Το Παλάτι, ο Ιππόδρομος και οι Δήμοι - Η ρωμαϊκή αυτοκρατορία μεταμορφώνεται - από το «https://idaskalos.blogspot.gr»
Στο 10ο (δέκατο) κεφάλαιο, στην Β ενότητα του βιβλίου της ιστορίας της Ε' Δημοτικού, με τίτλο "Το Παλάτι, ο Ιππόδρομος και οι Δήμοι", θα μάθουμε για την διαμόρφωση του παλατιού, για τον χώρο έκφρασης και ψυχαγωγίας του λαού, τον ιππόδρομο και τέλος για τα αθλητικά σωματεία που οργάνωναν όλους τους αγώνες και ονομάζονταν Δήμοι.

Για να δείτε το βίντεο με την αφήγηση του μαθήματος, πατήστε ΕΔΩ
 
Πάμε να δούμε τις λύσεις και τις απαντήσεις, στις εργασίες και στα ερωτήματα του βιβλίου και του τετραδίου εργασιών.

1. Πώς φαντάζεστε την καθημερινή λειτουργία του παλατιού;
Η ζωή στο παλάτι και η λειτουργία του, πιστεύω πως ήταν πολύ έντονη. Το παλάτι στέγαζε πολλές κρατικές υπηρεσίες, τραπεζαρίες και χώρους φιλοξενίας, κτίσματα για την φρουρά και τους αξιωματούχους του παλατιού, αλλά και τον χώρο που έμενε η αυτοκρατορική οικογένεια. Με όλους αυτούς τους χώρους και τους ανθρώπους που έμεναν μόνιμα ή επισκέπτονταν το παλάτι για δουλειές, σίγουρα το μέρος θα ήταν γεμάτο ζωή.

2. Τι είδους αγώνες γίνονταν στον Ιππόδρομο; Ποιος είχε την ευθύνη της οργάνωσής τους;
Ο ιππόδρομος ήταν προέκταση των χώρων του παλατιού. Ιπποδρομίες, αγώνες και άλλες εκδηλώσεις γίνονταν εκεί. Οι ιπποδρομίες γίνονταν σε καθορισμένες ημερομηνίες, με άδεια του παλατιού και σε κάποιες έκτακτες περιπτώσεις για να γιορταστούν ευχάριστα γεγονότα ή για να τιμηθούν ξένοι άρχοντες ή πρεσβείες που επισκέπτονταν την Πόλη.
Η οργάνωση των ιπποδρομιών είχε ανατεθεί σε αθλητικά σωματεία, που ονομάζονταν Δήμοι. Είχαν μέλη και οπαδούς πολίτες που τους άρεσαν οι ιππικοί αγώνες. Ξεχώριζαν από τα χρώματα των στολών και των λαβάρων τους. Ονομάζονταν Πράσινοι, Βένετοι (Γαλάζιοι), Λευκοί και Κόκκινοι.

Το Παλάτι, ο Ιππόδρομος και οι Δήμοι - Τετράδιο Εργασιών (Βιβλίο) - Λύσεις ασκήσεων


Στο Τετράδιο Εργασιών υπάρχουν τέσσερις ερωτήσεις σχετικές με το μάθημά μας.
1. Αντιστοιχίστε τις λέξεις της πρώτης στήλης με την πρόταση της δεύτερης στήλης που ταιριάζει σε καθεμιά.
Το Παλάτι, ο Ιππόδρομος και οι Δήμοι - Η ρωμαϊκή αυτοκρατορία μεταμορφώνεται - από το «https://idaskalos.blogspot.gr»


2. Στη Ρώμη το Κολοσσαίο και στην Κωνσταντινούπολη ο Ιππόδρομος ήταν χώροι όπου γίνονταν δημόσιες εκδηλώσεις, παραστάσεις και αγώνες. Υπάρχουν σήμερα στην περιοχή σας αρχαίοι και σύγχρονοι χώροι, όπου γίνονται παρόμοιες εκδηλώσεις; Τι ξέρετε για τη «μικρή τους ιστορία»;
Στην Πάτρα υπάρχουν διάφοροι χώροι στους οποίους γίνονται εκδηλώσεις. Γήπεδα, θέατρα, πνευματικά κέντρα και πλατείες, στεγάζουν παραστάσεις, συναυλίες και εκδηλώσεις. Ο πιο ιστορικός χώρος εκδηλώσεων όμως, είναι το Ρωμαϊκό Ωδείο. Βρίσκεται στην αρχή της Άνω πόλης, πάνω από την πλατεία Αγίου Γεωργίου.
Πιστεύουμε πως το Ωδείο κατασκευάστηκε στα χρόνια του Οκταβιανού Αυγούστου. Ο περιηγητής και γεωγράφος του 2ου αι. μ.Χ. Παυσανίας, αναφέρει ότι το Ρωμαϊκό (Αρχαίο) Ωδείο, ήταν παλιότερο από το Ωδείο Ηρώδου του Αττικού. Βρισκόταν συνεχόμενο της ρωμαϊκής αγοράς της πόλης και ήταν στολισμένο λαμπρά. Δυστυχώς το Ωδείο, έπαθε αρκετές ζημιές από φυσικές καταστροφές και επιδρομές και επιχωματώθηκε.
Το Ωδείο βρέθηκε το 1889, όταν για την  επιχωμάτωση του λιμανιού που κατασκευαζόταν τότε, ξεκίνησαν οι εργασίες για να γκρεμιστεί ο λόφος που το κάλυπτε.
* Ο κάθε μαθητής, ανάλογα τη περιοχή όπου μένει, γράφει για τους δικούς του αρχαίους και νεότερους χώρους.

3. Χωριστείτε σε μικρές ομάδες στην τάξη και συζητήστε τις ομοιότητες και τις διαφορές ανάμεσα στους Δήμους του Βυζαντίου και στα σημερινά αθλητικά σωματεία. Ανακοινώστε τα συμπεράσματά σας στους συμμαθητές σας.
Τα σημερινά αθλητικά σωματεία και οι Δήμοι του Βυζαντίου έχουν αρκετές ομοιότητες αλλά και διαφορές:
Ομοιότητες:
• Κάθε σωματείο έχει διαφορετικό χρώμα λάβαρο και έμβλημα
• Έχουν οπαδούς και μέλη
• Έχουν διαφορετική ονομασία
• Το κοινό πάθος για τη νίκη των ομάδων τους όμως τους κάνει να φιλονικούν συχνά μεταξύ τους
Διαφορές:
• Δεν παίρνουν το όνομά τους από το χρώμα τους.
• Τα σημερινά σωματεία δεν ασχολούνται με την πολιτική
• Η οργάνωση των αθλητικών γεγονότων δεν είναι αποκλειστικά δική τους ευθύνη.

4. Διαβάστε το κείμενο 4, παρατηρήστε την εικόνα με τα άλογα του Λυσίππου και συζητήστε στην τάξη την «οδύσσειά» τους. Αναφέρετε περιπτώσεις και άλλων ελληνικών έργων τέχνης που βρίσκονται σε ξένες χώρες. Πώς νιώθετε γι’ αυτό και τι προτείνετε;
Δυστυχώς τα άλογα, όπως και πολλά άλλα ελληνικά έργα τέχνης, έχουν περάσει την δική τους Οδύσσεια. Από την Χίο στην Κωνσταντινούπολη το 390 μ.Χ. από τον Θεοδόσιο τον Α', έπειτα στην Βενετία το 1204 μ.Χ., για μερικά χρόνια στην Γαλλία και το 1814 πάλι στην Βενετία. 
Δυστυχώς πολλά έργα όπως η έκτη Καρυάτιδα, τα γλυπτά του Παρθενώνα και το άγαλμα «Νίκη της Σαμοθράκης» βρίσκονται στο εξωτερικό και κοσμούν τα ξένα μουσεία, κλεμμένα από τον τόπο μας. Αυτό το γεγονός με στεναχωρεί πάρα πολύ, καθώς τα έργα αυτά, είναι η κληρονομιά μας, τα έφτιαξαν οι πρόγονοί μας και είναι προσβολή και έλλειψη σεβασμού να τα παίρνουν από την θέση τους ώστε να στολίσουν ένα μουσείο. Είναι σαν να πάρουμε το ρολόι του Big Ben και να το μεταφέρουμε στο μουσείο της ακρόπολης.
Προτείνω, να συνεχιστεί με μεγαλύτερη ένταση η προσπάθεια της Ελληνικής κυβέρνησης να έρθει σε επαφή με τις άλλες χώρες, να εξηγήσει τους λόγους για τους οποίους τα έργα πρέπει να γυρίσουν πίσω στην χώρα μας και να κλείσουν συμφωνία με την κυβέρνηση των άλλων κρατών.