Στο πρώτο κεφάλαιο, της δέκατης ενότητας, του βιβλίου της Γλώσσας της Γ' Δημοτικού, με τίτλο "Φτιάξε μου έναν σιδερένιο άνθρωπο", θα διαβάσουμε έναν διασκευασμένο αφρικανικό μύθο.

Πάμε να δούμε ποιες εργασίες και ασκήσεις έχει το βιβλίο και το τετράδιο εργασιών, και πώς θα τις λύσουμε.

1. Ποιο πρόβλημα αντιμετώπιζε ο αρχηγός των σιδηρουργών;
Ο βασιλιάς διέταξε τον αρχηγό των σιδηρουργών να φτιάξει έναν ζωντανό σιδερένιο άνθρωπο, μα εκείνος δεν ήξερε πως να το κάνει.

2. Τι τέχνασμα πρότεινε ο σοφός, ώστε να βγει ο αρχισιδηρουργός από τη δύσκολη θέση;
Ο σοφός πρότεινε στον αρχισιδηρουργό το εξής σχέδιο: Του είπε να πάει στον βασιλιά και να του ζητήσει να διατάξει όλους τους υπηκόους του να ξυρίσουν τα κεφάλια τους και να κάψουν τα μαλλιά τους. Αυτό πρέπει να το κάνουν ώστε να μαζευτούν χίλια φορτία κάρβουνο, για να λιώσει ο σίδηρος. Μετά θα πρέπει να τους βάλει να μαζέψουν χίλιους κουβάδες δάκρυα, για να σβηστεί η φωτιά. Αν κατάφερνε να το κάνει ο βασιλιάς, πράγμα ακατόρθωτο, τότε θα μπορούσε κι εκείνος να φτιάξει έναν ζωντανό σιδερένιο άνθρωπο.

3. Τι κατάφερε τελικά ο αρχισιδηρουργός;
Ο αρχισιδηρουργός δεν κατάφερε να φτιάξει έναν ζωντανό σιδερένιο άνθρωπο, όπως ήταν λογικό, κατάφερε όμως να κάνει τον βασιλιά να αντιληφθεί πως η επιθυμία του ήταν παράλογη.

4. Διάβασε τους δύο μύθους και απάντησε στις παρακάτω ερωτήσεις.
Ποιοι ήταν οι κατασκευαστές;
Στον αφρικανικό μύθο ο κατασκευαστής ήταν ο Αρχισιδηρουργός.
Στον αρχαιοελληνικό μύθο ήταν ο θεός Ήφαιστος.

Τι υλικά χρειάζονταν;
Ο αρχισιδηρουργός χρειαζόταν σίδηρο, χίλια φορτία κάρβουνο και χίλιους κουβάδες δάκρυα.
Ο Ήφαιστος χρειαζόταν χαλκό και λίγο θεϊκό αίμα.

Ποιο ήταν το αποτέλεσμα της προσπάθειας;
Στον αφρικανικό μύθο, ο αρχισιδηρουργός δεν μπόρεσε να φτιάξει τον ζωντανό σιδερένιο άνθρωπο. Απ' την άλλη μεριά, στον αρχαιοελληνικό μύθο ο Ήφαιστος κατάφερε να φτιάξει τον γίγαντα, μιας και ήταν θεός.

5. Συζητήστε στην τάξη ομοιότητες και διαφορές ανάμεσα στον αφρικανικό και τον
αρχαιοελληνικό μύθο.

Ομοιότητες:
Και οι δύο πρωταγωνιστές πήραν εντολή από έναν βασιλιά
Και οι δύο πρωταγωνιστές έπρεπε να φτιάξουν έναν ζωνταντό άνθρωπο, από άψυχα υλικά (σίδηρο, χαλκό)

Διαφορές:
Ο αρχισιδηρουργός είναι θνητός, ενώ ο Ήφαιστος θεός.
Ο αρχισιδηρουργός απέτυχε, ενώ ο Ήφαιστος τα κατάφερε.
Χρησιμοποίησαν διαφορετικά υλικά.

Πώς θα ξεχωρίζουμε τα άρθρα από τους αδύνατους τύπους των προσωπικών αντωνυμιών;
• Μετά τα άρθρα υπάρχει ουσιαστικό (τον αρχηγό).
• Μετά τις προσωπικές αντωνυμίες υπάρχει ρήμα (τον πρόσταξε).

6. Ο τεχνίτης φτιάχνει...
πόρτα από σίδερο - σιδερένια πόρτα
κορνίζα από ασήμι - ασημένια κορνίζα
τραπέζι από ξύλο - ξύλινο τραπέζι
δίσκο από χαλκό - χάλκινο δίσκο
κουτί από αλουμίνιο - αλουμινένιο κουτί
ποτήρι από γυαλί - γυάλινο ποτήρι
σπίτι από πέτρα - πέτρινο σπίτι
βάζο από πηλό - πήλινο βάζο

7. Με τις πληροφορίες της πρώτης παραγράφου του κειμένου συμπλήρωσε την πρόταση:
Ο βασιλιάς ζήτησε από τον αρχηγό των σιδηρουργών να του φτιάξει έναν ζωντανό άνθρωπο από σίδερο που θα ανάσαινε και θα είχε αίμα στο σώμα του και μυαλό στο κεφάλι του.
 
8. Συμπλήρωσε τα γράμματα που λείπουν και βάλε τόνο όπου χρειάζεται.
ο άνθρωπος, το σώμα, η φωτιά,
το σίδερο, ο σιδεράς, σιδερένιος-α-ο,
το ξύλο, ξύλινος-η-ο

Φτιάξε μου έναν σιδερένιο άνθρωπο - Τετράδιο Εργασιών - Λύσεις Ασκήσεων


1. Η Καλλιόπη και ο Βασίλης έχουν μπροστά τους τα ίδια αντικείμενα σε διαφορετική ποσότητα ο καθένας. Ο πατέρας τους ζητάει κάθε φορά από ένα αντικείμενο. Πρόσεχε το άρθρο (οριστικό ή αόριστο) που χρησιμοποιεί ο πατέρας για να ζητήσει αυτό που θέλει και γράψε το όνομα του παιδιού στο οποίο απευθύνεται.
Καλλιόπη, δώσε μου την ξυλομπογιά σου.
Βασίλη, φέρε μου έναν χάρακά σου.
Καλλιόπη, χρειάζομαι τους μαρκαδόρους σου
Βασίλη, δώσε μου μια ξυλομπογιά σου.

2. Υπογράμμισε με διαφορετικό χρώμα τα άρθρα και με διαφορετικό τις προσωπικές    
αντωνυμίες στο παρακάτω απόσπασμα από την ιστορία που διάβασες.

Ο αρχισιδηρουργός συνάντησε τον βασιλιά και του είπε: «Μεγαλειότατε,
πρέπει να διατάξεις όλους τους υπηκόους σου να ξυρίσουν τα κεφάλια τους και
να κάψουν τα μαλλιά τους, ώστε να μαζευτούν χίλια φορτία κάρβουνο για να
λιώσει ο σίδηρος. Μετά θα τους βάλεις να μαζέψουν χίλιους κουβάδες δάκρυα
για να σβηστεί η φωτιά. Γιατί, όπως καταλαβαίνεις, το κάρβουνο από ξύλα και το
νερό από ποτάμι δεν αρκούν για να φτιαχτεί ένας άνθρωπος!».

3. Στο προηγούμενο απόσπασμα ο αρχισιδηρουργός εξήγησε στον βασιλιά τι χρειάζεται για να φτιαχτεί ένας άνθρωπος. Στη συνέχεια ο βασιλιάς συγκέντρωσε τους υπηκόους του και τους ανακοίνωσε το σχέδιό του. Φαντάσου και γράψε τις διαταγές που έδωσε ο βασιλιάς, καθώς μιλούσε στους υπηκόους του.
«Ξυρίστε τα κεφάλια σας. Κόψτε τα μαλλιά σας, για να μαζευτούν χίλια φορτία κάρβουνο! Με αυτό θα λιώσει ο σίδηρος. Μετά μαζέψτε χίλιους κουβάδες δάκρυα για να σβήστε την φωτιά!»

Ο βασιλιάς θα μπορούσε να μιλήσει και με διαφορετικό τρόπο στους υπηκόους του:
«Πρέπει πρώτα να ξυρίσετε τα κεφάλια σας και μετά να μαζέψετε χίλια φορτιά κάρβουνο, για να λιώσει ο σίδηρος. Μετά να μαζέψετε χίλιους κουβάδες δάκρυα για να σβήσετε την φωτιά.»

Ή και διαφορετικά:
«Θα ξυρίσετε τα κεφάλια σας, θα μαζέψετε χίλια φορτία κάρβουνο, για να λιώσει ο σίδηρος. Μετά θα μαζέψετε χίλιους κουβάδες δάκρυα για να σβήσετε την φωτιά.

4. Φαντάσου ότι η εικόνα παριστάνει τη συγκέντρωση στο δωμάτιο του βασιλιά.
Θυμήσου την ιστορία που διάβασες και σκέψου τι μπορεί να τους απασχολεί
και τι συζητούν. Γράψε έναν διάλογο με την ομάδα σου και υποδυθείτε τον στην
τάξη.

Βασιλιάς: Λοιπόν! Σας κάλεσα όλους εδώ γιατί έχω μία επιθυμία!
Αρχισιδηρουργός: Η επιθυμίας σας είναι διαταγή Βασιλιά μου!
Βασιλιάς: Θέλω να μου φτιάξετε ένα άνθρωπο από σίδερο!
Βοηθός: Αυτό είναι εύκολο Μεγαλειότατε!
Βασιλιάς: Μην βιάζεστε... Θέλω έναν ζωντανό σιδερένιο άνθρωπο! Θέλω να ανασαίνει, να κυλάει αίμα στις φλέβες του και να χει μυαλό στο κεφάλι του!
Αρχισιδηρουργός: Μα Βασιλιά μου... αυτό είναι αδύνατον!
Βασιλιάς: Δεν σε ρώτησα! Είναι διαταγή!
Δούλος: Μάλιστα βασιλιά μου, θα το φτιάξουνε!
Αρχισιδηρουργός: Μάλιστα μάλιστα! Δώσ'τε μου μόνο λίγο χρόνο να μελετήσω και η επιθυμία σας θα πραγματοποιηθεί!

5. Τα παιδιά από διαφορετικές χώρες του κόσμου φτιάχνουν παιχνίδια χρησιμοποιώντας τα πιο απίθανα υλικά. Μερικά από αυτά τα παιχνίδια παρουσιάζονται στις φωτογραφίες μαζί με πληροφορίες για το είδος του παιχνιδιού, τα υλικά που χρησιμοποιήθηκαν για την κατασκευή τους και τη χώρα προέλευσής τους.
Κατασκεύασε ένα παιχνίδι με την ομάδα σου, χρησιμοποιώντας διάφορα υλικά.
Γράψτε μια καρτέλα με τις παρακάτω πληροφορίες.
Ποιο είναι το όνομα του παιχνιδιού;

Χάρτινος ανεμόμυλος

Τι χρησιμοποιήσατε για να το φτιάξετε;
Ένα τετράγωνο χαρτί
Μία πινέζα
Ένα ξυλάκι ή γλωσσοπίεστρο

Πώς παίζετε με το παιχνίδι;
Μπορούμε είτε να το φυσάμε και να περιστρέφεται, είτε να το βάλουμε σε κάποια γλάστρα στο μπαλκόνι.