Στο 8ο (όγδοο) κεφάλαιο, στην Β ενότητα του βιβλίου της ιστορίας της ΣΤ' Δημοτικού, με τίτλο "Ο Ρήγας Βελεστινλής και ο Αδαμάντιος Κοραής", θα μάθουμε για τον λόγιο επαναστάτη Ρήγα Βελεστινλή (γνωστός και ως Ρήγας Φεραίος) και για τον φημισμένο Έλληνα φιλόλογο Αδαμάντιο Κοραή.
Δείτε το βίντεο με την αφήγηση του μαθήματος ή προχωρήστε παρακάτω για να διαβάσετε τις λύσεις των ασκήσεων.
Πάμε να δούμε τις λύσεις και τις απαντήσεις, στις εργασίες και στα ερωτήματα του βιβλίου μας.
1. Ποια ήταν τα βασικά σημεία της διδασκαλίας του Κοραή και ποια του Ρήγα;
Ο Αδαμάντιος Κοραής, ήταν υποστηρικτής των φιλελεύθερων ιδεών τις Γαλλικής Επανάστασης και είχε μελετήσει τους Αρχαίους Έλληνες συγγραφείς. Πίστευε πως το Ελληνικό έθνος για να ελευθερωθεί, έπρεπε πρώτα να φωτιστεί μέσω της παιδείας, χρησιμοποιώντας μία νέα ελληνική γλώσσα, με απλούστερη μορφή από την αρχαία. Συγκεκριμένα, πρότεινε τη χρήση μιας γλώσσας, βασισμένη στην καθομιλουμένη, χωρίς ξένες λέξεις και ιδιωματισμούς. Ήταν εκπρόσωπος του Νεοελληνικού Διαφωτισμού, με φιλοσοφική αρχή την πίστη στην λογική του ανθρώπου.
Ο Ρήγας ήταν επηρεασμένος από τις ευρωπαϊκές ριζοσπαστικές ιδέες, κάνοντας κύριο στόχο του την απελευθέρωση της πατρίδας. Δίδασκε την δημοτική γλώσσα, μέσα από μεταφρασμένα Γαλλικά έργα, φυσική και έγραφε επαναστατικούς ύμνους, με τους οποίους συνέβαλλε στον Ελληνικό αγώνα. Οραματιζόταν την συνεργασία των υπόδουλων βαλκανικών λαών για την απελευθέρωσή τους από τους Οθωμανούς, και έπειτα την δημιουργία ενός ευνομούμενου δημοκρατικού κράτους, με κυρίαρχη την ελληνική γλώσσα και παιδεία.
2. Ποιες αξίες κυριαρχούν στα κείμενα του Ρήγα Βενεστινλή με βάση τις δύο πρώτες πηγές;
Ο Ρήγας ήταν υπέρμαχος της παιδείας και τόνιζε πως όλα τα παιδιά, ανεξαρτήτως φύλου, έπρεπε να μορφώνονται και να πηγαίνουν στο σχολείο. Συγκεκριμένα λέει πως μέσα από την παιδεία και την μόρφωση θα μπορέσει το έθνος να γνωρίσει την ελευθερία. Βλέπουμε επίσης, πως θεωρεί απαραίτητους τους νόμους μέσα στην κοινωνία. Μέσα από τον σεβασμό και την τήρηση των νόμων από τους πολίτες θα αποφευχθεί η αναρχία, η οποία είναι για αυτόν μία μορφή σκλαβιάς.
Πέρα από την μόρφωση και την ευνομία, μέσα από την δεύτερη πηγή, βλέπουμε και την φιλοπατρία. Μέσα από τα γραπτά του, ξεσηκώνει τον λαό και τους δίνει κουράγιο. Θεωρεί την σκλαβιά φυλακή και παρακινεί του Έλληνες να εκλέξουν έναν άξιο αρχηγό.
0 Σχόλια