Επαναληπτικό Μαθημάτων 17-22 - από το «https://idaskalos.blogspot.gr»
Με αυτό το επαναληπτικό ολοκληρώνονται η τέταρτη ενότητα του βιβλίου της ιστορίας όπου μάθαμε για τους γείτονες των Βυζαντινών, για τους Πέρσες και τους Άβαρους, για τους Άραβες,
για την φύλαξη των ανατολικών συνόρων από τους Ακρίτες, για τον εκχριστιανισμό των Σλάβων και για τις φιλικές σχέσεις και συγκρούσεις του Βυζαντίου με τους Βούλγαρους και τους Ρώσους.

Για να δείτε τις αναρτήσεις των αντίστοιχων μαθημάτων πατήστε ΕΔΩ

Πάμε να δούμε τις λύσεις και τις απαντήσεις, στις εργασίες και στα ερωτήματα του τετραδίου εργασιών.

1. Παρατηρήστε τον χάρτη 17.2 του βιβλίου σας και τον σημερινό πολιτικό χάρτη της Ελλάδας. Ποιοι λαοί ήταν γείτονες του Βυζαντίου και ποιοι είναι της σημερινής Ελλάδας; Ποιες είναι οι σχέσεις της χώρας μας μαζί τους;
Παρατηρώντας τον χάρτη βλέπουμε τους γείτονες του Βυζαντίου:
Βόρεια: Άβαροι, Σλάβοι, Βούλγαροι
Ανατολικά: Ρώσοι, Πέρσες, Άραβες
Δυτικά: Φράγκοι
Παρατηρώντας τον σημερινό χάρτη βλέπουμε εξής λαούς:
Βόρεια: Αλβανία, Π.Γ.Δ.Μ., Βουλγαρία
Ανατολικά: Τουρκία
Δυτικά: Ιταλία
Οι σχέσεις της Ελλάδας με τις χώρες αυτές είναι σχετικά καλές, και υπάρχει μια συνεργασία μεταξύ τους.


2. Επιβεβαιώστε τη χώρα καταγωγής των προσώπων της πρώτης στήλης και βάλτε Χ στο κατάλληλο πλαίσιο.

Νικ. Φωκάς: Βυζαντινός
Βλαδίμηρος: Ρώσος
Κρούμμος: Βούλγαρος
Χοσρόης: Πέρσης
Μωάμεθ: Άραβας


3. Αντιστοιχίστε τα πρόσωπα με τις ενέργειές τους και συζητήστε τα αποτελέσματα που καθεμιά από αυτές είχε για την αυτοκρατορία.

Επαναληπτικό Μαθημάτων 17-22 - από το «https://idaskalos.blogspot.gr»

4. Πώς βοηθήθηκε ο Ηράκλειος για να αντιμετωπίσει τις οικονομικές απαιτήσεις της εκστρατείας εναντίον των Περσών; Διαβάστε το παρακάτω κείμενο και σχολιάστε τις ενέργειες των προσώπων που αναφέρονται σ’ αυτό.

Τον Ηράκλειο βοήθησε σε αυτήν την δύσκολη στιγμή ο Πατριάρχης Σέργιος, ο οποίος έδωσε ως δάνειο στον αυτοκράτορα τα χρήματα των εκκλησιαστικών ιδρυμάτων και τα πολυκάντηλα και τα άλλα λειτουργικά σκεύη της Αγίας Σοφίας. Με αυτά ο Ηράκλειος έκοψε νομίσματα και χρηματοδότησε την εκστρατεία κατά των Περσών. Η πράξη του Πατριάρχη είναι αξιέπαινη, καθώς δεν σκέφτηκε τα χρήματα, αλλά νοιάστηκε για την σωτηρία της αυτοκρατορίας.

5. Διάβασε το κείμενο που ακολουθεί και φαντάσου ότι είσαι κι εσύ ξένος απεσταλμένος στο Βυζάντιο. Διηγήσου, μετά την επιστροφή, στον αρχηγό του κράτους τις εντυπώσεις από την υποδοχή που σου έγινε στο παλάτι.

Όταν μπήκα στο παλάτι, έπεσα στο έδαφος και προσκύνησα τον βασιλιά. Τότε τα όργανα άρχισαν να ηχούν. Όταν αυτά σταμάτησαν, άρχισαν να βρυχώνται μηχανικά λιοντάρια και να κελαηδούν μελωδικά μηχανικά πουλιά των δέντρων. Τα θηρία του θρόνου σηκώθηκαν όρθια, τα όρνεα έκραζαν, ενώ ταυτόχρονα ένας αυλικός έδινε στον βασιλιά τα δώρα που του έφερα. Αφού τελείωσε η διαδικασία των δώρων τα πάντα ηρέμησαν. Αφού έγιναν οι συνήθεις ερωτήσεις και συνομίλησε μαζί μου, ο αυλικός με προέτρεψε να προσκυνήσω και να αποχωρήσω. Εκείνη την στιγμή άρχισαν πάλι τα όργανα, τα λιοντάρια και τα όρνεα να βγάζουν το καθένα τη φωνή του και τα άγρια ζώα να σηκώνονται από τα βάθρα τους. Όταν πια είχα βγει από το παλάτι όλα σταμάτησαν και επικράτησε ηρεμία.

6. Ποιους διπλωματικούς τρόπους χρησιμοποιούσε το Βυζάντιο για την επικοινωνία και τη συνεργασία του με τους γείτονες λαούς; Αναφέρετε και σχολιάστε τρεις από αυτούς, τους οποίους θεωρείτε πιο αποτελεσματικούς για την εποχή τους.

Οι Βυζαντινοί είχαν διάφορους τρόπους επικοινωνίας με τους γειτονικούς λαούς. Οι τρεις αποτελεσματικότεροι από αυτούς ήταν:
Εκχριστιανισμός. Αυτή η τακτική ήταν από τις αγαπημένες των Βυζαντινών και την χρησιμοποιούσαν συχνά. Διδάσκοντας τον Χριστιανισμό στους άλλους λαούς ανέπτυσσαν παράλληλα φιλικές σχέσεις με αυτούς και έτσι δεν είχαν λόγο να φοβούνται για επιθέσεις.
Γάμοι μεταξύ των ηγεμόνων με ξένες πριγκίπισσες και το αντίστροφο.  Μέσα από τα ιερά δεσμά του γάμου, "έδεναν" και τους δύο λαούς μεταξύ τους με δεσμά ειρήνης και φιλίας. Όταν οι ηγεμόνες των δύο λαών ήταν ενωμένοι, ο λαός δεν είχε λόγο για εχθροπραξίες.
•  Εξαγορά συνθηκών ειρήνης. Οι Βυζαντινοί πολλές φορές πρόσφεραν χρήματα ή εκτάσεις γης (στους Άβαρους και στους Βούλγαρους αντίστοιχα) ώστε να εξαγοράσουν μία συνθήκη ειρήνης με τον εκάστοτε λαό.


7. Βάλτε Σ στην αρχή κάθε σωστής πρότασης και Λ στην αρχή κάθε λανθασμένης. Αν χρειαστεί σχολιάστε την επιλογή σας.

Σ - Ο Βασίλειος Διγενής ήταν ο πιο ονομαστός από τους ακρίτες.
Σ - Ο Νικηφόρος Φωκάς νίκησε τους Σαρακηνούς κι ελευθέρωσε την Κρήτη.
Λ - Ο Βόγορης βαφτίστηκε Χριστιανός και ονομάστηκε Ραφαήλ.
Σ - Ο Μωάμεθ, πριν γίνει προφήτης του Ισλάμ, ήταν έμπορος.
Λ - Οι Άβαροι δεν ενόχλησαν ποτέ το Βυζάντιο.
Λ - Οι Ρώσοι ήταν λαός ασιατικής καταγωγής.
Σ - Ο Κύριλλος και ο Μεθόδιος κήρυξαν τον χριστιανισμό στους Σλάβους.

8. Βάλτε στα τετραγωνάκια τον αριθμό της εικόνας που αντιστοιχεί σε κάθε κείμενο.
Η αντιστοιχία κειμένων με εικόνων είναι η εξής:
α-2, β-1, γ-4, δ-3, ε-5, στ-6