Στο 36ο κεφάλαιο, στην Δ' ενότητα του βιβλίου της Γεωγραφίας της ΣΤ' Δημοτικού, με τίτλο "Οι κάτοικοι της Ασίας", θα μάθουμε για την καταγωγή, τις γλώσσες, τις θρησκείες, τον πολιτισμό και το βιοτικό επίπεδο των κατοίκων της Ασίας
Παρατηρήστε τις παρακάτω εικόνες και προσπαθήστε να βρείτε ποιους λαούς χαρακτηρίζουν. Γνωρίζετε κάτι για τους λαούς αυτούς;
Εικόνα 36.1: Παρατηρούμε ένα άγαλμα του Βούδα. Οι χώρες στις οποίες κυριαρχεί ο βουδισμός είναι η Ιαπωνία, η Κίνα και διάφορες της νοτιοανατολικής Ασίας.
Εικόνα 36.2: Βλέπουμε γυναίκες να χορεύουν τον παραδοσιακό ινδικό χορό, φορόντας παραδοσιακή Ινδική φορεσιά
Εικόνα 36.3: Βλέπουμε την πύλη Ιστάρ της Βαβυλώνας. Χαρακτηρίζει του λαούς της Μέσης Ανατολής
Ας ονομάσουμε τα κράτη της Μέσης Ανατολής και ας επισημάνουμε τα κοινά χαρακτηριστικά των λαών τους.
Τα κράτη της Μέσης Ανατολής είναι τα εξής:
Συρία, Λίβανος, Κύπρος, Ιορδανία, Παλαιστινιακά Εδάφη, Αίγυπτος, Ισραήλ, Σαουδική Αραβία, Υεμένη, Κατάρ, Ομάν, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, Κουβέιτ, Μπαχρέιν, Ιράκ, Ιράν, Τουρκία
Τα κοινά χαρακτηριστικά των λαών τους είναι τα εξής:
• Ασπάζονται τον ισλαμισμό
• Μιλούν κυρίως την αραβική γλώσσα
Οι λαοί της Μέσης Ανατολής διαφέρουν μεταξύ τους ως προς:
• Τα ήθη και τα έθιμά τους
• Το βιοτικό τους επίπεδο
Bρείτε στον χάρτη της τάξης τα κράτη της Nότιας Aσίας και ονομάστε αυτά και τις πρωτεύουσές τους.
Αφγανιστάν - Καμπούλ
Ινδία - Νέο Δελχί
Μαλδίβες - Μαλέ
Μπανγκλαντές - Ντάκα
Μπουτάν - Θίμφου
Νεπάλ - Κατμαντού
Πακιστάν - Ισλαμαμπάντ
Σρι Λάνκα - Κότε
Ας ονομάσουμε τα κράτη της Κεντρικής και της Ανατολικής Ασίας. Ποιο είναι το μεγαλύτερο κράτος αυτών των περιοχών; Ποιο είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα του κράτους αυτού;
Τα κράτη της Κεντρικής Ασίας είναι τα εξής:
• Καζακστάν
• Κίνα (Κεντρική και Βόρεια)
• Κιργιστάν
• Λαϊκή Δημοκρατία Μογγολίας
• Ουζμπεκιστάν
• Τατζικιστάν
• Τουρκμενιστάν
Τα κράτη της Ανατολικής Ασίας είναι τα εξής:
• Ανατολική Κίνα
• Βόρεια Κορέα
• Ιαπωνία
• Νότια Κορέα
• Ταϊβάν
Το μεγαλύτερο κράτος αυτών των περιοχών είναι η Κίνα, η οποία μάλιστα αντιμετωπίζει το πρόβλημα του υπερπληθυσμού (1.357.000.000 κάτοικοι). Η κυβέρνηση της Κίνας, για να αντιμετωπίσει αυτό το πρόβλημα, αποφάσισε να λάβει μέτρα περιορισμού των γεννήσεων.
Η πυρίτιδα, «το κινέζικο χιόνι», έγινε γνωστή στην Ευρώπη από τους Άραβες. Η Δύση χρησιμοποίησε την πυρίτιδα για να εξουθενώσει τη χώρα των Κινέζων. Συζητήστε και σχολιάστε το γεγονός.
Αυτή η ερώτηση αποτελεί εξαιρετική τροφή για σκέψη. Είναι γεγονός πως μία ανακάλυψη ή εφεύρεση κάποιου λαού, μπορεί να χρησιμοποιηθεί εναντίον του. Ας μην ξεχνάμε πως μπορείς να χρησιμοποιήσεις ένα μαχαίρι για να κόψεις ένα φρούτο, μπορεί όμως να μην το χειριστείς καλά και να κοπείς.
Η χρήση μίας ανακάλυψης για πολεμικούς σκοπούς, είναι απαράδεκτη. Θα έπρεπε να χρησιμοποιούμε τις ανακαλύψεις με τρόπο ωφέλιμο προς τους ανθρώπους και να πασχίζουμε να βελτιώσουμε την ποιότητα ζωής, όχι να την καταστρέψουμε.
Τον 13ο αιώνα μ.Χ. οι Μογγόλοι με αρχηγό τον Τζέκινς Χαν δημιούργησαν τη μεγαλύτερη αυτοκρατορία εκείνης της εποχής. Ας ακολουθήσουμε μαζί την κατακτητική πορεία τους στον χάρτη της διπλανής εικόνας. Ας συζητήσουμε γιατί δεν επηρέασαν πολιτιστικά τις περιοχές που είχαν κατακτήσει.
Η κατακτητική πορεία του Τζέκινς Χαν ήταν η εξής: Μογγολία, Κίνα, Κεντρική Ασία, Περσία, Σιβηρία, όρια της Ευρώπης (Καύκασος).
Οι Μόγγολοι ήταν ένας νομαδικός λαός, με τρομερή στρατιωτική και πολεμική τεχνική / εμπειρία. Δεν είχαν όμως αναπτύξει αξιόλογο πολιτισμό, εν αντιθέσει με τους πλούσιους πολιτισμικά λαούς της Μέσης και Κεντρικής Ανατολής που κατάκτησε. Έτσι, είναι λογικό να μην επηρέασαν πολιτιστικά τους λαούς που κατέκτησαν.
Ας βρούμε στον χάρτη τα κράτη της Νοτιοανατολικής Ασίας και ας ονομάσουμε τις πρωτεύουσές τους.
Ανατολικό Τιμόρ - Ντίλι
Βιετνάμ - Ανόι
Ινδονησία - Τζακάρτα
Καμπότζη - Πνομ Πεν
Λάος - Βιεντιάν
Μαλαισία - Κουάλα Λουμπούρ
Μιανμάρ - Νάι Πι Τάου
Μπρουνέι - Μπαντάρ Σερί Μπεγκαβάν
Σιγκαπούρη - Σιγκαπούρη
Ταϊλάνδη - Μπανγκόκ
Φιλιππίνες - Μανίλα
Ας φροντίσουμε να δούμε όλοι μαζί την κινηματογραφική ταινία «ΓΚΑΝΤΙ» και κατόπιν να σχολιάσουμε τον αγώνα του Μαχάτμα για την ανεξαρτησία της Ινδίας.
Μία καλή συμβουλή είναι να έχουμε μαζί μας ένα σημειωματάριο και κατά την διάρκεια της προβολής, να κρατάμε σημειώσεις.
1. Διέγραψε την πρόταση που νομίζεις ότι είναι λανθασμένη.
α)Οι κάτοικοι της Ασίας ανήκουν στην κίτρινη και στη μαύρη φυλή.
β) Η πυκνότητα του πληθυσμού δεν είναι ίδια σε όλες τις περιοχές της Ασίας.
γ) Τα κοινά χαρακτηριστικά των λαών της Μέσης Ανατολής είναι
η αραβική γλώσσα και η μουσουλμανική θρησκεία.
δ)Οι Ινδοί ως επίσημη γλώσσα έχουν την ινδική.
ε)Οι λαοί της Βόρειας Ασίας έχουν αναπτύξει σε μεγάλο βαθμό τη γεωργία και την κτηνοτροφία.
2. Βρες πολιτιστικά στοιχεία (ενδυμασία, μαγειρική, μουσική, αρχιτεκτονική κ.ά.) στην πόλη σου, τα οποία δείχνουν την επιρροή διαφόρων πολιτισμών – αραβικού, κινεζικού και άλλων – και γράψε
τα στις σειρές που ακολουθούν.
Τα πολιτιστικά στοιχεία που μπορούμε να βρούμε στις πόλεις μας και δείχνουν την επιρροή διαφόρων πολιτισμών είναι τα εξής:
• Σχολές ασιατικών πολεμικών τεχνών (Καράτε, Τάε κβον ντο, Τζούντο)
• Κινέζικα, αραβικά, ινδικά εστιατόρια
• Σχολές ασιατικών χορών
• Αρχιτεκτονικές τάσεις βασισμένες σε παραδοσιακά ασιατικά κτίσματα (ξύλινα πατώματα)
• Εφαρμογή διάφορων ασιατικών ιατρικών μεθόδων
• Τάσεις μόδας εμπνευσμένες από τις Ασιατικές παραδοσιακές στολές (κιμονό)
3. Αντιστοίχισε χαρακτηριστικά και λαούς:
Κίτρινη φυλή - Κινέζοι
Υψηλό οικονομικό επίπεδο - Ιάπωνες
14 επίσημες γλώσσες - Ινδοί
Μογγολική Καταγωγή - Λαοί Κεντρικής Ασίας
Ανεπτυγμένη βιομηχανία και εμπόριο - Ιάπωνες
Μουσουλμανική θρησκεία - Πακιστανοί
Σκληρές περιβαλλοντικές συνθήκες - Λαοί της Βόρειας Ασίας
Χρήση της πυρίτιδας - Κινέζοι
4. Τον Αύγουστο του 1945 σήμανε το τέλος του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου με την καταστροφή της Χιροσίμα και του Ναγκασάκι. Ολόκληρη η ανθρωπότητα συγκλονίστηκε. Κανένας δεν περίμενε τι
θα προκαλέσουν οι ατομικές βόμβες. Για πολλά χρόνια μετά τη ρίψη τους γεννιόνταν παιδιά άρρωστα ή παραμορφωμένα. Κάθε χρόνο στη Χιροσίμα οργανώνεται εκδήλωση για την ειρήνη και όλοι ζητούν να σταματήσουν πια οι πόλεμοι.
➤Γιατί συγκλονίστηκε η ανθρωπότητα με την καταστροφή των δύο πόλεων;
Η ρίψη ατομικής βόμβας στη Χιροσίμα και το Ναγκασάκι από τις ΗΠΑ, αποτελεί ένα από τα τραγικότερα γεγονότα του 20ου αιώνα.
Ο αριθμός των θυμάτων που πέθαναν ακαριαία από τη ρίψη των βομβών, υπολογίζεται σε περίπου 70.000 στη Χιροσίμα και 40.000 στο Ναγκασάκι.
Οι ολέθριες συνέπειες της πυρηνικής ακτινοβολίας τους όμως, αύξησαν τους επόμενους τέσσερις μήνες τον αριθμό των νεκρών σε 90.000-166.000 στη Χιροσίμα και 80.000 στο Ναγκασάκι. Μέχρι το 1950 ο απολογισμός των θυμάτων είχε φτάσει τα 200.000 θύματα.
Μετά από αυτό το τραγικό γεγονός, η ανθρωπότητα συνειδητοποίησε ότι:
• Ο συνεχής ανταγωνισμός για τα ισχυρότερα προκαλεί τεράστιες καταστροφές
• Η ατομική βόμβα ξεπερνούσε πλέον τα δεδομένα του ανθρώπου
➤Ποιο είναι το μήνυμα που μας δίνουν τα γεγονότα αυτά;
Σε έναν πόλεμο δεν υπάρχουν νικητές, παρά μόνο χαμένοι. Το μόνο που προκαλεί ο πόλεμος είναι η δυστυχία και η καταστροφή, για αυτό και εμείς πρέπει να πασχίζουμε για την ειρήνη.
Παρατηρήστε τις παρακάτω εικόνες και προσπαθήστε να βρείτε ποιους λαούς χαρακτηρίζουν. Γνωρίζετε κάτι για τους λαούς αυτούς;
Εικόνα 36.1: Παρατηρούμε ένα άγαλμα του Βούδα. Οι χώρες στις οποίες κυριαρχεί ο βουδισμός είναι η Ιαπωνία, η Κίνα και διάφορες της νοτιοανατολικής Ασίας.
Εικόνα 36.2: Βλέπουμε γυναίκες να χορεύουν τον παραδοσιακό ινδικό χορό, φορόντας παραδοσιακή Ινδική φορεσιά
Εικόνα 36.3: Βλέπουμε την πύλη Ιστάρ της Βαβυλώνας. Χαρακτηρίζει του λαούς της Μέσης Ανατολής
Ας ονομάσουμε τα κράτη της Μέσης Ανατολής και ας επισημάνουμε τα κοινά χαρακτηριστικά των λαών τους.
Τα κράτη της Μέσης Ανατολής είναι τα εξής:
Συρία, Λίβανος, Κύπρος, Ιορδανία, Παλαιστινιακά Εδάφη, Αίγυπτος, Ισραήλ, Σαουδική Αραβία, Υεμένη, Κατάρ, Ομάν, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, Κουβέιτ, Μπαχρέιν, Ιράκ, Ιράν, Τουρκία
Τα κοινά χαρακτηριστικά των λαών τους είναι τα εξής:
• Ασπάζονται τον ισλαμισμό
• Μιλούν κυρίως την αραβική γλώσσα
Οι λαοί της Μέσης Ανατολής διαφέρουν μεταξύ τους ως προς:
• Τα ήθη και τα έθιμά τους
• Το βιοτικό τους επίπεδο
Bρείτε στον χάρτη της τάξης τα κράτη της Nότιας Aσίας και ονομάστε αυτά και τις πρωτεύουσές τους.
Αφγανιστάν - Καμπούλ
Ινδία - Νέο Δελχί
Μαλδίβες - Μαλέ
Μπανγκλαντές - Ντάκα
Μπουτάν - Θίμφου
Νεπάλ - Κατμαντού
Πακιστάν - Ισλαμαμπάντ
Σρι Λάνκα - Κότε
Ας ονομάσουμε τα κράτη της Κεντρικής και της Ανατολικής Ασίας. Ποιο είναι το μεγαλύτερο κράτος αυτών των περιοχών; Ποιο είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα του κράτους αυτού;
Τα κράτη της Κεντρικής Ασίας είναι τα εξής:
• Καζακστάν
• Κίνα (Κεντρική και Βόρεια)
• Κιργιστάν
• Λαϊκή Δημοκρατία Μογγολίας
• Ουζμπεκιστάν
• Τατζικιστάν
• Τουρκμενιστάν
Τα κράτη της Ανατολικής Ασίας είναι τα εξής:
• Ανατολική Κίνα
• Βόρεια Κορέα
• Ιαπωνία
• Νότια Κορέα
• Ταϊβάν
Το μεγαλύτερο κράτος αυτών των περιοχών είναι η Κίνα, η οποία μάλιστα αντιμετωπίζει το πρόβλημα του υπερπληθυσμού (1.357.000.000 κάτοικοι). Η κυβέρνηση της Κίνας, για να αντιμετωπίσει αυτό το πρόβλημα, αποφάσισε να λάβει μέτρα περιορισμού των γεννήσεων.
Η πυρίτιδα, «το κινέζικο χιόνι», έγινε γνωστή στην Ευρώπη από τους Άραβες. Η Δύση χρησιμοποίησε την πυρίτιδα για να εξουθενώσει τη χώρα των Κινέζων. Συζητήστε και σχολιάστε το γεγονός.
Αυτή η ερώτηση αποτελεί εξαιρετική τροφή για σκέψη. Είναι γεγονός πως μία ανακάλυψη ή εφεύρεση κάποιου λαού, μπορεί να χρησιμοποιηθεί εναντίον του. Ας μην ξεχνάμε πως μπορείς να χρησιμοποιήσεις ένα μαχαίρι για να κόψεις ένα φρούτο, μπορεί όμως να μην το χειριστείς καλά και να κοπείς.
Η χρήση μίας ανακάλυψης για πολεμικούς σκοπούς, είναι απαράδεκτη. Θα έπρεπε να χρησιμοποιούμε τις ανακαλύψεις με τρόπο ωφέλιμο προς τους ανθρώπους και να πασχίζουμε να βελτιώσουμε την ποιότητα ζωής, όχι να την καταστρέψουμε.
Τον 13ο αιώνα μ.Χ. οι Μογγόλοι με αρχηγό τον Τζέκινς Χαν δημιούργησαν τη μεγαλύτερη αυτοκρατορία εκείνης της εποχής. Ας ακολουθήσουμε μαζί την κατακτητική πορεία τους στον χάρτη της διπλανής εικόνας. Ας συζητήσουμε γιατί δεν επηρέασαν πολιτιστικά τις περιοχές που είχαν κατακτήσει.
Η κατακτητική πορεία του Τζέκινς Χαν ήταν η εξής: Μογγολία, Κίνα, Κεντρική Ασία, Περσία, Σιβηρία, όρια της Ευρώπης (Καύκασος).
Οι Μόγγολοι ήταν ένας νομαδικός λαός, με τρομερή στρατιωτική και πολεμική τεχνική / εμπειρία. Δεν είχαν όμως αναπτύξει αξιόλογο πολιτισμό, εν αντιθέσει με τους πλούσιους πολιτισμικά λαούς της Μέσης και Κεντρικής Ανατολής που κατάκτησε. Έτσι, είναι λογικό να μην επηρέασαν πολιτιστικά τους λαούς που κατέκτησαν.
Ας βρούμε στον χάρτη τα κράτη της Νοτιοανατολικής Ασίας και ας ονομάσουμε τις πρωτεύουσές τους.
Ανατολικό Τιμόρ - Ντίλι
Βιετνάμ - Ανόι
Ινδονησία - Τζακάρτα
Καμπότζη - Πνομ Πεν
Λάος - Βιεντιάν
Μαλαισία - Κουάλα Λουμπούρ
Μιανμάρ - Νάι Πι Τάου
Μπρουνέι - Μπαντάρ Σερί Μπεγκαβάν
Σιγκαπούρη - Σιγκαπούρη
Ταϊλάνδη - Μπανγκόκ
Φιλιππίνες - Μανίλα
Ας φροντίσουμε να δούμε όλοι μαζί την κινηματογραφική ταινία «ΓΚΑΝΤΙ» και κατόπιν να σχολιάσουμε τον αγώνα του Μαχάτμα για την ανεξαρτησία της Ινδίας.
Μία καλή συμβουλή είναι να έχουμε μαζί μας ένα σημειωματάριο και κατά την διάρκεια της προβολής, να κρατάμε σημειώσεις.
Κεφ. 36: Οι κάτοικοι της Ασίας - Τετράδιο εργασιών - Λύσεις ασκήσεων
1. Διέγραψε την πρόταση που νομίζεις ότι είναι λανθασμένη.
α)
β) Η πυκνότητα του πληθυσμού δεν είναι ίδια σε όλες τις περιοχές της Ασίας.
γ) Τα κοινά χαρακτηριστικά των λαών της Μέσης Ανατολής είναι
η αραβική γλώσσα και η μουσουλμανική θρησκεία.
δ)
ε)
2. Βρες πολιτιστικά στοιχεία (ενδυμασία, μαγειρική, μουσική, αρχιτεκτονική κ.ά.) στην πόλη σου, τα οποία δείχνουν την επιρροή διαφόρων πολιτισμών – αραβικού, κινεζικού και άλλων – και γράψε
τα στις σειρές που ακολουθούν.
Τα πολιτιστικά στοιχεία που μπορούμε να βρούμε στις πόλεις μας και δείχνουν την επιρροή διαφόρων πολιτισμών είναι τα εξής:
• Σχολές ασιατικών πολεμικών τεχνών (Καράτε, Τάε κβον ντο, Τζούντο)
• Κινέζικα, αραβικά, ινδικά εστιατόρια
• Σχολές ασιατικών χορών
• Αρχιτεκτονικές τάσεις βασισμένες σε παραδοσιακά ασιατικά κτίσματα (ξύλινα πατώματα)
• Εφαρμογή διάφορων ασιατικών ιατρικών μεθόδων
• Τάσεις μόδας εμπνευσμένες από τις Ασιατικές παραδοσιακές στολές (κιμονό)
3. Αντιστοίχισε χαρακτηριστικά και λαούς:
Κίτρινη φυλή - Κινέζοι
Υψηλό οικονομικό επίπεδο - Ιάπωνες
14 επίσημες γλώσσες - Ινδοί
Μογγολική Καταγωγή - Λαοί Κεντρικής Ασίας
Ανεπτυγμένη βιομηχανία και εμπόριο - Ιάπωνες
Μουσουλμανική θρησκεία - Πακιστανοί
Σκληρές περιβαλλοντικές συνθήκες - Λαοί της Βόρειας Ασίας
Χρήση της πυρίτιδας - Κινέζοι
4. Τον Αύγουστο του 1945 σήμανε το τέλος του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου με την καταστροφή της Χιροσίμα και του Ναγκασάκι. Ολόκληρη η ανθρωπότητα συγκλονίστηκε. Κανένας δεν περίμενε τι
θα προκαλέσουν οι ατομικές βόμβες. Για πολλά χρόνια μετά τη ρίψη τους γεννιόνταν παιδιά άρρωστα ή παραμορφωμένα. Κάθε χρόνο στη Χιροσίμα οργανώνεται εκδήλωση για την ειρήνη και όλοι ζητούν να σταματήσουν πια οι πόλεμοι.
➤Γιατί συγκλονίστηκε η ανθρωπότητα με την καταστροφή των δύο πόλεων;
Η ρίψη ατομικής βόμβας στη Χιροσίμα και το Ναγκασάκι από τις ΗΠΑ, αποτελεί ένα από τα τραγικότερα γεγονότα του 20ου αιώνα.
Ο αριθμός των θυμάτων που πέθαναν ακαριαία από τη ρίψη των βομβών, υπολογίζεται σε περίπου 70.000 στη Χιροσίμα και 40.000 στο Ναγκασάκι.
Οι ολέθριες συνέπειες της πυρηνικής ακτινοβολίας τους όμως, αύξησαν τους επόμενους τέσσερις μήνες τον αριθμό των νεκρών σε 90.000-166.000 στη Χιροσίμα και 80.000 στο Ναγκασάκι. Μέχρι το 1950 ο απολογισμός των θυμάτων είχε φτάσει τα 200.000 θύματα.
Μετά από αυτό το τραγικό γεγονός, η ανθρωπότητα συνειδητοποίησε ότι:
• Ο συνεχής ανταγωνισμός για τα ισχυρότερα προκαλεί τεράστιες καταστροφές
• Η ατομική βόμβα ξεπερνούσε πλέον τα δεδομένα του ανθρώπου
➤Ποιο είναι το μήνυμα που μας δίνουν τα γεγονότα αυτά;
Σε έναν πόλεμο δεν υπάρχουν νικητές, παρά μόνο χαμένοι. Το μόνο που προκαλεί ο πόλεμος είναι η δυστυχία και η καταστροφή, για αυτό και εμείς πρέπει να πασχίζουμε για την ειρήνη.
0 Σχόλια