Στο όγδοο και τελευταίο κεφάλαιο της τέταρτης ενότητας, του βιβλίου των Μαθηματικών της Α' Δημοτικού, με τίτλο "Επαναληπτικό μάθημα", θα κάνουμε ανακεφαλαίωση για να εμπεδώσουμε, αυτά που μάθαμε σε αυτή την ενότητα. Συγκεκριμένα στους αριθμούς μέχρι το 50, τη χάραξη γραμμών, τα μοτίβα, την αφαίρεση με αφαιρετέο μικρό αριθμό, την διάκριση των συμβόλων "+" και "-", την αφαίρεση με αφαιρετέο μεγάλο αριθμό και τέλος το συμπλήρωμα.
Στο μάθημα αυτό υπάρχουν τέσσερις δραστηριότητες που πρέπει να μελετήσουμε και να ετοιμάσουμε:
Διακοσμούμε με γραμμές την κορνίζα μας, όπως μας αρέσει. Μπορείτε να πάρετε ιδέες από την εικόνα.
2. Γράφω μια πράξη σύμφωνα με κάθε εικόνα.
Είχα στήσει 9 κουτάκια και ένα μπαλάκι έριξε 2 από αυτά. Πόσα έμειναν όρθια;
9 - 2 = 7
Είχα 6 αυγά και έσπασαν τα 4 από αυτά. Πόσα αυγά έμειναν;
6 - 4 = 2
Από ένα λουλουδάκι με 8 πέταλα έπεσαν 3 από αυτά. Πόσα πέταλα έμειναν;
8 - 3 = 5
3. Υπολογίζω τις αφαιρέσεις.
9 - 2 = 7 , 8 - 5 = 3 2-1=1 7-4=3 10-1=9 5-3=2
4. Συμπληρώνω τα μοτίβα.
• Παρατηρούμε το μοτίβο και βλέπουμε:
Το χρώμα της μπάλας εναλλάσσετε από πορτοκαλή σε λευκή. Χρωματίζουμε λοιπόν τις μπάλες κατά αυτόν τον τρόπο.
• Παρατηρούμε το μοτίβο και βλέπουμε:
Βλέπουμε πως μετά από τις δύο μπουρμπουλήθρες, ακολουθούν 3 ψάρια. Έτσι, θα πάμε πριν από το τελευταίο ψάρι και θα ζωγραφίσουμε και εκεί δύο μπουρμπουλήθρες.
5. Όλες οι καραμέλες είναι 10.
Γράφω πόσες καραμέλες είναι μέσα στο κουτί.
Για να λύσουμε αυτήν την άσκηση, πρέπει να κάνουμε το εξής:
Ξέρουμε πως όλες οι καραμέλες είναι δέκα. Για να βρούμε πόσες καραμέλες είναι μέσα στο κουτί κάθε φορά, θα μετράμε τις καραμέλες δίπλα από το κουτί και θα υπολογίζουμε πόσες λείπουν μέχρι να γίνουν δέκα. Δηλαδή, θα αφαιρούμε τις καραμέλες που είναι δίπλα από το κουτί, από το δέκα. Η διαφορά που θα βρίσκουμε, θα μας δείχνει το πόσες καραμέλες έχουν μένει μέσα στο κουτί.
Πάμε να ξεκινήσουμε από τα αριστερά προς τα δεξιά:
10 - 3 = 7 (γιατί 3 + 7 = 10)
10 - 6 = 4 (γιατί 6 + 4 = 10)
10 - 2 = 8 (γιατί 2 + 8 = 10)
10 - 1 = 9 (γιατί 1 + 1 = 10)
10 - 8 = 2 (γιατί 8 + 2 = 10)
10 - 4 = 6 (γιατί 4 + 6 = 10)
Κεφ. 32ο: Επαναληπτικό μάθημα - Τετράδιο Εργασιών - Λύσεις Ασκήσεων
Στο Τετράδιο Εργασιών υπάρχουν πέντε ασκήσεις σχετικές με το μάθημά μας:
1. Αριθμώ αντίστροφα ξεκινώντας από το 20.
Είκοσι, δεκαεννιά, δεκαοκτώ, δεκαεπτά, δεκαέξι, δεκαπέντε, δεκατέσσερα, δεκατρία, δώδεκα, έντεκα, δέκα, εννιά, οκτώ, επτά, έξι, πέντε, τέσσερα, τρία, δύο, ένα, μηδέν.
2. Συνεχίζω τη χάραξη των γραμμών με τον χάρακα.
Ενώνουμε τις κουκκίδες μεταξύ τους, ώστε να συνεχίσουμε το μοτίβο.
3. Συμπληρώνω τους αριθμούς που λείπουν.
Συμπληρώνουμε τους αριθμούς από το 1 έως το 50 με την σειρά.
4. Υπολογίζω το συμπλήρωμα του αριθμού 10.
7+3=10 , 6+4=10 , 1+9=10 , 2+8=10 , 5+5=10 , 0+10=10
5. Από την πρόσθεση βρίσκω τις δύο αφαιρέσεις.
• 8 + 2 = 10
⇒ 10 - 2 = 8
⇒ 10 - 8 = 2
• 6 + 3 = 9
⇒ 9 - 3 = 6
⇒ 9 - 6 = 3
• 4 + 3 = 7
⇒ 7 - 4 = 3
⇒ 7 - 3 = 4
• 7 + 3 = 10
⇒ 10 - 7 = 3
⇒ 10 - 3 = 7
6. Υπολογίζω και συμπληρώνω τους αριθμούς που λείπουν.
8 – 2 = 6
5 – 1 = 4
10 – 2 = 8
7 + 2 = 9
7 – 3 = 4
10 – 4 = 6
9 – 3 = 6
8 + 2 = 10
10 – 2 = 8
9 – 7 = 2
8 – 6 = 2
4 + 6 = 10
0 Σχόλια