Στο τρίτο κεφάλαιο, της όγδοης ενότητας, του βιβλίου της Γλώσσας της Γ' Δημοτικού, με τίτλο "Ο εγωιστής Γίγαντας", θα διαβάσουμε μια πολύ ωραία ιστορία, γραμμένη από τον Όσκαρ Ουάιλντ.

Πάμε να δούμε ποιες εργασίες και ασκήσεις έχει το βιβλίο και το τετράδιο εργασιών, και πώς θα τις λύσουμε.

1. Αρίθμησε τα γεγονότα με τη σειρά που έγιναν.
4 - Έφτιαξε έναν ψηλό τοίχο γύρω από τον κήπο.
6 - Τα παιδιά δεν είχαν πια πού να παίξουν.
2 - Ο Γίγαντας επέστρεψε σπίτι του.
1 - Τα παιδιά έπαιζαν στον όμορφο κήπο του Γίγαντα που έλειπε σε ταξίδι.
3 - Έδιωξε τα παιδιά από τον κήπο του.
5 - Απαγόρευσε σε όλους να μπαίνουν μέσα.

2. Ποιες αλλαγές έγιναν στον κήπο μετά την επιστροφή του Γίγαντα;
Ο Γίγαντας, αφού γύρισε και είδε τα παιδιά να παίζουν στον κήπο του, αποφάσισε να χτίσει έναν πανύψηλο τοίχο για να τα κρατήσει μακριά! Έβαλε και μία πινακίδα που απαγόρευε την είσοδο σε όλους! Όπως ήταν φυσικό, τα παιδιά δεν μπορούσαν πια να πάνε στον κήπο κι εκείνος ερήμωσε. Τα πουλιά δεν ξανά τραγούδησαν, τα λουλούδια δεν άνθησαν την άνοιξη και ο Χειμώνας έμεινε για πάντα εκεί!

3. Γράψε στις παρακάτω σειρές τι σου φαίνεται συνηθισμένο και τι ασυνήθιστο στην ιστορία που διάβασες.
Συνηθισμένο:
Τα παιδιά που παίζουν στον κήπο
Τα πουλιά που τραγουδούν
Τα λουλούδια που ανθίζουν την άνοιξη
Ότι έχει κρύο και χιόνι το χειμώνα

Ασυνήθιστο:
Ο Γίγαντας και ο Δράκος
Η απόφαση του χιονιού και της παγωνιάς να μείνουν για πάντα στον κήπο του Γίγαντα
Η άνοιξη που δεν ήθελε να πάει στον κήπο του
Τα λουλούδια που ξέχασαν να ανθίσουν
Τα πουλιά που δεν ήθελαν να τραγουδήσουν

4. Ποιο πρόβλημα αντιμετωπίζουν τα παιδιά και ποια προβλήματα ο Γίγαντας;
Τα παιδιά δεν έχουν πλέον που να παίξουν! Ο κήπος του Γίγαντα ήταν ένα υπέροχο και φιλόξενο μέρος, όπου τα παιδιά μπορούσαν να παίξουν με ασφάλεια και χαρά! Ο δρόμος, πέρα από επικίνδυνος, είναι και σκονισμένος και γεμάτος τραχιές πέτρες.
Ο Γίγαντας απ' την άλλη έχει να αντιμετωπίσει τον χειμώνα που αποφάσισε να μείνει για πάντα στον κήπο του! Το χαλάζι κατέστρεψε τα κεραμίδια του, τα λουλούδια και τα δέντρα του δεν άνθισαν και τα πουλιά σταμάτησαν να του τραγουδούν.

5. Με ποια λέξη χαρακτηρίζει ο αφηγητής της ιστορίας τον Γίγαντα;
Τον χαρακτηρίζει με την λέξη «εγωιστής»

•  Τι νομίζεις ότι σημαίνει η λέξη αυτή;
Εγωιστής είναι ο άνθρωπος που νοιάζεται μόνο για τον εαυτό του και το συμφέρον του, δίχως να σκέφτεται και να υπολογίζει τους άλλους.

6. Με ποιες άλλες λέξεις θα χαρακτήριζες τον Γίγαντα εξαιτίας της συμπεριφοράς του;
Θα μπορούσαμε να τον χαρακτηρίσουμε ως κακό, άγριο, αγενή, σκληρό, μοναχικό, αυταρχικό, άκαρδο, αφιλόξενο, πεισματάρη, ιδιότροπο.

7. Σκέψου με την ομάδα σου μια συνέχεια της ιστορίας η οποία να λύνει τα προβλήματα των παιδιών και του Γίγαντα και ανακοινώστε τη στην τάξη. Ο δάσκαλος έχει μια έκπληξη για σας αργότερα.
Ο Γίγαντας ήταν πολύ στεναχωρημένος! Παρακολουθούσε καθημερινά τον κήπο του να μαραζώνει και νοσταλγούσε τις ηλιόλουστες μέρες που έβλεπε τις δώδεκα ροδακινιές του να φουντώνουν από λεπτοκαμωμένα ροζ και λευκά λουλουδάκια! Του είχε λείψει να ακούει το γλυκό τραγούδι των πουλιών! Έψαχνε διαρκώς με το βλέμμα του στο χιόνι, μήπως και έβρισκε κάποιο λουλουδάκι να ξεπροβάλει, αλλά μάταια!
Οι μήνες περνούσαν και ο χειμώνας δεν έλεγε να φύγει! Τα ξύλα που έκαιγε στο τζάκι του είχαν πια τελειώσει και θα έπρεπε να βγει στον κήπο και να κόψει καινούρια. Φόρεσε λοιπόν το αδιάβροχό του, πήρε το τσεκούρι του και κίνησε για τις ροδακινιές που τόσο αγαπούσε! Δεν ήθελε να τις κόψει αλλά το κρύο ήταν τόσο τσουχτερό, που έτρεμε ολόκληρος! Σαν έφτασε κοντά στα δέντρα όμως, κάτι του τράβηξε την προσοχή! Ήταν οι φωνές των παιδιών, που ακούγονταν έξω από το τοίχος του.
- Αχ τι θα κάνουμε; Αυτά τα σύννεφα δεν λένε να φύγουν από το σπίτι του καημένου του Γίγαντα.
- Έχουν περάσει τόσοι μήνες και το χιόνι δεν σταματά να πέφτει στην αυλή του!
- Πρέπει να κρυώνει πολύ ο καημένος!
- Λες να του δώσουμε μερικά ρούχα; Μπορούμε να του τα πετάξουμε πάνω απ' το τοίχος.
- Δεν θα του χωράνε... Τι και αν πούμε στους γονείς μας να τον φιλοξενήσουμε; Έτσι θα μπορέσει να ζεσταθεί λιγάκι και αυτός.
- Μα δεν χωράει στα σπίτια μας! Είναι πολύ μεγάλος...
- Έχεις δίκιο. Τέλος πάντων, πάμε τώρα να φάμε και θα σκεφτούμε κάτι...

Ο Γίγαντας βούρκωσε! Συγκινήθηκε πολύ από τα λόγια των παιδιών! Εκείνος είχε χτίσει ένα ολόκληρο τοίχος για να τα κρατήσει μακριά, ενώ εκείνα με τόση καλοσύνη και αγαθή καρδιά, ανησυχούσαν για αυτόν και ήθελαν να τον βοηθήσουν! Αμέσως τότε έτρεξε μέσα στο κάστρο και πήρε το μεγαλύτερο σφυρί που είχε. Θα γκρέμιζε επιτέλους αυτόν τον απαίσιο τοίχο και θα ζητούσε ταπεινά συγγνώμη!

Το επόμενο πρωί τα παιδιά πέρασαν από το σπίτι του Γίγαντα για να πάνε στο σχολείο.
- Κοιτάξτε εκεί! Ο Γίγαντας γκρέμισε τον τοίχο!
- Και το χιόνι εξαφανίστηκε! Πότε πρόλαβε να λιώσει;
- Δείτε την πινακίδα.

Κοίταξαν όλοι προς τα εκεί και χαμογέλασαν! Η παλιά πινακίδα είχε φύγει και στην θέση της, υπήρχε μία καινούρια που έλεγε:
ΣΥΓΓΝΩΜΗ!
ΕΠΙΤΡΕΠΕΤΑΙ Η ΕΙΣΟΔΟΣ ΣΕ ΟΛΟΥΣ

8. Υπογράμμισε τα επίθετα της πρότασης:
Ήταν ένας τεράστιος πανέμορφος κήπος, με μαλακό πράσινο γρασίδι και ολάνθιστα λουλούδια.

Άλλαξε τα επίθετα της παραπάνω πρότασης για να περιγράψεις έναν κήπο με τα αντίθετα χαρακτηριστικά.
Ήταν ένας μικρός άσχημος κήπος, με σκληρό ξεραμένο γρασίδι και μαραμένα λουλούδια.

9. Συμπλήρωσε τα ο, ω στην παρακάτω οικογένεια λέξεων και βάλε τόνο όπου χρειάζεται.
η παγωνιά, παγώνω, παγωμένος -η -ο, το παγωτό,
ο πάγος, η παγοθήκη, το παγοδρόμιο, το παγοπέδιλο

10. Διάλεξε και γράψε ένα μικρό απόσπασμα από την περιγραφή του κήπου πριν επιστρέψει ο Γίγαντας. Μπορείς να συνοδεύσεις το κείμενο με μια ζωγραφιά σου.

«Εδώ κι εκεί στο γρασίδι ξεπρόβαλαν υπέροχα λουλούδια, σαν αστέρια, και υπήρχαν και δώδεκα ροδακινιές που την άνοιξη φούντωναν από λεπτοκαμωμένα ροζ και λευκά λουλουδάκια, και το φθινόπωρο ήταν φορτωμένες νόστιμα φρούτα.»

Ο εγωιστής Γίγαντας - Τετράδιο Εργασιών - Λύσεις Ασκήσεων


1. O Γίγαντας συνέχισε να κάνει παρατηρήσεις στα παιδιά. Συμπλήρωσε τα λόγια του γράφοντας στα κενά τις κτητικές αντωνυμίες που είναι στην παρένθεση με άλλη μορφή.
Δε θα ξαναπατήσετε στον (δικό μου) κήπο μου. Να πείτε στους (δικούς σας) γονείς σας να σας πάνε να παίζετε στους (δικούς τους) κήπους τους. Και αν ο (δικός σας) κήπος σας είναι μικρός, δε μ' ενδιαφέρει. Ο καθένας πρέπει να προστατεύει την (δική του) περιουσία του.

2. Τι γινόταν συνήθως, πριν από την επιστροφή του Γίγαντα; Συμπλήρωσε το παρακάτω κείμενο.
Για εφτά χρόνια τα παιδιά πήγαιναν (πηγαίνω) συνήθως για παιχνίδι στον κήπο του Γίγαντα. Κάθε Άνοιξη οι ροδακινιές φούντωναν (φουντώνω) από λεπτοκαμωμένα ροζ και λευκά λουλουδάκια. Τα πουλιά τραγουδούσαν (τραγουδώ) στα δέντρα τόσο γλυκά που τα παιδιά συνήθιζαν (συνηθίζω) να σταματούν το παιχνίδι τους για να τ' ακούσουν.

3. Γράψε ποιες αλλαγές έγιναν στον κήπο, όταν ξαφνικά επέστρεψε ο Γίγαντας.
Τα παιδιά δεν είχαν (έχω) πού να παίξουν. Τα πουλιά σταμάτησαν (σταματώ) να τραγουδούν και τα λουλούδια ξέχασαν (ξεχνώ) να ανθίσουν. Το Χιόνι σκέπασε (σκεπάζω) το χορτάρι και η Παγωνιά έβαψε (βάφω) τα δέντρα ασημιά.

4. Είσαι ένα από τα παιδιά της γειτονιάς που αποφάσισαν με ένα γράμμα να ζητήσουν συγγνώμη από τον Γίγαντα. Θέλουν να του εξηγήσουν γιατί έπαιζαν στον κήπο χωρίς την άδειά του και να τον παρακαλέσουν να τους αφήσει να ξαναπαίξουν εκεί.
Παναγιώτης
Μαιζώνος 558
26500 Πάτρα

Τρίτη 21 Ιανουαρίου

Αξιότιμε κύριε Γίγαντα,

Θέλουμε να σας ζητήσουμε συγγνώμη που μπήκαμε στον κήπο σας χωρίς την άδειά σας. Δεν είχαμε σκοπό να σας ενοχλήσουμε ή να σας θυμώσουμε. Ο κήπος σας είναι τόσο όμορφος, με το μαλακό γρασίδι, τα λουλούδια και τα δέντρα, που δεν μπορούσαμε να αντισταθούμε. Ήταν το αγαπημένο μας μέρος για παιχνίδι, γιατί μας έκανε να νιώθουμε χαρούμενοι και ελεύθεροι.

Καταλαβαίνουμε ότι είναι δικός σας και έχετε κάθε δικαίωμα να τον προστατεύετε. Δεν έχουμε όμως πουθενά αλλού να παίξουμε. Οι δρόμοι είναι γεμάτοι πέτρες και σκόνη, και δεν είναι ασφαλείς για εμάς.

Σας παρακαλούμε να το ξανασκεφτείτε και να μας αφήσετε να παίζουμε στον κήπο σας. Υποσχόμαστε να φροντίζουμε τα λουλούδια, να μη χαλάμε τίποτα και να σας ακούμε. Μπορούμε μάλιστα να σας βοηθήσουμε να τον κάνουμε ακόμα πιο όμορφο.

Με σεβασμό,
Τα παιδιά της γειτονιάς

5. Κληρονόμησες τον κήπο του Γίγαντα και έχεις επιτρέψει στα παιδιά της γειτονιάς να παίζουν σ' αυτόν. Όμως κάποιοι χαλούν τα παρτέρια και δε σέβονται τις ώρες κοινής ησυχίας. Σε συνεργασία με την ομάδα σου, γράψτε σε ένα φύλλο χαρτί μια πινακίδα ζητώντας από τα παιδιά να είναι πιο προσεκτικά.

ΑΓΑΠΗΤΑ ΠΑΙΔΙΑ,

Σας καλωσορίζουμε στον όμορφο κήπο μας! Χαιρόμαστε που παίζετε εδώ, θέλουμε όμως να κρατήσουμε τον κήπο όμορφο και ευχάριστο για όλους.  

Γι’ αυτό σας παρακαλούμε:
- Να μη χαλάτε τα παρτέρια και τα λουλούδια.  
- Να σεβόσαστε τις ώρες κοινής ησυχίας, ώστε να ξεκουράζονται οι γείτονες.  
- Αν δείτε σκουπίδια, βοηθήστε να τα μαζέψουμε.  

Σας ευχαριστούμε πολύ!

ή


ΠΑΡΑΚΑΛΩ:
ΜΗ ΧΑΛΑΤΕ ΤΑ ΛΟΥΛΟΥΔΙΑ  
ΣΕΒΑΣΤΕΙΤΕ ΤΙΣ ΩΡΕΣ ΗΣΥΧΙΑΣ  
ΚΡΑΤΗΣΤΕ ΤΟΝ ΚΗΠΟ ΚΑΘΑΡΟ  
ΣΑΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ!