Στον κόσμο των κόμικς - Βιβλίο Μαθητή - Γλώσσα Β' Δημοτικού - από το https://idaskalos.blogspot.com
Στην τρίτη ενότητα, του βιβλίου της Γλώσσας της Β' Δημοτικού, με τίτλο "Στον κόσμο των κόμικς", θα μάθουμε να διαβάζουμε κόμικς, να αλλάζουμε έναν διάλογο και να τον κάνουμε μικρή ιστορία, να αλλάζουμε ένα κείμενο και να το κάνουμε διάλογο. Επιπλέον, θα μάθουμε τους ήχους που γράφονται με δύο γράμματα, να γνωρίζουμε τα σύμφωνα που μπαίνουν στο τέλος των λέξεων και να ξεχωρίζουμε ποιες λέξεις δεν παίρνουν τόνο.

Πάμε να δούμε ποιες εργασίες και ασκήσεις έχει το βιβλίο μας, και πώς θα τις λύσουμε.

Τι παρατηρείς σε αυτές τις εικόνες;
Σε αυτές τις εικόνες, βλέπουμε διάφορα παιδιά, να παίζουν ατομικά και ομαδικά παιχνίδια.

Τι κάνουν τα παιδιά;
Ας δούμε αναλυτικά τι κάνουν τα παιδιά:
☛ Στην πρώτη εικόνα βλέπουμε τρία παιδιά να κοιτάζουν κάτι σε έναν υπολογιστή.
☛ Στην δεύτερη εικόνα βλέπουμε δύο παιδιά να παίζουν με ένα ελαστικό σχοινί και να φτιάχνουν με τα χέρια τους διάφορα σχέδια.
☛ Στην τρίτη εικόνα βλέπουμε ένα παιδί να παίζει με τα παιχνίδια του.
☛ Στην τέταρτη εικόνα βλέπουμε δύο παιδιά να παίζουν.
☛ Στην πέμπτη εικόνα βλέπουμε έξι παιδιά να παίζουν ένα επιτραπέζιο παιχνίδι.

2. Σκέψου και απάντησε.
Ποιος είναι ο τίτλος του κόμικς που διάβασες;
Ο τίτλος του κόμικς που διάβασα είναι «Χωχαρούπα»

Ποιοι είναι οι ήρωες της ιστορίας;
Οι ήρωες της ιστορίας είναι τρία παιδιά, η Άννα από την Ελλάδα, η Νου από την Ινδία και ο Ραφαέλ από την Αφρική.

Γιατί είναι στενοχωρημένη η Νου στην πρώτη εικόνα;
Η Νου είναι στενοχωρημένη γιατί ενώ ήθελε να παίξει με το κουβαδάκι της, η μητέρα της την έστειλε να κουβαλήσει νερό με ένα δοχείο.

Γιατί είναι στενοχωρημένος ο Ραφαέλ;
Ο Ραφαέλ είναι στενοχωρημένος, γιατί στη χώρα του η γη ξεραίνεται, το χορτάρι δε φυτρώνει και τα ζώα διψούν.

Πού θέλουν να πάνε οι ήρωες;
Οι ήρωες της ιστορίας θέλουν να πάνε στη Χωχαρούπα.

Πώς είναι αυτή η πόλη;
Η Χωχαρούπα είναι μία πόλη ονειρεμένη! Έχει ψηλά δέντρα, καταπράσινη χλόη και όλα τα παιδιά έχουν στο σπίτι τους λουλούδια, νερό, τροφή, ενώ υπάρχουν πάρκα για να παίζουν.

Τι βλέπεις στην τελευταία εικόνα;
Στην τελευταία εικόνα, βλέπουμε τα τρία παιδιά να περπατάνε στους δρόμους της Χωχαρούπας. Δεξιά και αριστερά βλέπουμε παιδιά να παίζουν διάφορα παιχνίδια, όμορφα μικρά και πολύχρωμα σπιτάκια, λουλούδια, ενώ στο βάθος δεσπόζει ένα ουράνιο τόξο.

3. Αν ήσουν η Χαρά ή ο Αρμπέν, πώς θα έλεγες αυτή την ιστορία στη Γαλήνη και στον Λουκά;
Αυτή η άσκηση είναι μία πολύ καλή ευκαιρία για να εκφραστούμε δημιουργικά. Το κάθε παιδί πρέπει να αφήσει την φαντασία του ελεύθερη και να περιγράψει την ιστορία με τον δικό του τρόπο. Μια καλή ιδέα είναι να πειραματιστούμε με διάφορα επίθετα, ώστε να κάνουμε τον λόγο μας πιο ενδιαφέρον και τις εικόνες που περιγράφουμε πιο ζωντανές. Ας δούμε ένα παράδειγμα:

Ήταν ένα όμορφο καλοκαιρινό πρωινό, η Άννα όμως δεν μπορούσε να το εκτιμήσει. Ήταν στεναχωρημένη γιατί η μητέρα της δεν την άφησε να κάνει βόλτα με το μεγάλο ποδήλατο κι έτσι, για άλλη μια φορά ήταν αναγκασμένη να κυκλοφορεί με το παιδικό κόκκινο ποδηλατάκι της. Ενώ περπατούσε, το βλέμμα της έπεσε πάνω σε ένα κορίτσι με πολύχρωμα ρούχα. Αυτό που της τράβηξε την προσοχή ήταν η κανάτα που κουβαλούσε στο κεφάλι της!
Καθώς την πλησίασε περισσότερο, παρατήρησε πως ήταν και αυτό μελαγχολικό. Πράγματι ήταν στεναχωρημένη γιατί ενώ ήθελε να παίξει με το κουβαδάκι της, η μητέρα της την έστειλε να κουβαλήσει νερό με μία κανάτα.

Δίχως λοιπόν να χάσει καιρό, χαμογέλασε και της μίλησε.
«Γεια σου, με λένε Άννα. Εσένα πώς σε λένε;» είπε χαρωπά η Άννα και άπλωσε το χέρι της προς το κορίτσι.
«Γεια σου με λένε Νου.» απάντησε η κοπέλα και έσφιξε το χέρι της Άννας.

Εκείνη την στιγμή από μακριά, ξεπρόβαλε ένα αγοράκι με μία ωραία κίτρινη μπλούζα. Η Άννα το πρόσεξε και είπε στην καινούρια της φίλη:
«Κάποιος έρχεται!» και γυρνώντας προς το αγόρι συνέχισε «Γεια! Είμαι η Άννα και αυτή είναι η Νου. Ποιος είσαι; Πού πας;»

Το αγοράκι χαμογέλασε και της απάντησε «Γεια! Είμαι ο Ραφαέλ.»
Πλησίασε κι άλλο τα κορίτσια και συνέχισε. «Στη χώρα μου η γη ξεραίνεται, το χορτάρι δε φυτρώνει και τα ζώα διψούν. Πάω να βρω τη Χωχαρούπα.»

«Χωχαρούπα;» αναφώνησαν τα κορίτσια έκπληκτα.
«Ναι! Είναι μια πόλη ονειρεμένη με ψηλά δέντρα και καταπράσινη χλόη. Όλα τα παιδιά έχουν λουλούδια στο σπίτι τους, νερό, τροφή, παιχνίδια και πάρκα για να παίζουν!» τους εξήγησε ο Ραφαέλ.

Ενθουσιασμένα τα κορίτσια αναφώνησαν «Να έρθουμε και εμείς μαζί σου;»
«Ωραία! Θα είναι όμως ένα μεγάλο ταξίδι...» τις ενημέρωσε ο Ραφαέλ.

Κι έτσι, οι τρεις μας φίλοι ξεκίνησαν το ταξίδι τους προς την Χωχαρούπα. Περπατούσαν για αρκετή ώρα, άξιζε όμως και με το παραπάνω! Η Χωχαρούπα ήταν ακριβώς όπως την είχε περιγράψει ο Ραφαέλ! Όπου κι αν έστρεφες το βλέμμα σου, έβλεπες παιδιά να παίζουν και να γελούν! Λουλούδια κοσμούσαν ολόκληρη την πόλη, ενώ στο κέντρο υπήρχε ένα σιντριβάνι.
Μπαίνοντας τα παιδιά, το πρώτο πράγμα που αντίκρισαν ήταν το ουράνιο τόξο το οποίο "αγκάλιαζε" την πόλη, ενώ αμέσως μετά τους τράβηξαν την προσοχή τα γέλια και οι φωνές των παιδιών που διασκέδαζαν τριγύρω.

4. Διάβασε τα κείμενα και πρόσεξε τις εικόνες. Έχεις δει άλλη φορά που μοιάζουν με αυτές; Πού;
Μπορούμε να βρούμε τέτοιες εικόνες σε:
☛ μουσεία
☛ αρχαιολογικούς χώρους
☛ εκκλησίες
☛ πινακοθήκες
☛ κεραμικά είδη (σουβενίρ)
☛ κινηματογράφο
☛ τηλεόραση
☛ κόμικς

5. Δε θα ήταν ωραίο να φτιάξεις και εσύ το δικό σου κόμικς; Διάβασε το σύντομο κείμενο και γράψε στα μπαλονάκια ό,τι νομίζεις πως λένε οι ήρωες.
Στον κόσμο των κόμικς - Βιβλίο Μαθητή - Γλώσσα Β' Δημοτικού - από το https://idaskalos.blogspot.com


6. O Λουκάς διάβασε ένα ποίημα για αστροναύτες και πρόσεξε ότι πολλές φορές δύο γράμματα μαζί ακούγονται σαν ένα, όταν τα διαβάζουμε. Κάποια τα έβαλε σε κύκλο. Μπορείς να βάλεις εσύ σε κύκλο τα υπόλοιπα;
Στον κόσμο των κόμικς - Βιβλίο Μαθητή - Γλώσσα Β' Δημοτικού - από το https://idaskalos.blogspot.comΘα γίνω αστροναύτης
σε πύραυλο θα μπω
ταξίδι στο φεγγάρι
θα κάνω αληθινό.
Και στο φεγγάρι πάνω
θα δεις να περπατώ
τριγύρω απ’ τους κρατήρες
θα τρέχω να κρυφτώ.
Μπορεί κι εκεί να βρω παιδιά
μπορεί κι αυτό να γίνει
και όλοι να χορέψουμε
κει πάνω στη Σελήνη.



Υπάρχουν όμως και τα μπ, ντ, γκ ή γγ, τσ και τζ, που διαβάζονται και αυτά σαν ένας ήχος, αν και έχουν δύο γράμματα. Μπορείς να θυμηθείς πώς τα λέμε;
Τα λέμε δίψηφα σύμφωνα.

8. Χρωμάτισε στον παραπάνω διάλογο όσα σύμφωνα βρεις στο τέλος των λέξεων.
Οι τέσσερις φίλοι είναι μαζεμένοι και συζητούν. Ξαφνικά...
— Αρμπέν, τι έπαθες; Πού είναι το μπροστινό σου δόντι;
— Καλά, τώρα το βλέπεις, Γαλήνη; Το δόντι μου βγήκε χτες, καθώς 
    έτρωγα κάστανα!
— Και τι το έκανες;
— Το πήρε η γιαγιά μου, το πέταξε σε μια ταράτσα και είπε: «Πάρτε
το παλιό και φέρτε ένα καινούριο». Μου είπε πως έτσι κάνουν στην
Αλβανία. Εσύ τι έκανες, όταν βγήκε το δόντι σου;
— Η μαμά μου το πέταξε στα κεραμίδια του διπλανού σπιτιού και είπε:
«Πάρε, ποντικέ, το δόντι μου και φέρε το σιδερένιο, να ροκανίζω
σίδερα, να τρώω παξιμάδια».

Τελικά σύμφωνα στην ελληνική γλώσσα είναι τα ν και ς. Όμως, συναντούμε και άλλα τελικά σύμφωνα σε μερικές λέξεις που έχουμε πάρει από άλλες γλώσσες, όπως είναι οι λέξεις: φερμουάρ, παζλ, τζιπ. Μπορείς να σκεφτείς άλλες τέτοιες λέξεις;
Λέξεις που τελειώνουν σε «ρ»
καλοριφέρ, τρακτέρ, ασανσέρ, τουρ, ρεκόρ, κομπιούτερ, ρεζερβουάρ, ρεπόρτερ, ντοκιμαντέρ, μίξερ, σουβενίρ κ.α.

Λέξεις που τελειώνουν σε «ξ»
μποξ, φαξ

Λέξεις που τελειώνουν σε «φ»
γκολφ,

Λέξεις που τελειώνουν σε «κ»
κάμπιγκ, κέικ, τρικ,

Άλλες λέξεις:
στιλ, τραμ, μοβ, μπεζ,

9. Παρατήρησε τα πως, τα που και τα η. Πότε παίρνουν τόνο;
πώς, πού
Τονίζουμε το πως και το που, όταν θέλουμε να ρωτήσουμε κάτι, για παράδειγμα:
Πώς πήγες στο διαγώνισμα;
Πού είναι ο Γιώργος;

ή (διαζευκτικό)
Τονίζουμε το η όταν θέλουμε να διαλέξουμε ανάμεσα σε δύο πράγματα, για παράδειγμα:
Θα πάμε για μπάνιο ή για ποδήλατο;