Στο δεύτερο κεφάλαιο, της έβδομης ενότητας, του βιβλίου της Γλώσσας της Γ' Δημοτικού, με τίτλο "Η πόλη χάθηκε στο χιόνι (συνέχεια)", θα διαβάσουμε την συνέχεια της ιστορίας του Μαρκοβάλντο.

Πάμε να δούμε ποιες εργασίες και ασκήσεις έχει το βιβλίο και το τετράδιο εργασιών, και πώς θα τις λύσουμε.

1. Διάβασε τη συνέχεια της ιστορίας που έγραψες στο τετράδιό σου. Συζήτησε με την ομάδα σου πού διαφέρει η δική σου συνέχεια από την εξέλιξη της ιστορίας του συγγραφέα.
Στην δική μου ιστορία, ο Μαρκοβάλντο προσπάθησε να καθαρίσει μόνος του το χιόνι, όμως έκανε ζημιά στον κύριο Αλέκο που ζούσε δίπλα από την αποθήκη. Την λύση στο πρόβλημά του την έδωσαν τα παιδιά της γειτονιάς που του ζήτησαν λίγο χιόνι για να φτιάξουν χιονάνθρωπο. Το αίτημά τους ενέπνευσε τον Μαρκοβάλντο να χρησιμοποιήσει το περισσευούμενο χιόνι για να φτιάξει μια ολόκληρη οικογένεια χιονάνθρωπων, μαζί με τους νέους του φίλους.

Στην ιστορία του συγγραφέα, ο Μαρκοβάλντο δεν δημιουργεί πρόβλημα σε κανέναν. Αντίθετα, οι άνδρες στην σκεπή δημιούργησαν πρόβλημα σε εκείνον, γιατί πέταξαν κατά λάθος όλο το χιόνι πάνω του!

2. Ποια είναι τα πρόσωπα που συμμετέχουν στη συνέχεια της ιστορίας όπως την έγραψε ο Ίταλο Καλβίνο;
Τα πρόσωπα που συμμετέχουν στη συνέχεια της ιστορίας του Μαρκοβάλντο όπως την έγραψε ο Ίταλο Καλβίνο είναι:  
Ο Μαρκοβάλντο, ο κεντρικός ήρωας της ιστορίας.  
Τα παιδιά της αυλής, που φτιάχνουν τον χιονάνθρωπο και αλληλεπιδρούν με τον Μαρκοβάλντο.  
Οι δύο άντρες στη σκεπή, που καθαρίζουν το χιόνι και προειδοποιούν τον Μαρκοβάλντο να απομακρυνθεί.  

3. Ποια γεγονότα νομίζεις ότι κάνουν ενδιαφέρουσα την ιστορία;
Η ιστορία του Μαρκοβάλντο γίνεται ενδιαφέρουσα χάρη σε διάφορα γεγονότα! Καταρχάς, η αλλαγή της πόλης από το χιόνι μας προκαλεί περιέργεια. Μαζί με τον Μαρκοβάλντο εξερευνούμε την χιονισμένη πόλη και αναρωτιόμαστε τι να κρύβεται άραγε κάτω από την λευκή αυτή στρώση. Η πτώση του χιονιού πάνω στον Μαρκοβάλντο είναι ένα πολύ αστείο γεγονός, όπως επίσης και η αντίδραση των παιδιών όταν εκείνος τους έτρωγε τα καρότα! Το πιο αστείο γεγονός όμως, είναι το πολύ δυνατό φτέρνισμα του Μαρκοβάλντο, που τον πέταξε στον τοίχο!

4. Τι συνέβη στο τέλος της ιστορίας;
Στο τέλος της ιστορίας, ο Μαρκοβάλντο, συνέχισε να φτυαρίζει το χιόνι για να ζεσταθεί, παρότι αισθανόταν άρρωστος. Ένα δυνατό φτέρνισμα όμως, τον τίναξε στον τοίχο, κάνοντάς τον να λιποθυμήσει! Όταν συνήλθε, η αυλή είχε επιστρέψει στην παλιά, συνηθισμένη της εικόνα, με τους γκρίζους τοίχους και τα αντικείμενα που έβλεπε κάθε μέρα. Έτσι, ο Μαρκοβάλντο γύρισε στην καθημερινότητά του, μετά από αυτή τη χιονισμένη περιπέτεια.

5. Φτιάξε λέξεις από χιόνι!
χιόνι + άνθρωπος = χιονάνθρωπος
χιόνι + θύελλα = χιονοθύελλα
χιόνι + νερό = χιονόνερο
χιόνι + πόλεμος = χιονοπόλεμος
χιόνι + μπάλα = χιονόμπαλα

6. Σε συνεργασία με τον διπλανό ή τη διπλανή σου υπογραμμίστε τη σωστή σημασία των φράσεων.
σαν τα χιόνια - καιρό είχαμε να σε δούμε
η τηλεόραση κάνει χιόνια - η τηλεόραση δεν έχει καλό σήμα
χιόνι είναι τα χέρια σου - έχεις παγωμένα χέρια
μαθημένα τα βουνά στα χιόνια - δε με τρομάζουν οι δυσκολίες

7. Υπογράμμισε το κομμάτι που είναι ίδιο στην παρακάτω οικογένεια λέξεων.
κρύο, κρυώνω, κρυολόγημα

8. Συμπλήρωσε τα κενά κάθε στήλης του πίνακα γράφοντας τα ρήματα στον αντίστοιχο χρόνο.
Ενεστώτας - Αόριστος
σκουπίζω - σκούπισα
καθαρίζω - καθάρισα
ποτίζω - πότισα
συναντώ - συνάντησα
τραγουδώ - τραγούδησα
μπαίνω - μπήκα
βγαίνω - βγήκα
ανεβαίνω - ανέβηκα
πηγαίνω - πήγα

Η πόλη χάθηκε στο χιόνι (συνέχεια) - Τετράδιο Εργασιών - Λύσεις Ασκήσεων


1. Φαντάσου και γράψε για ποιον λόγο συνέβησαν τα παρακάτω γεγονότα. Χρησιμοποίησε τις λέξεις: γιατί, επειδή.
Ο Αντώνης άργησε χθες να έρθει στο σχολείο, γιατί δεν άκουσε το ξυπνητήρι του.
Η Αϊσέ δεν πήγε εκδρομή, επειδή ήταν άρρωστη.
Ο Κώστας δεν έγραψε τις ασκήσεις, επειδή τις ξέχασε.

2. Συμπλήρωσε με μια δεύτερη πρόταση το νόημα της πρώτης πρότασης. Για να συνδέσεις τα γεγονότα των δύο προτάσεων χρησιμοποίησε τις λέξεις: καθώς, ενώ, όταν, μόλις.
Χτύπησα το γόνατό μου, καθώς έπαιζα μπάσκετ.
Έσκασε το λάστιχο από το ποδήλατό μου, ενώ οδηγούσα στον χωματόδρομο.
Η μουσική σταμάτησε, όταν έπεσε ο γενικός.
Χτύπησε το κουδούνι, μόλις έφτασε.
Συνάντησα τους φίλους μου, ενώ ψώνιζα με τους γονείς μου.

3. Συμπλήρωσε  τους  παρακάτω  διάλογους, βάζοντας τα ρήματα της παρένθεσης στον κατάλληλο χρόνο και στο κατάλληλο πρόσωπο.
Μια ξαφνική βροχή
─ Πού ήσουν χθες το απόγευμα;
Ήμουν στην πλατεία. Δεν έμεινα όμως πολλή ώρα.
─ Γιατί;
─ Καθώς έπαιζα με τους φίλους μου, ξαφνικά άρχισε να βρέχει.

Περιπέτεια στην Πάρνηθα!
─ Το περασμένο Σάββατο, εγώ και τα ξαδέρφια μου πήγαμε εκδρομή στην Πάρνηθα.
─ Α, ναι; Πώς τα περάσατε;
Ήταν υπέροχα! Είχε πολύ χιόνι! Πήραμε όμως και μια τρομάρα με το τελεφερίκ! Καθώς ανεβαίναμε, το τελεφερίκ ξαφνικά σταμάτησε και μείναμε αρκετή ώρα στον αέρα.

4. Η συντροφιά της εικόνας ξεκίνησε την εκδρομή της με καλοκαιρία, αλλά στη συνέχεια ο καιρός χάλασε. Φαντάσου και γράψε στο τετράδιό σου την περιπέτεια που έζησε αυτή η παρέα για να δείξεις στον συμμαθητή σου πώς πρέπει να αντιδρούμε, όταν μας συμβαίνει μια αναποδιά. Οι παρακάτω ερωτήσεις θα σε βοηθήσουν.
Τι έκαναν οι εκδρομείς λίγο πριν αλλάξει ο καιρός;
Η παρέα μας ξεκίνησε την εκδρομή της νωρίς το πρωί! Ο ουρανός ήταν καθαρός, και όλοι απολάμβαναν τον περίπατο, βγάζοντας φωτογραφίες και παρατηρώντας τη φύση.

Πώς άλλαξε ο καιρός;
Καθώς ανηφόριζαν, ο καιρός άρχισε να αλλάζει. Μαύρα σύννεφα μαζεύτηκαν γρήγορα στον ορίζοντα, και ένας δυνατός άνεμος έκανε την εμφάνισή του. Πριν προλάβουν να συνεννοηθούν για το αν θα συνέχιζαν ή όχι, ξέσπασε μία καταρρακτώδης βροχή!

Τι προβλήματα παρουσιάστηκαν από την κακοκαιρία;
Τα προβλήματα δεν άργησαν να παρουσιαστούν! Το μονοπάτι γέμισε λάσπη και θα ήταν επικίνδυνο να το διασχίσουν! Δεν μπορούσαν να μείνουν εκεί όμως, γιατί τα ρούχα τους ήταν μούσκεμα απ' την βροχή, και θα αρρωσταίνανε! Έπρεπε να κάνουν κάτι...

Πώς τα αντιμετώπισαν;
Είχαν πάρει τα μέτρα τους;
Ευτυχώς, είχαν προετοιμαστεί καλά. Ο αρχηγός της ομάδας είχε μαζί του αδιάβροχα, φακούς και έναν χάρτη με σημειωμένα όλα τα μέρη όπου θα μπορούσαν να βρουν καταφύγιο. Το κοντινότερο μέρος ήταν μία μικρή σπηλιά που βρισκόταν μερικά μέτρα παρακάτω. Περπάτησαν με προσοχή και κατάφεραν να φτάσουν με ασφάλεια. Το μόνο που έμενε τώρα ήταν να περιμένουν να περάσει η καταιγίδα.

Τι έγινε στο τέλος;
Στο τέλος, όταν ο καιρός ηρέμησε, η παρέα συνέχισε την εκδρομή της. Παρά την ταλαιπωρία, όλοι πέρασαν υπέροχα και συμφώνησαν ότι η περιπέτεια ήταν μια καλή υπενθύμιση για το πόσο σημαντικό είναι να προετοιμαζόμαστε σωστά, για κάθε εκδρομή στη φύση!