Στο δεύτερο κεφάλαιο, της δέκατης ενότητας, του βιβλίου της Γλώσσας της Γ' Δημοτικού, με τίτλο "Μηχανές του μέλλοντος", θα γνωρίσουμε τον συναρπαστικό κόσμο των ρομπότ!

Πάμε να δούμε ποιες εργασίες και ασκήσεις έχει το βιβλίο και το τετράδιο εργασιών, και πώς θα τις λύσουμε.

1. Σκέψου με την ομάδα σου μια μηχανή-ρομπότ που θα ήταν χρήσιμη για κάποιες δουλειές και σχεδίασέ την εδώ. Μπορείτε ύστερα να συζητήσετε τα σχέδια που έκανε η κάθε ομάδα.
Θα μπορούσαμε να σχεδιάσουμε ένα ρομπότ που να παίζει μαζί μας ποδόσφαιρο και μπάσκετ.

2. Βρες ένα όνομα για το ρομπότ που σχεδίασες:
Μπορούμε να το πούμε Ρομπο-παιχταρά ή Ρομπονάλντο.

3. Γράψε ποιες δουλειές είναι προγραμματισμένο να κάνει:
Θα μπορεί να παίξει μαζί μας διάφορα παιχνίδια με την μπάλα, να την φουσκώνει όποτε χρειάζεται και να μας προπονεί ώστε να γινόμαστε καλύτεροι.

4. Ποιο είναι το πρόβλημα του ανθρώπου της γελοιογραφίας;
Ο άνθρωπος της γελοιογραφίας ζει πολύ φτωχικά και δεν έχει ρεύμα. Το σπίτι του είναι παλιό και το ταβάνι στάζει νερό. Έτσι σκέφτηκε μία πατέντα ώστε το ένα πρόβλημα να γίνει η λύση για το άλλο.

5. Συζήτησε με τους συμμαθητές και τις συμμαθήτριές σου στην τάξη πώς δουλεύει αυτή η μηχανή.
Το νερό που στάζει πέφτει πάνω σε έναν μύλο, που είναι συνδεδεμένος με μία γεννήτρια. Μέσω αυτής δημιουργείται ηλεκτρικό ρεύμα, που αποθηκεύεται στην μπαταρία. Έτσι, η λάμπα ανάβει και ο άνθρωπος έχει φως για να διαβάσει την εφημερίδα του!

6. Φαντάσου ότι είσαι ένας μηχανικός και δίνεις οδηγίες σε μια ομάδα βοηθών σου για να κατασκευάσετε ένα ρομπότ. Να αντικαταστήσεις τα ρήματα του κειμένου των οδηγιών με τα παρακάτω ρήματα: σχεδιάζω, κατασκευάζω, συναρμολογώ, αναλαμβάνω.
«Εσείς δόκτορα Γρανάζη (θα κάνετε) θα σχεδιάσετε το ρομπότ. Ο δόκτορας Τανάλιας (θα κάνει) θα κατασκευάσει τα διάφορα εξαρτήματα κι ο δόκτορας Συνδετήρας (θα κάνει) θα συναρμολογήσει τα χέρια και τα πόδια. Τέλος εγώ (θα κάνω) θα αναλάβω το κεφάλι κι ό,τι άλλο απομένει».

7. Στις παρακάτω προτάσεις να αντικαταστήσεις το ρήμα «φτιάχνω» με το κατάλληλο ρήμα από το πλαίσιο, για να εκφράσεις καλύτερα αυτό που κάνει ο καθένας. σκάβω, ψήνω, ζυμώνω, επισκευάζω, δουλεύω, μαγειρεύω, κατασκευάζω
• Ο μηχανικός (φτιάχνει) επισκευάζει τη μηχανή του αυτοκινήτου.
• Ο εργάτης (φτιάχνει) σκάβει ένα χαντάκι στον δρόμο.
• Η μητέρα μου (φτιάχνει) μαγειρεύει νόστιμα φαγητά.
• Ο παππούς μου (φτιάχνει) κατασκευάζει ξύλινα καραβάκια.
• Η φουρνάρισσα (φτιάχνει) ζυμώνει ωραία κουλουράκια.
 
8. Μάθε στο ρομπότ να μιλά σωστά ελληνικά. Γράψε τα λόγια του όπως έπρεπε να τα πει. Χρησιμοποίησε μικρά γράμματα και βάλε τόνο, κόμμα και τελεία όπου χρειάζεται.
Είμαι ένα ρομπότ που περπατάει, μιλάει, τραγουδάει και εκτελεί απλές εντολές.

9. Συμπλήρωσε τα γράμματα που λείπουν.
η δουλειά, η κατασκευή, κατασκευάζω, το αυτοκίνητο, αυτόματος -η -ο

Μηχανές του μέλλοντος - Τετράδιο Εργασιών - Λύσεις Ασκήσεων


1. Να βρεις τα πέντε είδη των μηχανικών που είναι γραμμένα στο απέναντι κρυπτόλεξο.
Β Α Ε Ρ Ο Π Λ Α Ν Ω Ν Η
Η Δ Υ Π Ο Λ Ι Τ Ι Κ Ο Σ
Ξ Υ Π Ο Λ Ο Γ Ι Σ Τ Ω Ν
Α Υ Τ Ο Κ Ι Ν Η Τ Ω Ν Ε
Λ Α Ψ Μ Ε Ω Σ Ι Ζ Φ Υ Τ
Κ Ρ Α Χ Ο Ν Ε Β Λ Ε Δ Ο

Συζήτησε στην τάξη σου για τη δουλειά που κάνει ο καθένας.
Μηχανικός αεροπλάνων: Ελέγχει, επισκευάζει και συντηρεί τα αεροπλάνα.
Πολιτικός μηχανικός: Σχεδιάζει και επιβλέπει την κατασκευή διάφορων κτιρίων, γεφυρών, δρόμων κτλ.
Μηχανικός υπολογιστών: Ασχολείται με την σχεδίαση και την λειτουργία των υπολογιστών.
Μηχανικός αυτοκινήτων: Ελέγχει, επισκευάζει και συντηρεί τα αυτοκίνητα.
Μηχανικός πλοίων: Ελέγχει, επισκευάζει και συντηρεί πλοία.

2. Σκέψου και γράψε τι έκαναν οι άνθρωποι, όταν δεν υπήρχαν οι παρακάτω εφευρέσεις.
Εφεύρεση | Παλιότερα οι άνθρωποι...
Τηλέφωνο | Επικοινωνούσαν στέλνοντας γράμματα.
Πλυντήριο ρούχων | Έπλεναν τα ρούχα μόνοι τους σε μεγάλες σκάφες
Ηλεκτρική κουζίνα | Μαγείρευαν στο τζάκι, την σόμπα ή στο πετρογκάζ
Ηλεκτρικός λαμπτήρας | Χρησιμοποιούσαν λάμπες πετρελαίου ή κεριά
Θερμοσίφωνας | Ζέσταιναν το νερό σε κατσαρόλες

Στις προτάσεις που έγραψες υπογράμμισε τα ρήματα. Σε ποιον χρόνο είναι;
Στον Παρατατικό.

3. Αν έπρεπε εσύ να εκπαιδεύσεις το ρομπότ, τι θα του μάθαινες και γιατί;
Θα του μάθαινα πώς να παίζει κρυφτό, κυνηγητό, μήλα, ψείρες, ποδόσφαιρο, μπάσκετ, βόλεϊ, ώστε να παίζει μαζί μας και να μας κρατάει συντροφιά!

4. Γράψε τα λόγια του Τηλέμαχου και της Δανάης στον παρακάτω διάλογο.


5. Ποια από τις παραπάνω εφευρέσεις είναι κατά τη γνώμη σου η σπουδαιότερη; Για ποιους λόγους;
Πιστεύω ότι η σπουδαιότερη εφεύρεση από τις παραπάνω είναι το ψυγείο! Χάρη σε αυτό μπορούμε να απολαμβάνουμε δροσερό νερό και χυμούς το καλοκαίρι και να διατηρούμε τα τρόφιμα για περισσότερο καιρό!

Σε συνεργασία με τον δάσκαλό σας, συγκεντρώστε σε έναν πίνακα τις επιλογές των μαθητών της τάξης για να βρείτε τη σπουδαιότερη εφεύρεση.
Μετράμε πόσες ψήφους συγκέντρωσε η κάθε εφεύρεση και βρίσκουμε αυτή με τους περισσότερους.