Στο εικοστό τρίτο κεφάλαιο των μαθηματικών της Β' Δημοτικού, θα μάθουμε να κάνουμε με ευχέρεια νοερούς υπολογισμούς με πρόσθεση και αφαίρεση μέχρι το 100, με εκτίμηση και ακρίβεια. Ειδικότερα, να βρίσκουμε τη διαφορά ενός διψήφιου από το 100 με το συμπλήρωμα ή τη διαδοχική αφαίρεση (πάτημα στη δεκάδα), να φτιάχνουμε ένα πρόβλημα με προϋποθέσεις ή να συμπληρώνουμε κάποιο ώστε να μπορεί να λυθεί και να επαληθεύουμε ένα νοερό υπολογισμό με την αντίστροφη πράξη.

Πάμε να δούμε ποιες εργασίες και ασκήσεις έχει το βιβλίο μαθητή και το τετράδιο εργασιών, και πώς θα τις λύσουμε.

Πρώτα όμως, ας κοιτάξουμε την θεωρία του μαθήματος:

Το να φτάσουμε σε έναν αριθμό - στόχο, μπορούμε να το πετύχουμε με διαφορετικούς τρόπος:
α) αν κάνουμε πρόσθεση, προσθέτουμε στον αριθμό από τον οποίο ξεκινάμε πρώτα τις δεκάδες και μετά τις μονάδες ή το αντίθετο.
Π.χ.: 8 + ... + ... = 52   8 + 40 + 4 = 52  ή  8 + 4 + 40 = 52
β) αν κάνουμε αφαίρεση, αφαιρούμε από τον αριθμό από τον οποίο ξεκινάμε πρώτα τις δεκάδες, για να φτάσουμε στην πιο κοντινή δεκάδα, και μετά τις μονάδες, για να φτάσουμε ακριβώς στον αριθμό που θέλουμε.
Π.χ.: 100 - ...  ... = 52   100 - 40 = 60, και μετά 60 - 8 = 52

Κεφ. 23ο: Υπολογίζω με πολλούς τρόπους: συμπλήρωμα του 100 - από το https://idaskalos.blogspot.com
● Για να φτάσουμε από το 38 στο 100, πρέπει να προσθέσουμε 62 πακέτα, γιατί 38 + 62 = 100

Κεφ. 23ο: Υπολογίζω με πολλούς τρόπους: συμπλήρωμα του 100 - από το https://idaskalos.blogspot.com
Κεφ. 23ο: Υπολογίζω με πολλούς τρόπους: συμπλήρωμα του 100 - από το https://idaskalos.blogspot.com
Κεφ. 23ο: Υπολογίζω με πολλούς τρόπους: συμπλήρωμα του 100 - από το https://idaskalos.blogspot.com
Κεφ. 23ο: Υπολογίζω με πολλούς τρόπους: συμπλήρωμα του 100 - από το https://idaskalos.blogspot.com

Κεφ. 23ο: Υπολογίζω με πολλούς τρόπους: συμπλήρωμα του 100 - Τετράδιο Εργασιών - Λύσεις Ασκήσεων


Κεφ. 23ο: Υπολογίζω με πολλούς τρόπους: συμπλήρωμα του 100 - από το https://idaskalos.blogspot.com
Κεφ. 23ο: Υπολογίζω με πολλούς τρόπους: συμπλήρωμα του 100 - από το https://idaskalos.blogspot.com
Κεφ. 23ο: Υπολογίζω με πολλούς τρόπους: συμπλήρωμα του 100 - από το https://idaskalos.blogspot.com
● Αν έχουμε 58 παζλ και θέλουμε να τα κάνουμε 100, χρειαζόμαστε περίπου 40 ακόμα.
Για να υπολογίσουμε ακριβώς, από τον αριθμό στόχο: 100, αφαιρούμε αυτά που έχουμε: 58, οπότε: 100 - 58 =   100 - 50 = 50 και μετά 50 - 8 = 42 παζλ.
Για να ελέγξουμε το αποτέλεσμα υπολογίζουμε: 58 που έχουμε και 42 που βρήκαμε 58 + 42 = 100, άρα η πράξη μας είναι σωστή.

Κεφ. 23ο: Υπολογίζω με πολλούς τρόπους: συμπλήρωμα του 100 - από το https://idaskalos.blogspot.com
• Αν έχουμε 78 ντόμινο και θέλουμε να τα κάνουμε 100, χρειαζόμαστε περίπου 20 ακόμα.
Για να υπολογίσουμε ακριβώς, από τον αριθμό στόχο: 100, αφαιρούμε αυτά που έχουμε: 78, οπότε: 100 - 78 =   100 - 70 = 30 και μετά 30 - 8 = 22 ντόμινο.
Για να ελέγξουμε το αποτέλεσμα υπολογίζουμε: 78 που έχουμε και 22 που βρήκαμε 78 + 22 =100 άρα η πράξη μας είναι σωστή.

Κεφ. 23ο: Υπολογίζω με πολλούς τρόπους: συμπλήρωμα του 100 - από το https://idaskalos.blogspot.com
• Αν έχουμε 33 αυτοκινητάκια και θέλουμε να τα κάνουμε 100, χρειαζόμαστε περίπου 70 ακόμα.
Για να υπολογίσουμε ακριβώς, από τον αριθμό στόχο: 100, αφαιρούμε αυτά που έχουμε: 33, οπότε: 100 - 33 =   100 - 30 = 70 και μετά 70 - 3 = 67 αυτοκινητάκια.
Για να ελέγξουμε το αποτέλεσμα υπολογίζουμε: 33 που έχουμε και 67 που βρήκαμε 33 + 67 = 100, άρα η πράξη μας είναι σωστή.

Κεφ. 23ο: Υπολογίζω με πολλούς τρόπους: συμπλήρωμα του 100 - από το https://idaskalos.blogspot.com

Κεφ. 23ο: Υπολογίζω με πολλούς τρόπους: συμπλήρωμα του 100 - από το https://idaskalos.blogspot.com