Στο 1ο (πρώτο) κεφάλαιο, στην Α (πρώτη) ενότητα του βιβλίου της ιστορίας της Ε' Δημοτικού, με τίτλο "Οι Ρωμαίοι κυβερνούν τους Έλληνες" θα μιλήσουμε για την κατάσταση και τις συνθήκες που
επικρατούσαν στην Ελλάδα κατά την διάρκεια της υποδούλωσης από τους Ρωμαίους.
Στο κάτω μέρος της σελίδας υπάρχει βίντεο με την αφήγηση του μαθήματος.
Στο μάθημα αυτό υπάρχουν δύο ερωτήσεις που πρέπει να απαντήσουμε:
1. Είχαν λόγους οι κατακτημένοι Έλληνες να νιώθουν ανασφαλείς
και φοβισμένοι;
Οι κατακτημένοι Έλληνες ένιωθαν ανασφαλείς και φοβισμένοι δικαιολογημένα, καθώς οι Ρωμαίοι φέρονταν ανελέητα σε όποιους αντιστέκονταν. Στις πόλεις που δεν δέχονταν την κυριαρχία τους, γκρέμιζαν τα τείχη, έκλεβαν τους θησαυρούς και άρπαζαν τα έργα τέχνης. Συχνά επέβαλαν βαρύτατους φόρους, αφόπλιζαν και αιχμαλώτιζαν τους κατοίκους. Κατά συνέπεια, ήταν λογικό οι Έλληνες να νιώθουν φόβο και ανασφάλεια.
επικρατούσαν στην Ελλάδα κατά την διάρκεια της υποδούλωσης από τους Ρωμαίους.
Στο κάτω μέρος της σελίδας υπάρχει βίντεο με την αφήγηση του μαθήματος.
Στο μάθημα αυτό υπάρχουν δύο ερωτήσεις που πρέπει να απαντήσουμε:
1. Είχαν λόγους οι κατακτημένοι Έλληνες να νιώθουν ανασφαλείς
και φοβισμένοι;
Οι κατακτημένοι Έλληνες ένιωθαν ανασφαλείς και φοβισμένοι δικαιολογημένα, καθώς οι Ρωμαίοι φέρονταν ανελέητα σε όποιους αντιστέκονταν. Στις πόλεις που δεν δέχονταν την κυριαρχία τους, γκρέμιζαν τα τείχη, έκλεβαν τους θησαυρούς και άρπαζαν τα έργα τέχνης. Συχνά επέβαλαν βαρύτατους φόρους, αφόπλιζαν και αιχμαλώτιζαν τους κατοίκους. Κατά συνέπεια, ήταν λογικό οι Έλληνες να νιώθουν φόβο και ανασφάλεια.
2. Γιατί οι Ρωμαίοι κατάργησαν τις συμμαχίες των πόλεων και κυβέρνησαν την καθεμία διαφορετικά;
Οι Ρωμαίοι, όταν κατέκτησαν την Ελλάδα, φρόντισαν να καταργήσουν τα δημοκρατικά πολιτεύματα και τις συμμαχίες των πόλεων. Η τακτική αυτή ονομάζεται «διαίρει και βασίλευε» και έχει σαν στόχο να αποτρέψει τη συνεργασία των πόλεων μεταξύ τους. Κυβερνώντας την κάθε πόλη διαφορετικά και εγκαθιστώντας παντού ρωμαϊκές φρουρές, κατάφεραν να έχουν τον πλήρη έλεγχο.
Οι Ρωμαίοι κυβερνούν τους Έλληνες - Τετράδιο Εργασιών (Βιβλίο)
1. Αντιστοιχίστε τις ενέργειες των Ρωμαίων με τα αποτελέσματά τους και σχολιάστε κάθε ζεύγος, μετά την αντιστοίχισή του.
2. Παρατηρήστε την εικόνα 4, διαβάστε το κείμενο-πηγή που ακολουθεί και φανταστείτε ότι ζείτε σε μια κατακτημένη ελληνική πόλη, απ' όπου αρπάζονται έργα τέχνης για να στολίσουν τη Ρώμη. Ένας Έλληνας γλύπτης προσπαθεί να πείσει τον Ρωμαίο διοικητή να μην αφαιρέσει τα έργα τέχνης από τη γενέθλια πόλη του. Αναθέστε σε δύο συμμαθητές σας τον ρόλο των δύο προσώπων, χωριστείτε σε ομάδες και βοηθήστε τους να στηρίξουν με επιχειρήματα τις απόψεις τους.
Επιχειρήματα Έλληνα: Δεν θα ήταν σωστό να αφαιρέσετε τα έργα τέχνης μας. Αυτά είναι η κληρονομιά από τους προγόνους μας και είναι αναπόσπαστο κομμάτι της παράδοσής μας. Με το να μας τα πάρετε είναι σαν να παίρνετε την ιστορία μας.
Επιχειρήματα Ρωμαίου: Αυτά τα έργα τέχνης είναι υπέροχα. Μπορεί να είναι η κληρονομιά σας, αλλά είναι ιδανικά για να στολίσουν τις πλατείες της Ρώμης. Εάν τα πάρουμε στην πρωτεύουσα, κάθε Ρωμαίος πολίτης θα μπορεί να απολαμβάνει τις βόλτες του, βλέποντας σπουδαία έργα τέχνης από την χώρα σας.
3. Διαβάστε τον παρακάτω μύθο του Αισώπου και συζητήστε πώς μπορεί να συσχετισθεί με τις εσωτερικές αντιθέσεις των Ελλήνων και με το «διαίρει και βασίλευε» των Ρωμαίων.
Ο μύθος του Αισώπου μας διδάσκει, πως μία ομάδα είναι πάντα πιο δυνατή από ένα άτομο. Οι Ρωμαίοι, γνωρίζοντας πως θα ήταν πολύ πιο δύσκολο να κυβερνήσουν τους Έλληνες εάν ήταν ενωμένοι, άσκησαν μια τακτική που ονομάζεται «Διαίρει και βασίλευε». Έτσι διατηρώντας τους Έλληνες χωρισμένους, μπορούσαν να τους κυβερνήσουν με μεγαλύτερη ευκολία.
0 Σχόλια