Στο τρίτο κεφάλαιο, της έβδομης ενότητας, του βιβλίου της Γλώσσας της Γ' Δημοτικού, με τίτλο "Τόσο χιόνι δεν ξανάγινε!", θα διαβάσουμε ένα άρθρο εφημερίδας.

Πάμε να δούμε ποιες εργασίες και ασκήσεις έχει το βιβλίο και το τετράδιο εργασιών, και πώς θα τις λύσουμε.

1. Ποιες πληροφορίες αντλούμε από τον τίτλο της εφημερίδας και ποιες από την εικόνα και το σχόλιο που τη συνοδεύει;
Από τον τίτλο «ΤΟΣΟ ΧΙΟΝΙ ΔΕΝ ΞΑΝΑΓΙΝΕ!» καταλαβαίνουμε ότι σε κάποια περιοχή έριξε πάρα πολύ χιόνι, περισσότερο από άλλες φορές!
Στην εικόνα βλέπουμε έναν δρόμο γεμάτο με τόσο χιόνι, που σχεδόν δεν φαίνονται τα πεζοδρόμια! Τα σπίτια είναι μισοθαμμένα κι ένας άνθρωπος που περπατάει στη μέση του δρόμου, φαίνεται να δυσκολεύεται πολύ.
Το σχόλιο μάς εξηγεί ότι αυτή η περιοχή είναι η Σκύρος και πως οι κάτοικοι δυσκολεύονται να βγουν από τα σπίτια τους!

2. Απαντώντας προφορικά στις παρακάτω ερωτήσεις θα κατανοήσεις καλύτερα την είδηση.
Προφορική απάντηση: 

Τι συνέβη;
Μία περιοχή της χώρας μας είχε πολύ άσχημο καιρό, με δυνατούς ανέμους και χιονοθύελλα! Η κακοκαιρία προκάλεσε πολλές ζημιές.  

Πού συνέβη;
Στη Σκύρο.  

Πότε συνέβη;
Ξεκίνησε την Τετάρτη 21 Ιανουαρίου.  

Πόση διάρκεια είχε;
Κράτησε περίπου δέκα μέρες.  

Τι αλλαγές έφερε στη ζωή των κατοίκων;
Οι δρόμοι γέμισαν χιόνι και οι κάτοικοι ήταν δύσκολο να μετακινηθούν. Κάποιοι έμειναν χωρίς ρεύμα και νερό, τα δέντρα καταστράφηκαν, τα ζώα πέθαναν και γενικά οι κάτοικοι δυσκολεύτηκαν πολύ. Μετά, όμως, ο καιρός άλλαξε και το χιόνι έλιωσε.  

3. Γράψε έναν διαφορετικό τίτλο για την είδηση που διάβασες.
- Η Σκύρος στα λευκά: Η χειρότερη κακοκαιρία των τελευταίων χρόνων!
- Χιόνι πάνω από ένα μέτρο στη Σκύρο – Μεγάλες ζημιές και προβλήματα.
- Δέκα μέρες κακοκαιρίας στη Σκύρο – Η φύση στα άκρα!

4. Εσύ και η ομάδα σου είστε δημοσιογράφοι. Πρόκειται να μεταδώσετε αυτό που βλέπετε στη φωτογραφία στους ακροατές ενός ραδιοφωνικού σταθμού, οι οποίοι δεν μπορούν να δουν ό,τι βλέπετε εσείς. Να προετοιμάσετε τη μετάδοση αυτή και να την παρουσιάσετε στην τάξη.
Καλημέρα σας, αγαπητοί ακροατές! Είμαστε στη Σκύρο, όπου το χιόνι έχει καλύψει τα πάντα, σαν λευκό σεντόνι!
Τα σπίτια με τα ξύλινα μπαλκόνια και τις κεραμιδένιες στέγες, είναι σκεπασμένα από το πέπλο του χιονιού. Ένας πεζός για να περπατήσει στον δρόμο, θα πρέπει να περάσει μέσα από τεράστιους σωρούς χιονιού, που φτάνουν πιο ψηλά κι από τα αυτοκίνητα! Το τοπίο είναι μαγευτικό, αλλά το χιόνι δημιουργεί προβλήματα στους κατοίκους, που παλεύουν να συνεχίσουν την καθημερινότητά τους. 
Οι συνάδελφοί μου κι εγώ θα σας κρατάμε ενήμερους για όλες τις εξελίξεις! Μείνετε συντονισμένοι!

5. Βάλε στη σειρά τις παρακάτω λέξεις από την πιο «ζεστή» στην πιο «κρύα»: παγωνιά, καύσωνας, ζέστη, κρύο, ψύχρα.
καύσωνας, ζέστη, ψύχρα, κρύο, παγωνιά

6. Συζητήστε στην τάξη και γράψε ολόκληρη την ονομασία των παρακάτω υπηρεσιών.
Δ.Ε.Η.: Δημόσια Επιχείρηση Ηλεκτρισμού
Ο.Τ.Ε.: Οργανισμός Τηλεπικοινωνιών Ελλάδος
ΕΛ.ΤΑ.: Ελληνικά Ταχυδρομεία

7. Γράψε τον τίτλο μιας είδησης που άκουσες ή διάβασες αυτές τις ημέρες και σου έκανε ιδιαίτερη εντύπωση.
Σκύλος-περιπτεράς… εξυπηρετεί τους πελάτες στο Τόκιο

8. Γράψε τον τίτλο που συνοδεύει τη φωτογραφία στο κείμενο που διάβασες.
Στην κατάλευκη Σκύρο οι κάτοικοι με δυσκολία βγαίνουν από τα σπίτια τους.

9. Συμπλήρωσε τις παρακάτω λέξεις με τα γράμματα της παρένθεσης (η, υ, ει) και βάλε τόνο όπου χρειάζεται.
η είδηση, ο δημοσιογράφος, η ψύχρα, το ψύχος, ορεινός -ή -ό, ορεινότερος -η -ο, πυκνός -ή -ό, πυκνότερος -η -ο

Τόσο χιόνι δεν ξανάγινε! - Τετράδιο Εργασιών - Λύσεις Ασκήσεων


1. Ο Εύρης βρίσκεται στο νησί της Σκύρου την ώρα που συμβαίνει η κακοκαιρία. Μεταδίδει αμέσως την είδηση. Γράψε το παρακάτω κείμενο βάζοντας τα ρήματα της παρένθεσης στον Ενεστώτα.
Το ύψος του  χιονιού εντός του οικισμού ξεπερνά (ξεπέρασε) το ένα μέτρο. Στις ορεινές περιοχές φτάνει (έφτασε) τα δύο μέτρα και στα παράλια, το κύμα χτυπά (χτυπούσε) το χιόνι. Η  συγκοινωνία στο εσωτερικό του  νησιού είναι (ήταν) από δύσκολη έως επικίνδυνη. Προβλήματα υπάρχουν (υπήρξαν)
στο δίκτυο ηλεκτροδότησης.

2. Οι παρακάτω χιονάνθρωποι διαφέρουν σε τέσσερα σημεία. Γράψε τέσσερις προτάσεις που να περιγράφουν τις αντίστοιχες διαφορές.

Ο αριστερός χιονάνθρωπος είναι μικρότερος από τον δεξιό.
Ο αριστερός χιονάνθρωπος έχει μακρύτερη μύτη από τον δεξιό.
Ο αριστερός χιονάνθρωπος έχει κοντύτερη μαγκούρα απ' τον δεξιό.
Ο αριστερός χιονάνθρωπος έχει μακρύτερο κασκόλ απ' τον δεξιό.
Ο αριστερός χιονάνθρωπος έχει περισσότερα κουμπιά απ' τον δεξιό.

Υπογράμμισε τα επίθετα στις παραπάνω προτάσεις. Σε ποιον βαθμό βρίσκονται;
Τα επίθετα βρίσκονται στον συγκριτικό βαθμό.

3. Συμπλήρωσε τα κενά που υπάρχουν στον παρακάτω διάλογο των παιδιών με τα επίθετα που είναι στις παρενθέσεις, χρησιμοποιώντας τα στον κατάλληλο βαθμό.
- Η αίθουσά μας είναι φωτεινότερη και μεγαλύτερη από τη δική σας.
- Η δική μας είναι η μικρότερη, γιατί το τμήμα μας έχει τους λιγότερους μαθητές απ' όλα τα τμήματα του σχολείου.

4. Παρατήρησε τους παρακάτω τίτλους από άρθρα εφημερίδων. Αναφέρονται όλοι στις ισχυρές χιονοπτώσεις, που έπληξαν την Ελλάδα για ένα τριήμερο. Υπογράμμισε τα ρήματα. Τι παρατηρείς;
Δρόμοι-παγίδες
Η Ελλάδα στην κατάψυξη
Κλειστά τα σχολεία
Φόβοι για ελλείψεις σε καύσιμα και τρόφιμα
Επιτέλους χιόνι!


Αυτές οι προτάσεις δεν έχουν ρήματα.

Μεγάλωσε τους παραπάνω τίτλους γράφοντας τα ρήματα που εννοούνται. Μπορείς να προσθέσεις και άλλες πληροφορίες. Έτσι ο αναγνώστης θα καταλαβαίνει πιο εύκολα τις ειδήσεις στις οποίες αναφέρονται οι τίτλοι.
Οι δρόμοι σε πολλές περιοχές της Ελλάδας μετατράπηκαν σε παγίδες για τους οδηγούς, εξαιτίας του παγετού.
Η Ελλάδα μπήκε στην κατάψυξη λόγω της ισχυρής χιονόπτωσης.
Κλειστά θα παραμείνουν τα σχολεία για τον υπόλοιπο μήνα, λόγω των ακραίων καιρικών φαινομένων.
Επιτέλους έπεσε χιόνι στην πόλη μας!

5. Φτιάξε, σε μεγάλο χαρτί, σε συνεργασία με τους συμμαθητές σου, το πρωτοσέλιδο για τη δική σας εφημερίδα. Χρησιμοποιήστε το κείμενο και τις φωτογραφίες που θα βρείτε στην τελευταία σελίδα του Τετραδίου Εργασιών. Μπορείτε, αν θέλετε, να χρησιμοποιήσετε δικό σας κείμενο και φωτογραφικό υλικό. Προσέξτε να υπάρχουν στο πρωτοσέλιδό σας όλα εκείνα που λέει η Σοφούλα.
Για να φτιάξουμε το πρωτοσέλιδο της δικής μας εφημερίδας, πρέπει να ακολουθήσουμε τα παρακάτω βήματα:

Όνομα Εφημερίδας
- Πρέπει να επιλέξουμε ένα ευφάνταστο όνομα, π.χ., "Τα Νέα του σχολείου" ή "Ενημέρωση Τώρα".

Ποιος την εκδίδει
- Πρέπει να αναφέρουμε ότι την εφημερίδα εκδίδει η τάξη μας, π.χ., "Εκδίδεται από την Γ' τάξη του 1ου Δημοτικού Σχολείου".

Αριθμός Φύλλου και Ημερομηνία
- Αριθμός Φύλλου: Φύλλο 1
- Ημερομηνία: Ιανουάριος 2025.

Τίτλος για το Κύριο Γεγονός
- Χρειαζόμαστε έναν συναρπαστικό τίτλο, π.χ., "Η Ελλάδα στην κατάψυξη: Το χιόνι πάγωσε τα πάντα!".

Κύριο Γεγονός του Πρωτοσέλιδου
- Πρέπει να γράψουμε μια σύντομη περιγραφή, π.χ.: "Η σφοδρή κακοκαιρία έπληξε όλη τη χώρα, με το χιόνι να ξεπερνάει το ένα μέτρο σε πολλές περιοχές. Τα σχολεία παραμένουν κλειστά, ενώ οι δρόμοι έχουν μετατραπεί σε παγίδες για τους οδηγούς. Συνεργεία εργάζονται πυρετωδώς για την αποκατάσταση ζημιών."

Φωτογραφίες
- Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τις φωτογραφίες από το βιβλίο, από εφημερίδες ή να δημιουργήσουμε τις δικές μας εικόνες, με μαρκαδόρους, ξυλομπογιές και πινέλα.

Λεζάντα Κάτω από τις Φωτογραφίες
- "Ο χιονισμένος δρόμος της Σκύρου μετά την κακοκαιρία."
- "Παιδιά φτιάχνουν χιονάνθρωπο παρά το κρύο."
- "Τα εκχιονιστικά δουλεύουν μέρα και νύχτα."

Τι Άλλο Μπορούν να Διαβάσουν οι Αναγνώστες
- Πρέπει να δημιουργήσουμε μια στήλη με πληροφορίες για τα υπόλοιπα άρθρα, π.χ.:  
"Πώς να προστατευτείτε από τον παγετό."
"Ιστορίες από το πιο κρύο χειμώνα της δεκαετίας."
"Συνέντευξη με έναν ήρωα-οδηγό εκχιονιστικού."
"Πώς θα φτιάξετε την πιο νόστιμη ζεστή σοκολάτα."

Πώς να την φτιάξουμε:
- Σε ένα μεγάλο χαρτί, πρέπει να σχεδιάσουμε τα παρακάτω:
Επάνω μέρος: Το όνομα της εφημερίδας και της πληροφορίες έκδοσης.
Κέντρο: Έναν μεγάλο τίτλο και το κύριο άρθρο με μια ή δύο φωτογραφίες.
Δεξιά ή κάτω πλευρά: Τη λίστα με τα υπόλοιπα άρθρα.