Πάμε να δούμε ποιες εργασίες και ασκήσεις έχει το βιβλίο και το τετράδιο εργασιών, και πώς θα τις λύσουμε.
1. Συζητήστε στην τάξη πώς αντέδρασαν οι μαργαρίτες όταν εμφανίστηκε η παπαρούνα.
Όταν εμφανίστηκε η παπαρούνα, όλες οι μαργαρίτες έδειξαν ενδιαφέρον, όχι όμως με τον ίδιο τρόπο! Άλλες την κοιτούσαν με περιέργεια, άλλες με περιφρόνηση, άλλες με θαυμασμό, ενώ υπήρχαν και κάποιες που δεν την ήθελαν στο λιβάδι τους, μόνο και μόνο επειδή ήταν διαφορετική!
2. Αν η παπαρούνα ήταν ακατάδεχτη, επειδή ένιωθε μοναδική μέσα στο λιβάδι, τι νομίζεις ότι θα σκεφτόταν για τις μαργαρίτες;
Αν η παπαρούνα ήταν ακατάδεχτη, πιστεύω ότι θα σκεφτόταν πως οι μαργαρίτες είναι απαράδεκτες που της φέρονταν έτσι και θα έφευγε από το λιβάδι για να μην της βλέπει! Μπορεί μάλιστα να πίστευε πως είναι ανώτερη από εκείνες, μιας και το δικό της χρώμα είναι πιο έντονο και όμορφο από ότι εκείνων.
3. Συχνά για τα βιβλία που διαβάζουμε κρατούμε μερικές σημειώσεις, ώστε να θυμόμαστε τι έχουμε διαβάσει. Συμπλήρωσε κι εσύ την κάρτα με τα στοιχεία του βιβλίου που διάβασε η Μελίνα. Μπορείς να δώσεις στην κάρτα σου ένα σχήμα που αγαπάς.
Τίτλος του βιβλίου
Το χαρούμε λιβάδι
Συγγραφέας
Φυλλιώ Νικολούδη
Ήρωες
Η παπαρούνα, η γιαγιά Μαργαριτένια, η Μαργαρίτα Ρίτα, η ψηλομύτα μαργαρίτα και οι υπόλοιπες μαργαρίτες.
Τι μου άρεσε
Μου άρεσε που στο τέλος οι μαργαρίτες δέχτηκαν την παπαρούνα στο λιβάδι του, αφού κατάλαβαν πως η διαφορετικότητα δεν είναι κάτι κακό!
Γιατί μπροστά από τα λόγια της κάθε μαργαρίτας υπάρχει και μία παύλα;
Στον διάλογο χρησιμοποιούμε την παύλα ( - ) κάθε φορά που μιλάει άλλο πρόσωπο.
4. Οι μαργαρίτες συζητούν. Καθεμία λέει τη γνώμη της και τη δικαιολογεί. Συμπλήρωσε τους πίνακες για να δεις τι υποστηρίζει κάθε μαργαρίτα και γιατί.
Η γνώμη της ψηλομύτας Μαργαρίτας: Δε θέλω ένα τέτοιο λουλούδι δίπλα μου.
Επιχειρήματα: Γιατί είναι κατακόκκινη, τα φύλλα της είναι άγρια, το κοτσάνι της έχει αγκάθια, είναι διαφορετική και χαλάει την ομορφιά του λιβαδιού.
Η γνώμη της γιαγιάς Μαργαρίτας: Να αφήσουμε την παπαρούνα να μείνει μαζί μας.
Επιχειρήματα:
Υπάρχουν λιβάδια που έχουν μαζί και μαργαρίτες και παπαρούνες, η παπαρούνες είναι και αυτή λουλούδι και δεν πρόκειται να τους κάνει κακό.
Η γνώμη της Μαργαρίτας-Ρίτας: Κι εμείς οι μαργαρίτες διαφέρουμε μεταξύ μας.
Επιχειρήματα: Άλλες έχουμε περισσότερα φύλλα, ενώ άλλες λιγότερα. Τα κοτσάνια είναι διαφορετικά, καθώς και οι ρίζες μας.
• Συζητήστε στην τάξη τα παραπάνω επιχειρήματα.
Η γιαγιά Μαργαριτένια και η Μαργαρίτα - Ρίτα έχουν δίκιο! Το ότι είναι κάποιος διαφορετικός, δεν σημαίνει ότι είναι κακός! Εξάλλου ακόμα και οι ίδιες οι μαργαρίτες διαφέρουν μεταξύ τους. Η ψηλομύτα μαργαρίτα έχει άδικο και κρίνει την παπαρούνα μόνο από την εμφάνησή της.
5. Γράψε τι σημαίνουν οι λέξεις:
κάτασπρος = Πολύ άσπρος, ολόλευκος, τελείως άσπρος
κατακόκκινος = Πολύ κόκκινος, τελείως κόκκινος
καταπράσινος = Πολύ πράσινος, τελείως πράσινος
• Στις παραπάνω σύνθετες λέξεις κύκλωσε τι σημαίνει το αρχικό κομμάτι «κατά»:
α. ίδιος με β. εντελώς γ. λίγο
6. Αντιστοίχισε τις λέξεις της στήλης Α με τις λέξεις της στήλης Β που έχουν την ίδια σημασία:
κάτασπρες - ολόασπρες
θαυμασμός - ευχάριστη έκπληξη
ψηλομύτα - ακατάδεχτη
καινούριο - νέο
Υπογράμμισε στο κείμενό σου τις λέξεις της στήλης Α και άλλαξέ τες με τις συνώνυμές τους από τη στήλη Β. Αλλάζει κάτι;
Δεν αλλάζει κάτι, γιατί συνώνυμες είναι οι λέξεις που έχουν την ίδια ή περίπου την ίδια σημασία.
7. Τι είπε η Μαργαρίτα-Ρίτα στις άλλες παπαρούνες;
Κι εμείς οι μαργαρίτες διαφέρουμε μεταξύ μας κι όμως ταιριάξαμε.
8. Γράψε πέντε λέξεις με πρώτο συνθετικό τη λέξη κατά.
κάτασπρος, κατάλευκος, κατάμαυρος, καταπληκτικός, κατάξερος, κατακαλόκαιρο, καταστρέφω, καταπιέζω, καταναλώνω.
Το χαρούμενο λιβάδι - Τετράδιο Εργασιών - Λύσεις Ασκήσεων
1. Να βάλεις τους τόνους και τα ερωτηματικά στον παρακάτω διάλογο.
• Ξαναγράψε τον διάλογο χρησιμοποιώντας παύλες:
- Πού είναι οι γονείς σου, Μελίνα;
- Έχουν βγει για ψώνια. Νομίζω πως σήμερα θα μου αγοράσουν το δώρο μου.
- Πώς το ξέρεις;
- Το άκουσα που το συζητούσαν χτες.
- Τι δώρο θα σου κάνουν;
- Δεν ξέρω, αλλά το περιμένω πώς και πώς.
2. Μεγάλωσε τις προτάσεις όπως στο παράδειγμα.
Υπήρχε ένα λιβάδι.
Πότε; Κάποτε υπήρχε ένα λιβάδι.
Πού; Κάποτε, λίγο πιο μακριά από το μέρος που μένουμε, υπήρχε ένα λιβάδι.
Είδα ένα καράβι.
Πότε; Σήμερα το πρωί, είδα ένα καράβι.
Πού; Σήμερα το πρωί είδα ένα καράβι στη θάλασσα.
Έγινε ένα ατύχημα.
Πότε; Εχθές το βράδυ έγινε ένα ατύχημα.
Πού; Εχθές το βράδυ, έγινε ένα ατύχημα στο κέντρο της πόλης.
Πήγα εκδρομή.
Πότε; Τα προηγούμενα Χριστούγεννα πήγα εκδρομή.
Πού; Τα προηγούμενα Χριστούγεννα πήγα εκδρομή στα Καλάβρυτα.
Έπεσε χαλάζι.
Πότε; Εχθές το μεσημέρι έπεσε χαλάζι.
Πού; Εχθές το μεσημέρι έπεσε χαλάζι σε ολόκληρη την πόλη.
3. Η παπαρούνα διηγείται στα παιδιά της τις πρώτες μέρες της ζωής της στο λιβάδι. Βοήθησέ τη να θυμηθεί και να ολοκληρώσει τη διήγησή της.
Ήταν μια ηλιόλουστη μέρα του Απρίλη, όταν φύτρωσα στο λιβάδι. Κοίταξα γύρω μου και είδα παντού κατάλευκες μαργαρίτες. Ήταν τόσες πολλές και όμορφες! Στην αρχή, κάποιες με κοίταζαν περίεργα∙ άλλες με θαυμασμό, άλλες με ενδιαφέρον, ενώ υπήρχαν και κάποιες που δεν με ήθελαν εκεί, γιατί ήμουν πολύ διαφορετική. Εγώ στενοχωρήθηκα, γιατί δεν είχα κάνει τίποτα κακό.
Μια από αυτές, που την έλεγαν Γιαγιά Μαργαριτένια, ήρθε κοντά μου και είπε στις άλλες πως ήμουν κι εγώ λουλούδι, όπως κι εκείνες, και πως δεν θα τους έκανα κακό. Ύστερα, μια καλή μαργαρίτα, η Μαργαρίτα-Ρίτα, παρατήρησε πως όλες οι Μαργαρίτες διέφεραν μεταξύ τους, αλλά αυτό δεν τις εμπόδιζε από το να είναι φίλες.
Έτσι λοιπόν, άρχισαν σιγά-σιγά να μου μιλάνε και να με κάνουν παρέα. Τελικά, όλες καταλάβαμε πως το λιβάδι μας ήταν πιο όμορφο τώρα που είχε και κόκκινο χρώμα, εκτός από άσπρο!
0 Σχόλια