Πάμε να δούμε ποιες εργασίες και ασκήσεις έχει το βιβλίο και το τετράδιο εργασιών, και πώς θα τις λύσουμε.
1. Γιατί ο κήπος πρέπει να είναι μεγάλος και το σπίτι να βρίσκεται στην εξοχή;
Ο κήπος πρέπει να είναι μεγάλος για να υπάρχουν λουλούδια και δέντρα. Το σπίτι πρέπει να βρίσκεται στην εξοχή για να μπορεί ο ποιητής να έχει δύο άλογα, τρία σκυλιά, επτά γάτες και έναν παπαγάλος.
2. Γράψε τα χαρακτηριστικά των ζώων του κήπου.
Γάτες ⇔ Κατάμαυρες, Κάτασπρες σαν το χιόνι
Παπαγάλος ⇔ Σπουδαίος
Γαϊδούρια ⇔ Αξιόλογα, Συμπαθητικά, Οκνά (τεμπέλικα)
3. Βρες πόσοι στίχοι αναφέρονται σε κάθε ζώο στο ποίημα που διάβασες.
Γάτες ⇔ δύο στίχοι
Παπαγάλος ⇔ δύο στίχοι
Σκυλιά ⇔ ένας στίχος
Άλογα ⇔ ένας στίχος
Γαϊδούρια ⇔ τρεις στίχοι
4. Σε ποιο ζώο αφιερώνονται οι περισσότεροι στίχοι και γιατί;
Οι περισσότεροι στίχοι αφιερώνονται στα γαϊδουράκια, γιατί ο ποιητής τα συμπαθεί πολύ και τα θεωρεί αξιόλογα! Ήθελε μάλιστα να έχει τρία ή τέσσερα από αυτά!
6. Ποιο από τα ζώα που αναφέρονται στο ποίημα συμπαθείς περισσότερο; Γιατί;
Το κάθε παιδί απαντά ξεχωριστά.
Συμπαθώ περισσότερο τα σκυλιά, γιατί έχω κι εγώ μία σκυλίτσα και είναι καλύτερή μου φίλη! Είναι πολύ όμορφη και χνουδωτή και της αρέσουν πολύ τα χάδια!
7. Διάλεξε ένα από τα ζώα του κήπου. Με τους συμμαθητές σου που συμπαθούν το ίδιο ζώο φτιάξε μια ομάδα. Πήγαινε με την ομάδα σου σ’ έναν χώρο της αίθουσας, όπου μπορείς να κινηθείς άνετα. Ο καθένας παίζει τον ρόλο του σύμφωνα με τις οδηγίες του δασκάλου.
Το κάθε παιδί επιλέγει το ζώο που του αρέσει. Για να μπορέσουμε να παίξουμε καλά τον ρόλο μας, πρέπει να ξέρουμε μερικά από τα βασικά χαρακτηριστικά κάθε ζώου.
Άλογα:
Τα άλογα είναι έξυπνα και περήφανα ζώα. Τους αρέσει να τρέχουν ελεύθερα και χλιμιντρίζουν δυνατά!
Γάτες:
Οι γάτες είναι ευλύγιστα ζώα! Τους αρέσει να νιαουρίζουν, να σκαρφαλώνουν, να πηδούν και να παίζουν! Είναι επίσης πολύ καλές στο κυνήγι ποντικών!
Παπαγάλοι:
Οι παπαγάλοι είναι όμορφοι και πολύχρωμοι! Στέκονται πάντοτε καμαρωτοί! Μερικά είδη παπαγάλων μπορούν να μιμηθούν και την ανθρώπινη φωνή.
Σκύλοι:
Τα σκυλιά είναι πολύ φιλικά και παιχνιδιάρικα! Είναι άλλωστε ο καλύτερος φίλος του ανθρώπου! Είναι πιστοί φίλοι, τρομεροί φύλακες αλλά και... μεγάλοι τεμπέληδες! Τις περισσότερες ώρες τις περνάνε ξαπλωμένοι!
Γαϊδούρια:
Τα γαϊδουράκια είναι υπομονετικά ζωάκια αλλά μερικές φορές πολύ πεισματάρικα! Τα παλιά τα χρόνια, όπου οι άνθρωποι δεν είχαν αυτοκίνητα, χρησιμοποιούσαν τα γαϊδούρια για να μεταφέρουν πράγματα. Τους αρέσει να γκαρίζουν δυνατά.
8. Η κάθε ομάδα συζητά και παρουσιάζει ένα στιγμιότυπο από τη ζωή του ζώου που έχει διαλέξει (εκφράστε την άποψή σας: πώς τα περνάτε; συμβιώνετε καλά με τα υπόλοιπα ζώα; τι δυσκολίες αντιμετωπίζετε;).
Το Άλογο
Πώς τα περνάμε: Εγώ κι ο φίλος μου περνάμε πολύ όμορφα στον κήπο! Κάθε πρωί πηγαίνουμε να βοσκήσουμε και στην συνέχεια τρέχουμε ανέμελα τριγύρω! Το αφεντικό μας αγαπάει πολύ και μας φροντίζει! Δυο φορές την εβδομάδα μας πλένει και μας περιποιήτε το τρίχωμα.
Πώς συμβιώνουμε με τα υπόλοιπα ζώα: Τα άλλα ζωάκια είναι πολύ φιλικά! Τα γατάκια έρχονται στα πόδια μας και παίζουν, τα σκυλιά συνήθως τρέχουνε μαζί μας για να δούμε ποιος είναι ο πιο γρήγορος, ενώ ο γάιδαρος πολλές φορές έρχεται και τρώει μαζί μας για να μας κάνει παρέα.
Τι δυσκολίες αντιμετωπίζουμε: Θα μου άρεσε να μπορώ να τρέχω ελεύθερο στα λιβάδια, αλλά δεν πειράζει! Το αφεντικό μας αγαπάει και μας προσέχει! Με κουράζει λίγο ο παπαγάλος γιατί συχνά μιμείται την φωνή του ιδιοκτήτη μας, για να μας κάνει πλάκα.
Η Γάτα
Πώς τα περνάμε: Η ζωή στον κήπο είναι υπέροχη! Το αφεντικό μας αγαπάει πολύ και εμείς περνάμε τα πρωινά στην αγκαλιά του, όσο εκείνος απολαμβάνει τον καφέ του στον κήπο. Την υπόλοιπη μέρα τριγυρνάμε, σκαρφαλώνουμε και κάνουμε αταξίες!
Πώς συμβιώνουμε με τα υπόλοιπα ζώα: Με τα υπόλοιπα ζώα τα πηγαίνουμε πολύ καλά! Ο παπαγάλος φαίνεται να μας φοβάται λίγο. Εμείς το έχουμε πλησιάσει πολλές φορές για να τον γνωρίσουμε, τα σκυλιά όμως δεν μας αφήνουνε. Τα άλογα και το γαϊδούρι είναι πολύ φιλικά! Έχει πλάκα να μπλεκόμαστε ανάμεσα στα τεράστια πόδια τους.
Τι δυσκολίες αντιμετωπίζουμε: Δεν έχουμε πολλά προβλήματα. Τα σκυλιά μονάχα μας ενοχλούν και μας γαβγίζουν.
Ο σκύλος
Πώς τα περνάμε: Εδώ στον κήπο όλα είναι ήσυχα και ωραία! Τα πρωινά ξαπλώνουμε στο χορτάρι και απολαμβάνουμε τον ήλιο! Το αφεντικό μας αγαπάει πολύ και μας δίνει λιχουδιές για να μας επιβραβεύσει όταν μαθαίνουμε κάποιο καινούργιο κόλπο! Λατρεύουμε τις βόλτες!
Πώς συμβιώνουμε με τα υπόλοιπα ζώα: Η συμβίωση με τα άλλα ζώα είναι πολύ ήρεμη και αρμονική! Ο παπαγάλος απολαμβάνει την συντροφιά μας, τα άλογα
Τι δυσκολίες αντιμετωπίζουμε: Γενικά δεν έχουμε πολλά προβλήματα. Όλα εδώ είναι ήρεμα και χαλαρά! Το μόνο που μας ενοχλεί λίγο είναι ότι οι γάτες είναι πειραχτήρια και ενοχλούν τον παπαγάλο.
Ο Παπαγάλος
Πώς τα περνάμε: Η ζωή στον κήπο είναι πολύ ωραία! Όπου κι αν κοιτάξω βλέπω δέντρα και λουλούδια! Ο ιδιοκτήτης είναι πολύ καλός και μας φροντίζει!
Πώς συμβιώνουμε με τα υπόλοιπα ζώα: Τα ζωάκια εδώ είναι πολύ φιλικά! Τα σκυλιά μάλιστα έρχονται και κοιμούνται κάτω από το κλουβί μου για να μου κρατάνε συντροφιά! Έχει πολύ πλάκα να μιμούμαι την φωνή του ιδιοκτήτη μου όταν λέει «Ώρα για φαγητό!» για να βλέπω τα υπόλοιπα ζώα να πετάγονται ενθουσιασμένα.
Τι δυσκολίες αντιμετωπίζουμε: Με ενοχλεί λίγο που ζω μέσα σε ένα κλουβί, αν και είναι αρκετά μεγάλο. Από την άλλη μεριά με προστατεύει από τις γάτες οι οποίες που και που με κοντοζυγώνουν! Ευτυχώς τα σκυλιά τις διώχνουν κι έτσι δεν κινδυνεύω!
Το Γαϊδούρι
Πώς τα περνάμε: Η ζωή στον κήπο είναι ήρεμη και ωραία. Απολαμβάνω τον ήλιο, το χορτάρι και την συντροφιά των φίλων μου.
Πώς συμβιώνουμε με τα υπόλοιπα ζώα: Η συμβίωση είναι πολύ όμορφη! Μπορεί να είμαστε διαφορετικά ζωάκια μεταξύ μας, αλλά ζούμε αρμονικά. Με τα άλογα κάνουμε πολύ παρέα! Τρώμε μαζί και κάνουμε βόλτες. Πολλές φορές μας συνοδεύουν και τα σκυλιά, ενώ οι γάτες τρελαίνονται να τρέχουν γύρω απ' τα πόδια μας.
Τι δυσκολίες αντιμετωπίζουμε: Με κουράζει λίγο ο παπαγάλος που είναι τρομερός πλακατζής! Του αρέσει να μιμείται το αφεντικό μας για να μας πειράζει.
9. Τα χρόνια έχουν περάσει και ο πληθυσμός των ζώων του κήπου έχει αυξηθεί. Ο ιδιοκτήτης του σπιτιού θέλει να μεταφέρει ορισμένα ζώα σε άλλο μέρος. Γι’ αυτόν τον λόγο κάνετε γενική συνέλευση και συζητάτε το θέμα. Τι θα προτείνετε στον ιδιοκτήτη του σπιτιού;
10. Η κάθε ομάδα γράφει τις προτάσεις της σε χρωματιστό χαρτί και στο τέλος τις υπογράφει. Όλη η ομάδα διαβάζει με το κατάλληλο ύφος αυτές τις προτάσεις και τις παραδίδει στον δάσκαλο, που παίζει τον ρόλο του ιδιοκτήτη.
Για να λυθεί το πρόβλημα του υπερπληθυσμού προτείνουμε τις εξής δράσεις:
▸Να βρεθεί ένα καινούριο εξοχικό σπίτι, μεγαλύτερο ώστε να χωρούν με άνεση όλα τα ζωάκια.
▸Να ζητηθεί άδεια από τον ιδιοκτήτη του διπλανού αγροκτήματος, ώστε να μεταφερθούν και να φιλοξενηθούν κάποια από τα ζωάκια.
▸Να γίνουν έργα επέκτασης του κήπου.
▸Να δοθούν μερικά ζώα σε οικογένειες και φίλους που έχουν κήπο και μπορούν να τα φροντίσουν.
▸Αν πρέπει να χωριστούν τα ζώα, αυτό να γίνει με προσοχή, ώστε να μην χωριστούν οικογένειες και φίλοι, γιατί αυτό θα προκαλέσει στεναχώρια στα ζώα.
11. Παρατήρησε τις παρακάτω αγγελίες και διαφημίσεις και γράψε τις λέξεις που έχουν την ίδια σημασία με τη λέξη «σπίτι». Μην ξεχάσεις να γράψεις τις λέξεις αυτές μαζί με το άρθρο.
Το σπίτι = Η κατοικία, η οικία, το σπιτικό
12. Αντικαθιστώ τις εικόνες με λέξεις του ποιήματος.
Ήθελα να ’χω τουλάχιστον επτά γάτες, έναν σπουδαίο παπαγάλο, τρία σκυλιά, δύο άλογα και τρία τέσσερα γαϊδούρια.
Σπίτι με κήπον - Τετράδιο Εργασιών - Λύσεις Ασκήσεων
1. Σε συνεργασία με τον διπλανό σου ξαναγράψε τα στιχάκια, βάζοντας απόστροφο στα γράμματα που είναι χρωματισμένα
Έχω μιλιά, έχω λαλιά
και ξέρω απ' έξω ελληνικά.
Γνωρίζω επίσης ινδικά
που τα 'χω μάθει απ' τη μαμά.
Μα απ' όλα πιο καλά
μ' αρέσουν τ' αγγλικά.
Αν δε βαριόμουν να πετώ
ταξίδια θα 'κανα σωρό.
Θα το 'σκαγα απ' το κλουβί
γυρίζοντας σ' όλη τη γη.
2. Συμπλήρωσε τις παρομοιώσεις:
Η γάτα μου είναι κάτασπρη. | Το χιόνι είναι κάτασπρο | Η γάτα μου είναι κάτασπρη σαν το χιόνι.
Η Μαρία έχει γαλάζια μάτια. | Η θάλασσα είναι γαλάζια. | Τα μάτια της Μαρίας είναι γαλάζια σαν την θάλασσα.
3. Πολλές φορές ονειρευόμαστε έναν δικό μας χώρο, γεμάτο με αγαπημένα πράγματα. Παρουσίασε πώς θα ήθελες να είναι το δωμάτιό σου, γράφοντας ένα ποίημα όπως αυτό που διάβασες στο βιβλίο σου.
Ήθελα να ’χω ένα δωμάτιο φωτεινό
μ’ ένα πολύ μεγάλο παράθυρο
Να ναι βαμμένο μπλε και πράσινο
μα το γραφείο μου να χει χρώμα πορφυρό
Θα 'θελα να χω βιβλία, παραμύθια και χαρτιά
Για να ζωγραφίζω τόπους και όνειρα τρελά.
Παιχνίδια, άλλα μεγάλα, άλλα μικρά
Για να 'ρχονται οι φίλοι μου, να παίζουμε μ' αυτά.
Και στην γωνιά, στο κρεβάτι μου κοντά
ένα μαξιλαράκι απαλό, για να 'ναι βολικά
Το σκυλάκι μου να κάθεται, να κουρνιάζει, να πηδά
Να το 'χω παρεούλα, να μου κρατάει συντροφιά.
0 Σχόλια