Πάμε να δούμε ποιες εργασίες και ασκήσεις έχει το τετράδιο εργασιών, και πώς θα τις λύσουμε.
1. Σύγκρινε τις τάξεις που βλέπεις στις φωτογραφίες, με τη δική σου τάξη.
Ποιες αλλαγές παρατηρείς σε σχέση με:
• την αίθουσα διδασκαλίας;
Οι αίθουσες διδασκαλίας που φαίνονται στις φωτογραφίες είναι μικρές, μακρόστενες με ένα μόνο παράθυρο.
Η δική μας αίθουσα είναι μεγάλη, τετράγωνη και φωτεινή.
• τα θρανία;
Τα θρανία που φαίνονται στην φωτογραφία από το 1970 είναι ξύλινα και τοποθετημένα το ένα πίσω από το άλλο, ενώ στην φωτογραφία από τα χρόνια του πολέμου, είναι κολλημένα μεταξύ τους.
Στην τάξη μου, τα θρανία είναι ενωμένα μεταξύ τους, ώστε να σχηματίζουν ομάδες των 6 μαθητών. Με αυτόν τον τρόπο, μπορούμε να συνεργαζόμαστε μεταξύ μας και να λύνουμε ασκήσεις.
• τα βιβλία;
Τα βιβλία τότε ήταν ασπρόμαυρα με λίγες ή και καθόλου εικόνες. Επιπλέον, οι μαθητές έπρεπε να τα αγοράσουν μόνοι τους.
Τα βιβλία σήμερα είναι όμορφα, χρωματιστά με πολλές εικόνες και οι μαθητές τα παίρνουν δωρεάν.
• τα αντικείμενα που χρησιμοποιούν οι μαθητές;
Τα αντικείμενα που χρησιμοποιούσαν οι μαθητές τότε ήταν:
☛ η σάκα
☛ η κασετίνα
☛ η πλάκα
☛ τα τετράδια
Σήμερα, η σάκα δηλαδή η τσάντα μας είναι διαφορετική. Έχει σχέδια, χρώματα και διαφορετικά σχήματα. Δεν χρησιμοποιούμε πλέον πλάκα, αλλά μολύβια, γόμες, ξύστρες, χάρακες, στυλό, ξυλομπογιές και μαρκαδόρους.
2. Παρατήρησε το εξώφυλλο και τη σελίδα του βιβλίου «Τα ψηλά βουνά».
• Ποιος είναι ο συγγραφέας του;
Ο Ζαχαρίας Παπαντωνίου.
• Σε ποιο μάθημα και σε ποια τάξη το διδάσκονταν οι μαθητές;
Είναι το αναγνωστικό της γλώσσας της Γ' Δημοτικού.
3. Να υπογραμμίσεις στο κείμενο της Μελπομένης Σμπόρου τις φράσεις που δείχνουν τις δυσκολίες των μαθητών εκείνης της εποχής.
«Τ’ αγοράζανε τα παιδιά τα βιβλία, αλλά εμένα δε μου παίρναν οι γονείς μου. Ήμουν πάντα αδιάβαστη. Ό,τι μάθαινα, το μάθαινα από τον δάσκαλο. Σκέψου ότι ένα μολύβι το έκοβε η μάνα μου στα τρία, για να πάρουμε οι τρεις αδελφές από ένα κομματάκι. Ο δάσκαλος μου έμαθε την προπαίδεια κι ήμουν τόσο άσος στην αριθμητική που τα έβρισκα με δικό μου τρόπο τα προβλήματα. Και λέγανε αυτό το παιδί θα γίνει ευφυΐα. Άμα δεν έχεις βιβλία, να δεις ευφυΐα που γίνεσαι! Γράφτηκα στην Έκτη, αλλά κηρύχτηκε ο πόλεμος με τους Ιταλούς».
4. Διάβασε προσεκτικά το κείμενο του Ράλλη Κοψίδη. Πώς νομίζεις ότι αισθάνεται το παιδί της διπλανής φωτογραφίας; Γιατί;
Το παιδί της φωτογραφίας πρέπει να είναι πολύ χαρούμενο! Περίμενε το βιβλίο του με μεγάλη ανυπομονησία και τώρα επιτέλους το κρατάει στα χέρια του και θαυμάζει τις φωτογραφίες. Βλέπει το βιβλίο του λες και είναι κάτι μαγικό!
Εκείνη την εποχή, οι μαθητές έπρεπε να αγοράσουν τα βιβλία, ενώ μάλιστα υπήρχαν πολλά παιδιά που δεν είχαν την δυνατότητα! Έτσι, αυτοί που είχαν βιβλία και πήγαιναν στο σχολείο ήταν πολύ τυχεροί!
5. Για ποιον λόγο θα επισκεπτόσουν τους χώρους που δείχνουν οι παρακάτω
επιγραφές;
Πηγαίνουμε στο βιβλιοπωλείο για να προμηθευτούμε με γραφική ύλη ή να αγοράσουμε βιβλία.
Πηγαίνουμε στη Δημοτική Βιβλιοθήκη για να δανειστούμε βιβλία.
• Συμπλήρωσε τις φράσεις χρησιμοποιώντας και τις παραπάνω λέξεις.
Πηγαίνω στο βιβλιοπωλείο για να αγοράσω τετράδια. Επισκέπτομαι τη Δημοτική Βιβλιοθήκη κάθε φορά που θέλω να δανειστώ ένα βιβλίο.
Το σχολείο ταξιδεύει στον χρόνο - Τετράδιο Εργασιών - Λύσεις Ασκήσεων
Τι γίνεται στην τάξη
Ο Κώστας διαβάζει. Η Πάολα γράφει την άσκηση. Ο δάσκαλος διορθώνει τα τετράδια. Η Ελένη ρωτά τον Θοδωρή.
1. Σε καθεμία από τις παραπάνω προτάσεις υπάρχει ένα θέμα για το οποίο μιλάμε, δίνουμε πληροφορίες, κάνουμε ένα σχόλιο. Να συμπληρώσεις τον πίνακα, όπως στο παράδειγμα.
Θέμα | Σχόλιο
Ο Κώστας διαβάζει
Η Πάολα γράφει την άσκηση
Ο δάσκαλος διορθώνει τα τετράδια
Η Ελένη ρωτά το Θοδωρή
2. Ξαναγράψε τις προτάσεις της άσκησης 1 δίχως τις λέξεις που σημαίνουν πρόσωπα και πράγματα.
Διαβάζει.
Γράφει.
Διορθώνει.
Ρωτά.
Τι παρατηρείς;
Παρατηρώ ότι οι λέξεις που έγραψα είναι όλες ρήματα, δηλαδή είναι λέξεις που μας δείχνουν ότι κάποιος κάνει κάτι.
3. Ξαναγράψε τις προτάσεις της άσκησης 1 δίχως τις λέξεις που σημαίνουν τι κάνει το κάθε παιδί και ο δάσκαλος.
Ο Κώστας.
Η Πάολα την άσκηση.
Ο δάσκαλος τα τετράδια.
Η Ελένη το Θοδωρή.
Τι παρατηρείς;
Παρατηρώ ότι οι λέξεις που έγραψα είναι όλες ουσιαστικά, είναι λέξεις δηλαδή που μας δείχνουν πρόσωπα ή πράγματα.
4. Γράψε στον παρακάτω πίνακα πρόσωπα και πράγματα που έχουν σχέση με το σχολείο.
Ουσιαστικά
(πρόσωπα, πράγματα)
ο δάσκαλος, το μολύβι, ο μαθητής, η μαθήτρια, η δασκάλα, ο διευθυντής, ο κυλικιάρχης, ο γυμναστής, η γυμνάστρια, το θρανίο, ο χάρακας, η κασετίνα, το τρετράδιο, το βιβλίο, ο πίνακας, η κιμωλία, το σφουγγάρι, ο χάρτης, η τσάντα.
5. Γράψε στον παρακάτω πίνακα τι κάνεις στο σχολείο.
Ρήματα
(τι κάνω εγώ;)
διαβάζω, γράφω, αντιγράφω, μαθαίνω, προσέχω, παρατηρώ, σκέφτομαι, ρωτώ, γυμνάζομαι, παίζω, διασκεδάζω, συζητώ, σχολάω.
6. Διάλεξε τα πρόσωπα από τα ουσιαστικά της άσκησης 4, συνδύασέ τα με ρήματα που ταιριάζουν και σχημάτισε απλές προτάσεις.
Ο δάσκαλος γράφει στον πίνακα.
Ο μαθητής διαβάζει το κείμενο.
Η μαθήτρια αντιγράφει την άσκηση.
Η δασκάλα συζητά με τους μαθητές.
Ο γυμναστής γυμνάζει τους μαθητές
Οι μαθητές συζητούν μεταξύ του.
Ο διευθυντής παρατηρεί τα παιδιά.
Τα σχολικά χρόνια των γονιών μας
7. Η ομάδα σου θέλει να συγκεντρώσει πληροφορίες για τα σχολικά χρόνια των γονιών σας.
• Γράψτε τρεις διαφορετικές ερωτήσεις που θέλετε να κάνετε στους γονείς σας για το θέμα αυτό.
Πώς ήταν τα βιβλία σας;
Τι μαθήματα κάνατε;
Πώς ήταν η τάξη σας;
Πόσα παιδιά ήτανε στο τμήμα;
Φορούσατε ποδιά;
Πόσο διαφορετικό ήταν το σχολείο όταν πηγαίνατε εσείς;
• Ανακοινώστε τις ερωτήσεις σας στην τάξη. Ποια ερώτηση, από αυτές που διατύπωσαν οι υπόλοιπες ομάδες, σου έκανε τη μεγαλύτερη εντύπωση;
Το κάθε παιδί απαντάει για τον εαυτό του.
0 Σχόλια