Στο 42ο κεφάλαιο, της Γ' ενότητας του βιβλίου της Γεωγραφίας της Ε' Δημοτικού, με τίτλο "Οι χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης", θα μάθουμε ποιες είναι οι είκοσι εφτά χώρες, που ανήκουν σε αυτήν την μεγάλη ένωση κρατών.
Η παραπάνω εικόνα παρουσιάζει τα 27 κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Βρείτε τα στον χάρτη της τάξης σας και σημειώστε την πρωτεύουσα του καθενός.
Αυστρία - Βιέννη, Βέλγιο - Βρυξέλλες, Βουλγαρία - Σόφια, Γαλλία - Παρίσι, Γερμανία - Βερολίνο, Δανία - Κοπεγχάγη, Ελλάδα - Αθήνα, Ηνωμένο Βασίλειο - Λονδίνο, Ιρλανδία - Δουβλίνο, Ισπανία - Μαδρίτη, Ιταλία - Ρώμη, Λουξεμβούργο - Λουξεμβούργο, Ολλανδία - Άμστερνταμ, Πορτογαλία - Λισαβόνα, Εσθονία - Τάλιν, Κροατία - Ζάγκρεμπ, Κύπρος - Λευκωσία, Λετονία - Ρίγα, Λιθουανία - Βίλνιους, Μάλτα - Βαλέτα, Ουγγαρία - Βουδαπέστη, Πολωνία - Βαρσοβία, Ρουμανία - Βουκουρέστι, Σλοβακία - Μπρατισλάβα, Σλοβενία - Λιουμπλιάνα, Σουηδία - Στοκχόλμη, Τσεχία - Πράγα, Φινλανδία - Ελσίνκι.
Ας συζητήσουμε μαζί τη μέχρι σήμερα πορεία διεύρυνσης της Ενωμένης Ευρώπης, η οποία από την 1η Ιανουαρίου 2007 αποτελείται από 27 κράτη-μέλη.
Στις 23 Ιουλίου του 1952, το Βέλγιο, η Γερμανία, η Γαλλία, η Ιταλία, το Λουξεμβούργο και η Ολλανδία, ίδρυσαν την Ευρωπαϊκή Κοινότητα Άνθρακα και Χάλυβα.
Στις 1 Ιανουαρίου του 1958, τα κράτη που αναφέραμε πριν, συμμετείχαν στη δημιουργία της Ευρωπαϊκής Οικονομικής Κοινότητας και Ευρωπαϊκής Κοινότητας Ατομικής Ενέργειας. Αυτά τα δύο αποτελούν τον πρόδρομο της Ευρωπαϊκής Ένωσης που ξέρουμε σήμερα.
Το 1973 η Δανία, η Ιρλανδία και το Ηνωμένο Βασίλειο, γίνονται μέλη της Ε.Ε.
Το 1981 η Ελλάδα γίνεται μέλος της Ε.Ε.
Το 1986 προστίθεται η Ισπανία και η Πορτογαλία.
Το 1995 μπαίνει στην Ε.Ε. η Αυστρία, η Φινλανδία και η Σουηδία.
Το 2004 μπαίνουν στην Ε.Ε. η Τσεχία, η Εσθονία, η Κύπρος, η Λετονία, η Λιθουανία, η Ουγγαρία, η Μάλτα, η Πολωνία, η Σλοβενία και η Σλοβακία.
Το 2007 μπαίνει η Βουλγαρία και η Ρουμανία.
Το 2013 μπαίνει η Κροατία στην Ε.Ε.
Ας συζητήσουμε μαζί πώς μέσα σε αυτόν τον κοινωνικό και οικονομικό οργανισμό κάθε κράτος-μέλος θα διατηρήσει την πολιτιστική του ταυτότητα, δηλαδή τη γλώσσα, τη θρησκεία, τις παραδόσεις, τον πολιτισμό, στοιχεία απαραίτητα για τη διατήρησή του.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση, όπως λέει και το όνομά της, είναι μία ένωση λαών, όπου το κάθε κράτος ξεχωριστά έχει την δική του ιστορία και πολιτισμό. Οφείλουμε να διαφυλάξουμε την πολιτιστική ταυτότητα κάθε κράτους και να σεβόμαστε την διαφορετικότητα κάθε λαού. Μέσω της εκπαίδευσης, μπορεί κάθε χώρα να διατηρήσει τα ήθη και τα έθιμά της, μαθαίνοντας στα παιδιά την γλώσσα, την ιστορία, τις παραδόσεις, τα τραγούδια, τους μύθους και τους χορούς.
Είστε μέλη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Ποιες δραστηριότητες και ποια μέτρα θα προτείνετε να συζητηθούν, ώστε να προσεγγίσουν οι Ευρωπαίοι πολίτες ο ένας τον άλλον, δηλαδή να έχουμε μεγάλη ευρωπαϊκή κοινωνική συνοχή;
Σε μια πολύ μεγάλη ένωση, όπως η Ευρωπαϊκή, που υπάρχει μεγάλη διαφορά στο βιοτικό επίπεδο των λαών και κυρίως μεταξύ των βόρειων και των νότιων, αυτό που χρειάζεται κατά κύριο λόγο, είναι να αποφασίσουν οι κυβερνώντες να αμβλύνουν τις ανισότητες. Δηλαδή, θα πρέπει να αντιμετωπιστεί από κοινού το θέμα της ανεργίας, να βρεθεί λύση στο θέμα των αστέγων, να ακολουθηθεί κοινή πολιτική σε ότι αφορά τις κλιματικές αλλαγές και να εφαρμοστεί κοινή δράση αντιμετώπισης των περιβαλλοντικών προβλημάτων.
Αν δεν υπάρξει έμπρακτη αλληλοβοήθεια μεταξύ των κρατών μελών, δεν πρόκειται να υπάρξει ποτέ κοινωνική συνοχή.
Αντίθετα, είναι σίγουρο ότι κάποια στιγμή, είναι πιο πιθανό να οδηγηθεί η Ε.Ε. σε διάλυση, πράγμα που άρχισε να γίνεται ήδη, με την έξοδο της Μεγάλης Βρετανίας, παρά να γίνει πραγματική ένωση.
Πέρα από όλα αυτά, μέτρα όπως κοινές πολιτιστικές εκδηλώσεις, εκπαιδευτικά ευρωπαϊκά προγράμματα γνωριμίας των λαών, υιοθέτηση κοινής πορείας σε θέματα εκπαίδευσης, υγείας και η κοινή αντιμετώπιση προβλημάτων της εγκληματικότητας, θα μπορούσαν πράγματι να βοηθήσουν.
1. Προβληματίσου και απάντησε: Γιατί η Ευρωπαϊκή Οικονομική Κοινότητα (Ε.Ο.Κ). μετονομάστηκε σε Ευρωπαϊκή Ένωση; Ποια είναι πλέον τα οφέλη των κρατών-μελών της;
Ο βασικός στόχος της Ε.Ο.Κ. ήταν η καταγραφή των οικονομικών προβλημάτων των κρατών - μελών, μετά τον Β' Παγκόσμιο πόλεμο. Στην συνέχεια, αφού οι άνθρωποι κατάλαβαν πως το κάθε κράτος δεν είχε να προσφέρει μόνο οικονομικά οφέλη, αλλά μπορούσαν να επωφεληθούν από την μεταξύ τους επαφή, αποφάσισαν να μετονομάσουν την Ε.Ο.Κ. σε Ε.Ε. και να προχωρήσουν προς μεγαλύτερη ένωση των κρατών-μελών. Έτσι, οι άνθρωποι άρχισαν να χτίζουν πολιτισμικές σχέσεις και γέφυρες επικοινωνίας μεταξύ τους.
2. Αντιστοίχισε κράτος και χρονολογία ένταξης. (Μπορείς, αν θέλεις, να συμβουλευτείς το βιβλίο σου.)
Ιρλανδία - 1973, Ελλάδα - 1979, Βέλγιο - 1957, Κύπρος - 2004, Γαλλία - 1957.
3. Διάβασε το παρακάτω απόσπασμα θεατρικού έργου και σχολίασε τη δυνατότητα συμβίωσης και τη διατήρηση της εθνικής ταυτότητας κάθε λαού της Ευρώπης.
Οι Ευρωπαίοι πολίτες, από την στιγμή που ανήκουν στη «ίδια» οικογένεια, έχουν το δικαίωμα να ζήσουν σε όποια ευρωπαϊκή πόλη θέλουν, καθώς υπάρχει ελεύθερη μετακίνηση των πολιτών, ανάμεσα στις χώρες. Δεν πρέπει όμως να ξεχνάμε, πως ο κάθε πολίτης φέρνει μαζί του τα στοιχεία της χώρας του. Η εθνική ταυτότητα κάθε πολίτη είναι αναπόσπαστο κομμάτι της προσωπικότητάς του, καθώς δεν ξεχνάει την γλώσσα, την ιστορία, τα ήθη και τα έθιμά του, ανεξαρτήτως χώρας διαμονής. Εκτός όμως από την εθνική μας ταυτότητα, διαθέτουμε και μία κοινή, την ευρωπαϊκή, έτσι μπορούμε όλοι να ζήσουμε αρμονικά και να συνυπάρξουμε.
Η παραπάνω εικόνα παρουσιάζει τα 27 κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Βρείτε τα στον χάρτη της τάξης σας και σημειώστε την πρωτεύουσα του καθενός.
Αυστρία - Βιέννη, Βέλγιο - Βρυξέλλες, Βουλγαρία - Σόφια, Γαλλία - Παρίσι, Γερμανία - Βερολίνο, Δανία - Κοπεγχάγη, Ελλάδα - Αθήνα, Ηνωμένο Βασίλειο - Λονδίνο, Ιρλανδία - Δουβλίνο, Ισπανία - Μαδρίτη, Ιταλία - Ρώμη, Λουξεμβούργο - Λουξεμβούργο, Ολλανδία - Άμστερνταμ, Πορτογαλία - Λισαβόνα, Εσθονία - Τάλιν, Κροατία - Ζάγκρεμπ, Κύπρος - Λευκωσία, Λετονία - Ρίγα, Λιθουανία - Βίλνιους, Μάλτα - Βαλέτα, Ουγγαρία - Βουδαπέστη, Πολωνία - Βαρσοβία, Ρουμανία - Βουκουρέστι, Σλοβακία - Μπρατισλάβα, Σλοβενία - Λιουμπλιάνα, Σουηδία - Στοκχόλμη, Τσεχία - Πράγα, Φινλανδία - Ελσίνκι.
Ας συζητήσουμε μαζί τη μέχρι σήμερα πορεία διεύρυνσης της Ενωμένης Ευρώπης, η οποία από την 1η Ιανουαρίου 2007 αποτελείται από 27 κράτη-μέλη.
Στις 23 Ιουλίου του 1952, το Βέλγιο, η Γερμανία, η Γαλλία, η Ιταλία, το Λουξεμβούργο και η Ολλανδία, ίδρυσαν την Ευρωπαϊκή Κοινότητα Άνθρακα και Χάλυβα.
Στις 1 Ιανουαρίου του 1958, τα κράτη που αναφέραμε πριν, συμμετείχαν στη δημιουργία της Ευρωπαϊκής Οικονομικής Κοινότητας και Ευρωπαϊκής Κοινότητας Ατομικής Ενέργειας. Αυτά τα δύο αποτελούν τον πρόδρομο της Ευρωπαϊκής Ένωσης που ξέρουμε σήμερα.
Το 1973 η Δανία, η Ιρλανδία και το Ηνωμένο Βασίλειο, γίνονται μέλη της Ε.Ε.
Το 1981 η Ελλάδα γίνεται μέλος της Ε.Ε.
Το 1986 προστίθεται η Ισπανία και η Πορτογαλία.
Το 1995 μπαίνει στην Ε.Ε. η Αυστρία, η Φινλανδία και η Σουηδία.
Το 2004 μπαίνουν στην Ε.Ε. η Τσεχία, η Εσθονία, η Κύπρος, η Λετονία, η Λιθουανία, η Ουγγαρία, η Μάλτα, η Πολωνία, η Σλοβενία και η Σλοβακία.
Το 2007 μπαίνει η Βουλγαρία και η Ρουμανία.
Το 2013 μπαίνει η Κροατία στην Ε.Ε.
Ας συζητήσουμε μαζί πώς μέσα σε αυτόν τον κοινωνικό και οικονομικό οργανισμό κάθε κράτος-μέλος θα διατηρήσει την πολιτιστική του ταυτότητα, δηλαδή τη γλώσσα, τη θρησκεία, τις παραδόσεις, τον πολιτισμό, στοιχεία απαραίτητα για τη διατήρησή του.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση, όπως λέει και το όνομά της, είναι μία ένωση λαών, όπου το κάθε κράτος ξεχωριστά έχει την δική του ιστορία και πολιτισμό. Οφείλουμε να διαφυλάξουμε την πολιτιστική ταυτότητα κάθε κράτους και να σεβόμαστε την διαφορετικότητα κάθε λαού. Μέσω της εκπαίδευσης, μπορεί κάθε χώρα να διατηρήσει τα ήθη και τα έθιμά της, μαθαίνοντας στα παιδιά την γλώσσα, την ιστορία, τις παραδόσεις, τα τραγούδια, τους μύθους και τους χορούς.
Είστε μέλη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Ποιες δραστηριότητες και ποια μέτρα θα προτείνετε να συζητηθούν, ώστε να προσεγγίσουν οι Ευρωπαίοι πολίτες ο ένας τον άλλον, δηλαδή να έχουμε μεγάλη ευρωπαϊκή κοινωνική συνοχή;
Σε μια πολύ μεγάλη ένωση, όπως η Ευρωπαϊκή, που υπάρχει μεγάλη διαφορά στο βιοτικό επίπεδο των λαών και κυρίως μεταξύ των βόρειων και των νότιων, αυτό που χρειάζεται κατά κύριο λόγο, είναι να αποφασίσουν οι κυβερνώντες να αμβλύνουν τις ανισότητες. Δηλαδή, θα πρέπει να αντιμετωπιστεί από κοινού το θέμα της ανεργίας, να βρεθεί λύση στο θέμα των αστέγων, να ακολουθηθεί κοινή πολιτική σε ότι αφορά τις κλιματικές αλλαγές και να εφαρμοστεί κοινή δράση αντιμετώπισης των περιβαλλοντικών προβλημάτων.
Αν δεν υπάρξει έμπρακτη αλληλοβοήθεια μεταξύ των κρατών μελών, δεν πρόκειται να υπάρξει ποτέ κοινωνική συνοχή.
Αντίθετα, είναι σίγουρο ότι κάποια στιγμή, είναι πιο πιθανό να οδηγηθεί η Ε.Ε. σε διάλυση, πράγμα που άρχισε να γίνεται ήδη, με την έξοδο της Μεγάλης Βρετανίας, παρά να γίνει πραγματική ένωση.
Πέρα από όλα αυτά, μέτρα όπως κοινές πολιτιστικές εκδηλώσεις, εκπαιδευτικά ευρωπαϊκά προγράμματα γνωριμίας των λαών, υιοθέτηση κοινής πορείας σε θέματα εκπαίδευσης, υγείας και η κοινή αντιμετώπιση προβλημάτων της εγκληματικότητας, θα μπορούσαν πράγματι να βοηθήσουν.
Κεφ. 42: Οι χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης - Τετράδιο εργασιών - Λύσεις ασκήσεων
1. Προβληματίσου και απάντησε: Γιατί η Ευρωπαϊκή Οικονομική Κοινότητα (Ε.Ο.Κ). μετονομάστηκε σε Ευρωπαϊκή Ένωση; Ποια είναι πλέον τα οφέλη των κρατών-μελών της;
Ο βασικός στόχος της Ε.Ο.Κ. ήταν η καταγραφή των οικονομικών προβλημάτων των κρατών - μελών, μετά τον Β' Παγκόσμιο πόλεμο. Στην συνέχεια, αφού οι άνθρωποι κατάλαβαν πως το κάθε κράτος δεν είχε να προσφέρει μόνο οικονομικά οφέλη, αλλά μπορούσαν να επωφεληθούν από την μεταξύ τους επαφή, αποφάσισαν να μετονομάσουν την Ε.Ο.Κ. σε Ε.Ε. και να προχωρήσουν προς μεγαλύτερη ένωση των κρατών-μελών. Έτσι, οι άνθρωποι άρχισαν να χτίζουν πολιτισμικές σχέσεις και γέφυρες επικοινωνίας μεταξύ τους.
2. Αντιστοίχισε κράτος και χρονολογία ένταξης. (Μπορείς, αν θέλεις, να συμβουλευτείς το βιβλίο σου.)
Ιρλανδία - 1973, Ελλάδα - 1979, Βέλγιο - 1957, Κύπρος - 2004, Γαλλία - 1957.
3. Διάβασε το παρακάτω απόσπασμα θεατρικού έργου και σχολίασε τη δυνατότητα συμβίωσης και τη διατήρηση της εθνικής ταυτότητας κάθε λαού της Ευρώπης.
Οι Ευρωπαίοι πολίτες, από την στιγμή που ανήκουν στη «ίδια» οικογένεια, έχουν το δικαίωμα να ζήσουν σε όποια ευρωπαϊκή πόλη θέλουν, καθώς υπάρχει ελεύθερη μετακίνηση των πολιτών, ανάμεσα στις χώρες. Δεν πρέπει όμως να ξεχνάμε, πως ο κάθε πολίτης φέρνει μαζί του τα στοιχεία της χώρας του. Η εθνική ταυτότητα κάθε πολίτη είναι αναπόσπαστο κομμάτι της προσωπικότητάς του, καθώς δεν ξεχνάει την γλώσσα, την ιστορία, τα ήθη και τα έθιμά του, ανεξαρτήτως χώρας διαμονής. Εκτός όμως από την εθνική μας ταυτότητα, διαθέτουμε και μία κοινή, την ευρωπαϊκή, έτσι μπορούμε όλοι να ζήσουμε αρμονικά και να συνυπάρξουμε.
0 Σχόλια