Με αυτό το επαναληπτικό ολοκληρώνονται οι τρεις πρώτες ενότητες του βιβλίου της ιστορίας όπου μάθαμε για την σχέση των Ελλήνων και των Ρωμαίων, για την σταδιακή μεταμόρφωση της Ρωμαϊκής αυτοκρατορίας, στην Βυζαντινή και τέλος για την εξάπλωση της δύναμης του Βυζαντίου.
Πάμε να δούμε τις λύσεις και τις απαντήσεις, στις εργασίες και στα ερωτήματα του τετραδίου εργασιών.
1. Παρατηρήστε και περιγράψτε τις παρακάτω εικόνες. Ποιες πληροφορίες από «τα ρωμαϊκά χρόνια» μας δίνουν; Σχολιάστε τους ρόλους και τα συναισθήματα των προσώπων που εικονίζονται σ’ αυτές.
Στην πρώτη εικόνα βλέπουμε ανθρώπους να κατασκευάζουν έναν δρόμο. Σε περιόδους ειρήνης ο ρωμαϊκός στρατός εργαζόταν και βοηθούσε να κατασκευαστούν δρόμοι, γέφυρες, λιμάνια και αρδευτικά έργα. Οι κάτοικοι των χωριών που κατακτούσαν οι Ρωμαίοι, ήταν αναγκασμένοι να δουλεύουν στα έργα υποδομής για την ρωμαϊκή αυτοκρατορία.
Στην δεύτερη εικόνα βλέπουμε τον δημοφιλέστερο τρόπο ψυχαγωγίας των Ρωμαίων, τις μονομαχίες στο Κολοσσαίο. Εκεί λάμβαναν χώρα διάφορα αγωνίσματα.
Βλέποντας τις δύο εικόνες συμπεραίνουμε πως οι Ρωμαίοι ήταν αρκετά σκληροί άνθρωποι. Αυτό φαίνεται στην πρώτη εικόνα, από τον τρόπο που φέρονταν στους κατακτημένους, ενώ στην δεύτερη φαίνεται από τον τρόπο ψυχαγωγίας τους, ο οποίος είναι αρκετά βίαιος.
2. Βάλτε Σ πριν από τις σωστές και Λ πριν από τις λανθασμένες προτάσεις που ακολουθούν και αναφέρονται στα χρόνια της ρωμαιοκρατίας στην Ελλάδα.
Σ - Οι εμφύλιοι πόλεμοι μεταξύ των Ελλήνων οδήγησαν στην υποδούλωσή τους.
Λ - Οι Ρωμαίοι κατακτητές φέρθηκαν με πολύ καλό τρόπο στους κατακτημένους.
Σ - Στα χρόνια της ρωμαιοκρατίας κατασκευάστηκε η Εγνατία οδός.
Σ - Οι Ρωμαίοι έβαλαν και ελληνικές θεότητες στο Πάνθεό τους.
Λ - Πολλά έργα τέχνης μεταφέρθηκαν από τη Ρώμη και στόλισαν την Αθήνα.
Λ - Οι Έλληνες έστελναν τα παιδιά τους να σπουδάσουν στη Ρώμη.
Σ - Πολλοί Ρωμαίοι έπαιρναν Έλληνες δασκάλους για τα παιδιά τους.
Λ - Οι Ρωμαίοι επέβαλαν στους κατακτημένους να μιλούν τη λατινική γλώσσα.
Σ - Έλληνες και Ρωμαίοι συνεργάστηκαν για τον «ελληνορωμαϊκό πολιτισμό».
Σ - «Οι Ρωμαίοι κατέκτησαν τους Έλληνες με τα όπλα και οι Έλληνες τους Ρωμαίους με τον πολιτισμό τους».
3. Παρατηρήστε την ιστορική γραμμή που ακολουθεί και υπολογίστε τα χρόνια που έχουν περάσει από τα εγκαίνια της Αγίας Σοφίας από τον Ιουστινιανό (537) μέχρι σήμερα. Σχολιάστε τους λόγους της αντοχής της στο χρόνο.
(Για να υπολογίσουμε τα χρόνια που έχουν περάσει, θα πρέπει να αφαιρέσουμε από το έτος μας το 537. Άρα, αν πάρουμε την φετινή ημερομηνία η πράξη θα είναι: 2018 - 537= 1481)
Ο λόγος της αντοχής της στον χρόνο, παρά τους σεισμούς, τις λεηλασίες, τις καταστροφές, τον βανδαλισμό που υπέστη όταν μετατράπηκε σε τζαμί και ασβεστώθηκαν τα ψηφιδωτά της, είναι η εξαιρετική δουλειά που έγινε από τους αρχιτέκτονες που ανέλαβαν το κτίσημό της, Ανθέμιο και Ισίδωρο.
4. Η Κωνσταντινούπολη λειτούργησε ως πρωτεύουσα της αυτοκρατορίας χίλια εκατό κι ακόμη χρόνια (330-1453 μ.Χ.). Στα χρόνια αυτά Βυζαντινοί και ξένοι έδωσαν στην Πόλη του Κωνσταντίνου πολλές επαινετικές ονομασίες και προσωνύμια. Την είπαν: Νέα Ρώμη, Επτάλοφη, Θεόκτιστη, Θεοφύλαχτη, Βασιλεύουσα, Άπαρτη Πόλη. Σχολιάστε (ιστορικά και γλωσσικά) αυτές τις ονομασίες και τους λόγους για τους οποίους νομίζετε ότι της δόθηκαν. (π.χ. Επτάλοφη= επτά λόφοι).
Νέα Ρώμη: Ονομάστηκε έτσι γιατί διαδέχθηκε τη Ρώμη, που ήταν η προηγούμενη πρωτεύουσα της Ρωμαϊκής αυτοκρατορίας.
Επτάλοφη: Γύρω από την πόλη υπήρχαν επτά λόφοι
Θεόκτιση: Σύμφωνα με έναν θρύλο, ο Θεός υπέδειξε στον Κωνσταντίνο την τοποθεσία.
Θεοφύλαχτη: Η πόλη πολιορκήθηκε πολλές φορές από εχθρούς, σωζόταν όμως πάντα χάρη στην βοήθεια του Θεού. Μην ξεχνάμε πως ο Ακάθιστος Ύμνος είναι αφιερωμένος στην Παναγία, που βοήθησε στην σωτηρία της πόλης.
Βασιλεύουσα: Είναι η βασίλισσα των άλλων χωρών της αυτοκρατορίας
Άπαρτη Πόλη: Πολλοί λαοί προσπάθησαν να πάρουν την πόλη, μα σχεδόν όλοι αποκρούστηκαν.
5. Βάλτε σε αριθμητική σειρά τα γεγονότα, ανάλογα με τον χρόνο που συνέβησαν.
2 - Οι Ρωμαίοι γίνονται κοσμοκράτορες.
9 - Ο Ιουστινιανός εγκαινιάζει τον ναό της Αγίας Σοφίας (537 μ.Χ.).
6 - Οι Γότθοι με αρχηγό τον Αλάριχο κυριεύουν και λεηλατούν τη Ρώμη.
10 - Ο Ιουστινιανός ξαναπαίρνει τα χαμένα εδάφη της Δύσης.
1 - Οι Ρωμαίοι κατακτούν την Ελλάδα (146 π.Χ.).
8 - Γίνεται στον ιππόδρομο της Πόλης η «στάση του νίκα» (532 μ.Χ.).
4 - Ο Κωνσταντίνος μεταφέρει την πρωτεύουσα στο Βυζάντιο (330 μ.Χ.).
7 - Η Δυτική αυτοκρατορία κατακτιέται από τους Γότθους (476 μ.Χ.).
5 - Η αυτοκρατορία χωρίζεται σε Ανατολική και Δυτική (395 μ.Χ.).
3 - Υπογράφεται στα Μεδιόλανα το διάταγμα της ανεξιθρησκίας (313 μ.Χ.).
6. Η Αγία Σοφία και ο Παρθενώνας, έχουν αρκετά κοινά, παρόμοια αλλά και διαφορετικά στοιχεία. Στον πίνακα που ακολουθεί αντιστοιχίστε τα δυο μνημεία με όσα από τα στοιχεία αυτά αναφέρονται στο καθένα, στη 2η στήλη.
7. Βάλτε Θ ή Α για τις ενέργειες του Ιουστινιανού που είχαν θετικά ή αρνητικά αποτελέσματα, αντίστοιχα, για τους Βυζαντινούς και την αυτοκρατορία.
Θ - Διάλεξε ικανούς συνεργάτες κι έβαλε τον καθένα τους στην κατάλληλη θέση.
Θ - Μελέτησε τα προβλήματα που υπήρχαν, πριν πάρει αποφάσεις για τη λύση τους.
Α - Δεν κατάφερε να προλάβει τη σφαγή και τις καταστροφές στη στάση του «νίκα».
Θ - Άκουσε τη συμβουλή της Θεοδώρας να μην παραιτηθεί από τον θρόνο.
Θ - Με τους πολέμους στη Δύση ξαναπήρε από τους Γότθους τα χαμένα εδάφη.
Α - Έκλεισε τη Φιλοσοφική Σχολή της Αθήνας και απέλυσε όσους δίδασκαν εκεί.
Α - Με τους μακροχρόνιους πολέμους αποδυνάμωσε οικονομικά την αυτοκρατορία.
Πάμε να δούμε τις λύσεις και τις απαντήσεις, στις εργασίες και στα ερωτήματα του τετραδίου εργασιών.
1. Παρατηρήστε και περιγράψτε τις παρακάτω εικόνες. Ποιες πληροφορίες από «τα ρωμαϊκά χρόνια» μας δίνουν; Σχολιάστε τους ρόλους και τα συναισθήματα των προσώπων που εικονίζονται σ’ αυτές.
Στην πρώτη εικόνα βλέπουμε ανθρώπους να κατασκευάζουν έναν δρόμο. Σε περιόδους ειρήνης ο ρωμαϊκός στρατός εργαζόταν και βοηθούσε να κατασκευαστούν δρόμοι, γέφυρες, λιμάνια και αρδευτικά έργα. Οι κάτοικοι των χωριών που κατακτούσαν οι Ρωμαίοι, ήταν αναγκασμένοι να δουλεύουν στα έργα υποδομής για την ρωμαϊκή αυτοκρατορία.
Στην δεύτερη εικόνα βλέπουμε τον δημοφιλέστερο τρόπο ψυχαγωγίας των Ρωμαίων, τις μονομαχίες στο Κολοσσαίο. Εκεί λάμβαναν χώρα διάφορα αγωνίσματα.
Βλέποντας τις δύο εικόνες συμπεραίνουμε πως οι Ρωμαίοι ήταν αρκετά σκληροί άνθρωποι. Αυτό φαίνεται στην πρώτη εικόνα, από τον τρόπο που φέρονταν στους κατακτημένους, ενώ στην δεύτερη φαίνεται από τον τρόπο ψυχαγωγίας τους, ο οποίος είναι αρκετά βίαιος.
2. Βάλτε Σ πριν από τις σωστές και Λ πριν από τις λανθασμένες προτάσεις που ακολουθούν και αναφέρονται στα χρόνια της ρωμαιοκρατίας στην Ελλάδα.
Σ - Οι εμφύλιοι πόλεμοι μεταξύ των Ελλήνων οδήγησαν στην υποδούλωσή τους.
Λ - Οι Ρωμαίοι κατακτητές φέρθηκαν με πολύ καλό τρόπο στους κατακτημένους.
Σ - Στα χρόνια της ρωμαιοκρατίας κατασκευάστηκε η Εγνατία οδός.
Σ - Οι Ρωμαίοι έβαλαν και ελληνικές θεότητες στο Πάνθεό τους.
Λ - Πολλά έργα τέχνης μεταφέρθηκαν από τη Ρώμη και στόλισαν την Αθήνα.
Λ - Οι Έλληνες έστελναν τα παιδιά τους να σπουδάσουν στη Ρώμη.
Σ - Πολλοί Ρωμαίοι έπαιρναν Έλληνες δασκάλους για τα παιδιά τους.
Λ - Οι Ρωμαίοι επέβαλαν στους κατακτημένους να μιλούν τη λατινική γλώσσα.
Σ - Έλληνες και Ρωμαίοι συνεργάστηκαν για τον «ελληνορωμαϊκό πολιτισμό».
Σ - «Οι Ρωμαίοι κατέκτησαν τους Έλληνες με τα όπλα και οι Έλληνες τους Ρωμαίους με τον πολιτισμό τους».
3. Παρατηρήστε την ιστορική γραμμή που ακολουθεί και υπολογίστε τα χρόνια που έχουν περάσει από τα εγκαίνια της Αγίας Σοφίας από τον Ιουστινιανό (537) μέχρι σήμερα. Σχολιάστε τους λόγους της αντοχής της στο χρόνο.
(Για να υπολογίσουμε τα χρόνια που έχουν περάσει, θα πρέπει να αφαιρέσουμε από το έτος μας το 537. Άρα, αν πάρουμε την φετινή ημερομηνία η πράξη θα είναι: 2018 - 537= 1481)
Ο λόγος της αντοχής της στον χρόνο, παρά τους σεισμούς, τις λεηλασίες, τις καταστροφές, τον βανδαλισμό που υπέστη όταν μετατράπηκε σε τζαμί και ασβεστώθηκαν τα ψηφιδωτά της, είναι η εξαιρετική δουλειά που έγινε από τους αρχιτέκτονες που ανέλαβαν το κτίσημό της, Ανθέμιο και Ισίδωρο.
4. Η Κωνσταντινούπολη λειτούργησε ως πρωτεύουσα της αυτοκρατορίας χίλια εκατό κι ακόμη χρόνια (330-1453 μ.Χ.). Στα χρόνια αυτά Βυζαντινοί και ξένοι έδωσαν στην Πόλη του Κωνσταντίνου πολλές επαινετικές ονομασίες και προσωνύμια. Την είπαν: Νέα Ρώμη, Επτάλοφη, Θεόκτιστη, Θεοφύλαχτη, Βασιλεύουσα, Άπαρτη Πόλη. Σχολιάστε (ιστορικά και γλωσσικά) αυτές τις ονομασίες και τους λόγους για τους οποίους νομίζετε ότι της δόθηκαν. (π.χ. Επτάλοφη= επτά λόφοι).
Νέα Ρώμη: Ονομάστηκε έτσι γιατί διαδέχθηκε τη Ρώμη, που ήταν η προηγούμενη πρωτεύουσα της Ρωμαϊκής αυτοκρατορίας.
Επτάλοφη: Γύρω από την πόλη υπήρχαν επτά λόφοι
Θεόκτιση: Σύμφωνα με έναν θρύλο, ο Θεός υπέδειξε στον Κωνσταντίνο την τοποθεσία.
Θεοφύλαχτη: Η πόλη πολιορκήθηκε πολλές φορές από εχθρούς, σωζόταν όμως πάντα χάρη στην βοήθεια του Θεού. Μην ξεχνάμε πως ο Ακάθιστος Ύμνος είναι αφιερωμένος στην Παναγία, που βοήθησε στην σωτηρία της πόλης.
Βασιλεύουσα: Είναι η βασίλισσα των άλλων χωρών της αυτοκρατορίας
Άπαρτη Πόλη: Πολλοί λαοί προσπάθησαν να πάρουν την πόλη, μα σχεδόν όλοι αποκρούστηκαν.
5. Βάλτε σε αριθμητική σειρά τα γεγονότα, ανάλογα με τον χρόνο που συνέβησαν.
2 - Οι Ρωμαίοι γίνονται κοσμοκράτορες.
9 - Ο Ιουστινιανός εγκαινιάζει τον ναό της Αγίας Σοφίας (537 μ.Χ.).
6 - Οι Γότθοι με αρχηγό τον Αλάριχο κυριεύουν και λεηλατούν τη Ρώμη.
10 - Ο Ιουστινιανός ξαναπαίρνει τα χαμένα εδάφη της Δύσης.
1 - Οι Ρωμαίοι κατακτούν την Ελλάδα (146 π.Χ.).
8 - Γίνεται στον ιππόδρομο της Πόλης η «στάση του νίκα» (532 μ.Χ.).
4 - Ο Κωνσταντίνος μεταφέρει την πρωτεύουσα στο Βυζάντιο (330 μ.Χ.).
7 - Η Δυτική αυτοκρατορία κατακτιέται από τους Γότθους (476 μ.Χ.).
5 - Η αυτοκρατορία χωρίζεται σε Ανατολική και Δυτική (395 μ.Χ.).
3 - Υπογράφεται στα Μεδιόλανα το διάταγμα της ανεξιθρησκίας (313 μ.Χ.).
6. Η Αγία Σοφία και ο Παρθενώνας, έχουν αρκετά κοινά, παρόμοια αλλά και διαφορετικά στοιχεία. Στον πίνακα που ακολουθεί αντιστοιχίστε τα δυο μνημεία με όσα από τα στοιχεία αυτά αναφέρονται στο καθένα, στη 2η στήλη.
7. Βάλτε Θ ή Α για τις ενέργειες του Ιουστινιανού που είχαν θετικά ή αρνητικά αποτελέσματα, αντίστοιχα, για τους Βυζαντινούς και την αυτοκρατορία.
Θ - Διάλεξε ικανούς συνεργάτες κι έβαλε τον καθένα τους στην κατάλληλη θέση.
Θ - Μελέτησε τα προβλήματα που υπήρχαν, πριν πάρει αποφάσεις για τη λύση τους.
Α - Δεν κατάφερε να προλάβει τη σφαγή και τις καταστροφές στη στάση του «νίκα».
Θ - Άκουσε τη συμβουλή της Θεοδώρας να μην παραιτηθεί από τον θρόνο.
Θ - Με τους πολέμους στη Δύση ξαναπήρε από τους Γότθους τα χαμένα εδάφη.
Α - Έκλεισε τη Φιλοσοφική Σχολή της Αθήνας και απέλυσε όσους δίδασκαν εκεί.
Α - Με τους μακροχρόνιους πολέμους αποδυνάμωσε οικονομικά την αυτοκρατορία.
0 Σχόλια