Στο εικοστό πέμπτο κεφάλαιο των μαθηματικών της Γ' Δημοτικού, θα μάθουμε για την βασική ιδιότητα των κλασμάτων που είναι η ισοδυναμία. Μέσα από καταστάσεις της καθημερινής ζωής, όπως ο χωρισμός συνεχών μεγεθών (π.χ. πίτσες και σοκολάτες) και διακριτών μεγεθών (π.χ. τα νομίσματα), θα μάθουμε ότι κάποιες ποσότητες μπορούμε να τις αποδίδουμε με δύο, τρία ή και περισσότερα κλάσματα. Π.χ.: Μισή πίτσα ή μισό ευρό, που μπορούμε να τα συμβολίσουμε με τα κλάσματα: 1/2, 2/4, 4/8, 8/16, 16/32, 50/100 κλπ.

Πάμε να δούμε ποιες εργασίες και ασκήσεις έχει το βιβλίο μαθητή και το τετράδιο εργασιών, και πώς θα τις λύσουμε.

Κεφ. 25ο: Ισοδύναμα κλάσματα - Μαθηματικά Γ' Δημοτικού - by https://idaskalos.blogspot.gr
1. Τα κομμάτια της πίτσας. Οι τρεις ίδιες πίτσες είναι κομμένες με διαφορετικό τρόπο. Από κάθε πίτσα θέλουμε να πάρουμε τη μισή.

Κεφ. 25ο: Ισοδύναμα κλάσματα - Μαθηματικά Γ' Δημοτικού - by https://idaskalos.blogspot.gr

Χρωμάτισε σε κάθε πίτσα τη μισή και γράψε κάτω από την κάθε μία, με κλάσμα, το μέρος που είναι χρωματισμένο.
☛ Η πρώτη πίτσα είναι κομμένη σε δύο κομμάτια, οπότε ζωγραφίζουμε το ένα, που είναι το μισό της.
☛ Η δεύτερη πίτσα είναι κομμένη σε τέσσερα κομμάτια, οπότε ζωγραφίζουμε τα δύο, που είναι το μισό της.
☛ Η τρίτη πίτσα είναι κομμένη σε οχτώ κομμάτια, οπότε ζωγραφίζουμε τα τέσσερα, που είναι το μισό της.
Δηλαδή το μισό στην πρώτη πίτσα είναι το 1/2, στη δεύτερη τα 2/4 και στην τρίτη τα 4/8. Τα κλάσματα αυτά, αν και διαφορετικά μεταξύ τους, συμβολίζουν την ίδια αξία, είναι ίσα μεταξύ τους και ονομάζονται ισοδύναμα.

Δείτε επίσης: Εισαγωγή στα κλάσματα

Κεφ. 25ο: Ισοδύναμα κλάσματα - Μαθηματικά Γ' Δημοτικού - by https://idaskalos.blogspot.gr
• Μπορείς να γράψεις το κλάσμα με διαφορετικούς τρόπους;
☛ Το μισό της πρώτης πίτσας είναι: 1/2, το μισό της δεύτερης: 2/4 και το 1/2, και το μισό της τρίτης: 4/8 και 1/2 και 2/4.

Κεφ. 25ο: Ισοδύναμα κλάσματα - Μαθηματικά Γ' Δημοτικού - by https://idaskalos.blogspot.gr
2. Τα παιδιά έχουν από μια ίδια σοκολάτα και έφαγαν:
☛ Η Άννα: Το ένα από τα δυο κομμάτια, δηλαδή το 1/2 της σοκολάτας.
☛ Ο Γιώργος: Τα δύο από τα τέσσερα κομμάτια, δηλαδή τα 2/4 ή το 1/2 της σοκολάτας.
☛ Η Δανάη: Το ένα από τα τρία κομμάτια, δηλαδή το 1/3 της σοκολάτας.
☛ Ο Θωμάς: Τα δύο από τα έξι κομμάτια, δηλαδή τα 2/6 ή το 1/3 της σοκολάτας.

• Ποια παιδιά έφαγαν την ίδια ποσότητα σοκολάτας;
☛ Την ίδια ποσότητα σοκολάτας έφαγαν η Άννα με το Γιώργο, που έφαγαν τη μισή και η Δανάη με το Θωμά, που έφαγαν το ένα τρίτο.

• Ποια κλάσματα έχουν την ίδια αξία;
☛ Την ίδια αξία έχουν τα κλάσματα: 1/2 = 2/4 και 1/3 = 2/6.

Κεφ. 25ο: Ισοδύναμα κλάσματα - Μαθηματικά Γ' Δημοτικού - by https://idaskalos.blogspot.gr
3. Σχηματίζω ένα ευρώ με διαφορετικούς τρόπους και βρίσκω ισοδύναμα κλάσματα.
☛ Το 50λεπτο τι μέρος του ενός ευρώ είναι; 👉 Το 50λεπτο είναι το 1/2 του ενός ευρώ και είναι ίσο με 5/10 και 50/100 του ευρώ.
☛ Τα πέντε 10λεπτα τι μέρος του ενός ευρώ είναι; 👉 Τα πέντε 10λεπτα είναι τα 5/10 του ενός ευρώ και είναι ίσα με 1/2 και με 50/100 του ευρώ.
☛ Τι παρατηρείς; 👉 Παρατηρώ ότι το ένα 50λεπτο και τα 5 δεκάλεπτα έχουν την ίδια αξία, δηλαδή μισό ευρώ.
☛ Βρίσκω ότι: 👉 1/2 = 5/10 = 50/100 είναι ίσα, αφού συμβολίζουν την ίδια αξία, δηλαδή είναι ισοδύναμα.

Κεφ. 25ο: Ισοδύναμα κλάσματα - Τετράδιο Εργασιών - Λύσεις Ασκήσεων


Κεφ. 25ο: Ισοδύναμα κλάσματα - Μαθηματικά Γ' Δημοτικού - by https://idaskalos.blogspot.gr

1. Το αγόρι χρωμάτισε το 1/5 του ορθογωνίου και το κορίτσι τα 2/10 του ορθογωνίου. Τι παρατηρείς;
☛ Το αγόρι και το κορίτσι ζωγράφισαν ίδιο τμήμα του ορθογωνίου, άρα το 1/5 και τα 2/10 είναι ίσα, γιατί έχουν την ίδια αξία, δηλαδή είναι ισοδύναμα.

Δείτε κι αυτό: Οι κλασματικές μονάδες

Κεφ. 25ο: Ισοδύναμα κλάσματα - Μαθηματικά Γ' Δημοτικού - by https://idaskalos.blogspot.gr

• Τα τρία ορθογώνια έχουν τις ίδιες διαστάσεις.
Χρωμάτισε σε κάθε ορθογώνιο το μέρος που δείχνει το κλάσμα.
☛ Στο πρώτο ορθογώνιο, το κλάσμα μάς δείχνει πως πρέπει να ζωγραφίσουμε το ένα από τα τρία μέρη, το 1/3.
☛ Στο δεύτερο ορθογώνιο, το κλάσμα μάς δείχνει πως πρέπει να ζωγραφίσουμε τα δύο από τα έξι μέρη, τα 2/6.
☛ Στο τρίτο ορθογώνιο, το κλάσμα μάς δείχνει πως πρέπει να ζωγραφίσουμε τα τέσσερα από τα δώδεκα μέρη, τα 4/12.

• Τι παρατηρείς;

☛ Τα κλάσματα 1/3, 2/6, 4/12, αν και διαφορετικά μεταξύ τους είναι ίσα, γιατί συμβολίζουν την ίδια αξία, το 1/3 του ορθογωνίου, δηλαδή είναι ισοδύναμα.

Κεφ. 25ο: Ισοδύναμα κλάσματα - Μαθηματικά Γ' Δημοτικού - by https://idaskalos.blogspot.gr
2. Χιονοδρομικοί αγώνες. Σε κάποιο βουνό έγιναν οι ετήσιοι χιονοδρομικοί αγώνες. Στον τελικό έλαβαν μέρος 8 αθλητές. Κάθε αθλητής είχε στη φανέλα του έναν αριθμό από το 110 ώς το 117. O πίνακας δείχνει το μέρος της διαδρομής που μπόρεσε να διανύσει ο κάθε αθλητής, χωρίς να πέσει.
• Χρωμάτισε στο παρακάτω σχεδιάγραμμα το μέρος της διαδρομής που μπόρεσε να διανύσει κάθε αθλητής. Πάρε πληροφορίες από τον πιο πάνω πίνακα.
☛ Ο αθλητής 110 διάνυσε το 1 από τα 2 τμήματα της διαδρομής,
☛ Ο αθλητής 111 διάνυσε το 1 από τα 3 τμήματα της διαδρομής,
☛ Ο αθλητής 112 διάνυσε τα 2 από τα 4 τμήματα ή αλλιώς το 1/2 της διαδρομής,
☛ Ο αθλητής 113 διάνυσε το 1 από τα 5 τμήματα της διαδρομής,
☛ Ο αθλητής 114 διάνυσε τα 2 από τα 6 τμήματα ή αλλιώς το 1/3 της διαδρομής,
☛ Ο αθλητής 115 διάνυσε τα 4 από τα 8 τμήματα ή αλλιώς το 1/2 της διαδρομής,
☛ Ο αθλητής 116 διάνυσε τα 2 από τα 10 τμήματα ή αλλιώς το 1/5 της διαδρομής,
☛ Ο αθλητής 117 διάνυσε τα 4 από τα 12 τμήματα ή αλλιώς το 1/3 της διαδρομής.

Κεφ. 25ο: Ισοδύναμα κλάσματα - Μαθηματικά Γ' Δημοτικού - by https://idaskalos.blogspot.gr

1. Ποιοι αθλητές διάνυσαν την ίδια απόσταση με τον αθλητή που είχε αριθμό 110;
☛ Την ίδια απόσταση με τον αθλητή που είχε αριθμό 110 διάνυσαν οι αθλητές που είχαν τους αριθμούς: 112 και 115.

2. Ποιοι αθλητές διάνυσαν απόσταση ίση με το 1/3 της διαδρομής;
Απόσταση ίση με το 1/3 της διαδρομής, διάνυσαν οι αθλητές που είχαν τους αριθμούς: 111, 114 και 117.

3. Ποιοι αθλητές διάνυσαν απόσταση ίση με το 1/5 της διαδρομής;
Απόσταση ίση με το 1/5 της διαδρομής, διάνυσαν οι αθλητές που είχαν τους αριθμούς: 113 και 116.

4. Παρατήρησε το πιο πάνω σχεδιάγραμμα και γράψε τις ισοδυναμίες κλασμάτων:
α) 1/2 = 2/4 = 4/8,  β) 1/3 = 2/6 = 4/12,   γ) 1/5 = 2/10 = 4/20.

Δείτε επίσης: Κλασματικές μονάδες & απλοί κλασματικοί αριθμοί