Στο πεντηκοστό τέταρτο κεφάλαιο των μαθηματικών της Γ' Δημοτικού, θα κάνουμε μια επανάληψη σε όσα μάθαμε για τις βασικές γεωμετρικές έννοιες, σε αυτή την τάξη, ώστε να μπορούμε με ευκολία να διακρίνουμε, τα επίπεδα σχήματα και στερεά σώματα και να τα αντιστοιχίζουμε με τις ονομασία τους, να ξεχωρίζουμε τα αναπτύγματα του κύβου και του ορθογωνίου παραλληλεπιπέδου, να διακρίνουμε και να συμπληρώνουμε το χρωματισμό ενός μωσαϊκού, να συμπληρώνουμε ένα σχήμα για να είναι συμμετρικό ως προς ένα δεδομένο άξονα και να χαράσσουμε σχήματα με γεωμετρικά όργανα σύμφωνα με δεδομένες εντολές.
Πάμε να δούμε ποιες εργασίες και ασκήσεις έχει το βιβλίο μαθητή και το τετράδιο εργασιών, και πώς θα τις λύσουμε.
Η πόρτα του Νίκου δεν έχει καθόλου κύκλους. (4η)
Η πόρτα της Βασιλικής έχει έναν κύκλο και ένα τετράγωνο (5η).
Η πόρτα του Μηνά έχει έναν κύκλο και έναν ρόμβο (3η).
Η πόρτα του Σωκράτη έχει έναν κύκλο και τρίγωνα (2η).
Η πόρτα της Ιωάννας δεν έχει κίτρινα τρίγωνα (1η).
2. Ποια από τα παρακάτω αναπτύγματα ανήκουν σε κύβους και ποια σε στερεά ορθογώνια; Τι διαφορές παρατηρείς;
► Το 1 και το 3 είναι στερεά ορθογώνια, ενώ το 2 και το 4 είναι κύβοι.
Κοιτάζοντας προσεκτικά, παρατηρούμε ότι τα αναπτύγματα των κύβων αποτελούνται μόνο από τετράγωνα, ενώ των στερεών ορθογωνίων αποτελούνται από ορθογώνια ή από ορθογώνια και τετράγωνα.
3. Συνεχίζω τον χρωματισμό με τον ίδιο τρόπο.
► Συνεχίζουμε το μωσαϊκό σχηματίζοντας δύο ακόμα κόκκινα λουλούδια, με κίτρινα εξάγωνα στο εσωτερικό τους και πράσινα τα εξάγωνα γύρω από τα κόκκινα λουλούδια.
3. Συνεχίζω τον χρωματισμό με τον ίδιο τρόπο.
► Συνεχίζουμε το μωσαϊκό σχηματίζοντας δύο ακόμα κόκκινα λουλούδια, με κίτρινα εξάγωνα στο εσωτερικό τους και πράσινα τα εξάγωνα γύρω από τα κόκκινα λουλούδια.
4. Βρίσκω το στερεό για κάθε αντικείμενο. Σημειώνω με ένα Χ.
► Σφαίρα: Η μπίλια και η γη.
► Στερεό ορθογώνιο: Το τετράδιο και η ντουλάπα της τάξης.
► Κύβος: Το ζάρι.
► Κύλινδρος: Η κιμωλία.
5. Φαντάσου ότι διπλώνεις τη σελίδα κατά μήκος της κόκκινης γραμμής. Συμπλήρωσε το σχήμα, για να γίνει συμμετρικό.
► Παρατηρούμε προσεκτικά και, με την βοήθεια του χάρακά μας, σχεδιάζουμε το σχήμα για να γίνει συμμετρικό.
Κεφ. 54ο: Επαναληπτικό μάθημα στη γεωμετρία - Τετράδιο Εργασιών - Λύσεις Ασκήσεων
1. Γράφω τα γράμματα στα στερεά που αντιστοιχούν.
► Σφαίρες: Α, Δ, Λ.
► Κύβοι: Β, Ε, Μ.
► Κύλινδροι: Ζ, Θ, Ι.
► Στερεά ορθογώνια: Γ, Η, Κ.
2. Σχεδιάζω τα ίδια σχήματα με τον χάρακά μου.
► Παρατηρούμε προσεκτικά και, με την βοήθεια του τετραγωνισμένου χαρτιού, σχεδιάζουμε με το χάρακά μας τα ίδια σχήματα.
3. Χαράζω σύμφωνα με τις παρακάτω εντολές:
1) Χαράζω το ευθύγραμμο τμήμα ΓΔ.
2) Χαράζω το ευθύγραμμο τμήμα ΕΛ.
3) Σημειώνω το σημείο στο οποίο συναντώνται τα ευθύγραμμα τμήματα ΓΔ και ΕΛ. Ονομάζω αυτό το σημείο Ζ.
4) Χαράζω το ευθύγραμμο τμήμα ΓΕ.
5) Χαράζω κύκλο με κέντρο το Γ και ακτίνα ΓΕ.
4. Αν σχεδιάσεις τα συμμετρικά των σχημάτων, θα ανακαλύψεις την κρυφή λέξη.
► Αφού σχεδιάσουμε τα συμμετρικά των σχημάτων, ανακαλύπτουμε πως η κρυφή λέξη είναι: ΕΞΟΧΗ.
0 Σχόλια