάδες βρίσκουμε από την ηλεκτρονική διεύθυνση της Ευρωπαϊκής  Ένωσης (θα μας βοηθήσει ο δάσκαλος ή η δασκάλα μας) τους κυριότερους κανονισμούς της, που έχουν σχέση με την υγεία, την εκπαίδευση και την προστασία του περιβάλλοντος.
Ομάδα Α
Οι κυριότεροι κανονισμοί σχετικά με την υγεία είναι οι:
αριθ. 10/2011 της Επιτροπής της 14ης Ιανουαρίου 2011, αφορά τα πλαστικά υλικά, που προορίζονται να έρθουν σε επαφή με τα τρόφιμα.
αριθ. 1901/2006 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και Συμβουλίου της 12ης Δεκεμβρίου 2006, αφορά τα παιδιατρικά φάρμακα.

Ομάδα Β
Οι κυριότεροι κανονισμοί σχετικά με την εκπαίδευση είναι οι:
αριθ. 88/2011 Επιτροπής, της 2ας Φεβρουαρίου 2011, αφορά την εφαρμογή του κανονισμού σχετικά με την παραγωγή και ανάπτυξη στατιστικών στοιχείων για τον κλάδο της εκπαίδευσης και τη δια βιου μάθηση.

Ομάδα Γ
Οι κυριότεροι κανονισμοί σχετικά με την προστασία του περιβάλλοντος είναι οι:
αριθ. 66/2010 Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 25ης Νοεμβρίου του 2009, αφορά το οικολογικό σήμα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Κεφ. 43: Η σημασία της Ευρωπαϊκής Ένωσης - Τετράδιο εργασιών - Λύσεις ασκήσεων


1. Αφού έχεις διαβάσει το προηγούμενο κείμενο, απάντησε στις ερωτήσεις:
α)  Ποιος είναι ο ρόλος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής; (Θυμήσου από το προηγούμενο μάθημα.)
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή (Κομισιόν), είναι το εκτελεστικό όργανο της Ε.Ε., που διαχειρίζεται όλες τις υποθέσεις της Ένωσης, αλλά και τις σχέσεις με τις άλλες χώρες και τους διεθνείς οργανισμούς.

β)  Γιατί η Ευρωπαϊκή Επιτροπή οργανώνει κοινά σεμινάρια για τους εκπαιδευτικούς των κρατών μελών της;
Στην προσπάθεια της η Ε.Ε. να επιμορφώσει εξίσου τους εκπαιδευτικούς, σε θέματα νέων μεθόδων εκπαίδευσης και καινοτόμων τεχνολογιών, διοργανώνει κοινά σεμινάρια. Πέρα από την χρηστικότητα τους, μέσα από αυτά δημιουργείται ένα πανευρωπαϊκό δίκτυο εκπαιδευτικών, με αποτέλεσμα εκπαιδευτικοί από όλη την ένωση, να μπορούν να ανταλλάξουν ιδέες και απόψεις πάνω στην δουλειά τους.

γ) Με την ευκαιρία αυτή γράψε ποιος ήταν ο Σωκράτης και ποιος ο Comenius. (Μία εγκυκλοπαίδεια ή το διαδίκτυο θα σε βοηθήσουν.)
Ο Σωκράτης (470 π.Χ. ή 469 π.Χ. - 399 π.Χ.) ήταν ο σπουδαιότερος Αρχαίος Έλληνας φιλόσοφος. Πολλοί μάλιστα, τον αποκαλούν ως ο Πατέρας της φιλοσοφίας. Ήταν ο δημιουργός της μαιευτικής και διαλεκτικής μεθόδου, η οποία ήταν χαρακτηριστικό της σωκρατικής διδασκαλίας. Συγκεκριμένα, Σωκράτης είχε λάβει έναν χρησμό από το μαντείο των Δελφών, που έλεγε πως είναι ο σοφότερος άνθρωπος της εποχής. Εκείνος, ισχυριζόμενος πως το μόνο πράγμα που γνωρίζει, είναι το ότι δεν γνωρίζει τίποτα (ἕν οἶδα, ὅτι οὐδέν οἶδα), έβαλε στόχο να αποδείξει πως οι σοφιστές της εποχής, ήταν πιο σοφοί από εκείνων. Προσπάθησε λοιπόν με τις ερωτήσεις του να εξετάσει τους σοφούς, του φάνηκε όμως ξαφνικά, πως ενώ εκείνοι και οι ακροατές τους πίστευαν ότι ήταν πράγματι σοφοί, στην πραγματικότητα δεν ήταν. Για αυτό και τον μίσησαν. Ο Σωκράτης, έκανε την ειρωνεία όπλο της σκέψης και της φιλοσοφικής έρευνας, για αυτό και δεν δεχόταν ως δεδομένες τις παραδεδεγμένες αλήθειες.
Η διαλεκτική και η μαιευτική ήταν ένας τρόπος συζήτησης, με τον οποίο σταδιακά, βήμα βήμα αναιρούσε τις θέσεις του συνομιλητή του και στην συνέχεια, με απλές ερωτήσεις οδηγούσε τον συνομιλητή του να εκφράσει μία νέα άποψη, την αλήθεια που έχει ήδη μέσα του.
Ο ποιητής Μέλητος μήνυσε τον Σωκράτη, με την κατηγορία πως δεν πίστευε στους θεούς και πως διέφθειρε τους νέους. Κατήγοροι του ήταν επίσης ο Λύκων και ο Άνυτος.
Δεν θα περιγράψουμε την καταδίκη του, καθώς δεν χωράει σε μερικές παραγράφους. Σας προτείνω όμως να διαβάσετε το βιβλίο «Απολογία Σωκράτους» του Πλάτωνα, όπου βλέπουμε αναλυτικά όλη την δίκη του Σωκράτη, που τον οδήγησε τελικά στην καταδίκη του και στον θάνατο του από το Κώνειο.

Ο Ιωάννης Αμός Κομένιος ήταν Τσέχος φιλόσοφος, παιδαγωγός και θεολόγος. Γεννήθηκε στις 28 Μαρτίου 1592 και πέθανε στις 15 Νοεμβρίου 1670. Θεωρείται πατέρας της σύγχρονης εκπαίδευσης, καθώς ήταν από τους πρώτους υπέρμαχους της παγκόσμιας παιδείας, μια ιδέα την οποία ανέφερε στο έργο του Didactica Magna (Μεγάλη Διδακτική). Πρώτος αυτός, εισήγαγε τα εικονογραφημένα συγγράμματα, γραμμένα στην τοπική γλώσσα (και όχι στα λατινικά), εφάρμοσε αποδοτικές διδακτικές μεθόδους ακολουθώντας τη φυσική ανάπτυξη από τα απλά σε πιο σύνθετα θέματα, υποστήριξε τη δια βίου μάθηση και ανέπτυξε τη λογική σκέψη σε σχέση με τη στείρα απομνημόνευση. Από τα σημαντικότερα πράγματα που έκανε, ήταν ότι παρουσίασε και υποστήριξε την εκπαίδευση των φτωχών παιδιών, αλλά και βοήθησε την πρόσβαση των γυναικών στη μόρφωση.
Ήταν ο τελευταίος επίσκοπος της Ένωσης του Μπρέτρεν και αργότερα έγινε θρησκευτικός πρόσφυγας. Πέρα από το βασίλειο της Βοημίας, έζησε στην Αγία Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία, τη Σουηδία, την Πολωνο-Λιθουανική Κοινοπολιτεία, την Τρανσυλβανία, την Αγγλία, την Ουγγαρία και την Ολλανδία.

2. Μια καλή ιδέα θα ήταν σε συνεργασία με τη δασκάλα ή τον δάσκαλο της τάξης να ξεκινήσετε όλοι μαζί αλληλογραφία με την Πέμπτη τάξη ενός δημοτικού σχολείου μιας χώρας της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η δεύτερη γλώσσα που διδάσκεστε θα σας βοηθήσει να επικοινωνήσετε με τους ξένους
συμμαθητές σας. Τι οφέλη θα είχατε από την αλληλογραφία σας αυτή;

Η αλληλογραφία με συνομήλικους μαθητές του εξωτερικού, είναι μία εξαιρετική εμπειρία, που προσφέρει πολλά στα παιδιά. Συγκεκριμένα, μέσω αυτής τα παιδιά:
• γνωρίζουν νέες ιδέες και κουλτούρες.
• κάνουν εξάσκηση στην ξένη γλώσσα.
• δημιουργούν φιλίες.
• υπάρχει πιθανότητα μέσω σχολικής εκδρομής, να γνωρίσουν τους φίλους που απέκτησαν μέσω της αλληλογραφίας.