Στο πέμπτο κεφάλαιο, της τρίτης ενότητας, του βιβλίου της Γλώσσας της Γ' Δημοτικού, με τίτλο "Οι μικροί ταξιδιώτες ανεβαίνουν στο βουνό", θα διαβάσουμε ένα απόσπασμα από το κείμενο «Τα ψηλά βουνά» του Ζαχαρία Παπαντωνίου.

Πάμε να δούμε ποιες εργασίες και ασκήσεις έχει το βιβλίο και το τετράδιο εργασιών, και πώς θα τις λύσουμε.

1. Διάλεξε φράσεις και προτάσεις του κειμένου που θα μπορούσες να βάλεις για τίτλο στις φωτογραφίες.
1η εικόνα: Ένα καταπράσινο "ποτάμι".
2η εικόνα: Στην σκιά του θεόρατου βουνού.
3η εικόνα: Ένας επίγειος παράδεισος.

2. Άλλες φορές το βλέμμα των ταξιδιωτών κοιτάζει ψηλά και άλλες φορές προς τα κάτω. Σημείωσε τι βλέπουν κάθε φορά.
Προς τα πάνω: Κοιτάζοντας ψηλά οι ταξιδιώτες αντικρίζουν τα πουλιά και τα κατσίκια που κατοικούν στο βουνό, τους βράχους, τις στροφές του δρόμου και τέλος τις κορφές των ψηλών βουνών.
Προς τα κάτω: Κοιτάζοντας προς τα κάτω οι ταξιδιώτες αντικρίζουν τους γκρεμούς, τα πουρνάρια και τις κουμαριές.

3. Με τι μοιάζουν οι βράχοι;
Οι βράχοι μοιάζουν με θεόρατα σπίτια, που δεν ξέρεις ποιος τα κατοικεί.

4. Πώς νιώθουν στην εκδρομή τους οι μικροί ταξιδιώτες;
Οι μικροί ταξιδιώτες νιώθουν ευτυχισμένοι καθώς αντικρίζουν αυτό το υπέροχο τοπίο.

5. Αριθμήστε τις παραγράφους του κειμένου και γράψτε έναν τίτλο για καθεμιά.
1η παράγραφος: Η άφιξη στην ράχη του βουνού.
"Σαν έφτασαν σε μια ράχη, τους καλωσόρισε ο κρύος αέρας. Αυτός ο αέρας είχε περάσει από κάθε κορφή και κάθε λαγκαδιά. Τον πήραν με βαθιά αναπνοή."

2η παράγραφος: Οι κάτοικοι του βουνού.
"Πουλάκια με άσπρη τραχηλιά κουνούσαν την ουρά τους στους θάμνους κι ύστερα έφευγαν με γοργό λαρυγγισμό. Ένα κατσίκι κατάμαυρο έστεκε στην κόψη του βράχου."

3η παράγραφος: Βράχοι και γκρεμοί.
"Οι βράχοι σχημάτιζαν σχήματα σαν θεόρατα σπίτια, που δεν ξέρεις ποιος τα κατοικεί. Οι γκρεμοί ήταν φυτεμένοι με πουρνάρια και κουμαριές. Αλλού κατέβαιναν γυμνοί και απότομοι, σαν να τους είχες κόψει με σπαθί. "

4η παράγραφος: Ο δρόμος του βουνού.
"Ο βράχος απάνω στον βράχο, ο λόφος απάνω στον λόφο σχημάτιζαν το βουνό. Πελώρια ήταν όλα. Και σ’ αυτό το ύψος ανέβαινε με στροφές, όλο ανέβαινε, ο δρόμος."

5η παράγραφος: Η θέα του βουνού.
"Ευτυχισμένοι σε τούτο το θέαμα οι μικροί ταξιδιώτες, κοίταξαν προς τις κορφές. Ένας τους φώναξε: «Γεια σας, ψηλά βουνά!»."

6. Βρες και υπογράμμισε στο κείμενο τις παρακάτω λέξεις. Έπειτα γράψε δίπλα από την κάθε λέξη μία συνώνυμή της από την απέναντι λίστα λέξεων:
 Σαν έφτασαν σε μια ράχη, τους καλωσόρισε ο κρύος αέρας. Αυτός ο αέρας είχε περάσει από κάθε κορφή και κάθε λαγκαδιά. Τον πήραν με βαθιά αναπνοή.
 Πουλάκια με άσπρη τραχηλιά κουνούσαν την ουρά τους στους θάμνους κι ύστερα έφευγαν με γοργό
λαρυγγισμό. Ένα κατσίκι κατάμαυρο έστεκε στην κόψη του βράχου.
 Οι βράχοι σχημάτιζαν σχήματα σαν θεόρατα σπίτια, που δεν ξέρεις ποιος τα κατοικεί. Οι γκρεμοί
ήταν φυτεμένοι με πουρνάρια και κουμαριές. Αλλού κατέβαιναν γυμνοί και απότομοι, σαν να τους είχες
κόψει με σπαθί.
 Ο βράχος απάνω στον βράχο, ο λόφος απάνω στον λόφο σχημάτιζαν το βουνό. Πελώρια ήταν όλα. Και σ’ αυτό το ύψος ανέβαινε με στροφές, όλο ανέβαινε, ο δρόμος.
 Ευτυχισμένοι σε τούτο το θέαμα οι μικροί ταξιδιώτες, κοίταξαν προς τις κορφές. Ένας τους φώναξε: «Γεια σας, ψηλά βουνά!».

τραχηλιά = λαιμός
λαρυγγισμός = κελάηδημα
λαγκαδιά = κοιλάδα
γοργός = γρήγορος
θεόρατος = πελώριος
ράχη = πλαγιά
κόψη = άκρη

7. Συμπλήρωσε τα λόγια του μικρού ταξιδιώτη από την τελευταία παράγραφο του κειμένου.
Ευτυχισμένοι σε τούτο το θέαμα οι μικροί ταξιδιώτες, κοίταξαν προς τις κορφές.    
Ένας τους φώναξε: «Γεια σας, ψηλά βουνά!».

8. Βάλε σε αλφαβητική σειρά τις παρακάτω λέξεις του κειμένου.
γκρεμός,  βράχος,  αέρας,  βουνό,  λόφος,  θάμνος,  λαγκαδιά

αέρας, βουνό, βράχος, γκρεμός, θάμνος, λαγκαδιά, λόφος.

Οι μικροί ταξιδιώτες ανεβαίνουν στο βουνό - Τετράδιο Εργασιών - Λύσεις Ασκήσεων


1. Φαντάσου ότι είσαι ένας από τους επισκέπτες της παραλίας.
Τι βλέπεις;
Βλέπω απότομα, κοφτερά βράχια με πυκνή βλάστηση, ένα ναυάγιο πλοίου, την κατάλευκη άμμο και τα γαλαζοπράσινα νερά. Τέλος στα ανοιχτά της θάλασσας βλέπω ένα πλοιάριο να φέρνει τουρίστες στην παραλία.

Τι μυρίζεις;
Μυρίζω την αλμύρα της θάλασσας.

Τι αγγίζεις;
Αγγίζω τα βράχια και την βλάστησή τους, την ζεστή άμμο και τα δροσερά νερά της θάλασσας.

•  Τι ακούς;
Ακούω το αεράκι που φυσά, τον παφλασμό των κυμάτων και τις χαρούμενες φωνές των τουριστών. Που και που, ακούω και την κόρνα του πλοιάριου.

•  Τι γεύεσαι;
Γεύομαι την αλμύρα της θάλασσας.

•  Τι αισθάνεσαι;
Αισθάνομαι ηρεμία και γαλήνη, απολαμβάνοντας τον ρυθμικό ήχο των κυμάτων και αγναντεύοντας το πανέμορφο τοπίο.

2. Σε συνεργασία με την ομάδα σου να υπογραμμίσεις τα επίθετα που περιγράφουν το παραπάνω τοπίο. Ποια άλλα επίθετα θα μπορούσες να χρησιμοποιήσεις στη θέση τους;
"Απότομα, κοφτερά βράχια με πυκνή βλάστηση ζώνουν περιμετρικά τη μικρή παραλία στον όρμο του Αγίου Γεωργίου των Γκρεμνών. Ένα ναυάγιο πλοίου προσθέτει μία παραμυθένια πινελιά στο εντυπωσιακό σκηνικό. Η ευκολότερη προσέγγιση είναι με τουριστικό πλοιάριο από τη θάλασσα. Δεν είναι τυχαίο ότι η παραλία Ναυάγιο με την κατάλευκη άμμο και τα γαλαζοπράσινα νερά συμπεριλαμβάνεται στις λίστες των πιο όμορφων προορισμών του πλανήτη."

Άλλα επίθετα που θα μπορούσαμε να χρησιμοποιήσουμε:

Αντί για απότομα: απόκρημνα, κάθετα
Αντί για κοφτερά: αιχμηρά, τραχιά
Αντί για πυκνή: πλούσια, γεμάτη
Αντί για μικρή: μικροσκοπική, στενή
Αντί για εντυπωσιακό: μαγευτικό, συναρπαστικό
Αντί για κατάλευκη: κάτασπρη, αστραφτερή
Αντί για γαλαζοπράσινα: τυρκουάζ, καταγάλανα
Αντί για όμορφων: ειδυλλιακών, θαυμάσιων, μαγευτικών

3. Διάβασε το παρακάτω κείμενο αντικαθιστώντας το σαν με το όταν ή το όπως, ανάλογα με τη σημασία που έχει κάθε φορά. Στη συνέχεια υπογράμμισε τις παρομοιώσεις του κειμένου.
Όταν έφτασαν σε μια βρύση με πλατάνια, τα παιδιά κάθισαν να ξεκουραστούν και να φάνε.
-Πεινάω όπως ο λύκος! Ο καθαρός αέρας του βουνού μού άνοιξε την όρεξη! είπε ο Φουντούλης και άνοιξε με ανυπομονησία το σακίδιό του. Όταν είδε όμως ότι το φαγητό του δεν ήταν μέσα, μουρμούρισε μισοκλαίγοντας:
-Ξέχασα το φαγητό μου στο σπίτι!
Τα παιδιά γέλασαν με το πάθημά του, αλλά τον λυπήθηκαν.
-Μην ανησυχείς. Θα σου δώσουμε από το δικό μας φαγητό, είπε ο Φάνης. Αλλά με έναν όρο: να περπατάς πιο γρήγορα στον δρόμο και όχι όπως η χελώνα, γιατί δεν πρόκειται να φτάσουμε ποτέ στις καλύβες!

4. Είσαι και εσύ ένας μικρός ταξιδιώτης. Θέλεις να παρουσιάσεις στην τάξη έναν τόπο τον οποίο επισκέφτηκες, με σκοπό να παρακινήσεις τους συμμαθητές σου να τον επισκεφτούν κι αυτοί. Γράψε στο τετράδιό σου πώς είναι αυτός ο τόπος και τι σου έκανε εντύπωση. Μπορείς να συνοδέψεις το κείμενό σου με φωτογραφίες και εικόνες.
 Φέτος το καλοκαίρι πήγαμε με την οικογένειά μου στο Ναύπλιο. Ήταν πάρα πολύ όμορφα! Το Ναύπλιο είναι μια πόλη δίπλα στη θάλασσα με πολλά αξιοθέατα και παλιά σπίτια. Εμένα μου άρεσε πιο πολύ το Παλαμήδι, ένα πολύ μεγάλο κάστρο, χτισμένο πάνω σε έναν ψηλό λόφο. Για να φτάσουμε εκεί, ανεβήκαμε πολλά σκαλιά, αλλά η θέα από ψηλά ήταν φανταστική! Βλέπεις όλη την πόλη και τη θάλασσα!
 Επίσης, πήγαμε στην Πλατεία Συντάγματος, όπου υπάρχουν πολλά μαγαζάκια για να επισκεφτείς. Έφαγα το πιο ωραίο παγωτό με σοκολάτα! Αν πάτε κι εσείς, θα δείτε πόσο ωραία είναι. Να βγάλετε πολλές φωτογραφίες γιατί έχει ωραία τοπία και κάστρα!