Στο δεύτερο μάθημα, του έβδομου κεφαλαίου, του βιβλίου της ιστορίας της Γ' Δημοτικού, με τίτλο "Νεολιθική εποχή - Όταν ο άνθρωπος έγινε γεωργός και κτηνοτρόφος", θα μάθουμε για την
ζωή των ανθρώπων, στη δεύτερη περίοδο της λιθικής εποχής και πιο συγκεκριμένα για την περίοδο όπου ο άνθρωπος έγινε γεωργός και κτηνοτρόφος.
Στο μάθημα αυτό υπάρχουν τρεις ερωτήσεις που πρέπει να απαντήσουμε:
1. Ποια ήταν η μεγάλη αλλαγή που έγινε στη ζωή του ανθρώπου κατά τη νεολιθική εποχή;
Η πιο μεγάλη αλλαγή στη ζωή του ανθρώπου, ήταν το λιώσιμο των πάγων, και η άνοδος της θερμοκρασίας, που είχε σαν αποτέλεσμα η γη να ζεσταθεί και να γεμίσει φυτά. O άνθρωπος, παρατηρώντας την, έμαθε πότε φύτρωναν τα φυτά και πότε έκαναν τους καρπούς τους. Έτσι άρχισε να καλλιεργεί ο ίδιος διάφορα φυτά, δημητριακά και όσπρια, κοντά σε μέρη που υπήρχε νερό, κι έγινε γεωργός.
Εξημέρωσε και μερικά ζώα, όπως τον σκύλο, που τον βοηθούσε στο κυνήγι, το πρόβατο, την κατσίκα και το βόδι, που του έδιναν το γάλα, το μαλλί, το κρέας και το δέρμα τους, κι έτσι έγινε κτηνοτρόφος.
Επειδή πια δε χρειαζόταν να τριγυρνά από τόπο σε τόπο για να βρει την τροφή του, έφτιαξε το σπίτια του, με δέρματα ζώων και κλαδιά στην αρχή και, αργότερα, με κορμούς μικρών δέντρων.
Με τον καιρό, έφτιαξαν πιο τέλεια εργαλεία και όπλα, έμαθαν να πλάθουν τον πηλό με τα χέρια τους και να φτιάχνουν αγγεία, να γνέθουν το μαλλί των προβάτων, να το κάνουν νήμα, να το υφαίνουν και να φτιάχνουν ρούχα. Έτσι, σιγά σιγά, έγιναν και τεχνίτες.
2. Διαβάζω το κείμενο 5 και απαντώ. Τι ήταν τα ειδώλια; Γιατί πολλά ειδώλια παρίσταναν έγκυες γυναίκες;
Τα ειδώλια ήταν μικρά ανθρωπόμορφα αγαλματίδια, φτιαγμένα από πέτρα και πηλό και πολλές φορές είχαν την μορφή γυναίκας με φουσκωμένη κοιλιά, όπως είναι όταν πρόκειται να γεννήσει, γιατί τους θύμιζε τη μάνα γη, η οποία κάθε χρόνο τους έφερνε καινούργια φυτά.
3. Γιατί οι άνθρωποι από τα παλιά χρόνια φορούσαν κοσμήματα;
Οι άνθρωποι φορούσαν κοσμήματα, γιατί όπως και σήμερα, τους άρεσαν τα στολίδια, να είναι ωραίοι, να ξεχωρίζουν.
Στο Τετράδιο Εργασιών υπάρχουν πέντε ερωτήσεις σχετικές με το μάθημά μας:
1. Συμπληρώνω τον παρακάτω πίνακα
2. Οι άνθρωποι από νωρίς κατάλαβαν ότι κατοικώντας πολλοί μαζί θα είχαν πολλές ωφέλειες. Βρείτε μερικές από τις ωφέλειες αυτές.
Οι άνθρωποι κατοικώντας πολλοί μαζί, μπορούσαν να συνεργαστούν, ένιωθαν περισσότερη ασφάλεια, είχαν υποστήριξη και βοήθεια από τους άλλους, και φυσικά έκαναν φίλους.
3. Φτιάχνουμε κι εμείς ένα πήλινο αγγείο.
Παίρνουμε έτοιμο πηλό και τον ζυμώνουμε για να πλάθεται εύκολα. Φτιάχνουμε πρώτα μια στρογγυλή βάση. Ύστερα χαράζουμε με ένα μολύβι γύρω γύρω τη βάση, για να κολλάει πιο εύκολα ο πηλός. Τώρα πλάθουμε «μακαρόνια» και τα τυλίγουμε γύρω από τη βάση, το ένα πάνω στο άλλο. Όταν ψηλώσει το αγγείο, το λειαίνουμε με τις άκρες των δαχτύλων
μας μέσα και έξω. Αφήνουμε το αγγείο μας να στεγνώσει και το βάφουμε με τέμπερες.
4. Φτιάχνω κι εγώ ένα προϊστορικό κολιέ με μικρά κοχύλια, που τα περνώ σε μια κλωστή, και το φοράω.
5. Οργανώνουμε μια επίσκεψη σ’ ένα σύγχρονο κλωστήριο ή σ’ ένα εργαστήριο κεραμικής, για να δούμε τι αλλαγές έχουν γίνει στις εργασίες αυτές.
ζωή των ανθρώπων, στη δεύτερη περίοδο της λιθικής εποχής και πιο συγκεκριμένα για την περίοδο όπου ο άνθρωπος έγινε γεωργός και κτηνοτρόφος.
Στο μάθημα αυτό υπάρχουν τρεις ερωτήσεις που πρέπει να απαντήσουμε:
1. Ποια ήταν η μεγάλη αλλαγή που έγινε στη ζωή του ανθρώπου κατά τη νεολιθική εποχή;
Η πιο μεγάλη αλλαγή στη ζωή του ανθρώπου, ήταν το λιώσιμο των πάγων, και η άνοδος της θερμοκρασίας, που είχε σαν αποτέλεσμα η γη να ζεσταθεί και να γεμίσει φυτά. O άνθρωπος, παρατηρώντας την, έμαθε πότε φύτρωναν τα φυτά και πότε έκαναν τους καρπούς τους. Έτσι άρχισε να καλλιεργεί ο ίδιος διάφορα φυτά, δημητριακά και όσπρια, κοντά σε μέρη που υπήρχε νερό, κι έγινε γεωργός.
Εξημέρωσε και μερικά ζώα, όπως τον σκύλο, που τον βοηθούσε στο κυνήγι, το πρόβατο, την κατσίκα και το βόδι, που του έδιναν το γάλα, το μαλλί, το κρέας και το δέρμα τους, κι έτσι έγινε κτηνοτρόφος.
Επειδή πια δε χρειαζόταν να τριγυρνά από τόπο σε τόπο για να βρει την τροφή του, έφτιαξε το σπίτια του, με δέρματα ζώων και κλαδιά στην αρχή και, αργότερα, με κορμούς μικρών δέντρων.
Με τον καιρό, έφτιαξαν πιο τέλεια εργαλεία και όπλα, έμαθαν να πλάθουν τον πηλό με τα χέρια τους και να φτιάχνουν αγγεία, να γνέθουν το μαλλί των προβάτων, να το κάνουν νήμα, να το υφαίνουν και να φτιάχνουν ρούχα. Έτσι, σιγά σιγά, έγιναν και τεχνίτες.
2. Διαβάζω το κείμενο 5 και απαντώ. Τι ήταν τα ειδώλια; Γιατί πολλά ειδώλια παρίσταναν έγκυες γυναίκες;
Τα ειδώλια ήταν μικρά ανθρωπόμορφα αγαλματίδια, φτιαγμένα από πέτρα και πηλό και πολλές φορές είχαν την μορφή γυναίκας με φουσκωμένη κοιλιά, όπως είναι όταν πρόκειται να γεννήσει, γιατί τους θύμιζε τη μάνα γη, η οποία κάθε χρόνο τους έφερνε καινούργια φυτά.
3. Γιατί οι άνθρωποι από τα παλιά χρόνια φορούσαν κοσμήματα;
Οι άνθρωποι φορούσαν κοσμήματα, γιατί όπως και σήμερα, τους άρεσαν τα στολίδια, να είναι ωραίοι, να ξεχωρίζουν.
Νεολιθική εποχή. Όταν ο άνθρωπος έγινε γεωργός και κτηνοτρόφος - Τετράδιο Εργασιών (Βιβλίο)
Στο Τετράδιο Εργασιών υπάρχουν πέντε ερωτήσεις σχετικές με το μάθημά μας:
1. Συμπληρώνω τον παρακάτω πίνακα
Παλαιολιθική εποχή | Νεολιθική εποχή | Σήμερα | |
---|---|---|---|
Εργαλεία | τσεκούρι, βελόνα, αγκίστρια | τόξο, βέλη, δρεπάνι, αδράχτι | κατσαβίδι, τρυπάνι, πένσα, πρέσα |
Τροφή | καρπούς, σπόρους, βολβούς, ρίζες | κρέας, γάλα, δημητριακά, όσπρια | ζυμαρικά, τυριά, πίτσες |
Στέγη | σπηλιές | καλύβες | σπίτια, πολυκατοικίες |
Ενδυμασία | γούνες, δέρματα ζώων | ρούχα από μαλλί | βαμβακερά, μεταξωτά, συνθετικά |
2. Οι άνθρωποι από νωρίς κατάλαβαν ότι κατοικώντας πολλοί μαζί θα είχαν πολλές ωφέλειες. Βρείτε μερικές από τις ωφέλειες αυτές.
Οι άνθρωποι κατοικώντας πολλοί μαζί, μπορούσαν να συνεργαστούν, ένιωθαν περισσότερη ασφάλεια, είχαν υποστήριξη και βοήθεια από τους άλλους, και φυσικά έκαναν φίλους.
3. Φτιάχνουμε κι εμείς ένα πήλινο αγγείο.
Παίρνουμε έτοιμο πηλό και τον ζυμώνουμε για να πλάθεται εύκολα. Φτιάχνουμε πρώτα μια στρογγυλή βάση. Ύστερα χαράζουμε με ένα μολύβι γύρω γύρω τη βάση, για να κολλάει πιο εύκολα ο πηλός. Τώρα πλάθουμε «μακαρόνια» και τα τυλίγουμε γύρω από τη βάση, το ένα πάνω στο άλλο. Όταν ψηλώσει το αγγείο, το λειαίνουμε με τις άκρες των δαχτύλων
μας μέσα και έξω. Αφήνουμε το αγγείο μας να στεγνώσει και το βάφουμε με τέμπερες.
4. Φτιάχνω κι εγώ ένα προϊστορικό κολιέ με μικρά κοχύλια, που τα περνώ σε μια κλωστή, και το φοράω.
5. Οργανώνουμε μια επίσκεψη σ’ ένα σύγχρονο κλωστήριο ή σ’ ένα εργαστήριο κεραμικής, για να δούμε τι αλλαγές έχουν γίνει στις εργασίες αυτές.
0 Σχόλια