Η διοικητική διαίρεση της Ελλάδας - από το https://idaskalos.blogspot.com
Στο 33ο κεφάλαιο, της Γ' ενότητας του βιβλίου της Γεωγραφίας της Ε' Δημοτικού, με τίτλο "Η διοικητική διαίρεση της Ελλάδας", θα μάθουμε για τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α.) και γιατί είναι απαραίτητη η διοικητική διαίρεση της χώρας μας.

Οι παραπάνω εικόνες δείχνουν κατοίκους διαφορετικών περιοχών της χώρας μας. Συζητήστε τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο καθένας από αυτούς στην καθημερινή του ζωή.
Στην πρώτη εικόνα (33.1α) βλέπουμε έναν τροχονόμο σε κάποια πόλη. Καθημερινά καλείται να αντιμετωπίσει το κυκλοφοριακό πρόβλημα, την αυξημένη εγκληματικότητα, την ατμοσφαιρική ρύπανση, την ηχορύπανση και τους αγενείς οδηγούς.
Στην δεύτερη εικόνα (33.1β) βλέπουμε έναν κτηνοτρόφο με το κοπάδι του. Τα προβλήματα που καλείτε να αντιμετωπίσει καθημερινά είναι οι καιρικές συνθήκες, οι ανάγκες των ζώων του, η έλλειψη ικανοποιητικού συγκοινωνιακού δικτύου και η ανεπάρκεια ιατροφαρμακευτικών και εκπαιδευτικών κέντρων. Οι ελλείψεις αυτές, δεν του επιτρέπουν να προωθήσει τα προϊόντα του ικανοποιητικά, τα παιδιά του δεν μπορούν να λάβουν την κατάλληλη εκπαίδευση και σε περίπτωση ασθένειας, του είναι δύσκολο να πάει σε κάποιο νοσοκομείο.


Είστε κάτοικοι ενός ορεινού χωριού στην Πίνδο. Τα προβλήματα που αντιμετωπίζετε κατά τη διάρκεια του χειμώνα είναι πολλά. Πιστεύετε ότι για την επίλυσή τους θα πρέπει να συναντήσετε ορισμένους αρμόδιους στην Αθήνα ή είναι προτιμότερη η συνεργασία με τον υπεύθυνο του δήμου στον οποίο ανήκει το χωριό σας;
Ένας κάτοικος της Αθήνας, που ζει μέσα στην πόλη, δεν μπορεί να κατανοήσει τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε στα βουνά. Έτσι, η καλύτερη επιλογή, είναι να απευθυνθούμε στον αντίστοιχο δήμο που ανήκει το χωριό μας, γιατί οι άνθρωποι αυτοί ζουν και αντιμετωπίζουν καθημερινά τα ίδια προβλήματα. Έτσι θα λάβουν καλύτερα μέτρα και θα εφαρμόσουν καλύτερες λύσεις για τα προβλήματα του τόπου.

Ας συζητήσουμε μαζί ποια προβλήματα μπορεί να αντιμετωπίσει το δημοτικό συμβούλιο του δήμου.
Τα προβλήματα που μπορεί να λύσει το δημοτικού συμβούλιο είναι τα εξής:
• Έλλειψη πρασίνου - Δεντροφύτευση
• Πλημμύρες - Αντιπλημμυρικά έργα
• Παλιοί δρόμοι - Συντήρηση των δρόμων και των πεζοδρομίων
• Έλλειψη μέσων μαζικής μεταφοράς - Βελτίωση συγκοινωνιακού δικτύου
• Προβληματικό σύστημα ύδρευσης - Έργα βελτίωσης υδρευτικού συστήματος
• Παλαιωμένα δημόσια κτήρια - Συντήρηση δημόσιων κτηρίων


Συζητήστε την περίπτωση της κατασκευής του δρόμου που ενώνει την περιφερειακή ενότητα Λασιθίου με την περιφερειακή ενότητα Χανίων. Το ζήτημα αφορά τους κατοίκους μόνο των δύο περιφερειακών ενοτήτων ή τους κατοίκους ολόκληρης της Κρήτης; Γιατί;
Η πιθανή κατασκευή αυτή του δρόμου, που θα ενώνει την περιφερειακή ενότητα του Λασιθίου, με των Χανίων, θα εξυπηρετήσει ολόκληρη την Κρήτη. Θα είναι ένα συγκοινωνιακό έργο, το οποίο θα διευκολύνει πολύ το εμπόριο, καθώς θα εκτείνεται από την μια άκρη της Κρήτης, έως την άλλη. Έτσι τα προϊόντα θα μπορούν να μεταφερθούν πολύ εύκολα. Επίσης, πέρα από την οικονομική σημασία αυτού του έργου, υπάρχει και κοινωνική σημασία, καθώς οι άνθρωποι θα μπορούν να ταξιδεύουν με ευκολία και ασφάλεια, σε ολόκληρη την Κρήτη.

Ας επισκεφθούμε τις Αρχές της περιοχής μας (Δήμο), αφού πρώτα σε συνεργασία με τη δασκάλα ή τον δάσκαλό μας έχουμε ορίσει την ημέρα της επίσκεψης. Θα έχουμε έτοιμο έναν κατάλογο με τα προβλήματα του τόπου μας (δρόμο, γέφυρα κ.ά.), για να τα συζητήσουμε και να βρούμε λύση. 
Το κάθε παιδί αναφέρει τα προβλήματα του τόπου του. Μερικά γενικά προβλήματα που υπάρχουν σχεδόν παντού είναι:
• Δρόμοι που χρειάζονται συντήρηση
• Έλλειψη πρασίνου
• Χαλασμένα φώτα στους δρόμους
• Βρόμικα πεζοδρόμια και δρόμοι, γεμάτα σκουπίδια.
• Πρόβλημα ύδρευσης και αποχέτευσης
• Δημόσια κτήρια, που χρειάζονται συντήρηση
• Πολλά αδέσποτα ζώα



Κεφ. 33: Η διοικητική διαίρεση της Ελλάδας - Τετράδιο εργασιών - Λύσεις ασκήσεων


1. Συμπλήρωσε το κείμενο με τις λέξεις της παρένθεσης:
(περιφέρειες, γεωμορφολογικά, συμβούλιο, κράτος, αντιμετώπιση, πρόεδρος, περιοχής).
Τα διαφορετικά γεωμορφολογικά χαρακτηριστικά μιας περιοχής καθορίζουν τον τρόπο ζωής των κατοίκων της περιοχής αυτής. Για την αντιμετώπιση των τοπικών προβλημάτων το κράτος δημιούργησε τις περιφέρειες και τους δήμους. Ο δήμος διοικείται από το δημοτικό συμβούλιο, πρόεδρο του οποίου είναι ο εκλεγμένος δήμαρχος. Οι δήμοι μιας μεγάλης περιοχής πολλές φορές αντιμετωπίζουν τα ίδια προβλήματα. Το κράτος για την καλύτερη αντιμετώπιση αυτών των προβλημάτων έχει σχεδιάσει τις περιφέρειες, οι οποίες διοικούνται από το περιφερειακό συμβούλιο και τον περιφερειάρχη.

2.  Ώρα για δημοτικές εκλογές στην τάξη! Αφού έχετε εκλέξει τον Δήμαρχο, τον Αντιδήμαρχο και το Δημοτικό Συμβούλιο, οι υπόλοιποι «δημότες» θέστε ένα ζήτημα που σας απασχολεί και προσπαθήστε να βρείτε τη λύση εκείνη η οποία θα ικανοποιήσει όλους. Στις γραμμές που ακολουθούν να αναφέρετε το θέμα που σας προβληματίζει.
Ένα από τα θέματα που απασχολούν τον δήμο μας, είναι τα σκουπίδια που υπάρχουν παντού πεταμένα στους δρόμους. Η λύση που προτείνουμε είναι η οργάνωση μιας εθελοντικής εκδήλωσης, στην οποία γονείς και μαθητές, θα μαζέψουν τα σκουπίδια και τα απορρίμματα από τους δρόμους τα πάρκα και τις παραλίες της περιοχής. 

3. Παρακάτω δίνονται ορισμένες αρμοδιότητες. Ξεχώρισέ τες σε αρμοδιότητες Δημάρχου και Περιφερειάρχη. Γράψε αντίστοιχα Δ και Π στα κουτάκια.
Ανέγερση ιστορικού μνημείου στην περιφέρεια Αττικής - Π
Δενδροφύτευση των πεζοδρομίων του δήμου Λαμίας - Δ
Ανάπλαση όλων των πλατειών του δήμου Κορυδαλλού - Δ
Επισκευή δρόμου Σπάρτης - Μονεμβασιάς - Π
Εγκατάσταση φωτεινών σηματοδοτών στους δρόμους του δήμου Ηγουμενίτσας - Δ
Κατασκευή χώρου στάθμευσης αυτοκινήτων στον δήμο Βέροιας - Δ
Ανέγερση νέων ξενοδοχειακών μονάδων στην περιφερειακή ενότητα Χαλκιδικής - Π
Ανακαίνιση του Πνευματικού Κέντρου Ναυπλίου - Δ