Η καθημερινή ζωή στην αρχαία Ρώμη - Οι Έλληνες και οι Ρωμαίοι - από το «https://idaskalos.blogspot.gr»
Στο 4ο (τέταρτο) κεφάλαιο, στην Α ενότητα του βιβλίου της ιστορίας της Ε' Δημοτικού, με τίτλο "Η καθημερινή ζωή στην αρχαία Ρώμη", θα μάθουμε πληροφορίες για την ζωή των αρχαίων Ρωμαίων. Συγκεκριμένα θα δούμε πως ήταν χτισμένη η Ρώμη και σε τι αριθμό ανερχόταν ο πληθυσμός της. Έπειτα θα ασχοληθούμε με τους κατοίκους της Ρώμης και θα μάθουμε τι δουλειές έκαναν και ποιες ήταν οι συνθήκες της ζωής τους. Τέλος θα μιλήσουμε για τις μεγάλες γιορτές και τους αγώνες που γίνονταν στην Ρώμη.
 
Πάμε να δούμε τις λύσεις και τις απαντήσεις, στις εργασίες και στα ερωτήματα του βιβλίου και του τετραδίου εργασιών.

1. Παρατηρήστε και συγκρίνετε τις εικόνες 1 και 2. Βρείτε ομοιότητες και διαφορές. Συμβαίνει κάτι ανάλογο σήμερα;
Παρατηρώντας τις εικόνες 1 και 2 βλέπουμε δύο κατοικίες, πολύ διαφορετικές η μία από την άλλη.
Στην πρώτη εικόνα βλέπουμε σαφώς μία φτωχή γειτονιά. Οι άνθρωποι είναι ντυμένοι με απλά και φτωχικά ρούχα και εργάζονται σκληρά για να βγάλουν το ψωμί τους. Το κτήριο είναι παλιό και σε μερικά σημεία φθαρμένο, ενώ ο δρόμος φαίνεται μικρός και βρόμικος.
Στην δεύτερη εικόνα βλέπουμε μια έπαυλη. Εκεί οι άνθρωποι είναι ντυμένοι με κομψά, ακριβά και καθαρά ρούχα, ενώ δεν χρειάζεται να δουλεύουν, καθώς υπηρέτες βρίσκονται εκεί για να τους φροντίζουν. Το πάτωμα είναι πλακόστρωτο και πεντακάθαρο.
Οι δύο αυτές εικόνες μπορεί να φαίνονται πολύ διαφορετικές, όμως είναι οι δύο όψης του ίδιου νομίσματος που ονομάζεται αρχαία Ρώμη. Παρατηρώντας βλέπουμε πως και τα δύο κτήρια είναι  χτισμένα από πέτρα, και έχουν τοξωτή μορφή.
Δυστυχώς αυτές οι εικόνες θα μπορούσαν να απεικονίζουν την Ελλάδα του 21ου αιώνα. Μία απλή βόλτα στις πόλεις μας αρκεί για να δούμε την τεράστια διαφορά που έχει η άνετη και γεμάτη απολαύσεις ζωή των πλουσίων, σε αντίθεση με την δύσκολη και κουραστική ζωή των απλών και φτωχών ανθρώπων, που παλεύουν για την ζωή τους.

2. Παρατηρήστε την εικόνα 3 και εντοπίστε τις γεωργικές δραστηριότητες που απεικονίζονται σε αυτή. Τι συμπεραίνετε για τον ιδιοκτήτη αυτού του αγροκτήματος;
Στην εικόνα 3 βλέπουμε μία ψηφιδωτή παράσταση, η οποία απεικονίζει μία έπαυλη και γύρω της χωράφια και στάβλους. Βλέπουμε ανθρώπους να ασχολούνται με γεωργικές δραστηριότητες όπως σκηνές φροντίδας ζώων, κυνηγιού, καλλιέργειας και συλλογής καρπών και εμπορίου. Παρατηρώντας την έπαυλη καταλαβαίνουμε ότι ανήκει σε κάποιον μεγαλογαιοκτήμονα, ο οποίος έχει στην κατοχή του την περιοχή. Κατά συνέπεια, οι άνθρωποι που εργάζονται είναι δούλοι, υπεύθυνοι για τις γεωργικές εργασίες.  
 

Η καθημερινή ζωή στην αρχαία Ρώμη - Τετράδιο Εργασιών (Βιβλίο) - Λύσεις ασκήσεων


Στο Τετράδιο Εργασιών υπάρχουν τέσσερις ερωτήσεις σχετικές με το μάθημά μας.

1. Με βάση τις πληροφορίες των κειμένων-πηγών και των εικόνων του μαθήματος, τι θα ήθελες να δεις από κοντά και τι νομίζεις ότι θα σου έκανε μεγάλη εντύπωση, αν επισκεπτόσουν την αρχαία Ρώμη; Αιτιολόγησε την επιλογή σου.
Εάν μπορούσα να γυρίσω πίσω στον χρόνο και να επισκεφθώ την αρχαία Ρώμη, θα ήθελα να κάνω πολλά πράγματα. Το πρώτο πράγμα που θα έκανα είναι μια βαρκάδα στον Τίβερη ποταμό. Θα ξεκινούσα από την πόλη και θα έφτανα μέχρι την θάλασσα. Το δεύτερο πράγμα που θα ήθελα να κάνω είναι να παρακολουθήσω μία μονομαχία στο Κολοσσαίο. Στις μέρες μας, δεν έχουμε μονομαχίες, οπότε πιστεύω πως θα ήταν μία συγκλονιστική εμπειρία. Τέλος, το τρίτο πράγμα που θα έκανα είναι να εξερευνήσω το Κολοσσαίο. Θα έψαχνα κάθε γωνιά, κάθε πόρτα, κάθε σημείο αυτού υπέροχου κτηρίου και θα μιλούσα με κάθε μονομάχο πριν βγει στην αρένα, ώστε να μάθω τι ένιωθαν οι άνθρωποι εκείνη την στιγμή. 

2. Τα προϊόντα που έφερναν οι φορτηγίδες στο λιμάνι του Τίβερη, (εικόνα και κείμενο-πηγή 4) ποιοι άνθρωποι και ποιων επαγγελμάτων νομίζετε ότι τα περίμεναν εκεί; Με τι μέσα έφταναν όλα αυτά στον τελικό τους προορισμό;
Η Ρώμη δεν είναι παραθαλάσσια. Ο Τίβερης ποταμός όμως, συνέδεε την πόλη με τη θάλασσα και με όλα τα λιμάνια της Μεσογείου. Καθημερινά ανέβαιναν τον Τίβερη φορτηγίδες, μεταφέροντας στη Ρώμη σιτάρι, λάδι, κρασί, τρόφιμα, μέταλλα, υλικά οικοδομής και άλλα είδη για την αγορά. Εκεί περίμεναν μεταφορείς, έμποροι και μικροπωλητές για να παραλάβουν το εμπόρευμα και να το μεταφέρουν με άμαξες και ζώα σε ολόκληρη την Ρώμη.

3. Χωριστείτε σε ομάδες και επιλέξετε κάποιους ρόλους από σκηνές καθημερινής ζωής στην αρχαία Ρώμη (π.χ. κάτοικος πολυκατοικίας, οικοκυρά, έμπορος στο λιμάνι, μεταφορέας, τεχνίτης, ναυτικός, στρατιώτης, γεωργός, ψαράς, μονομάχος, μαθητής κ.ά.). Ετοιμάστε ένα μικρό σενάριο με θέμα: «Μια μέρα στη Ρώμη» και παίξτε το μπροστά στους συμμαθητές σας.
Μεταφορέας: Καλημέρα! Έφτασε το εμπόρευμά μου;
Ναυτικός: Καλημέρα! Ναι αμέ, μόλις το έφερα. Τρία σακιά σιτάρι και 2 στάμνες κρασί.
Μεταφορέας: Σε ευχαριστώ πολύ. Καλή συνέχεια στις δουλειές σου!
Ναυτικός: Να σαι καλά! Καλό δρόμο.
«Ο Μεταφορέας ταξιδεύει και φτάνει σε μία έπαυλη. Εκεί βρίσκει υπηρέτριες να καθαρίζουν το σπίτι και να το ετοιμάζουν για το απογευματινό συμπόσιο. Μία υπηρέτρια τον χαιρετά και τον πλησιάζει.»
Υπηρέτρια:  Κύριε Αμβρόσιε καλημέρα!
Μεταφορέας: Καλημέρα! Έφερα το σιτάρι και το κρασί!
Υπηρέτρια: Αχ πάνω στην ώρα. Μυρτώ, πήγαινέ τα γρήγορα στην κουζίνα. Ξέρετε ετοιμάζουμε συμπόσιο και βιαζόμαστε. Τι σας οφείλω;
Μεταφορέας: 4 δηνάρια.
Υπηρέτρια: Ορίστε!
Μεταφορέας: Σε ευχαριστώ! Καλή σου μέρα.
Υπηρέτρια: Αντίο!

4. Παρατηρήστε την παρακάτω εικόνα του Ρωμαίου δασκάλου με τους μαθητές του. Διαβάστε το κείμενο για τα ρωμαϊκά σχολεία και σχολιάστε:
Τη στάση, την ενδυμασία, την έκφραση και τον ρόλο των προσώπων της εικόνας.
Την πληροφορία που σας κάνει ιδιαίτερη εντύπωση από το κείμενο-πηγή.
Τι απ’ όλα αυτά που βλέπετε στην εικόνα ή διαβάσατε στην πηγή συναντούμε σήμερα στα σχολεία μας και τι είναι διαφορετικό;

Στην εικόνα βλέπουμε να απεικονίζεται ένας δάσκαλος και οι μαθητές τους, εν ώρα μαθήματος. Παρατηρώντας την στάση του δασκάλου βλέπουμε πως είναι αρκετά σοβαρός και απαιτεί υπακοή από τους μαθητές του και πειθαρχεία. Οι μαθητές κάθονται γύρο από τον δάσκαλο και είναι όλοι τους συγκεντρωμένοι στο μάθημα. Στα χέρια τους έχουν παπύρους και σάκες, ενώ φοράνε όλοι έναν απλό χιτώνα, χωρίς κοσμήματα και ιδιαίτερα χτενίσματα.
Αυτό που μου κάνει ιδιαίτερη εντύπωση από το κείμενο, είναι η στάση των μαθητών, που όπως αναφέρεται η λέξη «πειθαρχία» ήταν συνώνυμη με την λέξη «μαθητές».
Στα σημερινά σχολεία οι μαθητές χρησιμοποιούν ακόμα σάκες (τσάντες), για να μεταφέρουν τα βιβλία και τα τετράδιά τους. Αντίθετα όμως, η ενδυμασία είναι πιο ελεύθερη, καθώς τα παιδιά και οι δάσκαλοι μπορούν να φορέσουν ότι θέλουν, ενώ η σχέση δασκάλου και μαθητή είναι πιο φιλική.