Στη νέα μας γειτονιά - Γλώσσα Γ' Δημοτικού - by https://idaskalos.blogspot.gr
Στο τέταρτο κεφάλαιο, της δεύτερης ενότητας, του βιβλίου της Γλώσσας της Γ' Δημοτικού, με τίτλο "Στη νέα μας γειτονιά", θα γνωρίσουμε τη νέα γειτονιά της Ελένης.

Πάμε να δούμε ποιες εργασίες και ασκήσεις έχει το βιβλίο και το τετράδιο εργασιών, και πώς θα τις λύσουμε.

1. Για ποιον λόγο μετακόμισε η οικογένεια της Ελένης σε καινούριο σπίτι;
Το προηγούμενο σπίτι της Ελένης στον Άγιο Δημήτριο ήταν πολύ μικρό για να χωρέσει την εξαμελή οικογένειά της.

2. Πώς ήταν η νέα γειτονιά; Ποιοι έμεναν εκεί; Συμπλήρωσε τον παρακάτω πίνακα με λέξεις και φράσεις που μας δίνουν πληροφορίες για τους ανθρώπους, τη φύση και τα σπίτια.
Οι άνθρωποι:
► Όλοι εξαιρετικοί άνθρωποι.
► Ο κυρ Σταμάτης σοβαρός, καλόψυχος κι υπομονετικός.
► Η κυρία Ειρήνη η γυναίκα του.
► Ο κύριος Φάνης, ο κουρέας και η γυναίκα του, η κυρία Οδύσσεια.
► Σχεδόν όλα τα παιδιά ήμασταν συνομήλικα

Η φύση:
► Λίγα οπωροφόρα δέντρα
► Αρκετά κυπαρίσσια
► Πευκάκια και ένα πολύ μεγάλο πεύκο, με χοντρά κλαδιά.

Τα σπίτια:
► Το σπίτι που έμενε η Ελένη ήταν μέσα σε ένα κτήμα μαζί με άλλα δύο σπίτια.
► Τα σπίτια ήταν μακριά το ένα από το άλλο.
► Στο μεγαλύτερο σπίτι έμενε η οικογένεια του ιδιοκτήτη, του κυρ Σταμάτη.
► Στο μικρότερο, έμενε η οικογένεια του κυρ Φάνη.

Παρατήρησε με τον διπλανό ή τη διπλανή σου προσεκτικά την εικόνα της προηγούμενης σελίδας και βρείτε ποια οικογένεια μένει σε ποιο σπίτι.
Ο κύριος Σταμάτης με την οικογένειά του μένουν στο διώροφο σπίτι. Στο μεσαίο σπίτι μένει η Ελένη με την οικογένειά της και στο μικρό, κατοικεί ο κυρ Φάνης ο κουρέας με την γυναίκα του.

3. Καθώς διαβάζουμε ένα κείμενο, οργανώνουμε τις πληροφορίες που βρίσκουμε σε αυτό. Συμπλήρωσε το παρακάτω διάγραμμα βάζοντας στη σωστή θέση τις πληροφορίες για τη νέα γειτονιά της Ελένης.
Τι υπάρχει στο κτήμα;

Δέντρα
▸ οπωροφόρα
▸ κυπαρίσσια
▸ πευκάκια

Σπίτια
▸ Το σπίτι της Ελένης και της οικογένειάς της
▸ Το σπίτι του κυρίου Σταμάτη και της οικογένειάς του
▸ Το σπίτι του κυρίου Φάνη και της κυρίας Οδύσσειας.

4. Η λέξη δέσποζε στο λεξικό έχει πολλές σημασίες. Κύκλωσε τη σημασία που ταιριάζει καλύτερα στο κείμενο του μαθήματος.
Η σημασία που ταιριάζει καλύτερα στο κείμενο είναι: ξεχωρίζω

5. Συμπλήρωσε το παρακάτω κείμενο με λέξεις από την οικογένεια της λέξης γειτονιά, στην κατάλληλη πτώση.
Χτες όλα τα γειτονόπουλα μαζευτήκαμε για να παίξουμε ποδόσφαιρο στον μοναδικό ελεύθερο χώρο της γειτονιάς μας: ένα χορταριασμένο οικόπεδο, όπου οι γείτονες βγάζουν βόλτα τα κατοικίδιά τους.
Το παιχνίδι είχε ανάψει για τα καλά, όταν ύστερα από μια δυνατή κλοτσιά η μπάλα προσγειώθηκε στο τζάμι του μοναδικού σπιτιού, που γειτόνευε με το οικόπεδο. Mια κυρία βγήκε από το γειτονικό σπίτι και άρχισε να μας κυνηγά με ένα σκουπόξυλο. Μέσα σε δευτερόλεπτα είχαμε όλοι σκορπίσει.

6. Παρατήρησε το κείμενο και συμπλήρωσε τα γράμματα που λείπουν, βάζοντας τόνο όπου χρειάζεται.
Το καινούριο μας σπίτι ήταν κι αυτό μέσα σε κτήμα, μαζί με άλλα δύο σπίτια, χτισμένα μακριά το ένα από το από. Είχε λίγα οπωροφόρα, αρκετά κυπαρίσσια  και πευκάκια.

Στη νέα μας γειτονιά - Τετράδιο Εργασιών - Λύσεις Ασκήσεων


1. Η Ελένη έστειλε στην ξαδέρφη της μια φωτογραφία με τους καινούριους της φίλους και τους συστήνει με έναν γρίφο.
Ο Αντώνης είναι ο ψηλότερος της παρέας κι ο Αλέκος ο πιο κοντός. Η Αργυρώ είναι το πιο ξανθό παιδί κι ο Στέλιος το πιο μελαχρινό. Η Βαρβάρα είναι πιο αδύνατη από μένα και ο Παρασκευάς ο πιο μεγαλόσωμος από όλους.

Βοήθησε την ξαδέρφη της Ελένης να λύσει τον γρίφο σημειώνοντας το σωστό όνομα για
κάθε παιδί.

Τα ονόματα των παιδιών από τα αριστερά προς τα δεξιά είναι:
Αντώνης, Βαρβάρα, Αλέκος, Στέλιος, Παρασκευάς, Αργυρώ

2. Γράψε στον άλλο αριθμό τα ουσιαστικά που υπογράμμισες.
Ενικός αριθμός | Πληθυντικός αριθμός
του παππού | των παππούδων
του γραμματοσήμου | των γραμματοσήμων
της συλλογής | των συλλογών

3.  Η γιαγιά της Βαρβάρας βρίσκεται έξω από την ταβέρνα και δεν ξέρει να πάει στην τράπεζα. Παρατήρησε την παρακάτω εικόνα και εξήγησέ της πώς θα φτάσει στην τράπεζα.
Για να πάτε στην τράπεζα, θα πρέπει να περάσετε απέναντι από τη διάβαση πεζών, που βρίσκεται μπροστά από την ταβέρνα. Έπειτα, θα πρέπει να διασχίσετε το πάρκο και να περάσετε απέναντι στην επόμενη διάβαση που θα συναντήσετε. Τέλος, θα πρέπει να προχωρήσετε ευθεία μέχρι το καφενείο. Πίσω από αυτό, θα βρείτε την τράπεζα.
Διαφορετικά, εάν δεν θέλετε να πάτε μέσα από το πάρκο και να διασχίσετε δύο φορές τον δρόμο, μπορείτε να πάτε δεξιά, να περάσετε την διάβαση των πεζών και να φτάσετε μπροστά από την εκκλησία. Θα πρέπει τότε να περπατήσετε δυτικά. Μόλις δείτε το περίπτερο, εκεί στρίψτε δεξιά και θα δείτε το καφενείο. Πίσω από αυτό είναι η τράπεζα.

4. Μια συμμαθήτριά σου μόλις μετακόμισε δίπλα στο σπίτι σου και θέλεις να της γνωρίσεις καλύτερα τη γειτονιά. Γράψε πού θα την ξεναγούσες και τι θα της έδειχνες.
Η γειτονιά μας είναι υπέροχη! Όπου κι αν κοιτάξεις θα δεις δέντρα, φυτά και λουλούδια! Δυστυχώς, δεν έχουμε παιδική χαρά εδώ κοντά, οπότε τα παιδιά παίζουμε στην αυλή της εκκλησίας. Θα την πήγαινα λοιπόν πρώτα στον ιερό ναό, για να τις δείξω όλες τις καλές κρυψώνες που ξέρω για να παίζουμε κρυφτό κι έπειτα θα τις έδειχνα όλα τα μαγαζάκια που υπάρχουν στην γειτονιά, ώστε να ξέρει που να ψωνίσει οτιδήποτε χρειαστεί.